Ev.lut. helvettikäsitys

Kävin veljeni kanssa keskustelua siitä, mikä on ev.lutkujen helvettikäsitys. Tähän pääsimme siitä kun pohdittiin, että olisiko se ev.lutkujen käsityksiä loukkaavaa jos busseissa olisi mainoksia, joissa sanottaisiin "Helvettiä tuskin on olemassa. Lakkaa murehtimista ja nauti elämästäsi."

No hänpä laittoi siitä s-postikyselyn nettipapille ja sai jopa vastauksen. Ei niillä näytä mitään selvää kantaa olevan. Laitan sen vastauksen tähän, niin voitte itse ihmetellä mitä ympäripyöreää diipadaapaa tuli vastaukseksi. Oikeat Uskovaiset (tm), nyt teillä on tilaisuus tuomita liekkimereen evlutkuporttoliberaalikirkon edustaja harhaoppisuudesta! :) Tulkaas nyt kertomaan, onko nettipappi oikeassa vai vasemmassa ja paistutaanko siellä helvetissä pannulla.

Lisäksi kiinnitti huomiota vastauksessa se, että vuohiin ja lampaisiin kuulemma erotellaan hyvien tekojen perusteella. Höh, eihän se niin kuulemma mennyt. Eikös Luther jo tyrmännyt ajatuksen että tekojen kautta voi pelastua?

--- Alkuperäinen viesti ---
Aihe: Re: Kyselyn vastaus
Päiväys: 18.3.2009 12:44
Lähettäjä: Verkkopappi [[email protected]]
[email protected] kirjoitti:



Otsikko
Evankelisluterilaisen kirkon helvettikäsitys



Sähköpostiosoite
[email protected]

Kysymys
Ajauduin keskusteluun siitä, kuuluuko oppi helvetistä evankelisluterilaisuuteen. Evl.fi-sivuston sanastosta löytyvä kadotuksen määritelmä ei ole yksiselitteinen; itse ymmärsin kohdan "Koska kadotus on iankaikkisuudessa, siihen ei liity aika-avaruudellisia käsitteitä" siten, ettei ihminen ole kadotuksessa tietoinen, mutta keskustelukumppanini oli sitä mieltä, ettei tietoisuutta varsinaisesti kielletäkään, ja että sama iankaikkisuuden ja aika-avaruuden suhde pätee varmasti myös yhtä lailla pelastukseen.

Kysyisinkin, onko kirkolla virallista kantaa siihen, onko ihminen tietoinen tilastaan kadotuksessa. Olisi myös kiinnostavaa tietää mikä on henkilökohtainen näkemyksenne asiasta ja mihin se perustuu. Kiitos etukäteen vastauksesta!

Terveisin, xxxxx xxxxx

Kysymykseni ja vastauksen julkaiseminen verkossa.
* Saa julkaista
Hei! Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestäsi.


Kirkolla ei ole yksiselitteistä kadotuskäsitystä. Määritelmä, johon kaiketi laajimmin voidaan yhtyä on se, että kadotus tarkoittaa iankaikkista eroa Jumalasta. Merkitseekö se sitten tyhjiin raukeamista vaiko tietoista olemassaoloa, jää arvoitukseksi.

Jeesuksen helvetistä käyttämä kielikuva kertoo järvestä, joka palaa tulta ja tulikiveä. Tämän innoittamia ovat useat taiteen kuvaukset, esim. Danten helvetti. Viitaten tuohon "olotilaan ilman aika-avaruudellista jatkumoa "voidaan spekuloida niinkin pitkälle, että ehkä kadotus ja helvetti ovatkin läsnä jo maanpäällisessä elämässä.

Helvettiepätietoisuudessaan voi lohduttautua sillä, että uskontunnustuksessa ei määritellä, mitä meidän tulisi uskoa kadotuksesta ja paholaisesta, vaan olennaista on uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan. Raamatun kuvauksessa ihmiskunnan jakautumisesta tämän maailman loppuessa vuohiin ja lampaisiin, pelastettuihin ja kadotettuihin, jakoperuste on se, onko eläessään kohdannut Kristuksen köyhissä, nälkäisissä, vangituissa, kaikin tavoin kärsivissä lähimmäisissään ja auttanut heitä. Saamme rukoilla Jumalalta herkkää omaatuntoa, avointa sydäntä ja voimia toimintaan - sekä anteeksiantamusta, kun kuitenkin vajavaisesti kykenemme tätä tehtävää toteuttamaan.

Kuten huomaat, ajauduin jo kadotuksesta armoon ja pelastukseen. :) Oma käsitykseni kadotuksesta on kaikkia esittämiäni näkökulmia kyselevä ja ihmettelevä. Kestän epätietoisuuteni tässä ja monessa muussakin uskonasiassa, koska luotan perustaan: Jumalan rakkauteen, joka Jeesuksessa Kristuksessa on ansiotta tullut minunkin osakseni.
Siunausta elämääsi!
Terveisin Nettipappi
Nettipappi

8

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

      Ehkä tosiaan olisikin ollut parempi laittaa siihen mainoksee, että helvettiä tuskin on....

      Kuinka se olisi sitten loukannut uskovia? Siihen olisi ollut kiva kuulla kommentteja.

      • >>>>Jep jep
        Kössönöm Ehkä tosiaan olisikin ollut parempi laittaa siihen mainoksee, että helvettiä tuskin on....

        Kuinka se olisi sitten loukannut uskovia? Siihen olisi ollut kiva kuulla kommentteja.


    • >> Helvettiepätietoisuudessaan voi lohduttautua sillä, että uskontunnustuksessa ei määritellä, mitä meidän tulisi uskoa kadotuksesta ja paholaisesta, vaan olennaista on uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan.

      • urbanus paganus

        ei kylläkään löydy suoraan viittauksia Helvettiin joka on selkeästi Eurooppalainen pakanallinen traditio. Raamatussa manataan kostoa vihollisten päälle monessa kohtaan mutta ne eivät viittaa käsitykseen helvetistä vaan paremminkin siihen että vihollinen joutuu kaatopaikalle.


      • urbanus paganus kirjoitti:

        ei kylläkään löydy suoraan viittauksia Helvettiin joka on selkeästi Eurooppalainen pakanallinen traditio. Raamatussa manataan kostoa vihollisten päälle monessa kohtaan mutta ne eivät viittaa käsitykseen helvetistä vaan paremminkin siihen että vihollinen joutuu kaatopaikalle.

        Ilmeisesti kyseinen teos on sinulle siinä tapauksessa täysin tuntematon.

        Satuin juuri tuolla aikaisemmassa keskustelussa tästä noh keskustelemaan.

        2 Tessalon 1


        7. ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa
        8. tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.
        9. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,
        10. kun hän sinä päivänä tulee, että hän kirkastuisi pyhissänsä ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa, sillä te olette uskoneet meidän todistuksemme.


    • turinat

      voisi tiivistää näinkin: "Ei me ymmärretä raamatusta mitään, joten jokainen uskoo mitä haluaa." Tämä pätee kyllä kaikkiin muihinkin uskovaisiin.

    • keskittyy

      Kristinuskon keskeinen sanoma on ikuinen elämä taivaassa. Itse asiassa varsin samanlainen käsitys on juutalaisuudessa ja jopa islamissa. Näissä kolmessa suuressa yhden Jumalan uskonnossa, joiden syntymäseutu on Lähi-idässä.

      Millään näillä uskonnoilla ei ole selvää kuvaa helvetistä, koska uskonnot korostavat ikuista elämää. Miksi silloin pitääkään miettiä kovin paljon sitä, mihin ne muut menevät ja millainen se ulottuvuus on? Sehän on jokaisen ihmisen vapaasti valittava kohtalonsa ja jos valitsee väärin, niin omapahan on asiansa.

      Ikuinen elämä on iloa ja rauhaa Jumalan yhteydessä, elämää, jossa ei ole tuskaa, murhetta, kipua, rauhattomuutta, sairautta ja monia muita synnin seurauksia, joita ihminen maanpäällisessä elämässä kohtaa päivittäin.

      Tiedän kyllä, että vielä 1800- ja osin 1900-luvulla oli saarnaajien teksteissä karmea pelottelu helvetin tulesta ja kivusta jne. No, he olivat aikansa lapsia ja heidän pedagogiikkansa oli aikansa lasten tapa opettaa ihmisiä. Nythän me sitä kauhistelemme.

      Kirkkohan opettaa varsin selkeästi meille helvetistä eli kadotuksesta:
      www.evl.fi:
      "Kadotus

      Kadotus oli alun perin juutalaisen apokalyptiikan käsite, joka sisältyi myös alkukristilliseen julistukseen pelastuksesta. Se esiintyy ensimmäisen kerran Raamatussa Danielin kirjassa, Dan. 12:2.

      Kristillisen uskon mukaan ihminen on luotu elämään rakkauden yhteydessä lähimmäisiinsä ja Jumalaan. Luodessaan olevaisen Jumala kuitenkin antoi mahdollisuuden siihen, ettei hänen hyvää tahtoaan noudateta, vaan ihminen voi valita toisenkin tien. Kadotus merkitsee sen tien loppuun saattamista, missä ei noudateta rakkautta, hyvää tahtoa, elämän perimmäistä tarkoitusta eikä hyväksytä Jumalan armoa. Kadotus, ts. helvetti kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan sitä armoa, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa.

      Kadotus on Kristuksen julistuksen peruskäsitteitä hänen opetuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25). Se merkitsee eroa Jumalasta, rakkauden lähteestä. Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16), jota pidetään kristillisen uskon ydinesityksenä Raamatussa, ilmaistaan, kuinka Kristus on ainoa tie kadotuksesta pelastukseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys armonvälineiden kautta.

      Koska kadotus on iankaikkisuudessa, siihen ei liity aika-avaruudellisia käsitteitä. Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä." Yksittäisten ja eri lahkolaisten saarnaajien juttuja en ole viime aikoina kuunnellut, joten en tiedä, kunka paljon heidän keskuudessaan helvetillä pelottelu jatkuu. mutta kovasti selkeä on nettipappikin kannassaan. Noinhan se asia menee.

      • kadotuksesta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3159
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2505
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2146
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2055
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1962
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1570
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1263
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1093
    Aihe