Jos nauttii EPL:ssä ehtoollisen

Kyselee

Eli seuraava kysymys:

Jos nauttii ehtoollisen illalla toimitettavassa EPL:ssä, niin missä palveluksessa saa seuraavan kerran suorittaa maahankumarruksen?

13

1061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti

Miksi kyselet tyhmiä?

• onko

maahankumarruksetkin jo kortilla!!??

Kyllähän sitä saa kumartaa kun siltä tuntuu.
        Mikä ihmeen kielto siinä nyt voi olla?

Kumarrushan on kunniottamisen/nöyryyden osoitus.

• kysymyksiä ei

ole. Täällä ei löydy rakkaudellisuuden häivääkään. Parasta mennä omia polkujaan pois seurakunnista luostareihin ja muihin vähemmän ahdistaviin paikkoihin. Kiitos ja kumarrus!

• ei väliä
        onko kirjoitti:

mutta jos osallistut ehtoolliseen kello 18 jälkeen, jolloin kirkollinen vuorokausi vaihtuu, saat osallistua seuraavan kerran vasta seuraavana päivänä klo 18 jälkeen. Saman kirkollisen vuorokauden aikana saa käydä vain kerran ehtoollisella. Kirkollinen vuorokausi siis klo 18-18, ei klo 24-24.

• Kyselee

Pyydän anteeksi, jos kysymykseni jotenkin loukkaisi tai turhautti sinua. Tämä asia on minulle tärkeä ja mielenkiintoinen ja halusin saada siihen selvennystä.

Muistan joskus kuulleeni tai lukeneeni jostain, että ehtoolliseen osallistuttuaan ei kuulu tehdä maahankumarrusta. Siksi haluaisin tietää, miten pitkäksi ajaksi kuuluu maahankumarrukset jättää. Seuraavaan palvelukseen asti? Vai saman kirkollisen vuorokauden ajaksi?

Ehdotat itse, että seuraava aamu olisi sopiva ajankohta. Miten määritellään seuraava aamu? Jos esimerkiksi herään yöllä lukemaan puoliyöpalvelusta, onko kyseessä jo seuraava aamu? Vai vasta aamupalveluksessa? Ohjeesi mukaan siis esimerkiksi en tekisi maahankumarruksia jos vielä EPL:n jälkeen luen itsekseni ehtoonjälkeisen.

Liikkuuko tällä palstalla ylipäänsä ihmisiä, jotka oikeasti osaisivat vastata näihin kysymyksiin?

• onko
        Kyselee kirjoitti:

Pyydän anteeksi, jos kysymykseni jotenkin loukkaisi tai turhautti sinua. Tämä asia on minulle tärkeä ja mielenkiintoinen ja halusin saada siihen selvennystä.

Muistan joskus kuulleeni tai lukeneeni jostain, että ehtoolliseen osallistuttuaan ei kuulu tehdä maahankumarrusta. Siksi haluaisin tietää, miten pitkäksi ajaksi kuuluu maahankumarrukset jättää. Seuraavaan palvelukseen asti? Vai saman kirkollisen vuorokauden ajaksi?

Ehdotat itse, että seuraava aamu olisi sopiva ajankohta. Miten määritellään seuraava aamu? Jos esimerkiksi herään yöllä lukemaan puoliyöpalvelusta, onko kyseessä jo seuraava aamu? Vai vasta aamupalveluksessa? Ohjeesi mukaan siis esimerkiksi en tekisi maahankumarruksia jos vielä EPL:n jälkeen luen itsekseni ehtoonjälkeisen.

Liikkuuko tällä palstalla ylipäänsä ihmisiä, jotka oikeasti osaisivat vastata näihin kysymyksiin?

--- selvitän ylläolevaa ihmettely-viestiäni:

sen ihmettely ei ollut tarkoitettu moitteeksi (tai "tyhmäksi" kyselyksi) sinulle "kyselevä", ei ollenkaan, vaan

väsynyt purkaus siihen kun tuntuu olevan NIIIN paljon noita sääntöjä
        ja hienosäätökieltoja, ettei perässä pysy.

Joskus tuntuu, että itse asia hukkuu.

• HÖPÖ HÖPÖ
        ei väliä kirjoitti:

mutta jos osallistut ehtoolliseen kello 18 jälkeen, jolloin kirkollinen vuorokausi vaihtuu, saat osallistua seuraavan kerran vasta seuraavana päivänä klo 18 jälkeen. Saman kirkollisen vuorokauden aikana saa käydä vain kerran ehtoollisella. Kirkollinen vuorokausi siis klo 18-18, ei klo 24-24.

Jos perjantai iltana käy EPL:ssä ehtoollisella niin la aamula voipi mennä uudestaan hyvilä mielin pyhille.
        Jos ahdistaa niin kysykää papiltanne...

• hyvä epäilevä
        Kyselee kirjoitti:

ihminen; etsi yksin itseäsi. Vastaus on siinä.

• I vastaaja
        Kyselee kirjoitti:

että tässä on useampien ihmisten vastauksia. En minä sinun kyselyistäsi ahdistu. Kysy pois vaan!

Kirkkosäännöt kieltävät kumartamasta maahan asti heti ehtoollisen jälkeen, koska silloin Kristus on meidät korottanut. Sanoin kuitenkin, että seuraavana aaamuina voi taas jo kumartaa. Eihän ehtoollispaastokaan kestä kovin pitkään. Ennen pyhitettyjen lahjojen liturgiaan mentäessä se alkaa puolilta päivin.

Sitä en ottanut vastauksessani huomioon, että joku saattaisi osllistua samana iltana kahteen jumalanpalvelukseen, tai että joskus EPL saattaa olla aamullakin. Jos aamulla saa ehtoollisen, seuraavan vuorokauden puolella eli samana iltana voi taas kumartaa.

• ei kumarreta maahan
        onko kirjoitti:

että tiedoksi vain. Opi sinäkin uutta.

• edsrtgfd

Rippi-isältäsi tai joltain papilta.

Tämä on varsinainen hevosmiesten tietotoimisto!

• Esko

Tärkein syy maahankumarrukselle on nöyryytemme ja kunnioituksemme osoittaminen Jumalalle. Jos sielumme siihen tuntee pakottavaa tarvetta, niin tuo tarve käy yli kanonien ja maahankumartaminen silloin kun se tehdään ketään häiritsemättä, ilman tarpeetonta huomiota, on mahdollista suorittaa siitä riippumatta, mikä viikonpäivä tai mikä ajankohta on kyseessä.
      Eräs ratkaisu on tulla kirkkoon ennen muita tai sitten jäädä sinne muiden jälkeen, jolloin rukous maahankumarruksessa ei häiritse ketään, vaikka se suoritettaisiinkin esim. pääsiäisen jälkeisenä 50:n vrk:n aikana.

• tekopyhää hurskastelua

se että kumartelee maahan silloin kun siihen ei ole "lupaa" siis juuri pääsiäisaikana.

Etkö kunnioita pääsiäistä sen vertaa että malttaisit olla esittelemättä omaa hurskauttasi maahankumarruksessa?

Rukouksen voi lausua aivan hyvin seistenkin. Silloin kun maahan ei kumarreta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      107
      4662
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3433
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1514
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1236
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1142
    8. 159
      1036
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1028
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen