teillä on kaste tilaisuuksista ?
Nuorimman poikani kastetilaisuus oli minulle todella katastrofi johon en koskaan uskonut tömääväni.
Tässä oma kokemukseni:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000336&posting=22000000040891171
Millaisia
12
251
Vastaukset
- tämän
Ensinäkin, lapsi syntyy Luojan antaman kasteen saaneena "yksi kaste."
Toiseksi, Jeesuksen todisti että lapset syntyvät Jumalan valtunnan kaltaisina. Yksikään ihminen, ei edes pappi pysty Jumalan valtakunnan kaltaisuutta parantamaa vaan tuhmaan sen.
Kolmanneksi, kun tutkit alla olevat tekstit, niin tiedät sielullisesti, että papin lupauksen antanut tavallaan palvelee "lutheria" jumalanaan. Ja sen lisäksi hän toimessaan ei saa toimia oman sielunsa sielullisuudella vaan lutheilaisuuden (lapsiakin noita rovioilla tappaneen) sielullisuudella.
=================================================
http://www.evl.fi/kkh/ktk/index.htm
http://213.250.93.194/asiakas/evl/ktuutiset.nsf/45a7bb2db5c79b9ac2256c9e005786b4/9a0dc69009f151c7c22571cc002a5da1?OpenDocument
25.8.2006 Kirkon tiedotuskeskus
Oikeusteologinen tutkimus: Omatunto ei ole riittävä peruste papille kieltäytyä päätösten noudattamisesta
Tuore oikeusteologinen tutkimus ottaa kantaa luterilaisen kirkon keskuudessa käytyyn keskusteluun kirkon lainsäädännön ja päätösten noudattamisesta. Teologian tohtori, filosofian maisteri Hannu Juntusen tutkimuksen mukaan omaantuntoon vetoaminen ei ole kiistaton tai riittävä peruste papille kieltäytyä kirkon päätösten noudattamisesta. Suhteessa omaan kirkkoonsa papilla ei voi olla vapautta opettaa tai menetellä miten haluaa.
"On epäjohdonmukaista sanoa sitoutuvansa kirkon uskoon, mutta kieltäytyä noudattamasta sitä järjestystä, jossa tämä usko ilmenee ja jonka puitteissa hoidetaan kirkon hengellistä tehtävää", toteaa Juntunen tutkimuksessaan "Kirkkolaki ja omatunto. Onko kirkon lainsäädäntö pätevää ja sitovaa?"
Juntusen tutkimuksen tavoitteena on ollut valaista kirkko-oikeuden peruskysymyksiä käyttäen esimerkkeinä erimielisyyksiä kirkon lainsäädännön ja päätösten noudattamisesta suhteessa henkilökohtaiseen omantunnon vakaumukseen. Erimielisyyksiä on aiheuttanut esimerkiksi pappisviran avaaminen naisille ja eronneiden vihkiminen sekä kirkkoon kuulumattomien hautaan siunaaminen. Tällaisten kiistojen pohjana ovat yleensä Raamatun tulkintaa koskevat sekä muut opilliset ja teologiset näkemyserot.
"Omaantuntoon vetoaminen ei ole kiistaton tai riittävä peruste kieltäytyä kirkon päätösten noudattamisesta myöskään sen vuoksi, että enemmistö kirkossa nojautuu uskoon ja omaantuntoonsa. Yksilöllinen omatunto ei voi olla pyhempi tai erehtymättömämpi kuin kirkon yhteinen uskon taju. Omaantuntoon vedottaessa on nöyrryttävä myöntämään, että se on syntiinlankeemuksen vaurioittama", pohtii Juntunen.
Pappislupaus jo sitoo
Juntunen muistuttaa, että pappislupauksessa pappi vakuuttaa noudattavansa kirkon lakia ja järjestystä.
"Kirkkolainsäädännön sitovuus perustuu pohjimmiltaan henkilökohtaiseen sitoutumiseen kirkkoon yhteisönä ja on tällaisena nimenomaan omantunnon kysymys. Oikeudellisen säätelyn kohteena myös kirkko-oikeudessa ovat ihmisten teot. Sisäiseen sitoutumiseen ei voi pakottaa sanktioilla, mutta sen lakatessa on asianomaisen itse tehtävä tarvittavat johtopäätökset."
Juntunen pohtii tutkimuksessaan myös, että ponsi, jonka kirkolliskokous hyväksyi avatessaan pappisviran naisille on liian yleisluontoinen, jotta siitä voitaisiin johtaa täsmällisiä kirkko-oikeudellisia normeja tai selkeitä menettelyohjeita. Kirkolliskokous ei ole täsmällisesti määritellyt, mitä ponnen ilmaisema toiminnan vapaus tarkoittaa käytännössä.
Tutkimus saatavissa Internetistä
Hannu Juntunen on toiminut ennen eläkkeellä jäämistään piispainkokouksen teologisena sihteerinä. Juntunen on osallistunut kirkon periaatteellisten kannanottojen, esimerkiksi naispappeuspäätöksen valmisteluun myös kirkolliskokouksen perustevaliokunnan sihteerinä. Juntunen toimii myös oikeusteologian dosenttina Helsingin yliopistossa.
Juntusen tutkimus Kirkkolaki ja omatunto. Onko kirkon lainsäädäntö pätevää ja sitovaa? on julkaistu Kirkon tutkimuskeskuksen www-julkaisusarjassa. Tutkimus on ladattavissa pdf-muodossa Internet-osoitteesta http://www.evl.fi/kkh/ktk/www9.htm. Tutkimus ilmestyy samalla myös paperiversiona tekijän omakustanteena. (KT 25.8.2006 oa-h)
LISÄTIETOJA:
Hannu Juntunen, puh. (09) 5634855, sähköp. [email protected]
http://www.evl.fi/kkh/ktk/www9.htm
-------------------------------------------------
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
Pappislupaus
Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon." - Tällä palstalla on
kerrottu, että Jumala kastaa!!!
Eihän siinä silloin tarvita kummeja eikä pappia!- kolmiyhteinen
Jollet usko kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen, etkä vie lapsiasi kasteelle, ei uskosi täytä kristinuskon tunnusmerkkejä.
Olet lahkolainen ja pahimmassa tapauksessa sisälläsi on riivaajan henki. - omasta kokemuksestasi!
kolmiyhteinen kirjoitti:
Jollet usko kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen, etkä vie lapsiasi kasteelle, ei uskosi täytä kristinuskon tunnusmerkkejä.
Olet lahkolainen ja pahimmassa tapauksessa sisälläsi on riivaajan henki.Riivaajahenget käyttäytyvät juuri noin!
- ja kastetaan
kolmiyhteinen kirjoitti:
Olet lahkolainen ja pahimmassa tapauksessa sisälläsi on riivaajan henki.se pelastuu,mutta joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen. Mark. 16:15-16.
- siis.
ja kastetaan kirjoitti:
se pelastuu,mutta joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen. Mark. 16:15-16.
kaikkeen maailmaan ja Kastakaa heidät ISÄN POJAN JA PYHÄNHENGEN nimeen ja käskekää heidän pitää kaikki se mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Ulkomuistista jotain noin.
Lähetyskäskyssä käsketään ensin kastaa ja sitten opettaa ! - se joka
ja kastetaan kirjoitti:
se pelastuu,mutta joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen. Mark. 16:15-16.
Siis se joka on kastamaton ei kastamattomuuden vuoksi joudu kadotukseen!
Tulkitse tuo raamatun kohta niinkuin siinä lukee!
SE JOKA ON SYYTTÖMIÄ. PIKKU LAPSIAKIN TAPPANUT EI OLE USKONUT JUMALAN JA JEESUKSEN LAKIA! - olette tehneet
siis. kirjoitti:
kaikkeen maailmaan ja Kastakaa heidät ISÄN POJAN JA PYHÄNHENGEN nimeen ja käskekää heidän pitää kaikki se mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Lähetyskäskyssä käsketään ensin kastaa ja sitten opettaa !heistä ensin Jeesuksen opetuslapsia ts. Hänen seuraajiaan, sitten KASTE,kuten sana opettaa johon viittaat.
- Kaikille vauvoille
siis. kirjoitti:
Lähetyskäskyssä käsketään ensin kastaa ja sitten opettaa !heti opetusta. Sen voisi aloittaa jo synnytsylai-
toksella, sillä UT:n esimerkin mukaan kastetut
pysyivät leivän murtamisessa, apostolien opetuksessa ja rukouksessa, Ap 2;41.
Tuosta ehtoollisesta voisi vähän tinkiä, jottei vauvat tukehdu! - etp
siis. kirjoitti:
Lähetyskäskyssä käsketään ensin kastaa ja sitten opettaa !Mihin nimeen kastetaan?
Apostolit kastoivat Herran Jeesuksen nimeen ja kaikissa apostolien teoissa esiintyvissä kastekohdissa käytäntö on aina sama. Onko tässä nyt ristiriita Jeesuksen ja apostolien välillä, kun Matt 28:19:ssa on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Apostolit toteuttivat Herran Jeesuksen Kristuksen käskyn kastamalla uskoon tulleet Herran Jeesuksen nimeen. Koska Raamatussa on näin käytännössä kastettu, ja kaikissa apostolien tekojen kaste kohdissa, missä on maininta jonkun nimeen kastamisesta, niin se on poikkeuksetta Herran Jeesuksen nimeen, niin sen tähden on oikein kastaa Herran Jeesuksen nimeen. Tämä kaste Herran Jeesuksen nimeen ei ole Branhamilaisuutta niin kuin jotkut asian ymmärtävät, vaan Raamatullisuutta. Itse en kannata Branhamilaisuutta, enkä epäraamatullista Jeesus yksin oppia, joka on harhaoppi.
Matt 28:19,20; Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso,olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”.
Jeesus antoi käskyn, että tuli mennä ja tehdä ihmisistä Jeesuksen opetuslapsia ja sitten kastaa nämä uskoon tulleet opetuslapset, eikä kaikkea kansaa. Tämän jälkeen näitä opetuslapsia, jotka olivat tulleet uskoon tuli opettaa pitämään kaikki Jumalan antamat käskyt, mitä Jeesus on käskenyt pitää. Kaikkia kansoja ei tullut opettaa, vaan ainoastaan uskoon tulleet opetuslapset.
Selvennyksen vuoksi kertaan vielä; Tämä lähetyskäsky tarkoitti, että tuli julistaa evankeliumia ja ne, jotka tunnustavat syntinsä ja tekevät parannuksen ja tulevat uskoon, vain he menevät kasteelle ja sen jälkeen heitä tuli opettaa pitämään koko Jumalan sanan totuus. Aapeli Saarisalo on kääntänyt Matt 28:19,20:n tarkasti alkukielen mukaisesti, joka kuuluu näin: ” Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti” Mark 16:15,16 kertoo meille tarkemmin kuinka tuo lähetyskäsky tehdään käytännössä.
joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
- kertokaa.
kokemuksianne kastetilaisuudesta:
Onko pappi tai muu henkilö herjannut kastettavaa tai teitä itseänne ?
Itse kasteesta minulla on varmat käsitykset, enkä tarvitse siihen kommentteja.- mathetes
Kirjoitit-
>>Itse kasteesta minulla on varmat käsitykset, enkä tarvitse siihen kommentteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 835114
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734678Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv852924Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232414Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska221805- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131425- 1851318