Jumalan nimi?

S.A.

Mitäs jehovantodistajat ajattelevatkaan näistä Jeesuksen sanoista evankeliumissa Johanneksen mukaan?

17:6
"Minä olen ilmoittanut SINUN NIMESI ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin."

ja

17:26
"Ja minä olen tehnyt SINUN NIMESI heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Onko näillä sanoilla "sinun nimesi" tässä kohtaa jotain erityistä sisältöä jehovantodistajille?

29

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vaan

Jeesus puhui siinä Jumalalle rukouksessa ja se osoittaa selvästi että Jumalalla on erisnimi josta hänet eroittaa muista ns. jumalista !
      Aivan samon kuin sinut tunnistetaan nimesi perusteella muista samaa sukupolta olevista ihmisistä.

• nimimerkki

Jumalalla on Raamatussa montakin kutsumanimeä, kuten Isä taikka Jumala, Jeesus ja Paavali käyttivät näitä nimiä, vanhassa testamentissa on Herra Sebaot. Muistatko itse lisää ?

Kristityn ei tarvitse kutienkaan käyttää erottamismielessä mitään nimeä, sillä hänelle Taivaan Isä on ainoa Jumala.

jehovantodistajista en tiedä

• yahas
        nimimerkki kirjoitti:

Jumalalla on Raamatussa montakin kutsumanimeä, kuten Isä taikka Jumala, Jeesus ja Paavali käyttivät näitä nimiä, vanhassa testamentissa on Herra Sebaot. Muistatko itse lisää ?

Kristityn ei tarvitse kutienkaan käyttää erottamismielessä mitään nimeä, sillä hänelle Taivaan Isä on ainoa Jumala.

Jehovan todistajat eivät usko kolminaisuuteen, joten Jeesus ei ole Jumalan nimi, tietenkään. Jeesus oli "vain" Jumalan poika maan päällä. Jumalan nimi on sama kuin juutalaisilla, eli tulee sieltä hebreasta, Jehova -> Jahve -> Yahweh tai Iehova -> IHWH. Tuo viimeinen on yksi esimierkki Raamatussa kun siellä Jumalan nimi oli niin pyhäksi mainittu ettei sitä edes haluttu kirjoittaa kokonaan, jätettiin vokaalit pois. Nykyisissä Raamatuissa Jumalan nimi on jätetty lähes kokonaan pois koska kristinusko on niin moninaista nykyään että Raamatunkäännöksiäkin pitää olla jokaiseen lähtöön.

Kolminaisuusoppi on vain yksi niistä monista lisistä jotka on jostain kumman syystä Raamattuun lisätty, en tiedä syytä kun en ole historiaa lukenut. Yhtä kaikki, itse en ole kristitty ja aivan sama kuinka he riitelevät Raamatun sanomasta.
        Jeesus/Jumala/Jahve, whatever, on vain persoonallistettu versio aurinkojumalasta jota on palvottu aikojen alusta sadoilla tai tuhansilla eri nimillä.

• S.A.

Mutta tässä kohtaahan ei ole kuitenkaan mainittu mitään nimeä? Ja itseasiassa; UT:ssahan Jumalaa kutsutaan Jumalaksi.

• bbbxzv
        nimimerkki kirjoitti:

Sebaot tarkoittaa sotajoukkoja ja herra sebaot on sotajoukkojen herra. UM raamatussa tämä on käännetty armeijoiden jehovaksi.

• minä vaan
        nimimerkki kirjoitti:

Se on totta että voimme kutsua Jumalaa isäksi tai Jumalaksi tai taivaan Isäksi.
        Mutta Jehova on hänen persoonanimensä jonka hän on antanut itselleen.
        Monet suomalaiset kirkkoraamatut ovat käyttäneet
        käännöksissään tuota nimeä.
        Nimi tulee heprealaisesta tetragrammista,neljä kirjainta, joita suomen kielessä edustavat kirjaimet JHVH taiJHWH.
        Koska Jumala on itselleen nimen antanut, on sitä tärkeää käyttää.
        Eikö niin että ei kukaan ole läheisissä suhteissa kehenkään, jonka nimeä ei tunne ?
        Ihmisille, joille Jumala on nimetön, hän on usein vain persoonaton voima, ei todellinen persoona, jonka he tuntevat ja jota he rakastavat ja jolle he voivat esittää rukouksensa.
        Vain käyttämällä Jumalan persoonanimeä, kuten Raamattu itse käyttää, ihmiset voivat erottaa tosi Jumalan vääristä jumalista .

• vaan minä
        S.A. kirjoitti:

Mutta tässä kohtaahan ei ole kuitenkaan mainittu mitään nimeä? Ja itseasiassa; UT:ssahan Jumalaa kutsutaan Jumalaksi.

Jehovan nimi on ikävä kyllä jätetty pois nykyisissä Raamatun käännöksissä.
        Otan vain yhden esimerkin: Matteuksen evankeliumi sisältää 11 suoraa lainausta sellaisista Heprealaisten kirjoitusten osista joissa esiintyy tetragrammi (Jumalan nimen 4 hep. kirjainta. Suomeksi JHVH) eikä ole mitään syytä epäillä etteikö Matteus olisi lainannut noita kohtia sellaisena kuin ne oli kirjoitettu hänen lainaamaansa heprealaiseen tekstiin.
        Isä meidän rukouksessa Jeesus rukoilee Isäänsä "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi".
        Jumala ei ole erisnimi, se on arvonimi, kuin kuningas, tai pappi ja toisaalta on monia jumalia, kenellä mikäkin jumlanaan, raha,valta,maine esim.

• vaan minä kirjoitti:

Otan vain yhden esimerkin: Matteuksen evankeliumi sisältää 11 suoraa lainausta sellaisista Heprealaisten kirjoitusten osista joissa esiintyy tetragrammi (Jumalan nimen 4 hep. kirjainta. Suomeksi JHVH) eikä ole mitään syytä epäillä etteikö Matteus olisi lainannut noita kohtia sellaisena kuin ne oli kirjoitettu hänen lainaamaansa heprealaiseen tekstiin.
        Jumala ei ole erisnimi, se on arvonimi, kuin kuningas, tai pappi ja toisaalta on monia jumalia, kenellä mikäkin jumlanaan, raha,valta,maine esim.

>> Matteuksen evankeliumi sisältää 11 suoraa lainausta sellaisista Heprealaisten kirjoitusten osista joissa esiintyy tetragrammi.

Montako kreikkalaista käsikirjoitusta tiedät, joissa Matteus olisi käyttänyt noissa kohdissa Jehovaa? Sellaisia ei ole! Entä, montako kertaa vartiotorniseura on saanut Jeesuksen lausumaan nimen Jehova Johanneksen mukaan? Eikö ole aika huono saanto - vallankin siinä valossa, että Jeesuksen päätehtävä olisi ollut tehdä Isänsä erisnimi tunnetuksi?

>> eikä ole mitään syytä epäillä etteikö Matteus olisi lainannut noita kohtia sellaisena kuin ne oli kirjoitettu hänen lainaamaansa heprealaiseen tekstiin.

Aika painava syy epäillä on sellaisten käsikirjoitusten kertakaikkinen puute. Vartiotorniseura lähtee siitä, että on selityksineen oikeassa ja koettaa vääntää niille sitten perusteluita. Keksityjen ja vielä löytymättömien todisteiden varaan ei pitäisi paljoa laskea. Miten luonnehtisit sellaisten perusteella päätöksiään tekevää käräjätuomaria?

Oletko tietoinen, että jehovan-järjestö on lisännyt Jehovan muuallekin, kuin sen voisi Vanhan testamentin perusteella laittaa? Kristuksenkin jehovan-järjestö on korvannut Jehovalla ainakin kerran. Miksikähän? Tuskin osoittaakseen Hänen perineen tuon nimen. Eikä siinä vielä kaikki. Tiedätkö, että jehovan-järjestö on, vastoin heprealaisia kirjoituksia, monta kertaa korvannut Adonain Vanhassa testamentissa nimellä Jehova?

"Jumalan nimi" on paljon enemmän kuin vain erisnimi. Rukoillessaan "pyhitetty olkoon sinun nimesi", Jeesus ei maininnut mitään "nimeä". Jos Jeesus olisi puhunut päätyönään nimestä Jehova, eikö ole omitusta, ettei Raamatussa ole vähäisintäkään viitettä puuttumisesta moiseen perinnäissääntöjen loukkaamiseen? Oppineethan ihan urakalla etsivät syytä Häntä vastaan.

Ei Jumalan nimeä toki kielletä käyttämästä, mutta et löydä Raamatusta perustelua väitteellesi Jumalan erisnimen käyttämisestä. Varsinkaan sen tunnustetusti väärän nimen. Jos jollekin jää epäselväksi mitä tarkoitetaan puhuttaessa Jumalasta nimeä mainitsematta, on se todennäköiseti tahallista tyhmyyttä. Vastaavasti Jumalan nimen käyttökään ei takaa, että kyseessä olisi oikea Jumala. Vartiotorniseurassa on kyse juuri tästä.

ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään,
           kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan.
           Ja he sanoivat:
              "Tämä on sinun jumalasi, Israel,
               se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta".
           Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin;
           ja Aaron julisti ja sanoi:
              "Huomenna on JHVHn juhla".

• ERI TULKINTOJA
        nimimerkki kirjoitti:

http://eliyah.com/

http://www.michaelroodministries.com/statement-of-faith.htm

Yksi tulkinta on HaShem. joka tarkoittaa nimea.

• S.A.
        vaan minä kirjoitti:

Ajattelevatko jehovantodistajat siis, että esimerkiksi tuossa aloituksessa lainaamassani Johanneksen kirjoittamassa evankeliumissa Jeesus viittaisi nimenomaan tähän JHVH-sanaan? Vai onko kyse teidän mielestänne kuitenkin jostain aivan muusta asiasta?

• Kirjoitustavat
        yahas kirjoitti:

Jehovan todistajat eivät usko kolminaisuuteen, joten Jeesus ei ole Jumalan nimi, tietenkään. Jeesus oli "vain" Jumalan poika maan päällä. Jumalan nimi on sama kuin juutalaisilla, eli tulee sieltä hebreasta, Jehova -> Jahve -> Yahweh tai Iehova -> IHWH. Tuo viimeinen on yksi esimierkki Raamatussa kun siellä Jumalan nimi oli niin pyhäksi mainittu ettei sitä edes haluttu kirjoittaa kokonaan, jätettiin vokaalit pois. Nykyisissä Raamatuissa Jumalan nimi on jätetty lähes kokonaan pois koska kristinusko on niin moninaista nykyään että Raamatunkäännöksiäkin pitää olla jokaiseen lähtöön.

Kolminaisuusoppi on vain yksi niistä monista lisistä jotka on jostain kumman syystä Raamattuun lisätty, en tiedä syytä kun en ole historiaa lukenut. Yhtä kaikki, itse en ole kristitty ja aivan sama kuinka he riitelevät Raamatun sanomasta.
        Jeesus/Jumala/Jahve, whatever, on vain persoonallistettu versio aurinkojumalasta jota on palvottu aikojen alusta sadoilla tai tuhansilla eri nimillä.

Arabian kielessä ei kirjoiteta nytkään vokaaleja. Mistä tiedät, ettei alkuseurakuntien kirjoitustavoissakin olisi jätetty vokaalit pois?

Monissa kielissä kirjoitus ja ääntäminen ovat hyvin erilaisia. Miten me Suomessa voimme lausua mitään hebrealaista tai heettiläistä nimeä tai sanaa oikein, sillä emme ole kuulleet alkup. puhetta.
        Suomea Palestiinassa tuskin tunnettiin 2000 v sitten. Oliko kieltämme olemassakaan silloin?
        Miksi tartutte noin turhaan asiaan kuin ääntämykseen, kun on kysymys elämää suuremmista asioista.

Luuletteko todella, että jumalanne ei kuule teitä, jollette lausu oikein hänen nimeään.
        Puhuuko Jehovanne siis suomea? Mitä muita kieliä? Miten esim afrikkalaisissa jt-yhteisöissä nimi lausutaan? Entä Ontariossa? Entä Brasiliassa?

• ovat enimmäkseen
        vaan minä kirjoitti:

käyttäneet Vanhana Testamenttinaan ei hepreankielisiä alkutekstejä vaan niiden kreikankielistä käännöstä Septuagintaa jossa Jumalan nimi, tetragrammi, on käännetty kreikan sanalla Kyrios. Joten ei ole syitä olettaa, että tetragrammi olisi koskaan esiintynyt UT:n alkuperäisissä kreikankielisissä teksteissäkään.

Tetragrammin välttämiselle on pitkän perinteet jo ennen Jeesuksen aikaa. Esim. 3. vs:lla eaa kirjoitetuissa Aikakirjoissa se on korvattu usein Jumala-sanalla siellä missä se Aikakirjojen lähteenään käyttämissa Kuningasten kirjoissa esiintyy. Muutoinkin myöhemmät VT:n tekstit välttävät sitä, kuten Aikakirjojen kanssa samoihin aikoihin kirjoitettu Saarnaajan kirja, jossa sitä ei ole lainkaan.

• _rlx_
        vaan minä kirjoitti:

tämä Wikissä oleva väite paikkansa:

• minä vaan kirjoitti:

Se on totta että voimme kutsua Jumalaa isäksi tai Jumalaksi tai taivaan Isäksi.
        Mutta Jehova on hänen persoonanimensä jonka hän on antanut itselleen.
        Monet suomalaiset kirkkoraamatut ovat käyttäneet
        käännöksissään tuota nimeä.
        Nimi tulee heprealaisesta tetragrammista,neljä kirjainta, joita suomen kielessä edustavat kirjaimet JHVH taiJHWH.
        Koska Jumala on itselleen nimen antanut, on sitä tärkeää käyttää.
        Eikö niin että ei kukaan ole läheisissä suhteissa kehenkään, jonka nimeä ei tunne ?
        Ihmisille, joille Jumala on nimetön, hän on usein vain persoonaton voima, ei todellinen persoona, jonka he tuntevat ja jota he rakastavat ja jolle he voivat esittää rukouksensa.
        Vain käyttämällä Jumalan persoonanimeä, kuten Raamattu itse käyttää, ihmiset voivat erottaa tosi Jumalan vääristä jumalista .

>> Koska Jumala on itselleen nimen antanut, on sitä tärkeää käyttää.

Tähän asti kaikki olisuunniilleen OK, mutta tuota käyttämisen tärkeyttä et osaa perustella. Jos Uusi testamentti ei edes kerro Jeesuksen käyttäneen Jumalan nimeä, miten sitä voi väittää niin oleellisen tärkeäksi - saati, että se olisi ollut Jeesuksenkin päätehtävä! Tuo vartiotorniseuran oppi on laadittu ainoastaan eksytyttämään järjestön todistajat pois JHVHn Pelastuksesta.

Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen
           ottaakseen heistä kansan   o m a l l e   n i m e l l e n s ä.

Jaakob viittasi tuossa tapaukseen Korneliuksen talossa. Katsotaan, mitä siellä tapahtui:

Silloin Pietari vastasi:
              "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä,
               jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
           Ja hän käski kastaa heidät   J e e s u k s e n   Kristuksen nimeen.

Jeesus on Välimies Jumalan ja ihmisten välillä. Molempiin suuntiin.

Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä,
           kaikki tehkää Herran   J e e s u k s e n   nimessä,
           kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

on sovittanut meidät itsensä kanssa
           Kristuksen kautta . . .
           Sillä Jumala oli   K r i s t u k s e s s a
           ja sovitti maailman itsensä kanssa

>> Eikö niin että ei kukaan ole läheisissä suhteissa kehenkään, jonka nimeä ei tunne ?

Todennäköistä on, että läheisen nimi tiedetään. Mutta tietäminen ja alituinen käyttäminen eivät ole sama asia. Lapset kutsuvat vanhempiaan useimmiten ilman nimiä isäksi ja äidiksi. Jeesuskin kutsui Jumalaa Isäksi, jopa Isiksi. Nimiä tarvitaan vasta kun on kyse niistä. On myös ihmisiä, joiden oikeaa nimeä moni ei edes tiedä, vaan käytössä on lempi-, taitelija- tai jokin muu kuin virallinen nimi. Näiden nimen korvikkeiden käyttö ei kuvasta suhteen kaukaisuutta, tai olisi millään tavoin loukkaavaa. Pilkkanimet ovat sitten asia erikseen.

>> Ihmisille, joille Jumala on nimetön, hän on usein vain persoonaton voima, ei todellinen persoona, jonka he tuntevat ja jota he rakastavat ja jolle he voivat esittää rukouksensa.

On toki ihmisiä, jotka uskovat epämääräisesti "jumaluuteen", tai "johonkin korkeamppaan voimaan". Mutta eikö jo se, että puhuttelee Jumalaa - miten tahansa - ilmaise Häneen olevan puhuttelijalle todellisen persoonan! Mitä sanot ihmisestä, joka kutsuu Jumalaa Isäkseen: Tekeekö se Jumalasta nimettömän? Persoonattoman voiman? Jota ei voi rakastaa? Jolle ei voisi esittää rukousta?

>> Vain käyttämällä Jumalan persoonanimeä, kuten Raamattu itse käyttää, ihmiset voivat erottaa tosi Jumalan vääristä jumalista .

Väitteeäsi on vain vartiotorniseuran huuhaa-slogan. Mieti nyt itsekin! Keittiön pöytä ei muutu oikeaksi Jumalaksi vaikka nimittäisitkin sitä nimellä "Jehova". Et väittäne Jeesuksenkaan rukoilleen väärää Jumalaa käyttäessään sanoja: "Isä meidän..", "Minä ylistän sinua, Isä... "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle...", " "Isä, jos sinä tahdot...", "Isä, anna heille anteeksi...", jne.

• _rlx_
        Rintti kirjoitti:

http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/um/tutkimus/#jahve_vai_jehova_raamatussa

linkistä sekä sen tekstissä itsessäänkin olevista monista linkeistä: teksti näyttää olevan todella hyvä tietopaketti vaikka se onkin ns. evankeelinen lähestymistavaltaan kun taas oma suhtautumisen Raamattuun on enemmän historialliskriittinen.

Linkissä ei ollut ihan suoraa vastausta tai vastinetta sen siteeraamissa / kopioimissa Jehovan todistajien omissa teksteissä tuohon Wikissä olleeseen väitteeseen, että myös Jehovan todistajien itsensä mukaan Jahve olisi alkuperäisempi kuin Jehova-muoto. Pikemminkin Jahve tunnuttiin esitettävän ”monien (muiden) näkemyksenä oikeasta vs. meidän käytäntö, joka perustuu muodon pitkään tunnettuvuuteen” (”While many are inclined to view the pronunciation ”Yahweh” as the more correct way, we have retained the form ”Jehovah” because of people’s familiarity with it for centuries”), joten en ole varma onko Wikin väite Jahve-muodon alkuperäisemmyydestä myös Jt:n itsensä tunnustamana perustunut näihin Jt:n teksteihin (linkin kopioima Jt:n teksti oli 1980-l:lta) vai johonkin muuhun, myöhempään.

Itse linkin tekstissä oli kohdassa hieman outo ja virheellinenkin väite & perustelu Jahve-muodolle:

• Pii on 3,0
        nimimerkki kirjoitti:

näitä nimiä; Osoitatko raamatulla, että kreikanjuutalainen Saul käytti nimeä "Paavali.". Hän käytti itse myöhemmin itsestään nimeä Paulus, mutta tuo paavali?
        Ja miksi , miksi Parnapas ei ollut pate?ja vaikka Simeonkin kerittiin väännellä -Pietariksi.
        Syyssä oli tietysti se pöhlö suomalainen Kääntäjäherra, joka väitti että Esim, Englannin kuningasten George-nimi viittasi muka käännettynä kaalinsyönnin jälkeiseen pihahdukseen , ja käänsi Georgen Yrjöksi; Onko nyt sitten Oksennus parempi kuin pieni pihaus?
        Usko nyt sitten näitä Isommassakaan Nimessä.

• minä vaan

Kun Jeesus oli maan päällä hän teki Isänsä nimen ilmeiseksi opetuslapsilleen. Opetuslapset tunsivat jo entuudestaan tämän nimen heprealaisista kirjoituksista. Jeesuksen seuraajat käyttivät Jumalan nimeä. He näkivät sen ja lukivat sen synagoogissaan saatavilla olevista Heprealaisista Raamatun kirjakääröistä sekä Septuagintntasta. Mutta nyt he tulivat tuntemaan Jehovan paljon paremmin ja suurenmoisemmalla tavalla Hänen kauttaan. Jumalan nimen oppiminen merkitsi apostoleille sitä että he henk.koht. tulivat tuntemaan Jumalan rakkauden.
      Jeesus ei varmasti työntänyt taka-alalle Jumalan nimeä, eikä hänen tarkoitus ollut nostaa omaa nimeään tärkeimmälle sijalle.
      Näissä kohdissa Jeesus rukoili Isäänsä ja loi katseensa tärkeinpään maan päällä suorittamaansa tehtävään. Jeesuksen maanpäälle tulemisen ensisijainen tarkoitus oli tehdä Jumalan nimi tunnetuksi ihmisille.
      Jeesus teki aina Jumalan nimen tunnetuksi sekä käyttämällä sitä että paljastamalla nimen takana olevan Persoonan-hänen tarkoituksensa, toimintansa ja ominaisuutensa.
      Kun Jeesus mainitsi Sinun Nimesi Hän varmasti tarkoitti Kaikkivaltiasta Jehova Jumalaa (JHVH)

• S.A.

Tästä itseasiassa päästäänkin siihen, mitä tällä kysymykselläni hain...

Eli jehovantodistajien mukaan Jeesuksen toteamukset "Minä olen ilmoittanut sinun NIMESI ihmisille..." ja "Ja minä olen tehnyt sinun NIMESI heille tunnetuksi ja teen vastakin..." evankeliumissa Johanneksen mukaan (luku 17, jakeet 6 ja 26) puhuvat tästä JHVH nimen käytöstä ja tunnetuksi tekemisestä.

JOS on näin, niin johdonmukaisuuden vuoksi luvun 17 jae 12 pitäisi silloin kirjoittaa näin:

[Jeesus sanoo:] "Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun JHVH nimessäsi, jonka sinä olet MINULLE antanut..."

• minä vaan
        S.A. kirjoitti:

Tästä itseasiassa päästäänkin siihen, mitä tällä kysymykselläni hain...

Eli jehovantodistajien mukaan Jeesuksen toteamukset "Minä olen ilmoittanut sinun NIMESI ihmisille..." ja "Ja minä olen tehnyt sinun NIMESI heille tunnetuksi ja teen vastakin..." evankeliumissa Johanneksen mukaan (luku 17, jakeet 6 ja 26) puhuvat tästä JHVH nimen käytöstä ja tunnetuksi tekemisestä.

JOS on näin, niin johdonmukaisuuden vuoksi luvun 17 jae 12 pitäisi silloin kirjoittaa näin:

[Jeesus sanoo:] "Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun JHVH nimessäsi, jonka sinä olet MINULLE antanut..."

Jae 12 on osa samaa rukousta ja viittaan edelliseen vastaukseen tämän vastaukseni lisäksi.
        Jeesus rukoilee ja kertoo Isälleen että hän on vienyt päätökseen Hänelle uskotun työn ja tehnyt Jehovan nimen ilmeiseksi ihmisille.
        Jehova valtuutti Poikansa kertomaan nimestään, siksi Jeesus voi sanoa että nimen jonka olet antanut minulle.
        Se oli Jeesuksen ensisijainen tarkoitus maanpäällä, kertoa Jumalan nimestä. Jeesus ennen kaikkea pyhitti Isän nimen kannattamalla hänen suvereeniutta.
        Jae ei suinkaan tarkoita että Jeesuksen nimi olisi ollut Jehova.

En tiedä tarkalleen mitä ajat takaa, mutta eiköhän se pian käy selväksi kun luet vastaukseni.

• S.A.
        minä vaan kirjoitti:

Jae 12 on osa samaa rukousta ja viittaan edelliseen vastaukseen tämän vastaukseni lisäksi.
        Jeesus rukoilee ja kertoo Isälleen että hän on vienyt päätökseen Hänelle uskotun työn ja tehnyt Jehovan nimen ilmeiseksi ihmisille.
        Jehova valtuutti Poikansa kertomaan nimestään, siksi Jeesus voi sanoa että nimen jonka olet antanut minulle.
        Se oli Jeesuksen ensisijainen tarkoitus maanpäällä, kertoa Jumalan nimestä. Jeesus ennen kaikkea pyhitti Isän nimen kannattamalla hänen suvereeniutta.
        Jae ei suinkaan tarkoita että Jeesuksen nimi olisi ollut Jehova.

En tiedä tarkalleen mitä ajat takaa, mutta eiköhän se pian käy selväksi kun luet vastaukseni.

Mitä ajan takaa... Halusin vain katsoa, miten jehovantodistajien logiikka tässä toimii. Mutta sitten olennaisempiin asioihin.

Ensiksikin; Jeesuksen tärkein tehtävä ei ollut Jumalan nimen tunnetuksi tekeminen ainakaan SIINÄ MERKITYKSESSÄ, kuin jehovantodistajat asiasta yleensä puhuvat. Mutta puhutaanpa kuitenkin tästä Jumalan nimen tunnetuksi tekemisestä. Mitä tällaisella asialla tarkoitetaan? Mitä Jeesus oli tehnyt, kun hän oli tehnyt Jumalan NIMEN tunnetuksi?

Kun Jeesus puhuu siitä, että hän oli tehnyt NIMEN tunnetuksi, hän puhuu siitä, että hän on tehnyt tunnetuksi kaiken sen, mitä JUMALA ON. Millainen Jumala on. Mikä on Jumalan suunnitelma. Sillä juutalaisille nimi merkitsi paljon. Se kuvasi sitä, millainen ihminen on. Siksi Jeesus mm. antoi Simonille uuden nimen Pietari (Keefas), koska hänestä oli tuleva järkähtämätön Kallio Jumalan valtakunnassa. Kuvatakseen Pietarin tulevaisuutta.

Siten; jos haluaisimme kääntää Johanneksen kirjoittamassa evankeliumissa luvun 17 jakeet 6 ja 26 suomalaiseen kulttuuriin sopivaksi, me voisimme kääntää ne seuraavalla tavalla:

Jae 6: "Minä olen ilmoittanut SEN, MITÄ SINÄ TODELLA OLET ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta..."

Jae 26: "Ja minä olen tehnyt SEN, MITÄ SINÄ TODELLA OLET heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Ja kun me katsomme Jeesuksen toimintaa, me voimme todeta, että TÄTÄ JEESUS TODELLA TEKI. Hän todella teki tunnetuksi SEN, KUKA JUMALA TODELLA ON.

---

Ei ole siis kyse siitä, että Jeesuksen tehtävänä olisi ollut kertoa tästä JHVH (Jahve tai Jehova) nimestä.

---

Sam Andreevitsh
        Tampere

• Repe-Pekka

>> Jeesuksen maanpäälle tulemisen ensisijainen tarkoitus oli tehdä Jumalan nimi tunnetuksi ihmisille. >>

Jehovan todistajille on nimi ilmeisesti sellainen
        pakkomielle, että tärkein asia unohtuu.

Herramme Jeesus tuli maailmaan sovittamaan syntimme.

18. tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
        19. vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
        1.Piet. 1.

16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        Joh. 3. KR 33/38

Antakaa kunnia Jumalalle kunnioittamalla Poikaa!

10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
        Fil. 2.

• minä vaan
        Repe-Pekka kirjoitti:

>> Jeesuksen maanpäälle tulemisen ensisijainen tarkoitus oli tehdä Jumalan nimi tunnetuksi ihmisille. >>

Jehovan todistajille on nimi ilmeisesti sellainen
        pakkomielle, että tärkein asia unohtuu.

Herramme Jeesus tuli maailmaan sovittamaan syntimme.

18. tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
        19. vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
        1.Piet. 1.

16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        Joh. 3. KR 33/38

Antakaa kunnia Jumalalle kunnioittamalla Poikaa!

10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
        11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
        Fil. 2.

Kyllä se nimi tärkeä on ! Jos sinusta puhuttaessa sanottaisiin vain että herra, niin kukahan yhdistäisi sen Repe-pekkaan ?!
        Jeesuksella oli hyvin tärkeä osa Jumalan tarkoituksissa ja ne kaikki nivoutuvat Jumalan nimen tuntemiseen.
        Jeesus teki Jumalan nimen tunnetuksi, kuten Hän itse sen sanoi.
        Yksi tarkoitus Jeesuksen maan päällä olemisella oli että hän antoi elämänsä lunnaiksi ihmiskunnan puolesta ja näin avasi tien ikuiseen elämän niille jotka uskovat.
        Sekin liittyy Jumalan nimen tuntemiseen.

• minä vaan
        S.A. kirjoitti:

Mitä ajan takaa... Halusin vain katsoa, miten jehovantodistajien logiikka tässä toimii. Mutta sitten olennaisempiin asioihin.

Ensiksikin; Jeesuksen tärkein tehtävä ei ollut Jumalan nimen tunnetuksi tekeminen ainakaan SIINÄ MERKITYKSESSÄ, kuin jehovantodistajat asiasta yleensä puhuvat. Mutta puhutaanpa kuitenkin tästä Jumalan nimen tunnetuksi tekemisestä. Mitä tällaisella asialla tarkoitetaan? Mitä Jeesus oli tehnyt, kun hän oli tehnyt Jumalan NIMEN tunnetuksi?

Kun Jeesus puhuu siitä, että hän oli tehnyt NIMEN tunnetuksi, hän puhuu siitä, että hän on tehnyt tunnetuksi kaiken sen, mitä JUMALA ON. Millainen Jumala on. Mikä on Jumalan suunnitelma. Sillä juutalaisille nimi merkitsi paljon. Se kuvasi sitä, millainen ihminen on. Siksi Jeesus mm. antoi Simonille uuden nimen Pietari (Keefas), koska hänestä oli tuleva järkähtämätön Kallio Jumalan valtakunnassa. Kuvatakseen Pietarin tulevaisuutta.

Siten; jos haluaisimme kääntää Johanneksen kirjoittamassa evankeliumissa luvun 17 jakeet 6 ja 26 suomalaiseen kulttuuriin sopivaksi, me voisimme kääntää ne seuraavalla tavalla:

Jae 6: "Minä olen ilmoittanut SEN, MITÄ SINÄ TODELLA OLET ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta..."

Jae 26: "Ja minä olen tehnyt SEN, MITÄ SINÄ TODELLA OLET heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Ja kun me katsomme Jeesuksen toimintaa, me voimme todeta, että TÄTÄ JEESUS TODELLA TEKI. Hän todella teki tunnetuksi SEN, KUKA JUMALA TODELLA ON.

---

Ei ole siis kyse siitä, että Jeesuksen tehtävänä olisi ollut kertoa tästä JHVH (Jahve tai Jehova) nimestä.

---

Sam Andreevitsh
        Tampere

No nyt näit kuin logiikka toimii...
        Katso vastaustani jonka kirjoitin RepePekalle.

Mainitsemasi Raamatun paikat ei ole niitä joissa yritetään todistella mikä Jumalan nimi on vaan tietty osoittavat että Jumalalla on nimi, jota tulee käyttää ja jota Jeesus käytti.

Kun Jeesus todisti Jehovasta, on ihan loogista ajatella että vois kääntää raamatun paikat noilla sanoilla kun sinä kirjoitit, koska hän opetti millainen Jumala on ja mitä hän on tehnyt ja mitä tulee tekemään.

Jo Jehovan nimi merkitsee : " Hän saattaa tulemaan (joksikin)". Siksi nimen merkitys on tärkeä ollut ihmisten tietää silloin ja nyt.

• Repe-Pekka
        minä vaan kirjoitti:

Kyllä se nimi tärkeä on ! Jos sinusta puhuttaessa sanottaisiin vain että herra, niin kukahan yhdistäisi sen Repe-pekkaan ?!
        Jeesuksella oli hyvin tärkeä osa Jumalan tarkoituksissa ja ne kaikki nivoutuvat Jumalan nimen tuntemiseen.
        Jeesus teki Jumalan nimen tunnetuksi, kuten Hän itse sen sanoi.
        Yksi tarkoitus Jeesuksen maan päällä olemisella oli että hän antoi elämänsä lunnaiksi ihmiskunnan puolesta ja näin avasi tien ikuiseen elämän niille jotka uskovat.
        Sekin liittyy Jumalan nimen tuntemiseen.

>> Jeesus teki Jumalan nimen tunnetuksi >>

Niin hän sanoi, että kun rukoilette rukoilkaa :

Isä ( Abba )...

Mielestäni on kaikkitietävän, kaikkialla läsnäolevan, Jumalan, Isän aliarvioimista, jos
        luullaan, että Hän kuulee ainoastaan Hänen erisnimeään käyttämällä.

Itselläni on tästä omakohtainen todistus:

Heräsin kerran aamuyöllä kipuihin, joita minulla
        oli ollut muutaman viikon ajan. Kivut oli niin
        kiusallisia, etten saanut enää unta.
        Vuoteessani ollessani minä vain huokasin:
        Isä, ota nämä kivut pois.

Ja kivut lähtivät samassa silmänräpäyksessä eikä
        sitä kipua ole sen koommin ollut. Myöhemmin huomasin, että myös toinen vaiva oli myös kadonnut samassa yhteydessä.

Jumala ( Minä Olen Se Mikä Minä olen ) on kaiken
        ihmisymmärryksen yläpuolella, eikä hän Hän todellakaan ole sitoutunut mihinkään yksittäiseen
        uskontoon, järjestöön tms.

• minä vaan
        Repe-Pekka kirjoitti:

>> Jeesus teki Jumalan nimen tunnetuksi >>

Niin hän sanoi, että kun rukoilette rukoilkaa :

Isä ( Abba )...

Mielestäni on kaikkitietävän, kaikkialla läsnäolevan, Jumalan, Isän aliarvioimista, jos
        luullaan, että Hän kuulee ainoastaan Hänen erisnimeään käyttämällä.

Itselläni on tästä omakohtainen todistus:

Heräsin kerran aamuyöllä kipuihin, joita minulla
        oli ollut muutaman viikon ajan. Kivut oli niin
        kiusallisia, etten saanut enää unta.
        Vuoteessani ollessani minä vain huokasin:
        Isä, ota nämä kivut pois.

Ja kivut lähtivät samassa silmänräpäyksessä eikä
        sitä kipua ole sen koommin ollut. Myöhemmin huomasin, että myös toinen vaiva oli myös kadonnut samassa yhteydessä.

Jumala ( Minä Olen Se Mikä Minä olen ) on kaiken
        ihmisymmärryksen yläpuolella, eikä hän Hän todellakaan ole sitoutunut mihinkään yksittäiseen
        uskontoon, järjestöön tms.

Mutta miksi ihmeessä sairautta on sit niin paljon jos kivut poistuvat Jumalaa rukoilemalla ?

Vai oisko ollut mahdollisesti kysymys siitä mistä Saarnaaja puhuu, että "aika ja aavistamattomat tapahtumat kohtaava meitä kaikkia."

• S.A.
        minä vaan kirjoitti:

No nyt näit kuin logiikka toimii...
        Katso vastaustani jonka kirjoitin RepePekalle.

Mainitsemasi Raamatun paikat ei ole niitä joissa yritetään todistella mikä Jumalan nimi on vaan tietty osoittavat että Jumalalla on nimi, jota tulee käyttää ja jota Jeesus käytti.

Kun Jeesus todisti Jehovasta, on ihan loogista ajatella että vois kääntää raamatun paikat noilla sanoilla kun sinä kirjoitit, koska hän opetti millainen Jumala on ja mitä hän on tehnyt ja mitä tulee tekemään.

Jo Jehovan nimi merkitsee : " Hän saattaa tulemaan (joksikin)". Siksi nimen merkitys on tärkeä ollut ihmisten tietää silloin ja nyt.

Pieni kommentti. Totesit seuraavaa:

>>> Jo Jehovan nimi merkitsee : "Hän saattaa tulemaan (joksikin)". Siksi nimen merkitys on tärkeä ollut ihmisten tietää silloin ja nyt.

Nykyäänhän tosin on niin, että muotoa "Jahve" pidetään todennäköisempänä kuin muotoa "Jehova".

Mutta: palataan siihen tilanteeseen, kun Mooses sai Jumalalta nämä sanat, joista on sitten tullut sana "JHVH".

Mooses sanoi Jumalalle:
        "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"

Jumala vastasi Moosekselle:
        "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".

Siksi Jumalan itsestään ilmoittama nimi on vielä majesteetillisempi kuin tämä "Hän saattaa tulemaan".

Kun Jumala ilmoittaa nimekseen "Hän (joka) on", se kumoaa vastaväitteet! Siinä Jumala kertoo sen, että hän on täysin ylivertainen. Etteivät meidän määritelmämme riitä häntä selittämään. Hän on, vaikka mitään muuta ei olisi. Ja niinhän tilanne joskus olikin: ennenkuin oli mitään muuta, hän oli. Tai: ennenkuin mitään muuta oli, hän ON. HÄN on se, jonka olemassa olosta käsin määritellään kaikki MUU. Ja kun tietää historiallisen tilanteen, Jumalan viesti tässä oli myös se, että hän ei asetu millään tavalla "samalle viivalle" muiden ns. jumalien kanssa.

Yllättyikö Mooses kuullessaan Jumalan vastauksen? Olisiko hän odottanut, että Jumala olisi vastannut, että käytä nimeä "El", "Elohim", "Eloah" tai "Adonai"? Mutta mitä Jumala vastasi? Sano heille, että "Minä olen" lähetti sinut!

• minä vaan
        S.A. kirjoitti:

Pieni kommentti. Totesit seuraavaa:

>>> Jo Jehovan nimi merkitsee : "Hän saattaa tulemaan (joksikin)". Siksi nimen merkitys on tärkeä ollut ihmisten tietää silloin ja nyt.

Nykyäänhän tosin on niin, että muotoa "Jahve" pidetään todennäköisempänä kuin muotoa "Jehova".

Mutta: palataan siihen tilanteeseen, kun Mooses sai Jumalalta nämä sanat, joista on sitten tullut sana "JHVH".

Mooses sanoi Jumalalle:
        "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"

Jumala vastasi Moosekselle:
        "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".

Siksi Jumalan itsestään ilmoittama nimi on vielä majesteetillisempi kuin tämä "Hän saattaa tulemaan".

Kun Jumala ilmoittaa nimekseen "Hän (joka) on", se kumoaa vastaväitteet! Siinä Jumala kertoo sen, että hän on täysin ylivertainen. Etteivät meidän määritelmämme riitä häntä selittämään. Hän on, vaikka mitään muuta ei olisi. Ja niinhän tilanne joskus olikin: ennenkuin oli mitään muuta, hän oli. Tai: ennenkuin mitään muuta oli, hän ON. HÄN on se, jonka olemassa olosta käsin määritellään kaikki MUU. Ja kun tietää historiallisen tilanteen, Jumalan viesti tässä oli myös se, että hän ei asetu millään tavalla "samalle viivalle" muiden ns. jumalien kanssa.

Yllättyikö Mooses kuullessaan Jumalan vastauksen? Olisiko hän odottanut, että Jumala olisi vastannut, että käytä nimeä "El", "Elohim", "Eloah" tai "Adonai"? Mutta mitä Jumala vastasi? Sano heille, että "Minä olen" lähetti sinut!

Varmasti Jumala on ylivertainen, ollut aina olemassa ja joka on luonut kaiken.
        Nimen oikeaa lausumistapaa ei tiedetä. Suomalaisella kielialueella nimi Jehova on ollut kauemmin käytössä, vaikka useimmat heprean kielen tutkijat suosivat muotoa Jahve.
        Vain konsonantit on tunnettu. Vokaalimerkkejä alettiin käyttää vasta ensimmäisen vuosituhannen jälkimmäisellä puoliskolla.( se ois jo toinen aihe)

Mutta se mihin aioin paneutua nyt on seuraava:

Usein tehdään väärä johtopäätös, että Jumalan nimi olisi paljastettu ensi kerran vasta Moosekselle.

Mooses tiesi jo ennen Jumalan kanssa keskustelua Jumalan nimen, kuten muutkin israelilaiset.
        Mooseksen äidin nimikin oli Jokebed joka tarkoittaa mahdollisesti "Jehova on kunnia"
        (Eva tiesi Jumalan nimen. 1 MO 4:1. Mitä ilmeisemmin hän oli oppinut sen Adamilta.)

Aadamin pojan poika Enos "huusi avukseen Jehovan nimeä. (ilmeisesti ei kuitenkan uskossa, eikä Jumalan hyväksymällä tavalla)

Epäilys Jumalan voimaan ja tarkoitukseen vapauttaa israelilaiset Egyptin vankeudesta oli levinnyt kansan keskuuteen. Jos Mooses olisi vain sanonut tulleensa Jumalan(Elo-him) tai Suvereenin herran (Ado-naj) nimessä ,sillä ei olisi ollut paljoa merkitystä kärsiville israelilaisille. He tiesivät että egyptiläisillä oli omat jumalansa ja omat herransa.

Nimillä oli siihen aikaan todellinen merkitys.

Mooses on saattanut miettiä paljastaisiko Jehova itsensä nyt jollakin uudella nimellä valaistakseen tarkoitustaan Israelin suhteen.

Jumala vastasi hepreaksi:"Eh-jeh´ Aser Eh-jeh´".
        Heprean verbi ha-jah, josta sana Eh-jeh on johdettu merkitsee tulla joksikin tai osoittautua.Eli miksi Jumala aikoo tulla toisia kohtaan.
        Tämä ei merkinnyt muutosta Jumalan nimessa, vaan ainoastaan selvenpää käsitystä Jumalan persoonallisuudesta minkä voi nähdä sanoista 2 MO 3:15

Nimi Jehova tulee heprealaisesta verbistä ha-wah "tulla joksikin" Tämä ilmaisee Jehovan lupausten täyttäjäksi, joka saa aina tarkoituksensa toteutumaan.
        Tämä auttaa ymmärtämään sanojen 2 MO 6:2,3 merkityksen.

Koska Mooseksen esi-isät käyttivät nimeä Jehova monta kertaa, Jumala selvästikkin tarkoitti että hän oli tehnyt itsensä heille ilmeiseksi Jehovan ominaisuudessa vain rajoitetulla tavalla.
        Nimi Jehova sai nyt laajemman merkityksen. israelilaisten kannalta.

Tais tulla paljon tekstiä, mutta aika vaikea selittää lyhyesti ja uskon että näillä sivuilla kuitenkin lyhyys on valttia.

Itselleni ainekin, monet HIRVEEN pitkät kommentit menevät ns. yli hilseen.

• Repe-Pekka
        minä vaan kirjoitti:

Mutta miksi ihmeessä sairautta on sit niin paljon jos kivut poistuvat Jumalaa rukoilemalla ?

Vai oisko ollut mahdollisesti kysymys siitä mistä Saarnaaja puhuu, että "aika ja aavistamattomat tapahtumat kohtaava meitä kaikkia."

>> Mutta miksi ihmeessä sairautta on sit niin paljon jos kivut poistuvat Jumalaa rukoilemalla ? >>

Paranemiset eivät tapahdu meidän oman tahtomme
        mukaan.

Mutta näin tapahtui omalla kohdallani ja olen
        siitä kiitollinen.

Isä tietää mitä olemme vailla jo ennenkuin pyydämmekään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      101
      6409
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      82
      4905
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      104
      3169
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      3002
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2215
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1606
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      94
      1181
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      338
      1175
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1086
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      864
    Aihe