Kade; kateus

bubastis.tmi

tarkoittaa vihamielistä lähimmäistä, joka nostattaa vihan toista kohtaan. Tätä samaista kateutta kutsuttiin demoniksi, pahan aikaansaajaksi.

Kade on edelleenkin voimakkaasti elävä ongelma (paha henki) keskuudessamme. Sitä ei ole jeesuskaan poistanut uskovaisen mielestä. Kade on se joka saa ihmisen vahingoittamaan ja vihaamaan toista.

Pahasta hengestä puhuttaessa, Kateuden ymmärtäminen selventää että kyseessä ei ole mikään langennut enkeli jonka jahve heitti pihalle taivaasta, vaan aivan tavallinen ihminen jolla on huono henki, yhteisöllisen hyvän hengen sijaan.

Kateus on siis se saatana, mistä keskiajalla hihhuloitiin, sille annettiin vain uusi nimi. Aikojen kuluessa alkuperäinen riidan aiheuttaja eli Kade on unohdettu, ja saatanaa pidetään naurettavana hihujen mielikuvitusolentona.

Joskus kannattaisi vaan pysyä alkuperäisissä nimissä ja opetuksissa, niin asia ei menisi niin retuperälle. Kirkossa voitaisiin puhua kateudesta saatanan sijaan, se olisi paljon tervehenkisempää ja maanläheisempää, lisäksi se on totta :)

40

582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

minkä kanssa menit yöllä vällyjen alle?

• bubastis.tmi

ja selvitetään koko kirjan pituudelta, mitä kateus, kunnianloukkaus ja sen puolustaminen on saanut aikaan. :)

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

ja selvitetään koko kirjan pituudelta, mitä kateus, kunnianloukkaus ja sen puolustaminen on saanut aikaan. :)

Kunnia käsitteenä on vaarallinen. Se kun on jkaisen itsensä määriteltävissä.

Ja sitten saakin jonkun mielestä vaikka tappaa, kun on "kunniaa" loukattu.

Mahtaako sitä kirjaa saada kirjastosta. Harmi vaan, että on kirjasakkoja maksamatta ja pitäisi ostaa uusi kirjastokortti kun vanha katosi lompakkovarkauden myötä.

Olen koko yön kahlaillut nettiä ja hakenut juttuja kirkon touhuista Suomessa. Siinä se sujahti yö vikkelään. Materiaalia löytyy vaikka millä mitalla.

• bubastis.tmi
        Kössönöm kirjoitti:

Mahtaako sitä kirjaa saada kirjastosta. Harmi vaan, että on kirjasakkoja maksamatta ja pitäisi ostaa uusi kirjastokortti kun vanha katosi lompakkovarkauden myötä.

Olen koko yön kahlaillut nettiä ja hakenut juttuja kirkon touhuista Suomessa. Siinä se sujahti yö vikkelään. Materiaalia löytyy vaikka millä mitalla.

kunhan saan itse luettua. Kaihin takia se on vähän hidasta, mutta jos et muualta löydä, lainaan sen sinulle aikanaan.

Päivän mietelause:

"Hyvän yhteishengen pilaa vain kateus."

bubis

• bubastis.tmi
        Kössönöm kirjoitti:

kirkon tekemiset päivänvaloon.

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

kunhan saan itse luettua. Kaihin takia se on vähän hidasta, mutta jos et muualta löydä, lainaan sen sinulle aikanaan.

Päivän mietelause:

"Hyvän yhteishengen pilaa vain kateus."

bubis

Kyllä minä sen jostain löydän. Turussa on mahdottoman hyvä antikvariaatti, joka on niin täynnä kirjoja, että hyvä kun sislle mahtuu ja se mies tietää varmaan kaikki opukset jotka hyllyissä on.

Jospa soitankin sinne ja kyselen. Tuollainen kirja on hyvä olla itsellä olemassa. Eikä vaan lainassa.

Minulta on kassikaupalla kirjoja jossain ties missä, kun olen niitä lainaillut, eivätkä ole viitsineet palauttaa.

Mitäs tähän aamuun nyt mietelauseeksi keksisi?

"Anna kissalle ruokaa, ennen kuin se äityy äkeäksi ja puree varpaaseen"

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

kirkon tekemiset päivänvaloon.

Kun tietoa on vaikka kuinka paljon, mutta ne ovat ikäänkuin piilossa, vaikka ne ovat netissä saatavilla ja kirjoissa kirjoitettuna, mutta jos niistä ei ole juttua sanomalehdissä tai televisio-ohjelmissa, niin ihan kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan.

A-talkiin olisi kiva saada jotkut kirkon historiaa tutkineet ja papiston porukka keskustelemaan, että mitä kristinusko on todella Suomessa tehnyt.

• bubastis.tmi
        Kössönöm kirjoitti:

Kyllä minä sen jostain löydän. Turussa on mahdottoman hyvä antikvariaatti, joka on niin täynnä kirjoja, että hyvä kun sislle mahtuu ja se mies tietää varmaan kaikki opukset jotka hyllyissä on.

Jospa soitankin sinne ja kyselen. Tuollainen kirja on hyvä olla itsellä olemassa. Eikä vaan lainassa.

Minulta on kassikaupalla kirjoja jossain ties missä, kun olen niitä lainaillut, eivätkä ole viitsineet palauttaa.

Mitäs tähän aamuun nyt mietelauseeksi keksisi?

"Anna kissalle ruokaa, ennen kuin se äityy äkeäksi ja puree varpaaseen"

ne steriloitiin tiistaina, ja täällä ei ole ollut mitään elämää sen jälkeen. Toivottavasti toipuvat pian, kaipaan riehuntaa. Tietysti niitä masentaa myös nuo sukkahousut, joita täytyy pitää päällä vielä pari päivää.

• bubastis.tmi
        Kössönöm kirjoitti:

Kun tietoa on vaikka kuinka paljon, mutta ne ovat ikäänkuin piilossa, vaikka ne ovat netissä saatavilla ja kirjoissa kirjoitettuna, mutta jos niistä ei ole juttua sanomalehdissä tai televisio-ohjelmissa, niin ihan kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan.

A-talkiin olisi kiva saada jotkut kirkon historiaa tutkineet ja papiston porukka keskustelemaan, että mitä kristinusko on todella Suomessa tehnyt.

paikka niitä tietoja julkistaa, meillä kun ei ole krisselististä sensuurilautakuntaa toiminnassa :)

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

paikka niitä tietoja julkistaa, meillä kun ei ole krisselististä sensuurilautakuntaa toiminnassa :)

kuten sanoin, niin, jotta asiat tulisivat ikäänkuin julki suuremmalle porukalle, niin se vaatii nykyään jo tv-ohjelman, tai isoimpiin sanomalehtiin vähän kattavampaa juttua. Mutta kuka niitä lehtiäkään sillä lailla enää lukee?

Tv-ohjelma olisi paras. Minne ehdotetaan?

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

ne steriloitiin tiistaina, ja täällä ei ole ollut mitään elämää sen jälkeen. Toivottavasti toipuvat pian, kaipaan riehuntaa. Tietysti niitä masentaa myös nuo sukkahousut, joita täytyy pitää päällä vielä pari päivää.

Mitä ihmettä?

Ei meidän Karkki ollut kuin kaksi päivää tokkurassa ja tipahteli vähän väliä takamuksilleen, mutta ei sillä mitään sukkiksia ollut.

• bubastis.tmi
        Kössönöm kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Ei meidän Karkki ollut kuin kaksi päivää tokkurassa ja tipahteli vähän väliä takamuksilleen, mutta ei sillä mitään sukkiksia ollut.

lekuri sanoo että pitää estää haavan nuoleminen viideksi päiväksi. Sukkikset on siedettävämmät kuin se muovikauluri. Sunnuntaiaamuna otan pois.

• bubastis.tmi
        bubastis.tmi kirjoitti:

lekuri sanoo että pitää estää haavan nuoleminen viideksi päiväksi. Sukkikset on siedettävämmät kuin se muovikauluri. Sunnuntaiaamuna otan pois.

Niiltähän leikataan vaan kulkuset pois. Tytöiltä poistetaan munasarjat ja kohdunsarvet osittain. Toivottavasti piristyvät pian. Viime yönä ne onneksi tuli molemmat sänkyyn nukkumaan.

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

Ei Karkilla ollut mitään siteitä, sukkiksia, tai kaulureita. Tikitkin sulivat itsestään pois.

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

Niiltähän leikataan vaan kulkuset pois. Tytöiltä poistetaan munasarjat ja kohdunsarvet osittain. Toivottavasti piristyvät pian. Viime yönä ne onneksi tuli molemmat sänkyyn nukkumaan.

Isompi leikkaushan se on, kuin kolleilla.

Hyvin se siitä selvisi.

• bubastis.tmi
        Kössönöm kirjoitti:

Isompi leikkaushan se on, kuin kolleilla.

Hyvin se siitä selvisi.

No annan vielä olla pari päivää sukkikset päällä, kun ollaan tähän asti jo menty. Kun on se tulehdusmahdollisuus, jos alkavat nuolemaan. Sitten se on ohi koko ruljanssi.

Olen vaan vähän huolestunut, toivottavasti ne ei jää noin hiljaisiksi, haluan riehuntaa.

• Missukka
        bubastis.tmi kirjoitti:

No annan vielä olla pari päivää sukkikset päällä, kun ollaan tähän asti jo menty. Kun on se tulehdusmahdollisuus, jos alkavat nuolemaan. Sitten se on ohi koko ruljanssi.

Olen vaan vähän huolestunut, toivottavasti ne ei jää noin hiljaisiksi, haluan riehuntaa.

Kuka sitä nyt kipeenä jaksaa riehua. Ei kissat ainakaan.

• Kössönöm
      • bubastis.tmi

;D:D:D

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

;D:D:D

Tuli ihan mieleen pannukakut ja vaahterasiirappi;)

Yritin hakea erästä toista laulua, mutta ei juutuubistakaan kaikkea löydy.

• bubastis.tmi

• Kössönöm

• bubastis.tmi
        Kössönöm kirjoitti:

Nyt tuo viisu vinkuu päässä taatusti koko päivän!

en pystynyt vastustamaan kiusausta, kun tiesin että se jää päähäsi pyörimään :D Anna anteeksi :D

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

en pystynyt vastustamaan kiusausta, kun tiesin että se jää päähäsi pyörimään :D Anna anteeksi :D

Sitä sentään kestää vaikka hyräilläkin koko päivän. Hienot sanat.

• Ajattele nyt jos kaikki ihmiset vain tyytyisivät siihen mitä heillä on eivätkä olisi kateellisia toisten ihmisten saavutuksista.

Mitään edistystä ei tapahtuisi.

Kateushan on perimmältään sitä että ihminen havaitsee itsessään jonkin asian, ominaisuuden taikka kyvyn joka on jollakulla toisella parempi.

Esimerkiksi minä olen kateellinen ihmisille jotka osaavat tehdä upeaa taidetta.
      Mutta minun kateellisuuteni ei aiheuta negatiivisia reaktioita vaan tunnustan etten minä , ainankaan tällähetkellä, kykene läheskään samaan .......enkä kaikkein todennäköisimmin tule koskaan pääsemäänkään.
      Minä arvostan heitä sen takia että he osaavat tehdä taidetta jota minä kadehdin.

Jos joku puolestaan saavuttaa jotakin mikä on lähempänä minun henkilökohtaisia harrastuksiani ja elämääni se aiheuttaa toisenlaista kateutta.

Tahtoa saavuttaa jotakin enemmän, pyrkimyksiä parantamaan itseäni ja saavuttamaan vähintään yhtäläisen menestyksen jonkin asian suhteen kuin joku toinen henkilö, mielellään paremman.

Onko tämä jonkun mielestä väärin??
      Mielestäni on hyvä olla kateellinen eikä hyväksyä asioita sellaisina kuin ne ovat, vaan pyrkiä jatkuvasti parantamaan itseään ja ympäristöään.

• bubastis.tmi

sinulla on sitä, voisit vielä kunnostautua tunnustamaan että ihailet jotakin kadehtimisen sijaan :).

Pahanlaatuinen kateus voi saada aikaan toisen vahingoittamista, kuten mestaaminen ja roviolla polttaminen keskiajalla. Fillarin pyöristäkin voi lähteä ilmat :). Tai joku vetää naarmun uuden auton kylkeen.

• bubastis.tmi kirjoitti:

sinulla on sitä, voisit vielä kunnostautua tunnustamaan että ihailet jotakin kadehtimisen sijaan :).

Pahanlaatuinen kateus voi saada aikaan toisen vahingoittamista, kuten mestaaminen ja roviolla polttaminen keskiajalla. Fillarin pyöristäkin voi lähteä ilmat :). Tai joku vetää naarmun uuden auton kylkeen.

>> Positiivinen kateus sinulla on sitä, voisit vielä kunnostautua tunnustamaan että ihailet jotakin kadehtimisen sijaan :). > Pahanlaatuinen kateus voi saada aikaan toisen vahingoittamista, kuten mestaaminen ja roviolla polttaminen keskiajalla. Fillarin pyöristäkin voi lähteä ilmat :). Tai joku vetää naarmun uuden auton kylkeen. > kuten mestaaminen ja roviolla polttaminen keskiajalla.> Fillarin pyöristäkin voi lähteä ilmat :). Tai joku vetää naarmun uuden auton kylkeen.

• bubastis.tmi
        Alffa-Omega kirjoitti:

>> Positiivinen kateus sinulla on sitä, voisit vielä kunnostautua tunnustamaan että ihailet jotakin kadehtimisen sijaan :). > Pahanlaatuinen kateus voi saada aikaan toisen vahingoittamista, kuten mestaaminen ja roviolla polttaminen keskiajalla. Fillarin pyöristäkin voi lähteä ilmat :). Tai joku vetää naarmun uuden auton kylkeen. > kuten mestaaminen ja roviolla polttaminen keskiajalla.> Fillarin pyöristäkin voi lähteä ilmat :). Tai joku vetää naarmun uuden auton kylkeen.

Kade on salakavala. Kyllä sinä ymmärrät mitä tarkoitan :). Kateus voi tehdä vihaiseksi.

• bubastis.tmi
        Alffa-Omega kirjoitti:

siitähän voisi kirjoittaa paljonkin, mun pitää valitettavasti lähteä lekuriin ja muutoinkin vähän kiire päivä tänään, mutta kiitos ajatuksistasi, aion miettiä kateutta vähän syvemmin.
        Siitä on niin kauan kun olen tuntenut kateutta, viimeksi joskus parikymppisenä, että on vaikea hahmottaa siihen liittyviä fiiliksiä. Tai ehkä se on että en tunne vihaa kateuden muodossa. Vihaa voin kyllä tuntea epäoikeudenmukaisuutta kohtaan, mutta en kateutta.

• Kössönöm
        bubastis.tmi kirjoitti:

Kade on salakavala. Kyllä sinä ymmärrät mitä tarkoitan :). Kateus voi tehdä vihaiseksi.

ihmisille, jotka ovat nukkuneet yönsä hyvin. Ja myös jokseenkin vihainen, koska minä en ole nukkunut.

Mutta en minä nyt sen takia lähtisi pommeja viskelemään tai mitään muutakaan. Hyvä kun joku saa nukuttua.

Mikä voisi olla suloisemman näköistä kuin kissa, joka nukkuu tassu naaman päällä vailla huolta mistään.

Minä en kykene vihaamaan.

Jostain minulle itsellenikin tuntemattomasta syystä en kykene ilmaisemaan vihaa niin pitkään taikka voimakkaasti että se aiheuttaisi jotakin vahingollista toimintaa.

>> Kyllä sinä ymmärrät mitä tarkoitan :). Kateus voi tehdä vihaiseksi.

• bubastis.tmi
        Alffa-Omega kirjoitti:

Minä en kykene vihaamaan.

Jostain minulle itsellenikin tuntemattomasta syystä en kykene ilmaisemaan vihaa niin pitkään taikka voimakkaasti että se aiheuttaisi jotakin vahingollista toimintaa.

>> Kyllä sinä ymmärrät mitä tarkoitan :). Kateus voi tehdä vihaiseksi.

Olen itsekin melko kyvytön vihaamaan ja joskus on vaikea ymmärtää, kun joku pystyy siihen aivan helposti väkivaltaan asti. Mietin tuossa kulkiessani kateutta lisää. Kateus ja kilpailu kulkevat käsi kädessä koska on kysymys vertailusta itsen ja muiden välillä. Kilpailussa ei sinänsä ole mitään vikaa, jos se pysyy terveissä mittasuhteissa. Mikä sitten on se tekijä, mikä saa jonkun tekemään vahingollista ja toisen ei, kun se ei ole jumalauskosta eikä ateismistakaan kiinni?
        Jokin liikkeellepaneva tekijä on ilmeisesti oltava olemassa, sillä muuten sitä ei tapahtuisi.
        Mahtuisko tähän jatkeeksi nyt syyn ja seurauksen edesottamukset ja henkilökohtaiset ansiot?

• mielestäni ennemminkin rinnastettavissa syöpään.

Siis kaiken kauniin ja positiivisen tuhoava voima.

Se, mitä nimität positiiviseksi kateudeksi on taas pikemminkin halua kehittää itseään paremmaksi minäksi.

Jos näen mielestäni upean maalauksen ja saan siitä inspiraation alkaa maalaamaan, en osaa mieltää alkuunpanevaksi voimaksi kateutta maalarin taitoa kohtaan. Sanoisin sitä pikemminkin mielenkiinnoksi jotain kykyä tai taitoa kohtaan.

Jos mielenkiinto on tarpeeksi voimakasta, ja saa sinut tarttumaan siveltimeen, etkä onnistu mielestäsi riittävän hyvin, niin silloin voi se aito kateudenpeikko tulla pistelemään.

Se ,miten kateus ilmenee onkin aivan yksilöllistä. Joku saattaa masentua, eikä koskaan enää ryhdy moiseen vaan lannistuu, joku toinen voi sitävastoin alkaa vähätellä mestariteosta eikä kykene enää myöntämään että pitäisi siitä.

Kateudella ei mielestäni ole mitään yhteyttä siihen että hyväksyisi asiat sellaisenaan pyrkimättä parempaan.

• bubastis.tmi
        pikinyrkki kirjoitti:

mielestäni ennemminkin rinnastettavissa syöpään.

Se, mitä nimität positiiviseksi kateudeksi on taas pikemminkin halua kehittää itseään paremmaksi minäksi.

Jos näen mielestäni upean maalauksen ja saan siitä inspiraation alkaa maalaamaan, en osaa mieltää alkuunpanevaksi voimaksi kateutta maalarin taitoa kohtaan. Sanoisin sitä pikemminkin mielenkiinnoksi jotain kykyä tai taitoa kohtaan.

Jos mielenkiinto on tarpeeksi voimakasta, ja saa sinut tarttumaan siveltimeen, etkä onnistu mielestäsi riittävän hyvin, niin silloin voi se aito kateudenpeikko tulla pistelemään.

Se ,miten kateus ilmenee onkin aivan yksilöllistä. Joku saattaa masentua, eikä koskaan enää ryhdy moiseen vaan lannistuu, joku toinen voi sitävastoin alkaa vähätellä mestariteosta eikä kykene enää myöntämään että pitäisi siitä.

Kateudella ei mielestäni ole mitään yhteyttä siihen että hyväksyisi asiat sellaisenaan pyrkimättä parempaan.

paljastit juuri kateuden "sielun".

• pikinyrkki kirjoitti:

mielestäni ennemminkin rinnastettavissa syöpään.

Tässäkin asiassa kyse on varmaankin vain minun henkilökohtaisesta olemuksestani.

Esim: Esimerkissäni taiteesta kyse on tästä.
        Minä käsitän minkätahansa taiteellisen teoksen kahtena kokonaisuutena.
        Taiteilijana ja taideteoksena.

Taiteilija on tekijä joka on muodostanut oman tyylinsa jolla hän tekee taidetta, ominaisuus ja kyky jolla hän muodostaa oman näkemyksensä kuvallisesti.

Taideteos itsessään on teos jota voi arvostaa erillisenä kokonaisuutena sekä saada siitä inspiraatiota sekä esteettistä nautintoa.

Minä näen nämä kaksi toisistaan erillisinä konsepteina.

Epäilen että kovin moni ihminen ei näe asioita samalla lailla.

>> Kateudella ei mielestäni ole mitään yhteyttä siihen että hyväksyisi asiat sellaisenaan pyrkimättä parempaan.

• Alffa-Omega kirjoitti:

Tässäkin asiassa kyse on varmaankin vain minun henkilökohtaisesta olemuksestani.

Esim: Esimerkissäni taiteesta kyse on tästä.
        Minä käsitän minkätahansa taiteellisen teoksen kahtena kokonaisuutena.
        Taiteilijana ja taideteoksena.

Taiteilija on tekijä joka on muodostanut oman tyylinsa jolla hän tekee taidetta, ominaisuus ja kyky jolla hän muodostaa oman näkemyksensä kuvallisesti.

Taideteos itsessään on teos jota voi arvostaa erillisenä kokonaisuutena sekä saada siitä inspiraatiota sekä esteettistä nautintoa.

Minä näen nämä kaksi toisistaan erillisinä konsepteina.

Epäilen että kovin moni ihminen ei näe asioita samalla lailla.

>> Kateudella ei mielestäni ole mitään yhteyttä siihen että hyväksyisi asiat sellaisenaan pyrkimättä parempaan.

jos tulkitsit kirjoitteluni henkilökohtaisena arvosteluna. Se suinkaan ei ollut tarkoitukseni.

Niinkuin mainitsit, kyse on todellakin hyvin yksilöllisestä tavasta mieltää asioita.

Ja se, miten koet taiteen, on myös minun mielestä osuvasti kuvailtu.

Kuitenkin tulkitsen määritteen *kateus* eri tavalla.

Lainatakseni kirjoitustasi:
        ""Tosinsanoen kateus on tyytymättömyyttä itseensä ja omaan senhetkiseen tilanteeseen.""

Jos hallitset kademielesi, olet mielestäni jo saavuttanut paljon. Minäsi on riittävän vahva, jos kateus ei onnistu "riivaamaan" sinua.

Henkilökohtaisesti koen pahan kademielen sellaisena energian ryöstäjänä, joka lähes lamauttaa. Silloin ei pysty ajattelemaan järkevästi ja rakentavasti, myöhemmin ehkä kun on saanut itsensä koottua.

Enkä myös koe tyytymättömyyttä omaan tilaan tai omaan persoonaan kateuden aikaansaannokseksi. Mielestäni ihmisellä on luontainen pyrkimys parantaa elämän laatua ja omia taitoja.

Olen itsekin melko kyvytön vihaamaan ja joskus on vaikea ymmärtää, kun joku pystyy siihen aivan helposti väkivaltaan asti. Mietin tuossa kulkiessani kateutta lisää. Kateus ja kilpailu kulkevat käsi kädessä koska on kysymys vertailusta itsen ja muiden välillä. Kilpailussa ei sinänsä ole mitään vikaa, jos se pysyy terveissä mittasuhteissa. Mikä sitten on se tekijä, mikä saa jonkun tekemään vahingollista ja toisen ei, kun se ei ole jumalauskosta eikä ateismistakaan kiinni?
        Jokin liikkeellepaneva tekijä on ilmeisesti oltava olemassa, sillä muuten sitä ei tapahtuisi.
        Mahtuisko tähän jatkeeksi nyt syyn ja seurauksen edesottamukset ja henkilökohtaiset ansiot?

>> Mikä sitten on se tekijä, mikä saa jonkun tekemään vahingollista ja toisen ei, kun se ei ole jumalauskosta eikä ateismistakaan kiinni? > Jokin liikkeellepaneva tekijä on ilmeisesti oltava olemassa, sillä muuten sitä ei tapahtuisi. > Mahtuisko tähän jatkeeksi nyt syyn ja seurauksen edesottamukset ja henkilökohtaiset ansiot?

• pikinyrkki kirjoitti:

jos tulkitsit kirjoitteluni henkilökohtaisena arvosteluna. Se suinkaan ei ollut tarkoitukseni.

Niinkuin mainitsit, kyse on todellakin hyvin yksilöllisestä tavasta mieltää asioita.

Ja se, miten koet taiteen, on myös minun mielestä osuvasti kuvailtu.

Kuitenkin tulkitsen määritteen *kateus* eri tavalla.

Lainatakseni kirjoitustasi:
        ""Tosinsanoen kateus on tyytymättömyyttä itseensä ja omaan senhetkiseen tilanteeseen.""

Jos hallitset kademielesi, olet mielestäni jo saavuttanut paljon. Minäsi on riittävän vahva, jos kateus ei onnistu "riivaamaan" sinua.

Henkilökohtaisesti koen pahan kademielen sellaisena energian ryöstäjänä, joka lähes lamauttaa. Silloin ei pysty ajattelemaan järkevästi ja rakentavasti, myöhemmin ehkä kun on saanut itsensä koottua.

Enkä myös koe tyytymättömyyttä omaan tilaan tai omaan persoonaan kateuden aikaansaannokseksi. Mielestäni ihmisellä on luontainen pyrkimys parantaa elämän laatua ja omia taitoja.

Ei niin minkäänlaista syytä pyytää anteeksi.

Minä kirjoitin henkilökohtaisen mielipiteen joten tottakai sinulla ja kellätahansa muullakin on täysi oikeus arvostella minun mielipidettäni ja niin ollen minua henkilönä.

Enkä minä millään tavalla siitä olisi loukkaantunut, vaikka tämä kritiikki olisikin ollut kohdistettu suoraan minuun. Tai no ehkä hieman mutta minusta kenellänkään ei ole oikeutta olla tulematta loukatuksi mikäli oman mielipiteensä asettaa julkisen keskustelun kohteeksi.
        Se että onko jonkun loukkaaminen henkilötasolla sitten kovinkaan rakentavaa taikka vakavasti otettavaa on kokonaan eri asia.

Käsitin kuitenkin että kuvasit oman käsityksesi ja minun käsitykseni välistä eroavaisuutta.
        Mikä on itseasiassa varsin hyvä asia, monet eivät nimittäin vaivaudu näin tekemään.
        Asioista on paljon helpompi puhua kun kaikki keskustelun osapuolet ymmärtävät mistä puhutaan.

>> Kuitenkin tulkitsen määritteen *kateus* eri tavalla. > Henkilökohtaisesti koen pahan kademielen sellaisena energian ryöstäjänä, joka lähes lamauttaa. Silloin ei pysty ajattelemaan järkevästi ja rakentavasti, myöhemmin ehkä kun on saanut itsensä koottua.

• Missukka

Raamatun alkuperäkielellä Saatana on tietääkseni Sekoittaja tai jokin sen tapainen. Tiedostamaton tai ylivallan saanut kateus voi tietty olla sitäkin. Olisi kiva, jos laittaisit lähdeviitteet, mistä olet "keksinyt" kirjoittamasi asiat. Kirjoitat niin kuin et olisi itse niitä keksinyt.

Kateutta voi myös käyttää positiivisena voimana. Kun tiedät mistä asiasta olet toiselle kateellinen, voit pyrkiä itse sitä kohden.

• bubastis.tmi

lukiessani Nenosen "Synnin palkka on kuolema" kirjan alkusivuja. Siinä on juttua kateudesta. Muinaisaikoina sana Kade tarkoitti noitaa tai noitumista, "pahaa silmää". Kateus ja kunnianloukkaus olivat tosiaan syinä moniin mestauksiin. Noituuttahan ei voida todistaa millään lailla. Jos pappi esim. syyttää jotakuta noituudesta ja joutuu sanastaan tilille, hänen täytyy pystyä todistamaan väitteensä, jotta pitäisi kasvonsa, arvovaltansa ja kunniansa.

Toki, en väitä että olisin keksinyt kateuden ihan omasta päästäni. Kyllä se sanakirjasta löytyy :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2501
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe