Mäntyharjulla - ei Mäntyharjussa

kuppilan filosofi

Pari riviä alempana oleva aloitus toi mieleen vanhan kysymyksen: pitääkö sanoa Mäntyharjulla M-julta, M-julle) vai Mäntyharjussa (M-justa, M-juun).

Perinteinen vastaushan kuuluu, että kumpikin vaihtoehto käy.

Jossakin vaiheessa täällä oli koulussakin opetettu, ettei moista kaksinaisuutta voi sietää. Paikallisten mänttien - ja muidenkin - tuli opettajan mielestä käyttää muotoa Mäntyharjussa.

Jossakin määrin koulun oppi olikin tehonnut aikanaan, mutta onneksi se ei ole tuhonnut Mäntyharjulla-sarjaa.

Täällä on toisaalata sanottu iät ja ajat Mäntyharjulla (aivan kuin Pertunmaalla, Kangasniemellä, Hirvensalmella, Pieksämäellä jne), niin sanotaan nykyäänkin ja sanotaan vastaisuudessakin. - Se on ymmärrettävää, sillä eihän täällä olla missään harjussa, siis harjun sisässä.

Olemme siis Mäntyharjulla, lähdemme Mäntyharjulta ja tulemme jälleen Mäntyharjulle. Sillä siisti.

122

9065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toeppo.

      Sammoo mieltä. Minkähä takija jotkut sitte sannoo olevasa jossakii harju sisässä?

      • kiiski

        Ei muuta.


    • liena o.

      Painetuissakin teksteissä näkee väliin kunnan nimen sisäisessä paikallissijassa: Mäntyharjussa jne.

      • mäntyharjussa

        että näin


      • äkkiä
        mäntyharjussa kirjoitti:

        että näin

        Minäkin asun(valitettavasti)vielä maailman surkeimmassa peräkylässä!Toivoa poispääsystä on olemassa!Mäntyharjusta,Mältyharjulta,ihan mistä vaan, kunhan pääsee pois täältä!


      • mari -..
        mäntyharjussa kirjoitti:

        että näin

        Olisikohan niin, että kaikenlaiset surkimukset asuvat Mäntyharjussa, mutta ne, joilla menee elämässä lujaa, asuvat Mäntyharjulla.


      • johan oli filosofiaa
        mari -.. kirjoitti:

        Olisikohan niin, että kaikenlaiset surkimukset asuvat Mäntyharjussa, mutta ne, joilla menee elämässä lujaa, asuvat Mäntyharjulla.

        Mä oon sit luuseri :D


      • mari ...
        johan oli filosofiaa kirjoitti:

        Mä oon sit luuseri :D

        Olet kaukana luuserista, kun asut MäntyharjuLLA.


      • rukouksiimme
        mari -.. kirjoitti:

        Olisikohan niin, että kaikenlaiset surkimukset asuvat Mäntyharjussa, mutta ne, joilla menee elämässä lujaa, asuvat Mäntyharjulla.

        on vastattu ja joku on kehittänyt erehtymättömän testin paljastamaan luuserit joukostamme. Ehdotan keksijälle Nobel palkintoa. HALLELUJAH!


      • lien n.
        rukouksiimme kirjoitti:

        on vastattu ja joku on kehittänyt erehtymättömän testin paljastamaan luuserit joukostamme. Ehdotan keksijälle Nobel palkintoa. HALLELUJAH!

        Tuohon on todettava kuitenkin, että MAHDOLLISET luuserit. Meillähän ei juurikaan ole luusereita.


      • junaan
        äkkiä kirjoitti:

        Minäkin asun(valitettavasti)vielä maailman surkeimmassa peräkylässä!Toivoa poispääsystä on olemassa!Mäntyharjusta,Mältyharjulta,ihan mistä vaan, kunhan pääsee pois täältä!

        kun ne vielä pysähtyy siellä.


      • Anonyymi
        mari -.. kirjoitti:

        Olisikohan niin, että kaikenlaiset surkimukset asuvat Mäntyharjussa, mutta ne, joilla menee elämässä lujaa, asuvat Mäntyharjulla.

        Suomen kieliopin mukaan kirjoitetaan Mäntyharjulla. Miltä kuulostaisi esim jos kävelet Mäntyharjussa. Minä ainakin haluan kävellä Mäntyharjulla, siis siellä harjun päällä. En sisässä.


      • Anonyymi
        äkkiä kirjoitti:

        Minäkin asun(valitettavasti)vielä maailman surkeimmassa peräkylässä!Toivoa poispääsystä on olemassa!Mäntyharjusta,Mältyharjulta,ihan mistä vaan, kunhan pääsee pois täältä!

        Jollet pärjää Mäntyharjulla tervemenoa Helsinkiin, siellä sossu hoitaa niitä junantuomia muitakin jotka eivät kotipaikallaan pärjänneet ja sen on näköistäkin. Ja tämä on kunnianosoitus muillekin maalaispaikkakunnalle jääneille ihmisille jotka pitävät sitä varsinaista Suomea asuttuna. Vaikka helpompaa kait olis heittää hanskat kädestä joillain ihmisillä omatunto, kunnia ja ylpeys ja ylipäätään elämä virkamiehestä vapaana maksaa enemmän kuin sen 900 e/kk tai jotain vastaavaa.


    • mukaan

      nimenomaan Mäntyharjussa/-sta on se perinteisempi muoto. Kumpikin tosin käy, ja se on ihan ok. Onhan muitakin paikkakuntia, joista, eikä joilta ollaan, esim. Lahdesta.

      • hillybilly.

        Vaikeaahan nyt on sanoa, mikä on perinteisempi, mutta kyllä oikeammalta tuntuu nykypäivänä sarja Mäntyharjulla, Mäntyharjulta, Mäntyharjulle.

        Oma kielitaju kyllä sanoo, että tulen Lappeenrannasta Mäntyharjulle ja menen Mäntyharjulta Lappeenrantaan ja että on mökki Mäntyharjulla (ei suinkaan Mäntyharjussa).


    • p....lla

      Multa joku kysyi aikoinaan tuohon kysymykseen viitaten että oonkos mieluummin paskassa vai paskalla ja sen jälkeen olen vieraillut aina Mäntyharjulla

      • Kiteytys

        Osaako kukaan sen paremmin perustella!


      • hyvin menee jne...

        Tarkoitus oli vastata juuri tähän sanomaan, mutta yhdistyi vahingossa aloitukseen.

        On tosiaankin osuvasti lohkaistu ja osuttu asian ytimeen. Tuon luettuaan kuka tahansa järkevästi ajatteleva tietää, missä on ollessaan täällä.

        Jos joku erehtyy väittämään olevansa juuri Mjussa, sitä voi valaista tuolla esimerkillä. Eiköhän sitten muista, että on Mjulla.


      • t. omppeli

        Tämä on niin paljon pedagogista sovellutusta osoittava esimerkki, että tuskin on kaukana todellisuudesta se, joka otaksuu asialla olevan joko entisen, nykyisen tai tulevan opettajan, joka on jakanut tai jakaa tiedonjanoisille lapsukaisille opin ja taidon kultajyviä.


      • iloinen mäntti.

        Tuo oli hyvä- HAH-HAH-HAA.

        Pelastit päiväni ja tästä lähin olen aina Mäntyharjulla, toivottavasti niin ovat muutkin.


      • liena cc.
        t. omppeli kirjoitti:

        Tämä on niin paljon pedagogista sovellutusta osoittava esimerkki, että tuskin on kaukana todellisuudesta se, joka otaksuu asialla olevan joko entisen, nykyisen tai tulevan opettajan, joka on jakanut tai jakaa tiedonjanoisille lapsukaisille opin ja taidon kultajyviä.

        Sitä suuremmlla syyllä on on otettava varteen tässä keskustelussa annettu ohje: Mäntyharjulla, -lta, -lle


    • hyvin menee, mutta menköön ...

      Siinä on erittäin valaiseva esimerkki. Sen muistaakin helposti, kun toiminta on niin jokapäiväistä.
      Tuonkin luettuaan valtaosa meistä on luultavasti mieluummin Mäntyharjulla.

    • alakylän tarkkailija

      Paikallislehti näkyi peräti etusivun mainoksessaan julistavan: Mäntyharjussa ja Pertunmaalla.

    • hyyry,

      Epäilijät voivat tarkistaa vaikkapa Googlella, mitä sen avulla löytyvistä teksteistä ilmenee.

      Valtaisassa enemmistössä niistä käytetään muotoja Mäntyharjulla, Mäntyharjulta, Mäntyharjulle.

      Kansan enemmistö ei voi olla väärässä. Niinpä kirjoitamme tästä lähin: Mäntyharjulla.

      • Baby!

        It`s all right.


    • Metsikkö

      Aivan sama kunhan pääsee pois Mäntyharjusta,Mäntyharjulta,Mäntymetsästä,Mäntypinosta,yleensäkin kaikesta mikä liitty mäntyyn (kaikki kunnia sille puulle).On tää tosi kumma paikka!

      • Luusereita

        Ei Mäntyharjulla kaivatakaan!

        Mene sinne missä sinulla on asiat hyvin eikä tarvitse täällä Mäntyharjulla valittaa.


      • Pluureseita
        Luusereita kirjoitti:

        Ei Mäntyharjulla kaivatakaan!

        Mene sinne missä sinulla on asiat hyvin eikä tarvitse täällä Mäntyharjulla valittaa.

        Kiitos ystäväiseni!En tule kaipaamaan tätä onnetonta kylää!Enkä valita enää onnettomasta peräkylästä nimeltään Mäntyharju!


      • mari ,..
        Luusereita kirjoitti:

        Ei Mäntyharjulla kaivatakaan!

        Mene sinne missä sinulla on asiat hyvin eikä tarvitse täällä Mäntyharjulla valittaa.

        Luuseri on sama, meni se minne tahansa. Lähtisivät, mutta niistä ei ole edes lähtijöiksi.


      • liena n.

        Parasta käydä nyt vain kiltisti koulua. Ei kannata tulla tänne mollaamaan kotiseutua.


      • jallu g..

        Kyllähän täältä pois pääsee lähtemään. Eihän sille mitään voi, jos muualle ei huolita.


      • kouvolan tatti
        mari ,.. kirjoitti:

        Luuseri on sama, meni se minne tahansa. Lähtisivät, mutta niistä ei ole edes lähtijöiksi.

        No,mutta kyllä se aurinko risukasaankin paistaa. Tosin paskakasaankin se paistaa, mutta vain pinnalle. Paskakasan alla suurinosa tunnutte asuvan.
        Mikä tekee ihmisestä voittajan? Riittääkö että on voittanut itsensä vai pitääkö voittaa myös teidän pallinaamojen odotukset?
        Oletteko itse voittajia? Otteko täyttäny omat tavoitteet/odotukset ?

        Loppujen lopuksi te itseä voittajina pitävät tuutte olemaan luuserina luuserien paikalla.

        Eihän meistä kenestäkään ollu lähtijöiksi!.
        Eihän me oltu minnekkään lähössäkään!



        (MäntyharjuSSA asuvan voittajan nimitys luuserista = asut MäntyharjuSSA mutta et pidä Mäntyharjusta)

        -ei meijän tytöt huoria ole, ne vaan tykkäs antaa puolelle kylää?-


      • Anonyymi
        Pluureseita kirjoitti:

        Kiitos ystäväiseni!En tule kaipaamaan tätä onnetonta kylää!Enkä valita enää onnettomasta peräkylästä nimeltään Mäntyharju!

        Helsingissä kaikki niin paljon paremmin. Laita postikortti Hesasta kun pääset sinne Vantaalle.


    • aseman s..

      Tarkennetaanpa kuitenkin vielä, kun meillä sentään vielä pysähtyy jokunen junakin.
      Joku voi jäädä junasta MäntyharjuSSa, siis Mäntyharjun asemalla.
      Ei tosin enää, mutta joskus vuosikymmeniä aikaisemmin aikaisemmin hän saattoi jäädä junasta myös Mouhulla, Varpasessa ja Mynttilässä (tällaiset asemathan ovat vieläkin olemassa Mäntyharjun alueella) ja silloin hän jäi pois MäntyharjuLLa, mutta ei suinkaan Mäntyharjussa

      • t. ompppeli

        Aseman välitön läheisyys selittänee sen, että joissakin kunnan asiakirjoissa on päiväyksessä paikkana "Mäntyharjussa".


      • william p

        Tuossa onkin ongelman ydin. Jos teen ostoksia tai sataa lunta tai joku töpeksii Mäntyharjussa, niin se tapahtuu kunnan keskustassa. ("Mäntyharjulla" käy muuten tässäkin tapauksessa.) Jos sellaista väitetään tapahtuvan Mäntyharjulla, niin silloin se voi tapahtua missä tahansa ympäri laajaa kuntaa. Siellä tosin ei töpeksitä eikä juuri tehdä ostoksiakaan, mutta luntahan sielläkin sataa. ;-)


      • kyttäläläinen.

        Kun kunnassa jotakin huomionarvoista tapahtuu, se sattuu tavallisesti Mäntyharjussa eli keskustan taajamassa. Milloinkas viimeksi muualla kunnassa on tapahtunut jotakin suurta haloota herättävää.


      • manne maalta
        william p kirjoitti:

        Tuossa onkin ongelman ydin. Jos teen ostoksia tai sataa lunta tai joku töpeksii Mäntyharjussa, niin se tapahtuu kunnan keskustassa. ("Mäntyharjulla" käy muuten tässäkin tapauksessa.) Jos sellaista väitetään tapahtuvan Mäntyharjulla, niin silloin se voi tapahtua missä tahansa ympäri laajaa kuntaa. Siellä tosin ei töpeksitä eikä juuri tehdä ostoksiakaan, mutta luntahan sielläkin sataa. ;-)

        Eli jos olet keskustassa tai lähellä siinä,olet kusessa? Mutta jos tulet jostai sivusta olet menossa kuselle?


      • Anonyymi
        kyttäläläinen. kirjoitti:

        Kun kunnassa jotakin huomionarvoista tapahtuu, se sattuu tavallisesti Mäntyharjussa eli keskustan taajamassa. Milloinkas viimeksi muualla kunnassa on tapahtunut jotakin suurta haloota herättävää.

        Minun hommani tapahtuvat uteliaan kyylän silmiltä piilossa.


    • mäntyharjulainen ent.

      Suomenkieli
      mäntyharju,mäntyharjussa,mäntyharjulla,mäntyharjulta,ym..se ja sama ku.kunta pysyy samana.

      • MäntyharJULLA 25 vuotta

        ja edelleen aion asua.
        Mäntyharju on vireä kehittyvä tasapuolisesti yritys-ja maatalousvaltainen mökkikuntana positiivisesti tunnettu kunta keskellä eteläistä Suomea.
        MäntyharJULTA on lyhyt matka ja hyvät tiet ympäri Suomen ja helppo palata takaisin samoja teitä.
        MäntyharJULLA on toistaiseksi hyvät palvelut eikä tarvitse lähteä perustarpeita hakemaan lähikaupunkeihin.

        Mäntyharjulla asuu useita ikänsä MäntyharJUSSA asuneita ja me heitä yritettäköön ymmärtää.
        Monesti ruoho EI ole vihreämpää aidan toisella puolella!!!


      • ..............
        MäntyharJULLA 25 vuotta kirjoitti:

        ja edelleen aion asua.
        Mäntyharju on vireä kehittyvä tasapuolisesti yritys-ja maatalousvaltainen mökkikuntana positiivisesti tunnettu kunta keskellä eteläistä Suomea.
        MäntyharJULTA on lyhyt matka ja hyvät tiet ympäri Suomen ja helppo palata takaisin samoja teitä.
        MäntyharJULLA on toistaiseksi hyvät palvelut eikä tarvitse lähteä perustarpeita hakemaan lähikaupunkeihin.

        Mäntyharjulla asuu useita ikänsä MäntyharJUSSA asuneita ja me heitä yritettäköön ymmärtää.
        Monesti ruoho EI ole vihreämpää aidan toisella puolella!!!

        Olen syntynyt ja kasvanut M:harjulla. Tosin olen sieltä ollut pois jo yli neljäkymmentä vuotta. Mutta käyn silloin tällöin M:harjulla. Olen aina sanonut olevani syntyisin Mäntyharjulta. Mäntyharjulle on kiva aina piipahtaa. Muistan hyvin harjunlinnankin. Sinne muistaakseni (isäni kertoman mukaan) aikoinaan miehet kokoontuivat, kun lähtivät sotaan.
        Mäntyharjun pojat lähti reissulle.


      • ..............
        .............. kirjoitti:

        Olen syntynyt ja kasvanut M:harjulla. Tosin olen sieltä ollut pois jo yli neljäkymmentä vuotta. Mutta käyn silloin tällöin M:harjulla. Olen aina sanonut olevani syntyisin Mäntyharjulta. Mäntyharjulle on kiva aina piipahtaa. Muistan hyvin harjunlinnankin. Sinne muistaakseni (isäni kertoman mukaan) aikoinaan miehet kokoontuivat, kun lähtivät sotaan.
        Mäntyharjun pojat lähti reissulle.

        Edellisestä viestistäni jäi pois a Siis Olen syntynyt MÄNTYHARJULLA.


      • Asemalta
        .............. kirjoitti:

        Edellisestä viestistäni jäi pois a Siis Olen syntynyt MÄNTYHARJULLA.

        Harjulinna on rakennettu 50-luvulla, joten se niistä kertomuksista. Pitäjänuutisissa näyttää olevan "horjuva" käytäntö, mutta osaa siellä joku kirjoittaa oikein Mäntyharjussa.


      • jallu g..
        Asemalta kirjoitti:

        Harjulinna on rakennettu 50-luvulla, joten se niistä kertomuksista. Pitäjänuutisissa näyttää olevan "horjuva" käytäntö, mutta osaa siellä joku kirjoittaa oikein Mäntyharjussa.

        Sotaan lähdettiin paikalta, jolla sijaitsi 1950-luvulla rakennettu Harjulinna, joka taas ilmeisesti tarpeettomana purettiin jo 1960-luvulla.


      • veli_pantelei
        .............. kirjoitti:

        Olen syntynyt ja kasvanut M:harjulla. Tosin olen sieltä ollut pois jo yli neljäkymmentä vuotta. Mutta käyn silloin tällöin M:harjulla. Olen aina sanonut olevani syntyisin Mäntyharjulta. Mäntyharjulle on kiva aina piipahtaa. Muistan hyvin harjunlinnankin. Sinne muistaakseni (isäni kertoman mukaan) aikoinaan miehet kokoontuivat, kun lähtivät sotaan.
        Mäntyharjun pojat lähti reissulle.

        Taitaa täällä olla vielä vanhemmankin sukupolven edustaji atäällä kirjoittelemassa.
        Eipä olisi ihme, jos muistaisi vielä sellaiset liikkeet kuin Laukkarinen, Ruoka-Aitta ja Kataja.
        Mäntyharjulla on mukava piipahtaa ja ilo asua.


      • mäntyharjulainen
        veli_pantelei kirjoitti:

        Taitaa täällä olla vielä vanhemmankin sukupolven edustaji atäällä kirjoittelemassa.
        Eipä olisi ihme, jos muistaisi vielä sellaiset liikkeet kuin Laukkarinen, Ruoka-Aitta ja Kataja.
        Mäntyharjulla on mukava piipahtaa ja ilo asua.

        Onhan sekin eri asia onko kusessa vai kusella... joten itse ainakin olen Mäntyharjulla....


      • heh
        mäntyharjulainen kirjoitti:

        Onhan sekin eri asia onko kusessa vai kusella... joten itse ainakin olen Mäntyharjulla....

        vielä se kukkii huumorinkukkakin kun oikein kastelee :))


      • t.omppeli
        mäntyharjulainen kirjoitti:

        Onhan sekin eri asia onko kusessa vai kusella... joten itse ainakin olen Mäntyharjulla....

        Hyvä esimerkki. Sen kuultuaan tai luettuaan kuka tahansa haluaa asua Mäntyharjulla.


    • henttinen

      MÄNTYHARJU!!!
      Mäntyharju-paikka
      Mäntyharjulla-paikalla
      Mäntyharjussa-paikassa
      Mäntyharjulle-menossa
      Mäntyharjusta-tulossa

      Ent.Mäntyharjulainen-(PAIKALLA OLLUT JA ASUNUT)äidinkielenopettaja JO OPETTI TAIVUTUSMUODOT meille kalkkiksille -70luvul.(silloin)nakkisodan aikaan!!!tai jotakin sellaista.Silloin myös oli toiset oppilaat hyvin open lellikkejä,mut näinkin tyhmä ku mä opin taivuttamaan sanoja ja ymmärtämään niiden merkityksen.


      Muistot vain m:harjusta.(paikasta) jonne tulen huomella.

    • haloo!

      Kyllä sopisi kunnioittaa vanhoja perinteitä. Vanhastaan mäntyharjulaiset ovat asuneet MÄNTYHARJUSSA.

      Sitten nämä kuntaan muuttaneet pillifarkut ovat alkaneet puhua, että Mäntyharjulla, mikä on aivan järkyttävää!

      Jos ei kieli taivu muotoon MÄNTYHARJUSSA, niin sopii ostaa menolippu vaikka Pertunmaalle!

      • kuppilan filosofi

        Iät js ajat täällä on asuttu MäntyharjuLLA, ihan yhtä varmasti kuin että eräät naapurimme asuvat PertunmaaLLA ja HirvensalmeLLA.


      • aseman s

        Jatketaan ajatuksen kulkua:
        Eräs tuli Kangasniemestä Hirvensalmeen, olin sitten Pertunmaassa ja lopuksi saapui Mäntyharjuun.

        Nyt jo tietää asuvansa Mäntyharjulla.


      • 10vMäntyharjulla

        Tuossa näkyy OIKEA asenne, kaiken on oltava kuten ennen ja toisinajattelijat eivät ole tervetulleita kunnan kehittämiseen..mistähän se muuttotappio mahtaa johtua...sinusta !!!


      • Kaino70

        1500 -luvulta suku ja aina Mäntyharjulla.
        Joku Vieno/ Ärjy opetti pentuja aivan oman
        oppinsa mukaan. Kuulemma perheen (huonoin)
        laitettiin opettajakoulutukseen.?!!!

        Siitä se karkea M:jussa.


      • Anonyymi

        Jotkut menevät lomalle Thaimaaseen....... Elleivät sitten Pertunmaaseen? Maa-sana viittaa siis siihen että Ruotsin laivat suuntaavat matkallaan Ahvenanmaaseen? Muita ärsyttävyyksiä on pistäytyä Briteissä. Britti on ihminen ja tarkemmin Englannin kansalainen, briteissä käynti kuulostaa maksulliselta tuntihommalta. Sama koskee kyllä jenkkejä. Käykö joku lomallaan ruotsalaisissa tai vaikka norjalaisissa? Eikö ketään vaivaa hölöttää mitä sattuu vai tästäkö alkaa se ettei koulu huvita.


    • 17

      kouluopetus meni näin.
      täällä ei ole näkyvää harjua kuten punkaharju tms.
      voisi ehkä ajatus olla harjuna nyk. srk.keskuksen mäki.
      ei tunnettu. Salpausselän harjujen jäämiä vain.
      silloin nimenä olisi ollut harjulla.
      kovin tökkii kaikille sana jussa.
      kierrämme viisammat aina kun voimme
      sanalla mäntyharju ilman ainaista riitasointua.

      Mäntyharju / 2010

      • kuppilavilosohvi

        Merkitystä ei tässä ole sillä, onko täällä jokin harju. On sama asia, kuin kysyttäisiin, missä Kangasniemellä on kangas tai Pertumaalla Perttu.
        Oikein tai ainakin oikeammin on Mäntyharjulla (-lta, -lle) kunnasta puhuttaessa.


      • kolmas reppumies

        Jos jossakin kouluopetuksessa on vaadittu koko pitäjää tarkoitettaessa käyttämään muotoa "Mäntyharjussa" vedoten jonkin harjun olemassaoloon tai enemmänkin sen puutteeseen, ollaan ehdottomasti jouduttu harhateille.
        Sen osoittavat tässä keskustelussa esitetyt esimerkit ja näkemykset, joista paistaa läpi myös yleinen kielitaju.


    • kyttäläläläinen

      Sanotaan : Karankamäessä, koska kyseessä on kylän nimi. Jos Mäntyharju olisi kylän nimi, oltaisiin Mäntyharjussa. Kun se kuitenkin on kunta, sanotaan yksiselitteisesti : Mäntyharjulla.

      Voidaan kyllä sanoa: Mäntyharjussa, mutta silloin tarkoitetaan keskustan "kylää" tai taajamaa.

      Esim. sellaisilla kunnan nimillä kuin Hirvensalmi ja Pertunmaa tällaista hienojakoisuutta ei ole; muodot Hirvensalmessa ja Pertunmaassa eivät ole hyväksyttäviä kunnasta tai jostakin sen osasta puhuttaessa..

      • Lappeenrannalta

        Joopa joo, mutta mä ainaski ratsastelen aina Ristiinalla. Ja uin Joroisilla. Ja lakaisen Harjavallalla. Sekä viäntelen asjoita Savonlinnalla.

        Pohtíkaapas nyt kunnolla nuo sijapäätteet ennenkuin maailmanloppu tuloo.


    • Niilo Dakke

      Etteks te saaamarin mäntykarjut hiffaa että se taivutus on ihan makuasia. HelsigiSSÄ ja RiihimäeLLÄ. MItään vakiintunutt muotoa mäntykarjujen kotikylästä ole, vaan iät ja ajat on käytetty molempia muotoja. Tosin inessiivi kuulostaa luontevammalta ja sitä käytän itsekin.

    • jallu g

      Siis Riihimäellä yhtä perustellusti kuin Mäntyharjulla.

    • t. omppeli

      Kirjoitetussa tekstissä useimmiten Mäntyharjulla. Paikallislehti näyttää tosin usein käyttävän (väärin) inessivimuotoa (-ssa).

      • voipyhäsylvi

        No voi helevetti.
        Perseellä, perseessä,perseestä/mätäharjulla,mätäharjussa,mätäharjusta.Kai se on pääasia ettei tarvi notkua siellä jumalan selän takana.Sehä on possessiivisupjektiadjektiivi: mätäharju on perseestä.


      • Niilo Dakke

        onks ompplkseilla joku perustelu?


    • Sigri

      Se on kuulkaa sama. Mäntyharju on kotikuntani ja tulikohan tuo posessiivisuhviksi
      oikein. Meillä täällä on semmoinen murre (ei koira), että sallii taivutella vähän
      sanoja jokaisen suuhun sopivaksi.

    • torin t...ija

      Suomenniemessä, Pertunmaassa, Hirvensalmessa ja Mäntyharjussa, niinkö?
      Älkää nyt hölmöjä ehdottako, kyllä oikein on MäntyharjuLLA.
      Joka muuta mieltä on, osoittaa kielitajun puutetta samoin kuin sitä, ettei ole oikea mäntyharjulainen.
      Itseään arvostava aito mäntyharjulainen sanoo asuvansa MäntyharjuLLA.

    • RRAAS

      Kielikellon verkkosivuilta löytyy ajantasainen luettelo Suomen kuntien nimistä ja niiden paikallissijataivutuksesta. Luettelossa taivutukset:
      Mäntyharju : -ssa, -lla
      Punkaharju : -lla

    • 2 tapaa

      Näin se on, että meille vähän vanhemmille sopii paremmin tämä Mäntyharjussa- muoto, johon olemme oppineet.
      Nuoremmat ovat taas näköjään kääntäneet tämän Mäntyharjulla- muotoon.

      • ihmettelijä.....

        Nykyään moni käyttää lyhennettä mävi joka ei kyllä tarkoita mäntyharjua vaan mäntyharjun virkistystä. esim . tulemme huomenna mäviin tai mites teillä menee sillä mävissä.


    • Haistakaapaska

      Se taitaa olla kohta Mikkelissä, mikkeliin, mikkelistä xDDDDDDD

    • En haista mutta,

      Johtotason varmaan kannattaa tehdä selvitystyönsä vaikka työajallaan minkä tittelin saa vai saako mitään.
      Mäntyharju ikävä kyllä mahdollisesti liitetään soten avulla jatkossa Mikkeliin.
      Ehdotankin seuraavaa: Mäntyharjulle otetaan joka kuukausi n.30 pakolaista, kymmenen vuoden päästä ollaankin liki kymmenen tuhannen asukkaan kunta;-)
      nim. Havukka-ahon ajattelija..

      • no haista nyt..

        Johtotason varmaan kannattaisi muuttaa asennettaa, jos Mikkeliin liitetään.
        Mäntyharju ikävä kyllä kuuluisi liittää kaatopaikkaan. Minäkin ehdotan seuraavaa: Mäntyharjuun vietäisiin kaikki Etelä- Savon jätteet, saataisiin kunnalle kerättyä varoja jätemaksuilla ja tietysti ei saastutettaisi kun yhtä paikkaa. Katsoppas, paska menisi sinne minne kuuluukin. Kerätyillä varoilla voitaisiin sitten ostaa vaikka johtoportaalle uusia edusutus juttuja.


      • Anonyymi
        no haista nyt.. kirjoitti:

        Johtotason varmaan kannattaisi muuttaa asennettaa, jos Mikkeliin liitetään.
        Mäntyharju ikävä kyllä kuuluisi liittää kaatopaikkaan. Minäkin ehdotan seuraavaa: Mäntyharjuun vietäisiin kaikki Etelä- Savon jätteet, saataisiin kunnalle kerättyä varoja jätemaksuilla ja tietysti ei saastutettaisi kun yhtä paikkaa. Katsoppas, paska menisi sinne minne kuuluukin. Kerätyillä varoilla voitaisiin sitten ostaa vaikka johtoportaalle uusia edusutus juttuja.

        Minä taas ehdotan että joka mäntyharjulaisen hyöty kunnalleen ja ympäröivälle valtiolle mitataan vaikka työssäkäynti-veronmaksu-keskikalja-hölötys-indeksillä ja katsotaan kuka tekee Mäntyharjusta ja Suomesta sitä mitä tilanne on. Kuka tätä maata hilaa roskikseen.


    • kiiski3

      mäntyharjussa mäntyharjusta mäntyharjuun
      ainoat oikeat muodot

      • kyttäläläinen.

        Noita muotoja (Mäntyharjussa ,-sta,-un) voidaan kyllä käyttää, kun tarkoitetaan keskustan taajamaa. Kun puhutaan kunnan muista osista, ne eivät sovi käytettäviksi.

        Jos ollaan vaikkapa Nironkylässä, Nurmaalla, Ollikkalassa tai Halmeniemellä, ei suinkaan olla Mäntyharjussa, vaan Mäntyharjulla.

        Taajamasta puhuttaessa voidaan käyttää sekä muotoa Mäntyharjussa että Mäntyharjulla. Näin ollen muoto Mäntyharjulla on jokaisessa tapauksessa oikein.

        Tällainen hienojako nimien käytössä on olemassa ja se on varsin kiistaton

        Sääntöä kyllä näkee ja kuulee rikottavan, jopa alueella leviävien lehtien sivuilla. Siihen syyllistyvät todennäköisesti sellaiset muualta tulleet tai ulkopaikkakuntalaiset, joilla ei ole riittävästi paikallistuntemusta.


      • paljasjalkainen1

        Näin se on.


      • paljasjalkainen1
        paljasjalkainen1 kirjoitti:

        Näin se on.

        Siis paljasjalkainen mäntyharjulainen on aina ollut kotoisin Mäntyharjusta.


      • kyttäläläinen
        paljasjalkainen1 kirjoitti:

        Siis paljasjalkainen mäntyharjulainen on aina ollut kotoisin Mäntyharjusta.

        Hän on siis ollut kotoisin kunnan keskustasta eli Kyttälän kylästä.


      • Anonyymi
        paljasjalkainen1 kirjoitti:

        Siis paljasjalkainen mäntyharjulainen on aina ollut kotoisin Mäntyharjusta.

        Niin no ymmärrän tuon. Mitenkä sitten jos hänellä on jalkineet jalassa. silloin ei voi tuntea Mäntyharjua kehollaan.


    • asdfghkkö

      minä asun ainaki mäntyharjussa

    • paikallinen

      häntämurju se on

    • hyyry .

      Jos meikäläinen asuu Halmeniemellä, niin hän asuu samalla Mäntyharjulla.

      Jos hän asuu Halmeniemessä, niin hän asuu samalla Mäntyharjussa.

      Tämän esimerkin pitäisi havainnollistaa asia.

      • 4t5y6u7i8o9p0å+

        Onks tolla nyt hirveen suurta merkitystä ?


    • hyyry .

      Se joka väittää asuvansa Mäntyharjussa, tuntee asuvansa surkeassa tuppukylässä haudutellen surkeita ajatuksiaan..

      Se joka väittää asuvansa Mäntyharjulla, kokee asuvansa suuressa kunnassa tuntien siitä ylpeyttä.

    • william*

      Mikä oikein on "Mäntyharjun virkistys" (lyhenne mävi), josta edellä mainittiin ja joka ilmeisesti on Mäntyharjulla.
      Onko se - ehkä puhekielessä - jokin olutbaari tai vastaavanlainen juottola? Nimi voisi viitata sellaiseen.

    • slangidorka

      mie sanon just niinku ite haluan ja olen mäntyharjussa.

    • Anonyymi

      Ei täällä olla missään harjun tai maan sisässä, vaan sen päällä, siis MÄNTYHARJULLA.

      Kun taas olemme potalla, olemme kakalla. Eihän meistä kukaan tahtone potassa ja kakassa olla.

      • Anonyymi

        Asiaa!


    • Anonyymi

      Hyvin kirjoitettu!

    • Anonyymi

      Yksi mestariopettaja tokaisi, että pitää sanoa "Mäntyharjulla kunnia seisoo" eikä suinkaan "Mäntyharjussa kunnia seisoo". Olen samaa mieltä.

      • Anonyymi

        Jos se Mäntyharjussa - siis asemankylällä - seisoo, niin seisoo se silloin Mäntyharjullakin.


    • Anonyymi

      Mäntysalolla väkisinmaattuna ei tarkoita telttaretkeilyä, jos ohisalko seisookin pystyssä.

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitit?

    • Anonyymi

      Vähemmän suositeltavaa muotoa Mäntyh...ssa näkee jopa käytettävän paikalls- ja aluelehdessä.
      Saman logiikan mukaan niiden pitäisi kirjoitaa: olen/ tulen/ menen Kangasniemestä, Hirvensalmessa, Savitaipaleeseen, Pieksämäestä, Suomenniemessä jne. Ei kuulosta suomen kieleltä.

    • Anonyymi

      Jos on kyseessä mökki, niin kyllä se on yleensä Mäntyharjulla.
      Jos se on maan sisässä, luolamainen ja vielä harjumaisemassa, niin sitten se on Mäntyharjussa.

    • Anonyymi

      Lähtee kuin Atte potalta ei potasta ;-)

      • Anonyymi

        Noin on. Attehan on ollut kakalla eikä - toivon mukaan - kakassa.


    • Anonyymi

      Muodoilla on ero käytössä:

      Kunnan nimeä käytettäessä tulee kyseeseen vain muoto Mäntyharjulla, aivan kuin Hirvensalmella, Kangasniemellä, Punkaharjulla jne.

      Jos sana tarkoittaa jotakin muunlaiata paikkaa kuin kuntaa tai pitäjää, siis vaikka kylää, tai maatilaa, silloin on päätteenä -ssa, esim. Leppäniemessä, Pärnämäessä, Koirakivessä jne. Jos tiuossa nimessä on kysessä todella niemi tai mäki tai vastaava,
      sanotaan kuitenkin -lla, esim Halmeniemellä., tai Vaimosniemellä Kangasniemellä.

    • Anonyymi

      Se joka arvostaa Mäntyharjua kotiseutunaan antaen arvoa myös sen muille asukkaille, asuu laveasti Mäntyharjulla.

      Se joka tuntee asuvansa surkeassa tuppukylässä kaltaistensa parissa, voi usein tunnustaa asuvansa Mäntyharjussa.

      Ei pitäisi väheksyä kotiseutuaan.

    • Anonyymi

      Täytyy käydä kesällä Mikkelillä ja Ristiinalla.

    • Anonyymi

      Meikäläinen on asunut M-harjussa. Tyttöystävät asuvát Hirvensalmessa ja Kangasniemessä. Vaimo on kotoisin Juvasta.

    • Anonyymi

      Jos joku asuu Karankamäessä, Pitkämäessä, Pehkumäessä, Partaharjussa, Kuloharjussa, Mäntyharjussa jne., hän asuu sennimisessä kylässä, kaupunginosassa tai talossa.

      Jos joku asuu Pieksämäellä, Räntämäellä, Mäntyharjulla jne., hän asuu sennimisessä kaupungissa tai kunnassa.

      Siiksi muoto Mäntyharjussa tarkoittaa käytännössä suurin piirtein Kyttälän kylää.
      Muoto Mäntyharjulla viittaa kuntaan kokonaisuudessaan.

      Valitettavasti usein näkee käytettävän erheellisesti muotoa Mäntyharjussa yhteyksissä, joissa ilmeisesti tarkoitetaan koko kuntaa.

    • Anonyymi

      Pappa asui sotaaikana mäntyharjuun kaivetussa korsussa. Hänestä voitiin silloin käyttää muotoa, " asui mäntyharjussa ".

    • Anonyymi

      Minäpä asun sekä Mäntyharjulla että Mäntyharjussa. Jos olen kellarikerroksessa, olen maan sisään kaivetussa osassa, siis Mäntyharjussa. Yleensä vietän aikaani mieluummin pinnan yläpuolella olevalla tasolla, eli Mäntyharjulla.

      • Anonyymi

        Tuo vastaus - Anonyymi 06.12.2021 - osoittaa oivaltamista ja erinomaista päättelykykyä. Meikäläinen taas asuu vajaan kilometrin päässä torilta, voi siis siistä sanoa: Mäntyharjussa.

        Kun asun siis Mäntyharjussa, asun myös Mäntyharjulla.


    • Anonyymi

      Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Mäntyharjulla.
      Mäntyharjulta aikanaan lähdin maailmalle.
      Silloin tällöin menen käymään Mäntyharjulla.

    • Anonyymi

      Taloni tilan nimi mäntyharju, se ei sijaitse mäntyharjulla. Sijainti on pellon reunaa. Sanon silti asuvani mäntyharjulla ja olen mäntyharjulainen

    • Anonyymi

      Kotini oli lähes kymmenen kilometrin päässä kunnan keskustastaa, siis Mäntyharjulla.
      Kouluni oli kunnan keskustassa, siis Mäntyharjussa,
      Mäntyharjulta lähdin maailmalle.
      Talviaikanakin tulen usein Mäntyharjulle hiihtelemään. Tulen silloin junalla Mäntyharjuun.

      • Anonyymi

        Minäkin harjottelin kielioppia Mäntyharjulla. Tulin ensin Mäntyharjulle ja sitten Mäntyharjulla. Terkkuja, Miisa Mikkelistä


    • Anonyymi

      Paikallislehdessä kerrotaan tänään, että kunnan virallisesti käyttämä nuo on "Mäntyharjussa".

      Siitä syntyy mielikuva, että ollaan harjun sisässä, möyritään siellä kuin myyrät. Jos reitti sattumoisin johtaa valoon ja maan pinnalle, häivytään kiireesti tuttuihin pimeisiin pohjamutiin. Ei nimittäin haluta olla Mäntyharjulla, vai mitä?

    • Anonyymi

      Niillähän on selvä merkitysero:
      - Mäntyharjussa tarkoittaa: Asemankylän alueella;
      - Mäntyharjulla tarkoittaa: Mäntyharjun kunnan alueella.

      Näin on ollut perinteisesti.

    • Anonyymi

      Arvostan monen muun tavoin Mäntyharjun suuruutta , mainetta ja valovoimaisuutta käyttämällä kunnan nimeä ulkoisissa paikallissijoissa, siis Mäntyharjulla jne.

    • Anonyymi

      Mäntyharjun Herrat näyttävät asuvan Mäntyharjussa, kansa taas asuu Mäntyharjulla.

    • Anonyymi

      Asun mäntyhirsistä tehdyssä talossa harjun päällä, joka on mäntyvaltainen puustoltaan. Lisäksi talo sijaitsee mäntyharjussa. Voin siis sanoa asuvani, " mäntyjen sisällä mäntyharjulla mäntyharjussa ".

    • Anonyymi

      Pieksämäellä, Haukivuorella, Mäntyharjulla . Ulkoinen paikallissija kuntien nimissä.

    • Anonyymi

      Mäntyharjulla on oikein.

    • Anonyymi

      Väärän sisäisen paikallissijan muoto Mäntyharjussa on tarttunut tänne kuin kakka laituriin..
      Onkohan niin, että vain valveutunut mjulainen osaa käyttä oikeaa ulkoisen paikallissijan muoto Mäntyharjulla. tarkoittaessaan kotikuntaansa?
      Jos vielä jossakin painotuotteessa tulee teen tuo väärä muoto, loppuu kyllä sen lukeminen tämän kirjoittajan osalta.

    • Anonyymi

      Kyllä minustakin käydään haudalla, ei haudassa. Jälkimmäisessä ei käväistä.

    • Anonyymi

      Tässäkin ketjussa on nyt neljä säännönvastaista viestiä. Mitkä sijapäätteet siellä menetettiin jää nyt arvoitukseksi.

    • Anonyymi

      On kummallista, ettei minkään muun sellaisen kunnan kohdalla, jossa ollaan -lla/-llä, ei käydä moista keskustelua. Siitä on edellä runsaasti esimerkkejä..
      Ymmärätisihän tuon vielä sellaisessa tapauksessa, jos täällä kunnassa olisi jokin maanpiunnan muodostelma, jonka nimi olisi myös Mäntyharju.. Sekaannusten välttämiseksi voisi silloin käyttää kunnan nimestä puhuttaessa -ssa.muotoa. Sellaista ei nyt ole.
      Kyllä MÄntyharjussakin voidaan olla. Silloin ollaan Mäntyahrjun rautatierasemalla.

      Luulisi että ihmiset osaavat käyttää oikein oman kotikuntansa nimeä. Kaikenlaisia pahvipäitä sitä onkin joukossamme.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe