Tämäkö keliakiaa? (alipaino+vatsakivut)

jamppa_23_

Kerron nyt teille oman tarinani mahdollisesta keliakiasta. Olen 23v mies. Pituutta 175cm. Paino vaihtelee normaalisti 55kg - 57kg välillä. Koskaan en ole painanut yli 58kg.
Epäilykseni keliakiasta heräsivät jo pari vuotta sitten kun minulla oli toistuvasti voimakkaita mahakipuja ja ilmavaivoja.
Myöskään painoa en saanut nousemaan vaikka söin välillä kun hevonen.
Tasan vuosi sitten päätin mennnä terveyskeskukseen verikokeisiin, jossa otettiin keliakia ja laktoosi kokeet. Testit näyttivät puhdasta eli niiden mukaan minulla ei ole keliakiaa.
Kesällä 2008 tein testin, ja söin 10pv aikana 33000kcal. Eli ainakin 10000kcal yli kulutukseni. No mitä painolle kävi?
Alkutilanne: 56.4kg. Lopputilanne 55.8kg.
Eli paino putosi yli puoli kiloa, vaikka sen olisi laskennallisesti pitänyt nousta ainakin 1.5kg.
No tälläviikolla tein sitten vastaavan kokeen uudestaan. Söin 4pv aikana 16500kcal. Eli ainakin 7000kcal yli kulutukseni.
Paino oli lähtötilanteessa 56.9kg. Lopputilanne 57.1kg.
Laskennallisesti 7000kcal vastaa siis yhtä kiloa.
Teen siis normaalia 8h työpäiviä, enkä urheile, joten en kulutua energiaa normaalia enempää.

No sitten niihin oireisiin joita minulla on.
Herään usein aamuisin vatsakipuihin. Vatsaa ikäänkuin polttaa ja on pakko herätä, sillä unta ei pysty jatkamaan.
10min sisällä onkin sitten mentävä jo vessaan. Kakatessa suolistossa tuntuu poltetta.
Kakka ei ole vetistä ripulia, mutta ei se kyllä kiinteätäkään ole.
Välillä herättyäni on niin paha olo että tekisi mieli vain oksentaa, ja näin olen joskus joutunut tekemäänkin.
Usein heräämisen jälkeen en pysty syömään mitään tuntikausiin. Väkisin kun syö niin kyllä se ruoka alas menee, mutta vastenmielistä se on.
Välillä kun syön niin ulkopuolisen silmistä näyttää siltä että meinaisin oksentaa. Kesken ruokailun minulta alkaa ilmaa nousemaan vatsasta ja röyhtäilen pahoinvoivan näköisesti.
Joskus kaveri onkin kysynyt minulta että onko minulla huono olo.
Sensijaan iltaisin kun pitäisi nukkumaan käydä niin kyllä minulle silloin yleensä ruoka maistuu, ja tällöin syönkin välillä todella runsaasti.
Olen joutunut hakemaan myös sairaslomaa mahakipujen takia muutamaan otteeseen.
Eräskin kerta töistä tullessani alkoi valtava mahakipu ja makasin vain sängylläni sikiöasennossa noin tunnin ajan kännykkä vierellä miettien että koska täytyy ambulanssi soittaa. Mahakipu onneksi katosi kun otin 3kpl terveyskeskuslääkärin määräämiä librax lääkkeitä "ärtyneeseen paksusuoleen".
Minusta tuntuu että minulla on nyt jotain muuta mahassa vikana kuin lääkärin diagnosoima stressivatsa.

Voiko minulla sittenkin olla keliakia vaikka verikokeet muuta väittivätkin?
Mitkä muut sairaudet voivat aiheuttaa alipainoa ja vatsakipuja?
Kannattaako minun hakeutua keliakia tähystykseen, koska keliakiaa ei kuulemma aina voi huomata verikokeesta?
Mistä voin varata ajan tähystykseen?

5

2072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keliakia ei aina näy verikokeissa.

      Tuollaisilla oireilla kuvittelisi lääkärin tutkivan hieman tarkemmin. Oma keliakiani diagnosoitiin närästyksen yhteydessä.

      Käsittääkseni gastroon pitää olla lähete lääkäriltä? Luulisi, että ainakin yksityiseltä tällaisen saa, jos arvauskeskuksen lääkäri ei sellaista suostu kirjoittamaan.

    • näitä on koettu

      Hei!
      Jos asut isommassa kaupungissa tk-pitäisi olla myös erikoislääkärien vastaanottoa, sis.erik.lääkäri ja ainakin missä minä asun kokeen olisi voinut suorittaa myös tk-ssa, mutta en mennyt kun en tuntenut lopulta tarvetta.
      Kokeileppa esim. gluteeinitonta leipää, sitä saa ainakin pakastealtaasta jos vatsa ärtyy noin herkästi,saat vinkkejä rauhoittuuko ja toisaalta jos syöt isoja ateroita niin saattaa siitäkin tulla lisää harmia. Samoin älä käytä vehnäjauhoja ainakaan.
      Entä muut veriarvosi? Onko ne kohdillaan?
      Ärtynyt paksusuolihan voi aiheuttaa vaikka mitä oireita sekin. Stressi on kyllä yksi paha aiheuttaja, pojalleni se teki sellaisen jutun että vatsaan nousi ihan patti kun oli selällään, tilasin ajan gastroenterologille ja pojalla ei ollut mitään muuta vikaa kuin närästys ja hän sai jonkun lääkekuurin kun kaikkiaan diagnoosiksi tuli ärtynyt paksusuoli ja hän sai avun. Minä itsen aloin syödä vähemmän kerrallaan ja koetan välttää vehnäjauhoja ja perunaa lihan kanssa, oireet parani, nyt käytän lähinnä ruisleipää enkä ota perunoita jos on lihaa tarjolla. Minulla oli turvonnut pallea ja jatkuva kamala röyhtäily. Illalla olin aina kun turvonnut ilmapallo.
      Kuitenkin oireesi on niin äkäiset että gastroenterologi, sis.tautien erikoislääkäri olisi omiaan sinulle.
      Toivottavasti joku antaa paremman vastauksen.

    • ------

      Kyllähän nuo oireet aika selvästi viittaavat siihen, että jokin mitä syöt, ei sovi sinulle. Sen selvittäminen, mistä on kysymys, ei sitten olekaan aina ihan yksinkertaista. Omalla kohdallani suoliston sekoilua jatkui parikymmentä vuotta ennen kuin "ärtyneen paksusuolen" sijasta syylliseksi paljastui peruna. En edes osannut epäillä sitä, koska se on niin tavallinen ruoka-aine. Ongelmaa hankaloitti vielä keliakia, jonka piikkiin oireet menivät, kun sen olemassaolo selvisi. Syyllisen löytäminen on aikamoista salapoliisintyötä, mutta lopputulos on sen arvoinen. Kannattaa etsiä tietoja eliminaatiodieetistä ja kokeilla, löytyisikö sen avulla jotain, minkä poisjättäminen helpottaisi oireita.

    • Jussi85

      moi Jamppa! Tiiätkö mulla ihan sama tilanne kuin sinulla. Tuntuukuin itse oisin ton viestin kirjoittanut. Olen 23-vuotias miehenalku ja minulla on justiin samat oireet aamulla maha on hirveä oksettaa eikä ruoka pysy sisällä ja illalla ennen nukkumaan menoa olo mahassa on hirveä tekisi mieli kuolla. Olen itse 53kg painava ja pituutta 173-174cm. Kävin vastaikään toistamoiseen keliakia testeissä, ja laktoosi jutussa ja kaikki oli hyvin ja lääkäri epäili stressimahaa, mutta enhän minä nyt kotona stressaa miksi kotonakin on huono olo. Olen kuullut että keliakia voi olla ilman että veritestit ja laktoositesti sitä ilmoittaa, minulle lääkäri sanoi niin että hän laittaa minut tähystykseen kun koitan 3vk gluteeinitonta ruokavaliota ja jos se mielestäni auttaa. Aloitin tossa vapun jälkeen kuurin nyt on viikko takana ja olo on parantunut aamuisin on ihan huippu olo verrattuna edelliseen. paino on noussut 1-2kg viikossa vaikka en ole syönyt hirveästi. turha sun on tankata kun ne tulee heti ulos, kokemuksesta tiiän syöminen on oksettavaa kun ruokavalio väärä. Yleensä jo heti kun syö tuntuu joutuvansa heti paskalle, ja paska on yleensä ei veristä ripuli, eikä kiinteetä vaan semmoista rasvaisen oloista semikiinteetä. Keliakiahan on "rasvaripulia". Minulla viikko on jo tehnyt ihmeitä. Ennen minulla oli kauheita ilmavaivoja enkä viittinyt mennää mihinkään ku pääsee hallitsemattomia pieruja, joten tässä pakosta erakoituu ku sosiaaliset tilanteet vähenee. Sun oireet ovat aivan samat kuin minulla. T: Jusa

      • ...

        Gluteenitonta ruokavalioo ei kuitenkaan kannata jatkaa liian pitkään ilman lääkärin diagnoosia, koska eihän se keliakia tähystyksessä näy jos suolinukka onkin jo kerennyt ruokavalion avulla paranemaan.
        Ja lääkärin diagnoosi kannattaa hankkia muutenkin. Ilman sitä kun ei saa kelan uskomatonta 21 euron korvausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe