Tuulivoiman verkkoon kytkentä?

Tuulivoimailija

Onko kukaan kysynyt paikalliselta sähköytiöltä tuulivoiman kytkentämahdollisuutta verkkoon? Itsellä on pikkuisen negatiivisia kokemuksia. Ei ole vielä eteen tullut sähköyhtiötä joka olisi halukas ottamaan edes ilmaiseksi pientuulivoimaa verkkoon.

9

1611

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hankalaa

Kun perusmaksut liikkuvat muutamasta eurosta pahimmillaan 10-20 € / kk, saa tuotanto olla suhteellisen suurta että pääsee voiton puolelle.

Tämä vielä, elleivät maksata itse tuotetun sähkön siirtoa myyjälle vaikka yleensä se on että ostaja maksaa tilatun sähkön siirronkin. Verot vielä päälle.

Herkullisen tappiollista sähkön pientuotantoa.

Parempi että laitat invertterin ja 400 V akkujärjestelmän, mistä riittää sitten vaikka vuorokausiksi "verkkovirtaa" kotiin. Säästyy perusmaksut, verot ja mahdollisesti sähkön kytkentämaksu (uudisrakennuksissa).

• Tuulivoimailija

Kovasti pientuulivoiman myyjät kertovat sähkön teknisistä syöttömahdollisuuksista verkkoon. Onhan sitä kovasti täälläkin mainostettu, mutta käytännössä syöttö verkkoon, minun kokemusten pohjalta, näyttäisi olevan mahdotonta. Tai jos olisi mahdollista niin minä en siitä hyödy mitään.

Omakäytön syöttökään ei taida minun alueen tuuliolosuhteilla ja kustannuksilla tulla kannattavaksi. Tontin ympärillä puusto on noin 10 m korkeaa joten voimalan pitäisi olla selkeästi puiden yläpuolella. Saattaa tulla kaavankin kanssa ongelmia. En tosin ole kysynyt kaavoittajilta olisiko tuo edes mahdollista kaava-alueella, vaikka iso tontti onkin. Halvemmalla pääsen, kun keskityn talon eristämiseen ja maalämpöön/ilmalämpöön.

Tietenkin jos tuon perustelee itselleen harrastuksena ja harrastusten hintaahan ei tarvitse kyseenalaistaa niin sitten tuo voisi tulla kysymykseen.

• Asemakaavat yms.
        Tuulivoimailija kirjoitti:

Kovasti pientuulivoiman myyjät kertovat sähkön teknisistä syöttömahdollisuuksista verkkoon. Onhan sitä kovasti täälläkin mainostettu, mutta käytännössä syöttö verkkoon, minun kokemusten pohjalta, näyttäisi olevan mahdotonta. Tai jos olisi mahdollista niin minä en siitä hyödy mitään.

Omakäytön syöttökään ei taida minun alueen tuuliolosuhteilla ja kustannuksilla tulla kannattavaksi. Tontin ympärillä puusto on noin 10 m korkeaa joten voimalan pitäisi olla selkeästi puiden yläpuolella. Saattaa tulla kaavankin kanssa ongelmia. En tosin ole kysynyt kaavoittajilta olisiko tuo edes mahdollista kaava-alueella, vaikka iso tontti onkin. Halvemmalla pääsen, kun keskityn talon eristämiseen ja maalämpöön/ilmalämpöön.

Tietenkin jos tuon perustelee itselleen harrastuksena ja harrastusten hintaahan ei tarvitse kyseenalaistaa niin sitten tuo voisi tulla kysymykseen.

Tuulivoimalan suhteen yleensä kannattaa noudattaa turvasääntöä, että maston pituus kerrotaan kahdella.

On hyvä myös jos sinun tapauksessa on noin 20-25 m masto. Riippuu hieman tuuliolosuhteista.

Näin ollen talosta vedetään 50 metrin päähän kaapelit pientuulivoimalalle, josta edelleen kannattaa olla toiset 50 metriä naapurin taloon. Siis 25 metrin mastolle.

Yleensä tuolla korkeudella laitetaan jo lähemmäs 10 kW:n laite, mikä on enemmän jo kunnon teknokraatin mieleen.

• tarvitset
        Asemakaavat yms. kirjoitti:

Tuulivoimalan suhteen yleensä kannattaa noudattaa turvasääntöä, että maston pituus kerrotaan kahdella.

On hyvä myös jos sinun tapauksessa on noin 20-25 m masto. Riippuu hieman tuuliolosuhteista.

Näin ollen talosta vedetään 50 metrin päähän kaapelit pientuulivoimalalle, josta edelleen kannattaa olla toiset 50 metriä naapurin taloon. Siis 25 metrin mastolle.

Yleensä tuolla korkeudella laitetaan jo lähemmäs 10 kW:n laite, mikä on enemmän jo kunnon teknokraatin mieleen.

suunnilleen noin hehtaarin tontin ja naapurilla saman tapainen tai muuten riittävän kaukana.

Alempitehoiset (alle 1 000 W) voimalat voi lähes huoletta asentaa vaikka asuinrakennuksen katolle.

• EX-tuulivoimailia

Ongelma minun tapauksessa on se että paikallinen sähköyhtiö ei halua tuulisähköä verkkoon.

Perusteena on huoli siitä että jos verkkoon aletaan syöttämään enemmänkin tuulisähköä, verkon säädöstä/hallinnasta johtuvat lisäkustannukset kasvavat tuulisähkön myynnistä saatavaa hyötyä suuremmaksi.

• EX-Tuulivoimailija

Keskusteluissa sähköyhtiön kanssa ymmärsin että kyse on ennemminkin sähköyhtiön tahdosta päästää tuulivoimalaitosta verkkoon.

Minun osalta tämä kokeilu päättyi ennen kuin se edes alkoi. Toivotan onnea muille.

• sähkömies..

P-K sähkö maksaa sähköstä 1 sentti/Kwh.Mutta on rakennettava mittauslaitteet tuulisähkön tuottajan itse.Ja joku tiedonsiirtolinja myös.Ei koskaan saa investointia takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      257
      5209
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4221
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4011
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3637
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3590
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3345
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      12
      2733
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2606
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2516
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      63
      2409
    Aihe