Apua!Pistin kotiviinin käymään noin viikko sitten, omenoista, aprikoosista ja puolukasta. En omista ominaispainomittaria, joten nyt vain ihmettelen koska käyminen on loppunut, että voin siirtyä kirkastamiseen. Käytän melkko -käymisainepakkauksen hiivoja ym. aineita, sokeria reseptin mukainen määrä-6,5 kg-mutta kuinka kauan käyminen tällä paketilla jatkuu, kysyy hän joka kiittää asiantuntevasta vastauksesta...
kotiviinin käymisaika
12
13741
Vastaukset
- jsp
Olethan laittanu vesilukon käymisastian kanteen? Kun poreita tulee enää yksi minuutissa on viini yleensä käyny valmiiksi.
- käytetään
tavallisia viinihiivoja,eikä turbohiivoja tuolla sokerimäärällä käy noin 3 viikkoa.
- jessus sentään
käytetään kirjoitti:
tavallisia viinihiivoja,eikä turbohiivoja tuolla sokerimäärällä käy noin 3 viikkoa.
ok. kiitoksia
- jessus sentän
sama juttu, kun se kuitenki käy, mikä se raja?
- KingHaroldFun
Vanha ketju. Mutta kuten tuossa jo sanottu niin 3viikkoa on SE PERINTEINEN viinin valmistus aika. Ite olen pienempiä eriä käyttänyt 12päivässä 10l 3kg sokeria 2kg omenia ja on hjyvää... Ainiin ja viinihiivalla tehny. Tekis mieli kokeilla sama mutta kuivahiivalla ja 4viikon käymisellä tyyliin 30litraa vettä 7kg sokeria 5kg omenia
Mausta en tiedä mutta kiljua se ei ainakaan ole. Nuorempana muistan ku aina himassa olevinaan viiniä tein , ni annoin käydä 7päivää normi hiivalla jolloin lisäsin jotain hedelmä tiivistettä, ja kehuin viiniksi :)... se oli sitä 90luvun loppua - Ol' VETERAN
Vanha ketju part 2. ITSE olen aikoinaan tehnyt kiljua, 3 päivää turbohiivalla, sen jälkee superselvike ja pari päivää kirkastua ja se on siinä valmiina juotavaiksi.. bad ass ain't that right ? No jotkut on vielä hardcorempaa porukkaa ja vetää sen muutaman päivän jälkee ilman kirkastusta.. vähä niiku mölöö.. Nykyään itse teen usein kotiviiniä ja kyl se nyt sen pari viikkoo käy helposti.. kiljua harvemmin
- Anonyymi
Ekakerran kävi että viinini kävi etikaksi. Mikä syy?? Aineina viiniimarjat,karhunvatut ja rusinat käymisainepaketti. Kysyy Lake
- Anonyymi
Nykyiset hiivat nopeita, viikossa tulee jotain 12-13% alkoholia. Jos tekee ohjeen mukaan kuivaksi ei minulla ainakaan vatsa kestä ja pahan makuista. Jätän makeaksi ja juodessa yleensä vielä 1/3 tai puolet vettä joukkoon niin on sopivan mietoa. Kaupan viinejä en pysty juomaan ollenkaan kun närästää. Lapota kannattaa myös ennen pysäyttämistä ja sakat pois. Käymissanko on tiiviimpi ilman sitä kumirengasta.
- Anonyymi
Viini muuttuu etikaksi jos liikaa ilmaa pääsee kosketuksiin sitä vasten. Jos käymisastia ei ole ilmatiivis niin näin tulee käymään varmasti ennenpitkää. Käytitkö vesilukkoa ja tiivistettä? Näitä tarvitaan juurikin siksi että ilma pysyy poissa käymisastiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viini muuttuu etikaksi jos liikaa ilmaa pääsee kosketuksiin sitä vasten. Jos käymisastia ei ole ilmatiivis niin näin tulee käymään varmasti ennenpitkää. Käytitkö vesilukkoa ja tiivistettä? Näitä tarvitaan juurikin siksi että ilma pysyy poissa käymisastiasta.
Ne tiivisteet juuri aiheuttaa sinne raot kun eivät pysy paikallaan tai rispaantuvat, kansi asettuu paljon tiiviimin ilman sitä o-rengasta. Pitäisi olla koko pinnan levyinen litteä tiiviste jos välttämättä haluaisi käyttää, mutta ei tarvitse mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käymisestä syntyvä hiilidioksidi on ilmaa painavampaa. Ei sinne mitään ilmaa pitäisi mennä, vaikka tiivisteet vähän vuotaisikin, ellei mene itse ronkkimaan tai kantelemaan purkkia. Pääasia, ette sinne pääse hedelmäkärpäsiä sisään. Astiaa siirrettäessä tiivis kansi sitäpaitsi vetäisee helposti vesilukosta nesteet viiniin. Parempi raottaa kantta, ja ylipäänsä jättää sanko rauhaan, kunnes se pullotetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vitut muutu etikaksi jos saa liikaa ilmaa, ainoastaan ajan kanssa. Kiva kun idiootit pätevät asioista joita eivät ymmärrä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389