Viini Raamatussa

Abu-Bakr

Viini Raamatussa:
siunauksen ja kirouksen symboli

-Käsitteiden selventämisen tarve
-Raamatussa viinistä käytetyt nimitykset
-Viini Jumalan siunauksen symboli
-Viinin käytön rajoituksia Raamatussa
-Päihdyttävää vai alkoholitonta viiniä?
-Kehotuksia raittiuteen

http://www.etra-liitto.fi/LUENTO.HTML

12

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatusta.

Sananl. 31:6
      Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera.

• juomisista

Vain temppelin kaikkein pyhimpään meneviltä papeilta oli alkoholi kielletty, mutta temppelin esipihoissa sai nauttia alkoholia. Samoin nasiirilupauksen tehneiltä, kuten Johannes, oli alkoholi täysin kielletty.

5. Moos. 14:26    
        ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.

• Pikakirjoittaja
        juomisista kirjoitti:

Vain temppelin kaikkein pyhimpään meneviltä papeilta oli alkoholi kielletty, mutta temppelin esipihoissa sai nauttia alkoholia. Samoin nasiirilupauksen tehneiltä, kuten Johannes, oli alkoholi täysin kielletty.

ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.

eikä juomista,vaan rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.>> Room.14:17

>>Sillä monet,joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon,vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;heidän loppunsa on kadotus,vatsa on heidän jumalansa,heidän kunnianaan on heidän häpeänsä,ja maallisiin on heidän mielensä.>>>> Fil.3:18,19

>>Älkää hankkiko sitä ruokaa,joka katoaa,vaan sitä ruokaa,joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava;sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut.>>>>Joh.6:27

>>Jeesus sanoi heille:Minä olen elämän leipä;joka tulee minun tyköni,se ei koskaan isoa,ja joka uskoo minuun,se ei koskaan janoa.>>>> Joh.6:35

• Pikakirjoittaja

Sinun Sanasi tulivat, ja minä söin ne.

Ja minulle sanottiin: Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista.

• Pikakirjoittaja
        juomisista kirjoitti:

ei liha mitään hyödytä. Ei ihminen elä pelkästään viinistä ja leivästä, vaan jokaisesta sanasta, JOKA JUMALAN SUUSTA LÄHTEE.

Sillä mitä se ihmistä hyödyttää, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta sitten menisi kadotukseen.

Sillä niinkuin ruumis ilman HENKEÄ ON KUOLLUT, on USKO ILMAN TEKOJA KUOLLUT.

Mitäs hyötyä siitä on, jos sanoo itsellään olevan uskon, (tuon teeskentelyuskon) mutta ei ole TEKOJA? Usko, jolla ei ole tekoja, on torso. Riivaajatkin uskovat, ja vapisevat, koska on "uskoa" ja USKOA. Kenellä korva on, kuulkoon, ja kenellä ei, ei-kuulkoon:)

• Pikakirjoittaja

Onhan se selvä, että jos ruokkii itsään hengellisesti millä tahansa sonnalla, suoltaa sitä uloskin. Kun Henki on oikea, sielukin on terve ja puhdas. Raittius onnistuu silloin itsestään, eikä tarvitse >>teurastella>> eikä syödä ja juoda saastaisia, eikä niitä sitten palstalle mussuttaa.

• Punnitsin

Eipä juopumus siunausta kenellekään tuo. Huolensa ja murheensa kyllä niillä voi yrittää unohtaa, mutta ei poistaa. Murheellisen juomisen moittiminen ei myöskään ole kovinkaan hedelmällistä toimintaa(Useimmitenhan heidän elämänsä on ollut yhtä epäonnistumisten sarjaa ja moittijoita on elämässä riittänyt yllin kyllin). Heitä voi auttaa paljon hedelmällisemmällä ja viisaammalla tavalla kuin katsella paheksuen ja halveksuen.

• Pikakirjoittaja

auttaa mäessä, ei mäen alla.

Yleensä ottaen, juomareille meillä kaikilla riittää kommentteja, ja tuomitsemista. Silti jokainen voi tietyissä olosuhteissa löytää tiensä alas. Kun ihminen selviää ja pääsee kuiville, usein ympäristö, yllätys yllätys, ei olekaan enää hyväksyvä. Ihmisillä on taipumus pomottaa ja kokea suuremmuutta vähäisempien rinnalla. Siksi esim. selviytymistarinoissa ympäristö kokee muuttuneen ihmisen uhkana, ja esimerkiksi >>olevinaan olevana>> ja parempana, vaikka kysymys ei siitä olisikaan.

Joskus laitapuolelta selvinnyt pääsee lähemmäs Jumalaa kuin konsanaan he, joilla ei ole esimerkiksi alkosta tai huumeista kokemusta. Siksi maailma tuomitsee helposti selviytynet, ja heidän elämänsä selviytymistarinat ärsyttävät >>tavallisiksi, hyviksi ihmisiksi>> itseään kutsuvia. Joskus nuo henkilöt sortuvat uudelleen koska yhteiskunta ei usko heihin sittenkään, vaikka he ovat kuivilla. Toivon tukea heille, joita maailma on potkinut liikaa päähän. Sanotaan vaikka vankilakundeista tai huumeitten käyttäjistä mitä tahansa; heilläkin on oikeus selviytyä. Hekin ovat Jumalalle tärkeitä, IHMISIÄ.

• Punnitsin
        Pikakirjoittaja kirjoitti:

auttaa mäessä, ei mäen alla.

Yleensä ottaen, juomareille meillä kaikilla riittää kommentteja, ja tuomitsemista. Silti jokainen voi tietyissä olosuhteissa löytää tiensä alas. Kun ihminen selviää ja pääsee kuiville, usein ympäristö, yllätys yllätys, ei olekaan enää hyväksyvä. Ihmisillä on taipumus pomottaa ja kokea suuremmuutta vähäisempien rinnalla. Siksi esim. selviytymistarinoissa ympäristö kokee muuttuneen ihmisen uhkana, ja esimerkiksi >>olevinaan olevana>> ja parempana, vaikka kysymys ei siitä olisikaan.

Joskus laitapuolelta selvinnyt pääsee lähemmäs Jumalaa kuin konsanaan he, joilla ei ole esimerkiksi alkosta tai huumeista kokemusta. Siksi maailma tuomitsee helposti selviytynet, ja heidän elämänsä selviytymistarinat ärsyttävät >>tavallisiksi, hyviksi ihmisiksi>> itseään kutsuvia. Joskus nuo henkilöt sortuvat uudelleen koska yhteiskunta ei usko heihin sittenkään, vaikka he ovat kuivilla. Toivon tukea heille, joita maailma on potkinut liikaa päähän. Sanotaan vaikka vankilakundeista tai huumeitten käyttäjistä mitä tahansa; heilläkin on oikeus selviytyä. Hekin ovat Jumalalle tärkeitä, IHMISIÄ.

Viime yönä juuri juttelin erään ystäväni kanssa aiheesta. Kovin murheissaan ja vihainen hän oli ihmisille siitä, kun ei juuri kukaan voi uskoa ja luottaa häneenkään, että hän todella on muuttunut. Entisiin narkkareihin ja juoppoihin varsinkin lähipiirin näyttäisi olevan todella vaikea luottaa ja uskoa että hän todella on muuttunut. Tuntuu kuin joka päivä odotettaisiin että tänäänkö kaikki entinen kurjuut palaa maanpäälle takaisin. Siinä on aika vaikeaa iloita jokaisesta päivästä.

Ihmisen muuttumiseen uskominen voi olla todella vaikeaa. Enkä sitä oikeastaan ihmettele.

• Pikakirjoittaja
        Punnitsin kirjoitti:

Viime yönä juuri juttelin erään ystäväni kanssa aiheesta. Kovin murheissaan ja vihainen hän oli ihmisille siitä, kun ei juuri kukaan voi uskoa ja luottaa häneenkään, että hän todella on muuttunut. Entisiin narkkareihin ja juoppoihin varsinkin lähipiirin näyttäisi olevan todella vaikea luottaa ja uskoa että hän todella on muuttunut. Tuntuu kuin joka päivä odotettaisiin että tänäänkö kaikki entinen kurjuut palaa maanpäälle takaisin. Siinä on aika vaikeaa iloita jokaisesta päivästä.

Ihmisen muuttumiseen uskominen voi olla todella vaikeaa. Enkä sitä oikeastaan ihmettele.

ovat yleensä itse sellaisia, joitten elämä ei kestä päivän valoa.

Säälin sellaisia uskovia, jotka esim. mainostavat uskoaan tyyliin >>onneksi minä en ole koskaan sortunut ryyppäämään >> tmv.

Noille teksisi hyvää SAADA ARMO JOUTUA ALAS, JOSSA HE NÄKISIVÄT SYNTINSÄ.

Kerran eräs entinen alkoholistimies todisti toiselle juuri tuosta. Toinen mies kerskui: Minä ONNEKSI olen saanut olla aina niin hyvä, etten ole edes ryypännyt. Johon tuo erittäin syvässä uskossa oleva, todella Henkeä säteilevä ENTINEN laitapuolen kulkija totesi tuon asian.

Näin itse, kuinka tuo itseään kehuva HYVÄ eikä koskaan syntinen OMASTA MIELESTÄÄN ihminen oli kahleissa, ja SOKEA synnilleen. Jos on kokenut esim. huumeitten orjuuden tai alkoholin, tietää, että ON ARMOA JOKA PÄIVÄ, ja osaa myös elää siinä tiedossa, että JUMALA KANTAA, ei itse mitään voi. Vain tälle pohjalle rakennettu usko kestää ja tuottaa hedelmää kärsivällisyydessä. Eikä sitäpaitsi kaikilla alkoholisteilla ja huumeihmisillä ole sen kummempia syntejä, monasti heillä, jotka ulospäin antavat siloitetun kuvan, on enemmän ja pahempia, he vain osaavat peitellä ne, kätkevät rakkauden kaapuun.

Yleisen ASENTEEN pitäisikin muuttua, mutta turha toivo. Esimerkiksi jouduttuaan vankilaan ihminen leimautuu loppuiäkseen. Hänen kontolleen voidaan jopa laittaa toisten tekemiä rikoksia. Kaikki ihmiset eivät edes ole itse rikoksiaan tehneet, vaan ovat jopa syyttöminä vankiloissa. Ihmiset elävät rikollisten siivellä parempina, he luulevat, että heidän syntinsä pyyhitään pois, jos toinen on huonommassa jamassa.

Sama näkyy monesti seurakuntiin uskovien elämässä. He kulkevat muka kauniissa kuoressa ja teskennellyn, näennäisen uskontonsa ja seurakuntayhteytensä mukana, ja haukkuvat heitä, joita ei nuo pippalot kiinnosta. Aidompaa uskoa on kuitenkin usko Jumalaan, eikä seurakuntaan. Hengen ravinto ei löydykään seurakunnista, vaan JUMALAYHTEYDESTÄ.

• toinen Hega
        Pikakirjoittaja kirjoitti:

ovat yleensä itse sellaisia, joitten elämä ei kestä päivän valoa.

Säälin sellaisia uskovia, jotka esim. mainostavat uskoaan tyyliin >>onneksi minä en ole koskaan sortunut ryyppäämään >> tmv.

Noille teksisi hyvää SAADA ARMO JOUTUA ALAS, JOSSA HE NÄKISIVÄT SYNTINSÄ.

Kerran eräs entinen alkoholistimies todisti toiselle juuri tuosta. Toinen mies kerskui: Minä ONNEKSI olen saanut olla aina niin hyvä, etten ole edes ryypännyt. Johon tuo erittäin syvässä uskossa oleva, todella Henkeä säteilevä ENTINEN laitapuolen kulkija totesi tuon asian.

Näin itse, kuinka tuo itseään kehuva HYVÄ eikä koskaan syntinen OMASTA MIELESTÄÄN ihminen oli kahleissa, ja SOKEA synnilleen. Jos on kokenut esim. huumeitten orjuuden tai alkoholin, tietää, että ON ARMOA JOKA PÄIVÄ, ja osaa myös elää siinä tiedossa, että JUMALA KANTAA, ei itse mitään voi. Vain tälle pohjalle rakennettu usko kestää ja tuottaa hedelmää kärsivällisyydessä. Eikä sitäpaitsi kaikilla alkoholisteilla ja huumeihmisillä ole sen kummempia syntejä, monasti heillä, jotka ulospäin antavat siloitetun kuvan, on enemmän ja pahempia, he vain osaavat peitellä ne, kätkevät rakkauden kaapuun.

Yleisen ASENTEEN pitäisikin muuttua, mutta turha toivo. Esimerkiksi jouduttuaan vankilaan ihminen leimautuu loppuiäkseen. Hänen kontolleen voidaan jopa laittaa toisten tekemiä rikoksia. Kaikki ihmiset eivät edes ole itse rikoksiaan tehneet, vaan ovat jopa syyttöminä vankiloissa. Ihmiset elävät rikollisten siivellä parempina, he luulevat, että heidän syntinsä pyyhitään pois, jos toinen on huonommassa jamassa.

Sama näkyy monesti seurakuntiin uskovien elämässä. He kulkevat muka kauniissa kuoressa ja teskennellyn, näennäisen uskontonsa ja seurakuntayhteytensä mukana, ja haukkuvat heitä, joita ei nuo pippalot kiinnosta. Aidompaa uskoa on kuitenkin usko Jumalaan, eikä seurakuntaan. Hengen ravinto ei löydykään seurakunnista, vaan JUMALAYHTEYDESTÄ.

Komppaan täysillä Pikakirjoittajaa!

• toinen Hega

Miksi Suomalaiset eivät tajua, että viinin juominen ei ole sama asia kuin kännääminen? Raamattu ei kiellä viinin juontia, vaan varoittaa päihtymyksestä.
      On siis väärin juoda viiniä päihtyäkseen, koska siitä tulee rietas meno.

Jos noille kahdelle asialle ei pysty tekemään eroa, on parempi olla juomatta ollenkaan.

Ilmeisesti kaikki suomalaiset ovat niin juoppoja, etteivät ole juoneet viiniä koskaan, muuten kuin humaltuakseen?
      Kummallista maassa, jossa ravintolassakaan ei saanut ennen myydä alkoholia päihtyneelle...
      ...ilmeisesti joku rikkoi lakia, koska väki kuitenkin humaltui?

Vika täytyi olla siis viinissä, eikä ihmisissä, koska tuo oli mahdollista?
      ...ja perinne jatkuu: Kielletty hedelmä houkuttelee edelleen.

Jos uskova nauttii viiniä, se on syytä tehdä hillitysti, rukoillen ja Herramme Jeesuksen Kristuksen muistoksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      169
      12833
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5458
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4780
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3689
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2788
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      120
      1955
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      111
      1706
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      366
      1638
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      108
      1538
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1471
    Aihe