Kävin tuolla islam-palstalla lueskelemassa ja kummastelin kun yhdelle kirjoittajalle sanottiin, että ennen kuin sitoudut islamiin, niin sitä täytyy opiskella monta vuotta.
Tuo ei nyt oikein minun ymmärrykseeni mene. Pitääkö sitä opiskella mitä uskoo ja miten uskoo ja sitten kun päättötodistus hyppysissä, niin sitten hups vaan aletaan uskomaan.
Tämä on muuten juuri se, mitä en Suomen koululaitoksessakaan tajua. Miksi uskomista pitää opettaa!
Uskonnonopetus nielee ihan turhaan rahaa. Koululaisten ruoan tasosta tingitään, mutta kaikille uusille uskonnoille pitää löytyä opettaja ja pelit ja vehkeet etäopetusta varten, jotta joku imaami voi huutaa illallah allallah ja lapset katselevat sitä päätteeltä luokassa.
Jos vanhemmat eivät osaa opettaa uskontonsa juttuja lapsilleen, niin olkoon opettamatta. Ei se ole yhteiskunnan tehtävä.
Onko joku vielä hereillä?
18
385
Vastaukset
Hui hai hei...nyt on biletetty kaksi vuorokautta ja aika reilu känni on vielä päällä. Mitäs sinne kuuluu?
- Kössönöm
Olen illan ihan hissukseen tissutellut, mutta ei nukuta.
Kävin lukaisemassa suomalaisten muslimikäännynnäisten kirjoituksia islampalstalla ja alkoi ihan kylmätä.
Uskovaiset ovat jotakuinkin sekopäitä. Kössönöm kirjoitti:
Olen illan ihan hissukseen tissutellut, mutta ei nukuta.
Kävin lukaisemassa suomalaisten muslimikäännynnäisten kirjoituksia islampalstalla ja alkoi ihan kylmätä.
Uskovaiset ovat jotakuinkin sekopäitä.Puhkaisin äsken jalassa olevan rakkulan, onneksi olen niin humalassa, että ei paljon sattunut.
Laivareissu tuli tehtyä ja heti perään kunnon karaokeravintolailta....ja korkokengissä tietenkin...kauhea jano, vaikka olen juonut ainakin 10 litraa....Olin Turussa...
Juu uskovaiset ovat sekopäitä..:-P- Kössönöm
Tarkastaja.X kirjoitti:
Puhkaisin äsken jalassa olevan rakkulan, onneksi olen niin humalassa, että ei paljon sattunut.
Laivareissu tuli tehtyä ja heti perään kunnon karaokeravintolailta....ja korkokengissä tietenkin...kauhea jano, vaikka olen juonut ainakin 10 litraa....Olin Turussa...
Juu uskovaiset ovat sekopäitä..:-PHyvin sinä sentään kännissä kirjoitat.
Paitsi ihan asiaan vierestä, mutta väliäkö tuolla.
Minulla kutiaa naama, mitäs sille tehtäis? Kössönöm kirjoitti:
Hyvin sinä sentään kännissä kirjoitat.
Paitsi ihan asiaan vierestä, mutta väliäkö tuolla.
Minulla kutiaa naama, mitäs sille tehtäis?voidetta tiskiin. En voi mennä ehkä nukkumaan, kun on niin vauhti päällä ja silmät sojottaa...ihan ding-dong olotila...juon niin harvoin, että sitten onkin nuppi vihreenä ;-D
- Kössönöm
Tarkastaja.X kirjoitti:
voidetta tiskiin. En voi mennä ehkä nukkumaan, kun on niin vauhti päällä ja silmät sojottaa...ihan ding-dong olotila...juon niin harvoin, että sitten onkin nuppi vihreenä ;-D
vai onko sulla kaveri vieressä yhtä kännissä?
Nyt kissa tuli raapimaan jalkoja, kun kuulin, että nauroin. Uno momento, menen täyttämään ruokakupin...
No niin. Olen laittanut niveaa naamaan. Pitää läiskiä varmaan lisää. Sulla taisi olla kiva reissu, jos vieläkin silmät sojottaa. Kössönöm kirjoitti:
vai onko sulla kaveri vieressä yhtä kännissä?
Nyt kissa tuli raapimaan jalkoja, kun kuulin, että nauroin. Uno momento, menen täyttämään ruokakupin...
No niin. Olen laittanut niveaa naamaan. Pitää läiskiä varmaan lisää. Sulla taisi olla kiva reissu, jos vieläkin silmät sojottaa.Kösseli..en ole kirjoittanut, ei ollut kukaan edes vieressä...taisin olla aika töttröö...hähähähäähä
Nyt pitää keittää ankarat aamukahvit, tai voi tulla jälkilöylyt...;-D
- .,.,.,. ..,. ,. ,..,
Uskonto on Oopiumia kansoille.
No ei nyt ihan, mutta sanotaan että jos olet köyhä, ahdistunut, yhteiskunnassa kuohuu, on eliitti vs paskasakki,... alkaa sulle jos kuulut jälkimmäiseen, alkaa sulle uskonto maistua ja vallankumous.
Se on politiikkaa.
Jos uskot, kuulut ainakin yhteenryhmään ja ryhmässä on valoisampi tulevaisuus kuin se että olisit tässä kaaottisessa maailmassasi ypöyksin.
Nyt slummien asukkailla on edes pieni toive paremmasta huomisesta.- Kössönöm
liittynyt suomalaiseen kouluopetukseen, mutta ei se mitään.
Ihmettelen vaan sitä, että miksi pitää opiskella miten pitää uskoa. Ja miksi yhteiskunta maksaa tuollaisen huuhaan. - .,., ., . ,. ,. ,.,.
Kössönöm kirjoitti:
liittynyt suomalaiseen kouluopetukseen, mutta ei se mitään.
Ihmettelen vaan sitä, että miksi pitää opiskella miten pitää uskoa. Ja miksi yhteiskunta maksaa tuollaisen huuhaan.Kun moni koulunsa käynyt päätyy työttymyyteen ja elämä menee alamäkeen... muistuu mieleen mitä Jeesus opettaa.
Eräänlaista aivopesua pettymysten varalle, vaikkei kukaan mitään siitä muistakaan.
Koti , uskonto ja isänmaa. Uskonto on traditio.
Puhdasta idiotismia, mutta se kasvattaa perusjunteista tottelevia ihmisiä ja tyytyväisiä kun ajatellaan että jossakin on joku korkeampi taho joka tietää mikä on oikein ja mikä väärin.
Samasta syystä nuo itämaalaiset on äärimmäisen onnellisia kun diktaattori sanelee ja vie kansaa. - ohkelmointia.. . .. ..
.,., ., . ,. ,. ,.,. kirjoitti:
Kun moni koulunsa käynyt päätyy työttymyyteen ja elämä menee alamäkeen... muistuu mieleen mitä Jeesus opettaa.
Eräänlaista aivopesua pettymysten varalle, vaikkei kukaan mitään siitä muistakaan.
Koti , uskonto ja isänmaa. Uskonto on traditio.
Puhdasta idiotismia, mutta se kasvattaa perusjunteista tottelevia ihmisiä ja tyytyväisiä kun ajatellaan että jossakin on joku korkeampi taho joka tietää mikä on oikein ja mikä väärin.
Samasta syystä nuo itämaalaiset on äärimmäisen onnellisia kun diktaattori sanelee ja vie kansaa.Siis kysymys on suuren kollektiivisen tietoisuuden manipulaatio.
Poikkeavia on, mutta ajatteles kuinka moni massan virrasta tuskin edes miettii mitään?
Se on kollektiivista piilotajuntaa, massojen ohjaamista. Ehdotus että on oikein että yksi on yli toisten.
- Kössönöm
systeemit sekos. Ei tästä näköjään mitään tule.
- nyt nukuta
"Onko joku vielä hereillä?"
Olenhan minä.
Totta pakiset tuosta uskonnon opetuksesta. Turhaa mikä turhaa, mutta toisaalta hyvähän se on tietää, miten ihmisiä on kautta aikain vedetty nenästä, jotteivät enää uudelleen samaan retkuun menisi. - kultapuppeli
Miksi ateismia eli sekulaaria maailmankuvallista näkemystä pitää opettaa eli hupsia? Miksi sen pitäisi olla yhteiskunnan tehtävä. Herää ensin, kirjoita vasta sitten.
- Kössönöm
Mistä olet tuollaisen käsityksen saanut?
- Saag Paneer
Jeesus-uskoon pamahdetaan. Seotaan hetkellisesti tai lopullisesti, saadaan helvetisti pahaa aikaan ja yritetään myöhemmin ymmärtää, mihin tämä kaikki liittyi. Jeesus on "kaikki-mulle-heti-nyt" -uskonto, jossa oman järjen ja harkinnan käytölle ei juurikaan ole paikkaa. Jeesustelussa ainoa, jolla on merkitystä on sokea usko.
Islamissa on toisin. Islamissa kyse on kokonaan uudenlaisen elämäntavan valinnasta. Siihen liittyy pohdiskelu ja harkinta ja se taas pohjautuu opiskelulle.
Minusta varsin kannatettava idea. Jos haluaa ryhtyä hihhuloimaan, eikö fiksuinta olisi ensin ottaa selvää asioista?
>>Tämä on muuten juuri se, mitä en Suomen koululaitoksessakaan tajua. Miksi uskomista pitää opettaa!- Kössönöm
mutta sellainen oppiaine siellä on ja monet sitä opiskelevat.
Eri aineitten opettajat ovat olleet huolissaan esimerkiksi liikunnan ja taideaineitten oppituntien määrän vähenemisestä. Uskonnoista ei vähennetä. Päinvastoin siihen kulutetaan yhä enemmän rahaa, koska kouluissa voi olla jo vaikka kuinka monesta uskontokunnasta oppilaita ja kaikille pitää järjestää opettaja.
Sitä minä en ymmärrä, että peruskoulussa lapsille opetetaan eri asioita heidän vanhempiensa maailmankatsomuksesta riippuen. Kouluopetuksen pitäisi olla kaikille samanlaista. Jos on valinnaisia aineita, niin olkoon sitten uskonto vaikka niistä yksi.
Elämänkatsomustieto on opetussuunnitelmaltaan sellainen, että se sopii kaikille. Siinä on juuri eettistä pohdintaa. - Saag Paneer
Kössönöm kirjoitti:
mutta sellainen oppiaine siellä on ja monet sitä opiskelevat.
Eri aineitten opettajat ovat olleet huolissaan esimerkiksi liikunnan ja taideaineitten oppituntien määrän vähenemisestä. Uskonnoista ei vähennetä. Päinvastoin siihen kulutetaan yhä enemmän rahaa, koska kouluissa voi olla jo vaikka kuinka monesta uskontokunnasta oppilaita ja kaikille pitää järjestää opettaja.
Sitä minä en ymmärrä, että peruskoulussa lapsille opetetaan eri asioita heidän vanhempiensa maailmankatsomuksesta riippuen. Kouluopetuksen pitäisi olla kaikille samanlaista. Jos on valinnaisia aineita, niin olkoon sitten uskonto vaikka niistä yksi.
Elämänkatsomustieto on opetussuunnitelmaltaan sellainen, että se sopii kaikille. Siinä on juuri eettistä pohdintaa.Minun mielestäni taas koulussa opetetaan suhteettoman paljon esimerkiksi matematiikkaa suhteessa siihen, mitä ihminen elämässään tarvitsee. Siis käsittämätöntä. Mihin vittuun niitä kaavoja elämässä tarvitaan ellei sitten ole pyrkimässä teknilliseen lukemaan jotain ydinfysiikkaa? Suurin osa täyttä tuubaa, jolle ei ole oikeassa elämässä mitään käyttöä.
Toisaalta ja rehellisesti: olen välillä hieman ihmeissäni, kun oma lapsi ei tiedä tuon taivaallista joistain sanonnnoista, vertauksista tai edes Jeesuksen opeista. Uskonto on myös osa yleissivistystä. Sit huomaan olevani siinä kummallisessa tilanteessa, että MINÄ, ateisti, olen opettamassa omalle nappulalleni, mistä jossain Vuorisaarnassa on kyse!
Aikoinaan napsin kymppejä uskontotunneilla, koska olin niin hyvä vieraissa uskonnoissa, että haastoin uskovaisen opettajani tämän tästä. Uskontotiede on ollut aina sydäntäni lähellä, koska sitä kautta oppii ymmärtämään erilaisten ihmisten erilaisia ajatusmaailmoita. Siksi uskonnonopetus on tärkeää.
Sitten on täysin eri asia, kun puhutaan tunnustuksellisuudesta. Että tämä näin on ehdotonta totta. Että Jeesus oikeasti teki mitä teki ja oli Jumalan poika. USKON opetus on eri asia kuin USKONNON opetus. Toinen on silkkaa valehtelua, toinen selittää omaa kulttuurillista taustaamme suhteessa muihin kulttuureihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455030Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121590Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481189Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101119- 131093
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57769Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27733