vaan sitä tuskaa minkä se jättäisi jälkeensä omille pienille lapsilleni. Olen monesti miettinyt tätä asiaa ja tosiaan, rukoilen sillain Jumalaltani suojelusta että saisin vielä olla heidän tukenaan aikuiseksi asti, niin että ovat omilla jaloillaan. Olen ehkä yliherkkäkin suojelemaan ja miettimään tätä, koska olen lähipiirissä nähnyt mitä hirveää lapsille on koitunut, kun äiti kuoli nuorena syöpään ja jäi alle kouluikäiset lapset. Kaava meni niin, että isä otti saman tien uuden vaimon, sai lapsia hänen kanssaan ja nämä kaksi äiditöntä jäi täysin ulkopuolisen avun varaan, siis sukulaisten ja muiden, koska eivät enää olleet mitään. Loppujen lopuksi otettiin kasvamaan muualle. Sitä äkkiä loppuneen rakkauden tuskaa nuo lapset kantavat mukanaan vielä aikuisenakin.
Joskus mietin rakastanko lapseni pilalle, mikä kuulostaa erikoiselta, mutta sekin käy mielessä. Kun olen ihminen joka ottaa jokaisen päivän vastaan lahjana, jonka saan heidän kanssaan elää. Eli olen hoitanut lapseni kotona, koska haluan olla läsnä aina tarvittaessa ja muutenkin, teen ja touhuan heidän kanssaan kaikkea mahdollista, ja annan materiaalistakin hyvää niin paljon kuin rahapussi sietää, voin aivan hyvin itse kulkea kymmenen vuotta vanhoissa verkkareissa, pääasia että lapsilla on hyvin. Ja kyllä, rakastan heitä ja miestäni niin paljon kuin ihminen toista ihmistä voi ylipäätään rakastaa, minulta saa viedä vaikka kaiken muun. Nyt kuusi vuotias poikammekin on jo ilmaissut huolensa, että "ethän sinä vaan kuole vielä", kun valitettavasti tietävät tuon ikävän kuolemantapauksen, jossa lapset jäi niin läheltä. Siitä on suvussa paljon puhuttu ja heitäkin se kuitenkin koskettaa.Ja varmaan se ton ikästä muutenkin pohdituttaa. Eihän siihen voi kuin rehellisesti vastata, "en ole nyt kuolemassa vielä, olkaa huoleti, turha murehtia etukäteen sellaista, mutta kyllä nuorikin ihminen voi kuolla, sitä ei voi itse päättää. Onneksi se ei ole kovin yleistä. Ja että kyllä isi teistä sitten huolehtisi ja että joku päivä me saataisiin olla taas yhdessä kuitenkin. Mutta ei mietitä sitä nyt ollenkaan, eletään onnellisina niinkuin ennenkin!"
Huoh, raskaita asioita, mutta alle kouluikäiset lapset alkavat pohtia kuolemankin merkitystä ja mitä se on. Ja silloin pitäs osata vastata rehellisesti ja sillai ettei jäis vaivaamaan.
Tosiaan itse en kuolemaa pelkää, tiedän että oikeasti ihminen ei kuole, vain tämä maallinen ruumis heitetään nurkkaan. Ja uskon että siinä vaiheessa en ehkä/toivottavasti jää suremaa jäljelle jääneitä omaisia, kun olen siirtynyt tuon puoleiseen vaikka täällä maanpäällä kuinka minua surtaisiin...aika traagista, mutta tarpeellista. Elämä kuitenkin jatkuu minunkin jälkeen ja minä jatkan matkaani myös.
En pelkää
2
189
Vastaukset
- bolgrad**
Ensimmäiseksi toivon, että eläisin niin kauan, kunnes lapseni pärjäävät omillaan. Toisaalta tästä tulee mieleeni veljeni, yksinhuoltaja, joka sai kaksi vuotta sitten aivoverenvuodon ja menetti lähimuistinsa. Häntä palloteltiin kunnan toimesta sinne tänne ja nyt jo puolivuotta on ollut vanhan äitini huostassa, kun kunnalla ei ole niin nuorelle, alle 50v. paikkaa. Samoin on käynyt hänen lapsille. Ovat välillä äitini hoidossa, kun ei ole sopivaa paikkaa... kun poika protestoi ja käyttäytyy laitos/sijais kodeissa agresiivisesti. Eikä meilläkään ole tilaa kotona... ja ... ym. ym....
Äitiä tarvitaan!
Tunnen paljon perheitä, joiden äiti on poistunut äkillisesti n.40v.
Ihan kuin täällä päin olisi joku tietty tekijä, että naiset kuolee: verisuoni katkeaa päästä.
tyttäreni on pian 16v. ja hänellä on kolmen vuoden sisällä 8 ystävällä äiti menehtynyt näin. Kamalaa!
En itse pelkää itse kuolemaa, vaan tapaa ja ikää kuolla.
Kitua en tahdo. Liian nopeasti en halua lähteä ja haluan kokea Mummina olo!!! Mielellään olla lapsenlapsilleni kauan olemassa.
Mutta en sitten ihan raihnanen vanhuskaan halua olla....
Sitten päivän vitsi:
Eutanasia
Eilen illalla istuin vaimoni kanssa keskustellen niitä näitä ja jutun
aiheeksi tuli jossain vaiheessa eutanasia.
Siihen varsin herkkään, elämän ja kuoleman rajamailla liikkuvaan
aiheeseen totesin hänelle:
" Lupaathan ettet päästä minua sellaiseen vihannesmaiseen tilaan, jossa
elämäni on riippuvainen jostain sähköisestä laitteesta ja
ravinnontarpeeni
tyydytetään nesteillä. Jos näet minun olevan siinä jamassa niin
lupaathan kytkeä elintoimintojani ylläpitävät laitteet pois päältä ja
lopettaa nesteytyksen."
Sanomatta mitään vaimoni nousi, otti kaukosäätimen ja sulki television,
sammutti internetin sekä tietokoneen ja kaatoi kaljani viemäriin..- zigi
DDDDDDDDDDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016299
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h814859Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1013122Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302952Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262175Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191566Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3371131Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?921130Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311046- 48824