Annan sinulle ego eimi tehtävän. Jos unohdetaan onnellisesti se, että todennäköisesti Jeesus puhui arameaa, niin etsi UT:sta kaikki kohdat joissa lukee ego eimi ja selitä miksi niitä kohtia ei pidä tulkita ilmoitukseksi Jumaluudesta.
Pystytkö siihen?
1.Korinttolaisille 15,10 Mutta Jumalan armosta MINÄ OLEN se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani
Baltasarin
11
279
Vastaukset
- Kuten esim. Joh 8:58
Verbin lausuminen nimenomaan asia yhteydessään paljastaa sen sisällön.
Lause on selkeästi jokaisen arviotavissa: "Todella, todella sanon teille, ennen Aabrahamin syntymistä Minä Olen."
Ja ainakin juutaliset ottivat heti kiviä käsiinsä kivittääkseen Yeshuan/Jeesuksen, josta jokainen kirjoituksia tunteva voi tehdä itse tarvittavat johtopäätöksen siitä mitä lain kohtaa he todennäköisesti katsoivat Jeesuksen sanoillaan rikkoneen.
Olla verbi aikamuodoissaan on täydellisimmin taivutettuna: Ilm 1:7,8:ssa
"KATSO, HÄN TULEE PILVISSÄ, JA KAIKKI SILMÄT SAAVAT NÄHDÄ HÄNET, NIIDENKIN, JOTKA HÄNET LÄVISTIVÄT, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat Hänen tullessansa. Totisesti, amen.
'Minä olen A ja O', sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on Kaikkivaltias. (sana 'kakkivaltias' voidaan kääntää myös 'Kaikkiriittävä', joka kuvaakin osuvasti kuoleman kukistanutta kaikkivaltiasta Jeesusta osuvasti; samoin kuin tässä käytetty kreik. sana 'pantokrator' jota Septuaginta käytti korvaamaan nimeä 'El Shaddai'.)- kun yrittää.
Tarkoitat, että sinä voi vapaasti päättää josko sen saisi tukemaan teoriaasi. Miltähän tuo "minä olen" mahtoi kuulua arameaksi?
No laitetaampa nimi siihen yhteyteen niin saadaan selville tuleeko tolkku lause.
"Todella, todella sanon teille, ennen Aabrahamin syntymistä JHWH."
Jaa a, ei nyt oikein sopinut tuohon lauseeseen. Olisiko parempia ehdotuksia.
Millä oikeudella yhdistät Ilm. 7 ja 8 jakeen repliikit saman persoonan sanomisiksi? Olisiko selitystä. Korinttilaiskirjeestä näkyy selvästi että Jeesuksella on kaikkivaltias Jumalansa, joten hän JHWH on Pan‧to‧kra′tor.
"28 Mutta kun kaikki on alistettu hänen alaisuuteensa, sitten Poika itsekin alistuu hänen alaisuuteensa, joka alisti hänen alaisuuteensa kaiken, jotta Jumala olisi kaikki jokaiselle." - _rlx_
Kuten esim. Joh 8:58
Verbin lausuminen nimenomaan asia yhteydessään paljastaa sen sisällön. _rlx_ kirjoitti:
Kuten esim. Joh 8:58
Verbin lausuminen nimenomaan asia yhteydessään paljastaa sen sisällön.Ei ollut mitään todistusvoimaa koskien kyseistä asiaa ja ilmasua ja se on vain kielitieteellistä tyhää spekulaatiota vailla todisteita; lisäksi mainittakoon että ei ole mitään todisteita siitä että Jeesus olisi puhunut tässä arameaa, sillä ainakin on varmaa että Hän Paavalille ilmestyessään puhuin nimenomaan hepreaa:
Apt.26:14. "Ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle HEBREANKIELELLÄ: 'Saul, Saul, miksi vainoat Minua? "
Kukin vastaa omista johtopäätösisitään mutta: "Sentähden sanon teille, että te kuolette synteihinne, sillä ellette usko, että MINÄ OLEN, kuolette synteihinne." Joh.8:24.- _rlx_
Baltasar kirjoitti:
Ei ollut mitään todistusvoimaa koskien kyseistä asiaa ja ilmasua ja se on vain kielitieteellistä tyhää spekulaatiota vailla todisteita; lisäksi mainittakoon että ei ole mitään todisteita siitä että Jeesus olisi puhunut tässä arameaa, sillä ainakin on varmaa että Hän Paavalille ilmestyessään puhuin nimenomaan hepreaa:
Apt.26:14. "Ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle HEBREANKIELELLÄ: 'Saul, Saul, miksi vainoat Minua? "
Kukin vastaa omista johtopäätösisitään mutta: "Sentähden sanon teille, että te kuolette synteihinne, sillä ellette usko, että MINÄ OLEN, kuolette synteihinne." Joh.8:24.kuten Josefus ja Filon, käyttää nimitystä "heprea" myös silloin kun ko. kieli on itse asiassa arameaa. UT:ssa samoin, esim. Joh:ssa nimitetään "hepreaksi" sellaisia sanoja (paikannimi Golgotha, nimitys rabbuuni jne.) jotka itse asiassa ovat arameaa.
Heprea oli Jeesuksen aikana käytännössä jo melko kuollut kieli. Sitä puhuttiin jonkin verran Jerusalemin ympäristössä muttei juuri muualla silloista Palestiinaa missä sen oli korvannut aramea ja kreikka. Galileassa, Jeesuksen kotiseudulla, hepreaa ei toisen temppelin aikana todennäköisesti koskaan oltu puhuttu alunperinkään sillä siellä oli arameankielistä ei-juutalaista väestöä Johannes Hyrkanos I:n aikaan asti (100-luvun eaa loppupuoli) jolloin Hyrkanos pakkokäännytti alueen väestön juutalaisuuteen.
Lisäksi toisen temppelin aikana ei edes puhuttu raamatunhepreaa vaan ns. mishnanhepreaa, joka poikkesi huomattavasti edellisestä aramean ja kreikan vaikutuksen, lainojen jne. seurauksena. Silläkään kielimuodolla Jeesus ei olisi sanonut tuossa Joh 8:58:ssa tms. koska verbirakenteet ym. olivat mishnanhepreassa niin erilaiset raamatunhepreasta, jos hän olisi edes kohdassa hwh/hyh-juurista sanaa tai verbiä käyttänyt.
Luet noihin UT:n kreikan ego eimi -kohtiin (joita ei edes aina esiinny siellä missä suomennoksissa on "minä olen") sellaisia merkityksiä, joita sillä sellaisenaan ei ole, samoin kuin samalla itse tekstiinkin. - Baltasar ei kirjautuneena
_rlx_ kirjoitti:
kuten Josefus ja Filon, käyttää nimitystä "heprea" myös silloin kun ko. kieli on itse asiassa arameaa. UT:ssa samoin, esim. Joh:ssa nimitetään "hepreaksi" sellaisia sanoja (paikannimi Golgotha, nimitys rabbuuni jne.) jotka itse asiassa ovat arameaa.
Heprea oli Jeesuksen aikana käytännössä jo melko kuollut kieli. Sitä puhuttiin jonkin verran Jerusalemin ympäristössä muttei juuri muualla silloista Palestiinaa missä sen oli korvannut aramea ja kreikka. Galileassa, Jeesuksen kotiseudulla, hepreaa ei toisen temppelin aikana todennäköisesti koskaan oltu puhuttu alunperinkään sillä siellä oli arameankielistä ei-juutalaista väestöä Johannes Hyrkanos I:n aikaan asti (100-luvun eaa loppupuoli) jolloin Hyrkanos pakkokäännytti alueen väestön juutalaisuuteen.
Lisäksi toisen temppelin aikana ei edes puhuttu raamatunhepreaa vaan ns. mishnanhepreaa, joka poikkesi huomattavasti edellisestä aramean ja kreikan vaikutuksen, lainojen jne. seurauksena. Silläkään kielimuodolla Jeesus ei olisi sanonut tuossa Joh 8:58:ssa tms. koska verbirakenteet ym. olivat mishnanhepreassa niin erilaiset raamatunhepreasta, jos hän olisi edes kohdassa hwh/hyh-juurista sanaa tai verbiä käyttänyt.
Luet noihin UT:n kreikan ego eimi -kohtiin (joita ei edes aina esiinny siellä missä suomennoksissa on "minä olen") sellaisia merkityksiä, joita sillä sellaisenaan ei ole, samoin kuin samalla itse tekstiinkin.Joh.8:58. "Eipen (sanoi) autois (heille) ho Iesus (Jeesus): Amen (todella) amen (todella) lego (sanon) hymin (teille), prin (ennen) Abraam (Aabrahamin) genestai (syntymistä) ego (minä) eimi (olen)."
Ja sinun kieliteiteelliset selityksesi eivät vakuuta ja kuten sanoin: varmasti ja todistettavasti Jeesus puhui hebreaa, sekä lukiesaan kirjoituksia syngoogissa että Paavalille ilmestyessään ja siksi Pyhä Henki erityisesti muistaakin asiasta mainita: Apt.26:14; ja sinun "jälkipelisi" ei ainakaan minua lainkaan vakuuta, olettamuksineen.
Tässä vertailun vuoksi:
"Mooses sanoi Jumalalle: 'Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne' ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?' Jumala vastasi Moosekselle: ' Minä olen se joka Minä olen'. Ja hän sanoi vielä: 'Sano israelilaisille näin: 'MINÄ OLEN*' lähetti minut teidän luoksenne." *(ehjee tai Jahve)
Se on enemmän kuin todennäköistä että juuri tuon nimen Jeesus lausui juulalaisten kuullen ja vain se että hän teki sen oikeutti varmuudella hietä, - virhetulkintansa puitteissa kivittämään Jeesuksen jumalanpilkasta mikä olikin se lopullinen syy mistä he häntä syyttivät koska Jeesus sanoi olevansa Jumalan Poika ja siis myös juutalaistenkin mielestä: teki itsensä Jumalan vertaiseksi. - puhuja.
Baltasar ei kirjautuneena kirjoitti:
Joh.8:58. "Eipen (sanoi) autois (heille) ho Iesus (Jeesus): Amen (todella) amen (todella) lego (sanon) hymin (teille), prin (ennen) Abraam (Aabrahamin) genestai (syntymistä) ego (minä) eimi (olen)."
Ja sinun kieliteiteelliset selityksesi eivät vakuuta ja kuten sanoin: varmasti ja todistettavasti Jeesus puhui hebreaa, sekä lukiesaan kirjoituksia syngoogissa että Paavalille ilmestyessään ja siksi Pyhä Henki erityisesti muistaakin asiasta mainita: Apt.26:14; ja sinun "jälkipelisi" ei ainakaan minua lainkaan vakuuta, olettamuksineen.
Tässä vertailun vuoksi:
"Mooses sanoi Jumalalle: 'Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne' ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?' Jumala vastasi Moosekselle: ' Minä olen se joka Minä olen'. Ja hän sanoi vielä: 'Sano israelilaisille näin: 'MINÄ OLEN*' lähetti minut teidän luoksenne." *(ehjee tai Jahve)
Se on enemmän kuin todennäköistä että juuri tuon nimen Jeesus lausui juulalaisten kuullen ja vain se että hän teki sen oikeutti varmuudella hietä, - virhetulkintansa puitteissa kivittämään Jeesuksen jumalanpilkasta mikä olikin se lopullinen syy mistä he häntä syyttivät koska Jeesus sanoi olevansa Jumalan Poika ja siis myös juutalaistenkin mielestä: teki itsensä Jumalan vertaiseksi.Sinunko selityksesi se sitten parempi oli? Eli ego eimi viittaa Jumaluuteen riippuen siitä kuka sen sanoo?
Omituista. Kun Juutalaiset kuulivat sen muitten sanomana heillä ei ollut mitään ongelmaa. Miksi jumalaksi itsensä korottaminen ei olisi muitten kohdalla aiheuttanut kivittämistä?
- Kun kaikka on alistettu
Jeesukeen jalkain alla, - niin ettei enää olemitää mitä olisi alistamatta jäänyt, alistetaa tämä Pojalle annettu kaikkivalta lopulta näkymättömälle Jumalalle joka on Henki että: Jumala, joka on Henki olisi kaikki kaikkissa. Tämä siis sen jälkeen kun näkyväiset: "taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki mitä siihen on tehty, palavat." (2.Piet.3:10.)
KAIKKI ON SILLOIN YHDESSÄ AINOASSA: "Sillä Hänen, JONKA KAUTTA KAIKKI ON JA JONKA TÄHDEN KAIKKI ON, SOPI, SAATTAAKSEEN PALJON LAPSIA KIRKKAUTEEN, KÄRSIMYSTEN KAUTTA TEHDÄ HEIDÄN PELASTUKSENSA PÄÄMIES TÄYDELLISEKSI. Sillä sekä Hän, joka pyhitää, että ne, jotka pyhitetään, OVAT ALKUISIN YHDESTÄ. Sentähden Hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi, kun Hän sanoo: 'Minä julistan Sinun nimeäsi veljilleni ja ylistän sinua seurakunnan keskellä' ja taas: 'Minä panen uskallukseni Häneen'; ja taas: Katso, Minä ja lapset, jotka Jumala on Minulle antanut!' Koska siis lapsilla on veri ja liha, TULI HÄNKIN NIISTÄ YHTÄLÄISELLÄ TAVALLA OSALLISEKSI, ETTÄ HÄN KUOLEMANSA KAUTTA KUKISTASI SEN JOLLA OLI KUOLEMA VALLASSAAN, SE ON: PERKELEEN, JA VAPAUTTAISI KAIKKI NE, JOTKA KUOLEMAN PELOSTA KAUTTA KOKO ELÄMÄNSÄ OLIVAT ORJUUDEN ALAISIA. Sillä HÄN EI OTA HUOMAANSA ENKELEITÄ, VAAN AABRAHAMIN SIEMENEN HÄN OTTAA HUOMAANSA." (Hebr.2:10-15.)
"Hän näinä viimeisinä päivinä on puhunut meille POJAN KAUTTA, JONKA HÄN ON PANNUT KAIKEN PERILLISEKSI, JONKA KAUTTA HÄN ON MYÖS MAAILMAN LUONUT JA JOKA OLLEN HÄNEN KIRKKAUTENSA SÄTEILY JA HÄNEN OLEMUKSENSA KUVA ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, KUIN HÄNEN PERIMÄNSÄ NIMI ON JALOMPI KUIN HEIDÄN." (Hebr.1:2-4.9
"Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, NIIN SE PEITE ON NIISSÄ, jotka kadotukseen joutuvat, NIISSÄ USKOTTOMISSA, joiden MIELET TÄMÄN MAAILMAN JUMALAN (VALEJEHOVA) ON SOKAISSUT, ettei heille loista se valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, HÄNEN, JOKA ON JUMALAN KUVA." (2.Kor.4:3,4.)- asiaan.
Mitä ihmettä selittelet? Jae osoittaa ilman mitään mukinoita, että Jeesus on aina JHWH alapuolella kaikkivaltius asteikolla.
Alapa selitellä sitä EGO EIMI asiaa. - Ja mieti sitä
asiaan. kirjoitti:
Mitä ihmettä selittelet? Jae osoittaa ilman mitään mukinoita, että Jeesus on aina JHWH alapuolella kaikkivaltius asteikolla.
Alapa selitellä sitä EGO EIMI asiaa.Kuka on näkymättömän Isä JUMALAN KUVA JA ISTUU VALTAISTUIMELLA. "Joka on nähnyt Minut on nähnyt Isän." ( Hebr. 1:1-3; 2.Kor.4:4.)
Jos vastaanottokykysi on vuohen tasolla lienee parasta että jatkat UM:n väännöksen pureskelua, mutta varo ettet tukehdu siihen, se kun on niin huonosti sulavaakin, - joten ainakin minä heitin sen roskikseen, kun sellaisen lahjaksi kerran sain - vaikka joskus uskoon tulleet myös ovat polttaneet väärien uskontojen kirjoja. (Katso: Apt.19:18-20.) - valtaistuimelle?
Ja mieti sitä kirjoitti:
Kuka on näkymättömän Isä JUMALAN KUVA JA ISTUU VALTAISTUIMELLA. "Joka on nähnyt Minut on nähnyt Isän." ( Hebr. 1:1-3; 2.Kor.4:4.)
Jos vastaanottokykysi on vuohen tasolla lienee parasta että jatkat UM:n väännöksen pureskelua, mutta varo ettet tukehdu siihen, se kun on niin huonosti sulavaakin, - joten ainakin minä heitin sen roskikseen, kun sellaisen lahjaksi kerran sain - vaikka joskus uskoon tulleet myös ovat polttaneet väärien uskontojen kirjoja. (Katso: Apt.19:18-20.)No, selvästikin sinä et ole miettinyt sitä. Suggeroit itseäsi ihmeelliseen UM vihaan ja luulet, että nämä esittelemäni jakeet eivät löytyisi KR-38. VÄÄRIN
Joh 17:21
"21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat,"
Montako olemusta Jumalassa nyt on, jos sovellamme sinun ajatus malliasi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062481Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441845- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141413- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928