Asiani koskee kahta eri järjestöä (YFU ja STS). YFU:n sivuilta löytyi mukavasti Yhdysvaltoihin lähtijöille hinnat ja kaikki mikä sisältyy hintaan ja summaksi tuli vähän yli 7000 euroa. STS taas tarjoaa vähän yli 5000 eurolla vuoden vaihdossa Yhdysvalloissa, mutta ei tietoa siitä, mikä sisältyy hintaan (tai sitten en vain osannut katsoa oikeasta paikasta). Mitä siihen siis mahdollisesti sisältyy? Kumpi kyseisitä järjestöistä on mahdollisesti luotettavampi? Vai pitäisikö kuitenkin valita joku muu järjestö?
YFU vai STS.. sittenkin joku muu?
11
3635
Vastaukset
- vksmk
Hyviä ja huonoja kokemuksia on ollut järjestöstä riippumatta, mutta suosittelen ensisijaisesti YFU, AFS ja Rotarit ja sitten vasta STS, Asse ja EF. Korostan edelleen, että näiden kaikkien kautta on vietetty onnistuneita ja vähemmän onnistuneita vaihtarivuosia. Näistä kolme viimeksi mainittua on voittoa tavoittelevia ja kolme ensimmäistä ei, eli siitä voi jotain johtopäätöksiä vetää. Muista, ettei kaikkia kuluja välttämättä edes mainita sivuilla ja etukäteen edullisemmasta vaihtoehdosta voikin tulla kalliimpi, kun ennen lähtöä saattaakin tulla yllätyslaskuja ties mistä pakollisista kuluista (ei välttämättä, mutta näinkin on kuulemma käynyt).
Näistä kahdesta kuitenkin YFU, vaikka se onkin nykyään hintava. Ja itse olin siis YFU:n kautta. Eipä mulla ole mitään STS:ää vastaan, mutta kuitenkin luottaisin enemmän YFU:un. YFU:n kielitestiä (SLEP) ei pidä pelätä, sen läpäisee oikeasti kaikki, eikä siitä ole varmasti jäänyt kenenkään vuosi kiinni. - ex-vaihtari
Itse olin YFU:n vaihtarina Euroopassa. En voi mitenkään suositella, hyväntekeväisyyden ja aatteen nimissä suomalaiset maksavat kalleimman hinnan, mutta kun oikeasti olisi tarvinnut apua, kukaan ei auttanut. Perheenvaihto jne. piti hoitaa itse, sen sijaan Hesasta soitettiin kotiin ja vanhemmat haukuttiin pystyyn jälkikasvun omaaloitteisuuden vuoksi. Muutamat muut ovat kokeneet samaa. Olen kuullut, että puhtaasti kaupalliset järjestöt esim. STS, olisivat parempia, kun niiden on oikeasti pystyttävä tarjoamaan asiakkailleen laatua.
- fsdadsdsd
Tästä näkee, että samasta järjestöstä voi olla täysin erilaisia kokemuksia. Järjestön toimivuus riippuu maasta ja alueestakin ja tuurillakin on sormensa pelissä, sillä vapaaehtoistoimintaan perustuvan järjestön vapaaehtoisten kiinnostus voi vaihdella paljonkin eri alueiden välillä. Omalla alueellani oli vain yksi vapaaehtoinen, eikä alueen vaihtareille järjestetty mitään, samalla kun muilla alueilla oli aktiivista toimintaa ja kokoontumisia. En silti ole katkera, sillä perusasiat toimivat ja viihdyin maassa ilman järjestön viihdykkeitä.
Suosittelen valïtsemaan järjestön, joka itsestä tuntuu parhaimmalta. On todella vaikea sanoa, minkä kautta kannattaa vaihtoon lähteä, sen näkee jo siitä, että yhdestä ja samasta järjestöstä on niin erilaisia kokemuksia, että niiden perusteella on vaikea lähteä arvioimaan, miten homma toimii sitten kohdemaassa. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että vapaaehtoisuuteen perustuva järjestö voi kuulostaa kauniilta ja hienolta, mutta vapaaehtoisuus on joskus vähän niin ja näin, sillä muut kiireet menevät aina vapaaehtoistyön edelle. Maksetulta henkilökunnalta voi ja pitää vaatia, että vaihto-oppilas on etusijalla. - fsdadsa
fsdadsdsd kirjoitti:
Tästä näkee, että samasta järjestöstä voi olla täysin erilaisia kokemuksia. Järjestön toimivuus riippuu maasta ja alueestakin ja tuurillakin on sormensa pelissä, sillä vapaaehtoistoimintaan perustuvan järjestön vapaaehtoisten kiinnostus voi vaihdella paljonkin eri alueiden välillä. Omalla alueellani oli vain yksi vapaaehtoinen, eikä alueen vaihtareille järjestetty mitään, samalla kun muilla alueilla oli aktiivista toimintaa ja kokoontumisia. En silti ole katkera, sillä perusasiat toimivat ja viihdyin maassa ilman järjestön viihdykkeitä.
Suosittelen valïtsemaan järjestön, joka itsestä tuntuu parhaimmalta. On todella vaikea sanoa, minkä kautta kannattaa vaihtoon lähteä, sen näkee jo siitä, että yhdestä ja samasta järjestöstä on niin erilaisia kokemuksia, että niiden perusteella on vaikea lähteä arvioimaan, miten homma toimii sitten kohdemaassa. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että vapaaehtoisuuteen perustuva järjestö voi kuulostaa kauniilta ja hienolta, mutta vapaaehtoisuus on joskus vähän niin ja näin, sillä muut kiireet menevät aina vapaaehtoistyön edelle. Maksetulta henkilökunnalta voi ja pitää vaatia, että vaihto-oppilas on etusijalla.Sen verran vielä, että vapaaehtoisuuteen perustuvat järjestöt voivat toimia ja toimivatkin aivan loistavasti joillain paikkakunnilla, eli tarkoitus ei ollut lyödä niitä maanrakoon, vaan muistuttaa, että vapaaehtoisuus ei aina tarkoita sitä, että homma toimisi.
Valitettavasti etukäteen on vaikea tietää, miten järjestö toimii vaihtarin sijoitusalueella. - kirsikka-angel
fsdadsa kirjoitti:
Sen verran vielä, että vapaaehtoisuuteen perustuvat järjestöt voivat toimia ja toimivatkin aivan loistavasti joillain paikkakunnilla, eli tarkoitus ei ollut lyödä niitä maanrakoon, vaan muistuttaa, että vapaaehtoisuus ei aina tarkoita sitä, että homma toimisi.
Valitettavasti etukäteen on vaikea tietää, miten järjestö toimii vaihtarin sijoitusalueella.Ilmeisesti järjestöt tosiaan jakavat mielipiteitä. Meille on tulossa elokuussa vaihto-oppilas YFU:n kautta. Meitä tultiin haastattelemaan kotiin (alueemme yksi vapaaehtoisista) ja haastattalu meni hyvin ja meidät hyväksyttiin, mutta sitten kun tuli puheeksi se, että olisin itse myös kiinnostunut vaihdosta, niin tämä kyseinen henkilö sanoi, että KAIKKI järjestöt vaativat AINA kielitasotestin. Esimerkkinä hän kertoi omasta pojastaan, jonka englannin numero oli 8 ja hän läpäisi testin ja pääsi kuin pääsikin vaihtoon. Tämän pojan serkku taas oli samalla tasolla engalannissa todistuksen perusteella (numero myös 8), mutta hän ei kuulemma läpäissyt testiä eikä päässyt vaihtoon. Molemmat heistä käyttivät YFU:ta järjestönään.
Tämä onkin saanut minut vähän takajaloilleni tuon kielitasotestin kanssa. Jossain keskustelussa tosin oli, että sen saisi uusia, mutta en ymmärrä miksi tuo vapaaehtoinen ei maininnut siitä mitään tai miksi puhe kuulosti siltä, kuin olisi tahallaan halunnut pelotella ja varmistaa sen, että en lähtisi minnekään. - dsada
kirsikka-angel kirjoitti:
Ilmeisesti järjestöt tosiaan jakavat mielipiteitä. Meille on tulossa elokuussa vaihto-oppilas YFU:n kautta. Meitä tultiin haastattelemaan kotiin (alueemme yksi vapaaehtoisista) ja haastattalu meni hyvin ja meidät hyväksyttiin, mutta sitten kun tuli puheeksi se, että olisin itse myös kiinnostunut vaihdosta, niin tämä kyseinen henkilö sanoi, että KAIKKI järjestöt vaativat AINA kielitasotestin. Esimerkkinä hän kertoi omasta pojastaan, jonka englannin numero oli 8 ja hän läpäisi testin ja pääsi kuin pääsikin vaihtoon. Tämän pojan serkku taas oli samalla tasolla engalannissa todistuksen perusteella (numero myös 8), mutta hän ei kuulemma läpäissyt testiä eikä päässyt vaihtoon. Molemmat heistä käyttivät YFU:ta järjestönään.
Tämä onkin saanut minut vähän takajaloilleni tuon kielitasotestin kanssa. Jossain keskustelussa tosin oli, että sen saisi uusia, mutta en ymmärrä miksi tuo vapaaehtoinen ei maininnut siitä mitään tai miksi puhe kuulosti siltä, kuin olisi tahallaan halunnut pelotella ja varmistaa sen, että en lähtisi minnekään.Niinpä, ei ehkä kannata uskoa ihan kaikkea, mitä ihmiset puhuvat. Onhan muuten järjestöjä, jotka eivät vaadi maan kielen osaamista etukäteen tiettyihin maihin. Useimmilla järjestöillä on ainakin lyhyehkö haastattelu ja/tai pieni ainekirjoitus englanniksi ja siis myös maihin, joissa ei puhuta englantia, mutta mitään virallisempaa testiä ei tuon Slepin lisäksi taida olla.
Ota myös huomioon, että vaihtarit ovat n. 15-17 -vuotiailta, eikä sen ikäisiltä voida vaatia mitään ihmeellisiä kykyjä, sillä näin aikuisen näkökulmasta tuon ikäiset ovat vielä lapsia. - kirsikka-angel
dsada kirjoitti:
Niinpä, ei ehkä kannata uskoa ihan kaikkea, mitä ihmiset puhuvat. Onhan muuten järjestöjä, jotka eivät vaadi maan kielen osaamista etukäteen tiettyihin maihin. Useimmilla järjestöillä on ainakin lyhyehkö haastattelu ja/tai pieni ainekirjoitus englanniksi ja siis myös maihin, joissa ei puhuta englantia, mutta mitään virallisempaa testiä ei tuon Slepin lisäksi taida olla.
Ota myös huomioon, että vaihtarit ovat n. 15-17 -vuotiailta, eikä sen ikäisiltä voida vaatia mitään ihmeellisiä kykyjä, sillä näin aikuisen näkökulmasta tuon ikäiset ovat vielä lapsia.Tosiaan. Kaikkia ei kannata uskoa.
Tällä hetkellä olen täyttämässä AFS:n hakulomaketta, mutta ihmettelen sitä, täytyykö opettajan tekemä suositus tai todistus olla jo tässä heti alussa mukana.
Olisi kiva jos joku vähän enemmän tietävä voisi kertoa asiasta tarkemmin. - vaihtohtoa
ei kaupallista vaihehtoa. Niden trkoitus on vin tuottaa voittoa ja kun fyffet on saatu, kiinnostu lopppuu siihen.
- kautta
lähtö vuodeksi Jenkkeihin on n. 5500e vakuutus n.650e. Hintaan kuuluu myös muutaman päivän leiri Nykissä!
- kirsikka-angel
Exploriustakin katsoin, mutta nyt näyttää siltä, että lähden rotareiden kautta. Ensin kuitenkin pitää odotella vielä vuosi ja siinä on syynä se, että meille tulee vaihtari Saksasta ensi elokuussa ja on meillä vuoden.
- kautta
kirsikka-angel kirjoitti:
Exploriustakin katsoin, mutta nyt näyttää siltä, että lähden rotareiden kautta. Ensin kuitenkin pitää odotella vielä vuosi ja siinä on syynä se, että meille tulee vaihtari Saksasta ensi elokuussa ja on meillä vuoden.
lähtevien on USA:ssa vaihdettava välillä perhettä (4kk:n välein?)- mielestäni ei kuulosta mukavalta! Tämän vuoksi minä tyrmäsin ko. järjestön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1806567- 1481814
- 1131588
- 511310
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️471019Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢40973Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98942Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5869Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan243853- 41819