Ette tiedä mitään Eestin asioista

fighter53

Minä tiedän

Olen varmasti palstalla ainoa, joka on asunut siinä maassa vähän yli 2 vuotta. Sen olen jo kertonut, että miksi siellä olin, eli olin perustamassa ja myös omistin puolet Palan pitäjässä hirsimökkejä käsityönä valmistavasta firmasta http://www.pala.ee/

Te riitelette täällä siitä eilisestä mielenilmauksesta, joka kyllä oli paljon porua, vähän villoja-tyyliin.

On totta, että eestinvenäläisiä kielen ja osittain työnsaantimahdollisuuksienkin suhteen sorsitaan, mutta noin oman kokemukseni perusteella en sanoisi, että siellä esiintyy suurtakaan ristiriitaa etnisessä mielessä, Tallinnassa nyt eniten, mutta muualla päin Eestinmaata on melko rauhallista arkista aherrusta.

En ainakaan vuosina 1993-1996 kun oleskelin siellä noin 95% ajastani ja mulla oli sinä aikana siellä monta asuntoakin - naisista nut puhumattakaan - koskaan nähnyt että eestineestiläiset ja eestinvenäläiset olisivat mitenkään vihanneet toisiaan. Kyllä siellä varsinkin kännipäissään (minäkin suvaitsin osallistua moneenkin kahakkaan) tapeltiin ihan niin kuin Suomessakin, mutta ne tappelut johtuivat henkilökohtaisista syistä, ja ennen kaikkea siitä viinanjontikulttuurista, joka on ihan samanlainen siellä kuin Suomessakin.

Ja vähän kuulin koko aikana politiikasta puhuttavan, hintojen nousua kyllä jatkuvasti kiroiltiin, ja siitä syytettiin - mitäpä muuta kuin hallitusta, kuten Suomessakin. Hauskana asiana muuten eestinkielessä on, että siellä suomenkielen sana hallitus tarkoittaa hometta, eestiksi hallitus on valitsus ja eduskuntaa vastaa riigikogu, jossa on 101 jäsentä http://www.riigikogu.ee/index.php?id=31518

Kyllä se kuitenkin niin on, että Eestissä täytyy saada samanlainen asema ja oikeudet kuin Suomessa suomenruotsalaisille, ei se niin saa olla, että jotain kansanosaa syrjitään etnisistä syistä, kaikki me ollaan samantyylisestä vitusta kotoisin, jotkut ovat tosin mielestäni kylläkin kotoisin sieltä "kummun" toiselta puolelta, eli p....tä, mutta sittenhän me ollan naapureita, kun niin lähekkäin ollaan synnytty. Heko heko.

14

559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T Urpo

Tuo järjen valoakin palstalle.

Kärjistyksen vastapainoksi.

• myös tv-ohjelmassa

Kamrat-Eesti. Yleisesti Viron virolaisten ja Viron venäläisten välit ovat hyvät, eikä heillä sen kummempia riitoja ole. Nykyisin viron venäläiset ovat suurelta osin tyytyväisiä asemaansa Virossa. Käytännössä kaikki alle 20 vuotiaat Viron venäläiset osaavat tänäpäivänä puhua viron kieltä.

Ongelmia on lähinnä vain sellaisilla alueilla (viron ja venäjän rajan läheisyydessä), joissa suuri osa kansasta on pelkkiä venäläisiä. Nämä ovat yleensä sellaisia jotka ovat jo neuvostoaikana muuttaneet, tai pakkosiirretty Viroon, eivätkä ole koskaan viitsineet opetella Viron kieltä.
      Neuvostoaikana siihen ei ollut tarvetta, koska ainoa virallinen kieli oli venäjä. Itsenäistymisen jälkeenkin tällaiset eristäytyneet venäläisyhteisöt ovat saaneet kaikki palvelunsa venäjänkielellä, joten mitään tarvetta ei ole ollut opetella viroa. Kansalaisuutta he eivät tietenkään ole voineet saada, koska eivät ole syntyperäisiä virolaisia, eivätkä osaa maan kieltä; mutta silti suurin osa näistäkin ihmisistä on ihan tyytyväisiä elämäänsä, eikä valita alituiseen.

Ongelmia kuitenkin on, koska ihmiset ovat erilaisia. Jotkut neuvostoaikoina Viroon siirretyt "entisen herraskansan" jäsenet eivät voi sulattaa sellaista ajatusta että eivät voi saada Viron kansalaisuutta. Miksi ihmeessä heidän tarvitsisi tällaisessa siirtomaassa osata maan kieli ja historia?? :)
      Sitten jotkut venäläiset äärinationalistiset Putin-teinit ovat ottaneet nämä urputtajat hellään huomaansa. Seuraukset tästä ovat sitten tuttuja...

Yleisesti virolaisten ja venäläisten suhteet ovat hyvät, mutta aina löytyy muutama ruikuttaja joukosta. Niinhän se on myös Suomessa...

• fighter53

Ei pidä paikkaansa

Minun eksvaimo on eestiläinen ja siten myös poikani on puoliksi eestiläinen, ja kyllä hän on minulle (eikä vain hän) kertonut paljon maan menneisyydestä.

Ei sinne ketään "pakkosiirretty", ihan vapaaehtoisesti muuttivat - ei vähiten siksi, että Eesti NSV oli Neuvostoliiton parhaiten menestyviä tasavaltoja sosialismin aikaan. Varsinkin Gorban aikaan ennen Eestin itsenäistymistä sinne muutti muista tasavalloista valtavasti väkeä.

Hän kertoi myös niistä paljon romantisoiduista metsäveljistä asioita, joita ei Suomessa tunneta. Heistä oli kuulemma lopulta tullut pelkkä rovojoukko, joka kolhoosien omaisuuden lisäksi varastelivat myös yksityisten ihmisten omaisuutta, mm. eksmuijan isä ja hänen suomalainen äitinsä olivat asuneet maatalossa, josta nämä rosvot olivat vieneet heidän 2 lammastaan ja pistelleet poskeensa.

Nykyäänkin juttelen kieltä osaavana lähes päivittäin skypessä ja messengerissä eestiläisten kanssa.

Eksmuijaani vielä palatakseni, hänen mielestään oli suuri etuoikeus kun hän sai kouluaikoina opiskella 11 vuotta niin rikasta kieltä kuin venäjää, jolla voi ilmaista asioita paljon osuvammin ja tarkemmin kuin suomen- tai eestinkielellä.

• fighter53

edelliselle kirjoittajalle

Kirjoitit näin: "Nämä ovat yleensä sellaisia jotka ovat jo neuvostoaikana muuttaneet, tai pakkosiirretty Viroon, eivätkä ole koskaan viitsineet opetella Viron kieltä.
        Neuvostoaikana siihen ei ollut tarvetta, koska ainoa virallinen kieli oli venäjä. Itsenäistymisen jälkeenkin tällaiset eristäytyneet venäläisyhteisöt ovat saaneet kaikki palvelunsa venäjänkielellä, joten mitään tarvetta ei ole ollut opetella viroa."

Niin, se on totta, että nuoremmat eestinvenäläiset osaavat jo melko hyvin eestinkieltä, mutta on kohtuutonta vaatia, että niin erilaisen kielen pitäisi oppia myös 60 vuotias mummo tai pappa, eihän suomessakaan vanhemmat suomenruotsalaiset jossain Närpiössä ikänsä asuneet osaa montakaan sanaa tai lausetta suomeksi.

• Olen toimittanut sinne tuotteitani, saanut kunniakirjan heidän puolustusvoimain komentajalta ja viirin päälle. Kunniakirja on myös nettisivustollani nähtävänä.

Olen ollut jopa ajamassa karille Eestin merivartioston kanssa, kun eivät osanneet lukea kartaa. Olen ollut siellä kursseilla, isoissa tilaisuuksissa jne.. mutta minä en ryyppää, vaan olen kaiken aikaa objektiivinen.

Kokemuksesni on hyvin suuri niin Eestistä kuin NL:stä ja Venäjästä. Voin hyvin arvioida siis aistituntumalla heitä molempia, mutta ei mikään korvaa tieteellistä tutkimusta ja sellainen on Bäckmanin tekemänä luettavissa ja näin myös armoton objektiivisuudeltaan.

• fighter53

Sa oeld ka nii siis elanud Estis

Väga hea, sellest sa pole mitte midagi varem siin foorumis oelnud. Noh, siss pead ka aru saama koigest mis Eestis praeu toimub aj selle riigi ajaloost ka.

Ei see ole nii mittekahemotteline kui voiks eeldada. Aga ma ei hakka sinuga siin midagi praegu filosofeerima, selle jaoks on vasakpoolste omad foorumid, mitte see sittafoorum.

Igas tahes ma soovin koige head sulle seltsimees.

• fighter53
        fighter53 kirjoitti:

Väga hea, sellest sa pole mitte midagi varem siin foorumis oelnud. Noh, siss pead ka aru saama koigest mis Eestis praeu toimub aj selle riigi ajaloost ka.

Ei see ole nii mittekahemotteline kui voiks eeldada. Aga ma ei hakka sinuga siin midagi praegu filosofeerima, selle jaoks on vasakpoolste omad foorumid, mitte see sittafoorum.

Tegin kogemata vigu kirjutades

Ma ei kahjuks kontrollinud oma tekstit, nagu tavaliselt teen enne sonumi saadmist, aga olgu, yks koik.

• fighter53 kirjoitti:

sittenhän voit kääntää kunniakirjani kaikille luettavaksi... Jos luulet että kapakassa paskanjauhanta on oleellista ja tärkeää olet väärässä.

Tärkeää ei ole kuin Ihmisoikeudet, tasa-arvo, vapaus ja veljeys.

• Venäläinen veljen vaimona
        hannu_rainesto kirjoitti:

sittenhän voit kääntää kunniakirjani kaikille luettavaksi... Jos luulet että kapakassa paskanjauhanta on oleellista ja tärkeää olet väärässä.

Viron venäläisiä ei sorreta, ja sillä sipuli. Oman veljeni, joka nykyisin asuu ja tekee urakoitsijana töitä Eestissä, Tarton kaupungissa, niin hänen vaimonsa on ns. viron venäläinen. Ollaan monia keskusteluja ja juttuja puhuttu veljeni ja hänen vaimonsa kanssa muka "viron venäläisten sorrosta". Tosi asiassa mitään sellaista ei ole. Veljeni vaimon, Svetlanan, mielestä vironvenäläisillä on sama asema Eestissä, kuin suomenruotsalaisilla Suomessa. Kyllä, Svetlana on asunut joitakin vuosia myös Suomessa, ja oppinut ihan välttävästi suomen kieltä. Yli puolet vironvenäläisistä omaa jo Eestin kansalaisuuden (Svetlana mukaanlukien), mutta aivan täysin heitä ei kuitenkaan vielä virolaisina kohdella. Kuten edellä mainitsin, kuin suomenruotsalaisia Suomessa. Jotkut vironvenäläiset ovat jääneet henkisesti neuvostoaikaan (Svetlanan isovanhemmat mukaanlukien), eivätkä he halua tai voi opiskella Eestin kieltä. Vironvenäläiset, ainakin Svetlanan isovanhemmat, saavat kuitenkin kaikki tarvitsemansa palvelut myös venäjän kielellä, eikä heillä ole siitä mitään valittamista.

Virolaisten ja venäläisten välit ovat yleisesti ottaen hyvät. Suurin välejä hiertänyt konflikti lähiaikoina on ollut ns. pronssiyö, jossa syyllisiä olivat niin Eestin valtio, kuin kiihkokansallismieliset venäläiset. Eilinen mielenosoitus Helsingissä oli kuulemma loppupeleissä aika vähän uutisoitu tapaus Virossa. Se ei aiheuttanut minkäänlaisia jännitteitä kansanryhmien välille.
        Svetlana ei katso hyvällä neuvostoaikojen oloja Eestissä, ja hyväksyy avoimin mielin Eestin nykyisen käsityksen neuvostoajoista. Sen vääristely on hänenkin mielestään ihan kiihkokansallismielisten Venäjän kansalaisten keksintöä. Hyvällä hän ei myöskään kyllä katso Viron valtion toimia prossisotilas-patsaan siirrossa, eikä suomalaisen "dosentti" Bäckmanin toimia. Kun tänään rupateltiin, niin tämä veljeni vaimo jopa itse sanoi Bäckmania ihan täysin säälittäväksi Kremlin hännystelijäksi. Hänenkin mielestään tämä mielenilmaus on täysin Eestin valtion ja Nashi-nuorten välinen, eikä siihen pidä kenenkään muun sotkeutua.

• fighter53
        hannu_rainesto kirjoitti:

Pane teksti siihen niin käännän

En minä sitä epäile, etteikö sulla olisi kunniakirjaa ja sehän on hieno asia.

Sitä minä vaan en ymmärrä, miksi kehittelet välillemme jotain ristiriita jota ei minun käsittääkseni ole. Vai onko mielestäsi meidän näkemyksillä niin suuri "kuilu", että pitää ihan vihamielisesti alkaa minuun suhtautumaan.

Minulla on todellakin ollut värikäs ja erikoinen elämä, mutta kyllä olen taatusti ollut yhtä monta kertaa ounalippua kantamassa kuin sinäkin toverini. Ja vaikka demarit väittää, että me heistä vasemalla olevat olemme ahdasmielisiä, eikä meillä ole seinät leveällä ja katto korkealla kuten heillä, niin kyllä oman kokemukseni mukaan on ihan riittävän leveällä ja korkealla.

Tarkoitan tällä sitä, että ei me eletä "raamatun" mukaan, myös meillä kovemmin vasemmalla olevien joukossa on erilaisia mielipiteitä.

Ja en ole koskaan ollut niin tiukkapipoinen tyyppi, että elämääni ei olisi kuulunut punalipun lisäksi muutakin. Elämä on Hanski suhteellisen lyhyt, siitä pitää osata myös nauttiakin (en nyt tarkoita mainitsemaasi kapakassa istumista, ei se mielestäni ole ainakaan tässä iässä enää mikään nautinto) eikä koko ajan paatoksella saarnata yksiä ja samoja asioita.

Olen kanssasi TÄYSIN samaa mieltä noista loppukaneettiisi laittamista arvoista, eli ihmisoikeudet, tasa-arvo, vapaus ja veljeys. Niiden puolestahan me ollaan koko elämämme taisteltu.

Jos olet kuulolla ja haluat, että vielä tänään käännän sen kunniakirjasi tekstin, pane sitten se teksti tänne puolen tunnin sisällä, sen jälkeen lähden tutimaan.

• fighter53
        Venäläinen veljen vaimona kirjoitti:

Viron venäläisiä ei sorreta, ja sillä sipuli. Oman veljeni, joka nykyisin asuu ja tekee urakoitsijana töitä Eestissä, Tarton kaupungissa, niin hänen vaimonsa on ns. viron venäläinen. Ollaan monia keskusteluja ja juttuja puhuttu veljeni ja hänen vaimonsa kanssa muka "viron venäläisten sorrosta". Tosi asiassa mitään sellaista ei ole. Veljeni vaimon, Svetlanan, mielestä vironvenäläisillä on sama asema Eestissä, kuin suomenruotsalaisilla Suomessa. Kyllä, Svetlana on asunut joitakin vuosia myös Suomessa, ja oppinut ihan välttävästi suomen kieltä. Yli puolet vironvenäläisistä omaa jo Eestin kansalaisuuden (Svetlana mukaanlukien), mutta aivan täysin heitä ei kuitenkaan vielä virolaisina kohdella. Kuten edellä mainitsin, kuin suomenruotsalaisia Suomessa. Jotkut vironvenäläiset ovat jääneet henkisesti neuvostoaikaan (Svetlanan isovanhemmat mukaanlukien), eivätkä he halua tai voi opiskella Eestin kieltä. Vironvenäläiset, ainakin Svetlanan isovanhemmat, saavat kuitenkin kaikki tarvitsemansa palvelut myös venäjän kielellä, eikä heillä ole siitä mitään valittamista.

Virolaisten ja venäläisten välit ovat yleisesti ottaen hyvät. Suurin välejä hiertänyt konflikti lähiaikoina on ollut ns. pronssiyö, jossa syyllisiä olivat niin Eestin valtio, kuin kiihkokansallismieliset venäläiset. Eilinen mielenosoitus Helsingissä oli kuulemma loppupeleissä aika vähän uutisoitu tapaus Virossa. Se ei aiheuttanut minkäänlaisia jännitteitä kansanryhmien välille.
        Svetlana ei katso hyvällä neuvostoaikojen oloja Eestissä, ja hyväksyy avoimin mielin Eestin nykyisen käsityksen neuvostoajoista. Sen vääristely on hänenkin mielestään ihan kiihkokansallismielisten Venäjän kansalaisten keksintöä. Hyvällä hän ei myöskään kyllä katso Viron valtion toimia prossisotilas-patsaan siirrossa, eikä suomalaisen "dosentti" Bäckmanin toimia. Kun tänään rupateltiin, niin tämä veljeni vaimo jopa itse sanoi Bäckmania ihan täysin säälittäväksi Kremlin hännystelijäksi. Hänenkin mielestään tämä mielenilmaus on täysin Eestin valtion ja Nashi-nuorten välinen, eikä siihen pidä kenenkään muun sotkeutua.

En tiedä noista muista jutuistasi

Ainakaan se ei pidä paikkaansa, etteikö tuota Helsingin mielenosoitusta olisi Eestissä uutisoitu kaikissa mahdollisissa päivälehdissä ja töllössäkin.

Tuskin sinä tätä kieltä ymmärrät, mutta panen nyt kuitenkin tähän muutaman lehden linkin, jossa asiasta kirjoitettiin.

http://www.postimees.ee/?id=97472

http://www.postimees.ee/?id=97880

http://www.ekspress.ee/2009/03/23/eesti-uudised/40505-raige-eesti-vastane-kampaania-kaib-kolmes-riigis-korraga

http://www.ekspress.ee/2009/03/18/eesti-uudised/40449-yheskoos-eesti-vastu-antifashist-backman-ja-natsimeelne-teinonen

http://www.ekspress.ee/2009/03/17/eesti-uudised/40425-soome-ekstremist-tahab-eesti-seminari-ajal-putinjuugendi-helsingi-tanavatele-tuua

http://www.ekspress.ee/2008/12/11/eesti-uudised/5782-miks-johan-backman-pole-eestis-persona-non-grata

• fighter53 kirjoitti:

Pane teksti siihen niin käännän

En minä sitä epäile, etteikö sulla olisi kunniakirjaa ja sehän on hieno asia.

Sitä minä vaan en ymmärrä, miksi kehittelet välillemme jotain ristiriita jota ei minun käsittääkseni ole. Vai onko mielestäsi meidän näkemyksillä niin suuri "kuilu", että pitää ihan vihamielisesti alkaa minuun suhtautumaan.

Minulla on todellakin ollut värikäs ja erikoinen elämä, mutta kyllä olen taatusti ollut yhtä monta kertaa ounalippua kantamassa kuin sinäkin toverini. Ja vaikka demarit väittää, että me heistä vasemalla olevat olemme ahdasmielisiä, eikä meillä ole seinät leveällä ja katto korkealla kuten heillä, niin kyllä oman kokemukseni mukaan on ihan riittävän leveällä ja korkealla.

Tarkoitan tällä sitä, että ei me eletä "raamatun" mukaan, myös meillä kovemmin vasemmalla olevien joukossa on erilaisia mielipiteitä.

Ja en ole koskaan ollut niin tiukkapipoinen tyyppi, että elämääni ei olisi kuulunut punalipun lisäksi muutakin. Elämä on Hanski suhteellisen lyhyt, siitä pitää osata myös nauttiakin (en nyt tarkoita mainitsemaasi kapakassa istumista, ei se mielestäni ole ainakaan tässä iässä enää mikään nautinto) eikä koko ajan paatoksella saarnata yksiä ja samoja asioita.

Olen kanssasi TÄYSIN samaa mieltä noista loppukaneettiisi laittamista arvoista, eli ihmisoikeudet, tasa-arvo, vapaus ja veljeys. Niiden puolestahan me ollaan koko elämämme taisteltu.

Jos olet kuulolla ja haluat, että vielä tänään käännän sen kunniakirjasi tekstin, pane sitten se teksti tänne puolen tunnin sisällä, sen jälkeen lähden tutimaan.

http://ribdesign.jalbum.net/RIB Design/, toivottavasti saat selvää.

Tarkoitus ei ole aloittaa kuilua välillemme, hyvä kun huomautit. Olen kuitenkin sormiliipasimella, siksi paljon tulee tekstiä josta ei aina ota heti selvää. Tunnelmat vaikuttaa... olen myös taiteilija, enkä vain suunnittelija.

Tätä muuten käytettiin oikeudessa minua vastaan vastapuolen keinona. En ole mitään siis, kun olen taiteilija, hehän ovat pelkää huu haa jouto joukkoa. Mitenminä mitään voisin osata, kuten tämänlistan oikeisto myös sanoo... Silloin ei tainnut hovioikeuden tuomareilla raksuttaa vielä tuo Aalto yliopisto, josta ei tule mitään ilman luovia voimia....
        Arvostan itseäni ensin muotoilijana ja taiteilijana, sitten filosofina ja sosialistina ja lopuksi suunnittelijana. Toisia Ihmisiä en muuta kuin arvostan, minulla ei ole heitä vastaan mitään.
        Porvariaate on ahneiden perseestä. Toisin kuin kommunismi joka tulee sydämestä.

• Kysyjä X

Varsin järkevä ja totuudenmukainen kirjoitus.

Tuon vähemmistöosuuden voin allekirjoittaa, mutta sitä pitää myös täydentää. Vähemmistön oikeudet ovat sellainen asia joka täytyy ansaita. Ansaitseminen tapahtuu sen kautta että osaa käsitellä asioita totuudenmukaisesti. Hannurainesto/ammattituhnuri/setä-tyylinen vääristelevä poskenloukutus on sellainen tapa millä koskaan mikään vähemmistö ei tule saamaan minkäänlaisia erivapauksia. Kyllä meikäläisellä menee suu vinoon hymyyn kun Pacmanit ja muut pellet mölisevät vakavalla naamalla että eestin kansa otti neuvostomiehittäjät olilla vastaan ja minkäänlaista riistoa ei koskaan neuvostovirossa tapahtunut. Ja lisäksi haukutaan orjuudessa olleet virolaiset fasisteiksi. Tuolla tyylillä ei pitkälle pötkitä.

Viron venäläisten tuleekin selvästi tuomita neuvostoliiton miehitys, pyytää omalta osaltaan isiensä rikoksia anteeksi ja rakentaa ystävällisiä suhteita virolaisiin. Yövartion kommarirettelöitsijöille voi hyvin osoittaa itärajan portteja ja toivottaa hyvää kotimatkaa. Neuvostoliiton vääryydet eivät vääristelemällä korjaannu. Sellaisia terveisiä Pacmanille ja muille pelleille.

• fighter53

Miksiköhän minulle ei kukaan siellä niistä asioista "vaahdonnut"

Kuulin kyllä niistäkin ajoista monenlaisia tarinoita, mutta kyllä yleinen henki oli se, että hirveämpää olisi varmasti ollut, jos aatu olisi puna-armeijan sijaan sodan voittanut, ei siinä tapauksessa olisi enää mikään maa Euroopassa itsenäinen, ja luurankoja olisi tullut aivan toisessa mittakaavassa.

Ja muutoinkin, eikö nyt olisi jo aika lopettaa elämienen "kumpujen yössä" ja pohdiskella enemmän tulevia asioita kuin menneitä. Toki historiasta pitää opiksi ottaa, mutta joka ei muuta osaa kuin menneitä kaivella, se ei näe sitten tulevaisuuttakaan mitenkään valoisana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2461
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      348
      2077
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1922
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1743
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1528
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1062
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1049
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      910
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      895
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      858
    Aihe