Uskonto on työkalupakki.

pyhä vasara

Uskonto antaa ihmiselle työkaluja monenlaisten vaikeiden ja monimutkaisten tunnetilojen hallintaan. Rituaaleja, rukouksia, hiljentymispaikkoja, symboleja, kosketuksia pyhään ja ikuiseen...

En kiistä sitä, etteikö noille sangen primitiivisille työkaluille olisi vaihtoehtojakin. Mutta koska ihminen on tässä evoluution vaiheessa vielä varsin primitiivinen olento, niin en pidä realistisena sitä, että uskonnon tarjoamat työkalut korvataan tieteellä ja sen sellaisella rationaalisella faktapuheella...

Kun esim. lähiomainen kuolee, tarvitsee moni tuon tilanteen selvittämiseen kynttilää ja jotain voimakasta kristillistä symbolia. Ikonia tai ristiä. Turha siihen on ateistin mennä tarjoamaan jotain Nietzschen filosofiaa tai Dawkinsin evoluutio-oppeja tilalle.

Älkää siis yrittäkö varastaa uskonnollisen ihmisen tarvitsemia työkaluja, kun ette kuitenkaan pysty antamaan tilalle mitään.

En ota tässä kantaa siihen, onko jossain joku jumala tms. kaikkivoipa henkiolento.

25

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Retrohetero

kynttilät palaneet, ei ristejä kaivettu esiin, eikä
      rukouksia rukoiltu, kun yksi parhaista ystävistäni
      kuoli tämän vuoden tammikuussa.

Onko sinulle vitun molopää liian vaikea ajatus se,
      ettei kaikilla ole tarvetta muinaiseen
      paimentolaispaskaan?

• paimentolaisuudessa?

Ottamatta kantaa viestisi muuhun sisältöön, tuli mieleen, että mitäs vikaa paimentoilaisuudessa tai paimentolaisissa on?

Minä harjoittaisin sellaista ammattia kymmenen kertaa mieluummin kuin jotakin puku-narsismi-tietotyöläis-trendipaskaa.

• eikkari7

mut ateismi ei suvaitse Kristin uskoa koska se on fanaattinen,täys holistinen agressiivinen ryhmittymä.Shalom

• NineStar

Tuota sinä et usko itsekkään! laitoit vaan tekstisi koska sinulla on ollut huono päivä!

Itse sanoit että olet fundamentalisti Kristitty aikoja sitten joten älä viitsi.

Sinä et ole tilanteessa määrittelemään mitä Ateismi on onko selvä.

Yrität vaihteeksi trollata huonolla menestyksellä, etkö saa elämästäsi muuten tarpeaksi jännitystä irti?

Tiedät varsin hyvin että Ateisti on ihminen joka ei usko Jumalan olemassaoloon joten miksi edes kirjoitit turhan tekstisi?

ja voit laittaa tuota Shalomiasi niin paljon kun sydämesi kestää mutta väsyneenä laitat Jou. mikä on 40-vuotiaaksi mieheksi todella outoa!

• eikkari7
        NineStar kirjoitti:

Tuota sinä et usko itsekkään! laitoit vaan tekstisi koska sinulla on ollut huono päivä!

Itse sanoit että olet fundamentalisti Kristitty aikoja sitten joten älä viitsi.

Sinä et ole tilanteessa määrittelemään mitä Ateismi on onko selvä.

Yrität vaihteeksi trollata huonolla menestyksellä, etkö saa elämästäsi muuten tarpeaksi jännitystä irti?

Tiedät varsin hyvin että Ateisti on ihminen joka ei usko Jumalan olemassaoloon joten miksi edes kirjoitit turhan tekstisi?

ja voit laittaa tuota Shalomiasi niin paljon kun sydämesi kestää mutta väsyneenä laitat Jou. mikä on 40-vuotiaaksi mieheksi todella outoa!

päivä tosiaa,ei oo teijän vika ,sorry.

• iskias

ja voit saada kaiken tuon lohdun ilman Jumalaasi.

On hälyttävää jos ihminen ei ymmärrä lähimmäisen merkitystä.

• yksi parhaista

Uskontohan on yksi parhaista keinoista päästä mukaan yhteisöllisyyteen. Luulisin jopa, että uskonnollisissa piireissä elävillä on tavanomaista enemmän luotettavia läheisiä.

• iskias
        yksi parhaista kirjoitti:

Uskontohan on yksi parhaista keinoista päästä mukaan yhteisöllisyyteen. Luulisin jopa, että uskonnollisissa piireissä elävillä on tavanomaista enemmän luotettavia läheisiä.

joten luulo ei näytä olevan tiedon väärti.

En käsitä ihmisen turvautumista mielikuvitusolentoon kun läheisiäkin on ympärillä. Tätä olen aiemminkin ihmetellyt, eli uskontoa käytetään keppihevosena kun omat ja läheisten henkiset kyvyt eivät riitä turvaamaan eloa.

• kun TIEDÄMME, että

kysymyksessä on roomalainen teloitusväline?

• Kössönöm

Mitä sinä nyt tuolla Nietzschelläkin tarkoitit?

Oletko typerä vai ihan helvetin typerä? Kun ystäväni mies kuoli, niin istuin siellä hänen luonaan ihan vaan juttelemassa. Ei siinä tulleet jumalat tai mitkään filosofit esille missään vaiheessa.

Eikä hän kaivannut mitään ristejä tai ikoneita eikä kynttilöitäkään, vaan jonkun, jonka kanssa jakaa se suru.

• pitäisi kaivaa

viis leipää ja kaksi kalaa
      ett ihmiset laman murjomat
      nyt runsaan atrian saisivat

• eikkari7

ja hiuka viisautta päättäjille.

• NineStar

Seuraavat parisen vuotta riittävätkö Viisi leipää ja kaksi kalaa?

• eikkari7
        NineStar kirjoitti:

Seuraavat parisen vuotta riittävätkö Viisi leipää ja kaksi kalaa?

pelkästä leivästä,vaan jokaisesta sanasta joka Jumalan suusta lähtee.Hola

• syntyi hohdokas

jos pakista viel löytyis se pensas
        mi palaa mutta kulu ei laisinkaan
        näin energiaongelmat ratkaistaan

• NineStar
        eikkari7 kirjoitti:

pelkästä leivästä,vaan jokaisesta sanasta joka Jumalan suusta lähtee.Hola

Joten sinulla ei ole laman aikana mitään hätää koska sinulle riittää Jumalan sana ja parisen hikistä kalaa ja pari hikistä leipää. :)

Sehän nähdään.

• pyhä noitarovio

Uskonto haluaa pakottaa jokaisen ihmisen käyttämään työkaluja monenlaisten vaikeiden ja monimutkaisten tunnetilojen hallintaan, vaikka ihminen pärjäisi ihan hyvin ilmankin.

En kiistä sitä, etteikö noille sangen primitiivisille pakotustyökaluille olisi vaihtoehtojakin. Mutta koska ihminen on tässä evoluution (missä vaiheessa? - evoluutiohan on valhetta!?) vielä varsin primitiivinen olento, niin en pidä realistisena sitä, että uskonnon tarjoamat pakkotyökalut eli idioottimainen taikausko korvataan millään vähänkään rationaalisella eli vähänkään järkevällä.

Kun esim. lähiomainen kuolee, tarvitsee moni tuon tilanteen selvittämiseen noitien polttoroviota ja jotain voimakasta kristillistä symbolia kuten kidutuspaalua (=risti). Turha siihen on ateistin mennä tarjoamaan jotain Nietzschen filosofiaa tai Dawkinsin evoluutio-oppeja tilalle.

Älkää siis yrittäkö varastaa uskonnollisen ihmisen tarvitsemia työkaluja, kun ette kuitenkaan pysty antamaan tilalle mitään.
      Tässä näiden uskovan työkalujen tarkempi esittely:

http://orelma.fi/kidutusmuseo.php

Älkää siis yrittäkö pakottaa uskonnotonta ihmistä pakkokäyttämään työkaluja, joihin tämä ei missään tapauksessa halua koskea tikullakaan, etenkin kun ette kuitenkaan pysty esittämään ja/tai todistamaan yhtään mitään yhtään mistään, eikä täydellinen tyhjä ole peruste yhtään millekään.

• Minulla ei ole minkäänlaista aikomusta kieltää ketään uskomasta mihin kukin nyt sitten uskookin.

Toisaalta en minä ala pyytelemään anteeksi taikka pidä sitä vahinkona jos joku sattuu menettämään uskonsa jonkin sellaisen asian takia jonka minä olen sanonnut.
      Päinvastoin.

Minusta ihmiset ovat paremmassa asemassa ilman uskontoa vaikka uskonnon hylkäämiseen ei olisikaan mitään rationaalista perustelua.

Ja olet väärässä minä voin antaa lohdutusta ja lohtua omasta ideologiastanikin käsin eikä minun tarvitse alkaa siteeraamaan yhtään ainuttakaan teosta taikka henkilöä.
      Minä en tarvitse siihen satuja taikka kertomuksia enkä symboleita ja takoja. Uskonto tukeutuu näihin ja sen takia mielestäni ei voi edes antaa todellista lohdutusta ainoastaan harhan.

Minä voin antaa jotakin tilalle jotakin mikä on todellista minä voin antaa oman tukeni ja ajatukseni.

• pyhä vasara

>"Minä voin antaa jotakin tilalle jotakin mikä on todellista minä voin antaa oman tukeni ja ajatukseni."

Niin varmaan voitkin. Niille jotka sattuvat sinut kohtaamaan hädän hetkellä. Ja luottavat sinuun.

Mutta kun on paljon paljon niitäkin ihmisiä, jotka ovat yksin ongelmiensa kanssa eivätkä pysty luottamaan kehenkään ihmiseen. Heitä ei paljon hyödytä se, että joku ateisti jossain on sanonut olevansa erinomainen lohduttaja. Mitäs heille on tarjolla uskonnollisten työkalujen korvikkeeksi?

Sitä paitsi tämän palstan perusteella ateistit näyttävät olevan taitavampia solvaamaan kuin lohduttamaan...

• Kössönöm
        pyhä vasara kirjoitti:

>"Minä voin antaa jotakin tilalle jotakin mikä on todellista minä voin antaa oman tukeni ja ajatukseni."

Niin varmaan voitkin. Niille jotka sattuvat sinut kohtaamaan hädän hetkellä. Ja luottavat sinuun.

Mutta kun on paljon paljon niitäkin ihmisiä, jotka ovat yksin ongelmiensa kanssa eivätkä pysty luottamaan kehenkään ihmiseen. Heitä ei paljon hyödytä se, että joku ateisti jossain on sanonut olevansa erinomainen lohduttaja. Mitäs heille on tarjolla uskonnollisten työkalujen korvikkeeksi?

Sitä paitsi tämän palstan perusteella ateistit näyttävät olevan taitavampia solvaamaan kuin lohduttamaan...

jos te ette osaa lohduttaa surevaa ilman että tuputatte sitä jumaluskoanne.

Kumma juttu, kyllä minä vaan osaan ja olen sellaisessa tilanteessa liian monta kertaa ollutkin.

• ja lisäksi
        pyhä vasara kirjoitti:

ne näkymättömät mielikuvitusystävät eivät ole koskaan missään läsnä, ikinä.

Miten johonkin tyhjään valheeseen perustuva lohdutus olis yhtään sen eettisempi kuin asialliseen tietoon perustuva lohdutus?

Vai siitäkö nimenomaan on juuri kyse - hihut ottavat aina mieluummin valheen kuin totuuden?

No sehän on sitten hieno ja korkeamoraalinen uskonto se, joka perustuu pelkästään tyhjiin valheisiin ja ihmisiin, jotka ovat narkomaanisen riippuvaisia näistä tyhjistä valheista.
        Kylläpä kuulostaakin kauniilta.

• ertert
        pyhä vasara kirjoitti:

"Sitä paitsi tämän palstan perusteella ateistit näyttävät olevan taitavampia solvaamaan kuin lohduttamaan..."

Ei kai täällä ole tarkoituskaan ketään lohduttaa. Muutamia harvoja kertoja, kun joku on huonoja uutisia ilmoittanut, niin ateistit ja uskovat ovat antaneet sympatiaa, paitsi muutama vihahihu.

• pyhä vasara kirjoitti:

>> Et ole kaikkialla läsnä.> Mitäs heille on tarjolla uskonnollisten työkalujen korvikkeeksi? > Sitä paitsi tämän palstan perusteella ateistit näyttävät olevan taitavampia solvaamaan kuin lohduttamaan...

• vetten päällä

yritin minäkin sitä täällä
      Vaan ohut oli pinta veen
      meni homma poskelleen
      Siin käydä meinas huonosti
      vain uimataito pelasti
      Nyt pakistako löytyis uudet ohjeet
      et kastuis enää korkeintaan nuo pohkeet

• mää kans

Monesti olen kävellyt vetten päällä,
        nimittäin kesämökin järjen jäällä,
        talvella.

hallehitaasti!

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      73
      4527
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3769
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3463
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1219
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      118
      1035
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      127
      944
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      925
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe