Typeriä kirjoittelijoita

Tanssin harrastaja

suurin osa.
Normaalit ei taida tämänlaatuisiin keskusteluihin osallistua. Armotonta,rumaa rääpimistä pienestä lipsahduksesta. Hyvä vinkki Rahkamolta, kokeilin heti ja rumbani pehmeni huomattavasti.

2

641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itseilmaisua

      Minua on alkanut todenteolla harmittamaan kirjoittajat, jotka esiintyvät ikäihmisinä, joko mummoina mummeleina vaareina tai pappoina.
      Tarkoituksenaan on ilmeisemmin saada kommenteilleen pohjaa itse halveksimastaan iästä.

      Kielikuvista tunnistaa, etteivät he edes hallitse kyseisen ikäluokan ilmaisua. Yhdelläkään ikäihmisten käyttämällä keskustelu palstalla ei Pirkko Mannollaa herjat haukuta eikä solvata.

      Ikäihmiset tuntevat Pirkko Mannolan ja tunnustavat hänen uransa.
      Pirkko Mannola aloitti uransa teini-iässä 1950-luvun loppupuolella Suomen Trikoo Oy:n jumpperi- ja uimapukumallina Tampereella.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkko_Mannola

      Pirkko Martta Irmeli Mannola (s. 27. joulukuuta 1938 Sääksmäki) on suomalainen iskelmälaulaja ja näyttelijä. Hän on Miss Suomi vuodelta 1958.

      Elokuvia:
      Yks' tavallinen Virtanen (1959)
      Iskelmäketju (1959)
      Nina ja Erik (1960)
      Isaskar Keturin ihmeelliset seikkailut (1960)
      Kaks' tavallista Lahtista (1960)
      Opettajatar seikkailee (1960)
      Tähtisumua (1961)
      Minkkiturkki (1961)
      Toivelauluja (1961)
      Tyttö ja hattu (1961)
      Miljoonavaillinki (1961)
      "Ei se mitään!" sanoi Eemeli (1962)
      Ihana seikkailu (1962)
      Teerenpeliä (1963)
      Villin pohjolan salattu laakso (1963)
      Juokse kuin varas (1964)
      Tänään olet täällä (1966)
      Leikkikalugangsteri (1969)
      Klippet (1982)
      Harmagedon (1986)
      Iskelmäprinssi (1991)
      Yöjuna (1996)
      Onnen varjot (2005)
      Risto Räppääjä (2008)

      Laulajan ura:

      Singlet:
      Minä rakastan sinua Gabriel / Hopeakuu (Triola TS 378 1958)
      Suukkopanttileikki / Olen rakastunut (Triola TS 400 1959)
      Viisi viimeistä minuuttia / Cerasella (Nor-Disc ND 01 1959)
      Autoajelulla / Ole oma päivin (Nor-Disc ND 03 1960)
      Onnenpyörä / Sydän ohjaa tietäni (Nor-Disc ND 04 1960)
      Oi mitkä tunteet / Mua aika opettaa (Nor-Disc ND 08 1960)
      Kuinka rakkaus alkoi / Kotikaupunkini (Nor-Disc ND 10 1960)
      On vanha lempi rinnassain / Rakkauden rata (Nor-Disc ND 12 1961)
      Kumipallo / Sinä et ymmärrä (Nor-Disc ND 15 1961)
      Leikit vain / Villestäin vain selän näin (Nor-Disc ND 18 1961)
      Cinderella / Paha poika (Nor-Disc ND 20 1961)
      Weil es die Liebe so will / Bam-Schi-Bam (Decca D 19260 1961)
      Maailman paras levy / Rakkaus määräsi niin (Nor-Disc ND 23 1962)
      Kuu-ukko / Tahdon kaikki kirjeet takaisin (Nor-Disc ND 24 1962) Four Catsien kanssa
      Tagelang - nächtelang / Ringel Dingel Dickie aus Manhattan (Decca D 19314 1962)
      Tango keskiyöllä / Vaalea vaakanainen (Nor-Disc ND 26 1962)
      Sen suukko maksaa / Kevättuulella (Nor-Disc ND 29 1962) Four Catsien kanssa
      Billy-Billy Boy / Der Cowboy-Billy kommt aus Bern (Decca D 19367 1962)
      Luonas vielä hiukan viipyisin / Sun vien äidin luo (Nor-Disc ND 31 1963) Eino Grönin kanssa
      Pepino / Viime kesän laulut (Nor-Disc ND 32 1963) Four Catsien kanssa
      Liebe und Mondschein / Morgen wird unsere Hochzeit sein (Decca D 19432 1963)
      Tee kaikki tuo uudelleen / Pieni punainen auto (Nor-Disc ND 37 1963) Four Catsien kanssa
      Johnny pitää mikä lupaa / Nasta mesta (Nor-Disc ND 39 1964)
      Bzzz Bzzz Bzzz (Scandia KS 513 1964) B-puolella Vieno Kekkonen
      Loistaa loistaa (Scandia KS 526 1964) B-puolella Kai Lind
      Eurosihteeri / Valkojoutsen (Eurorecords EUROCDS 001 1997) Brita Koivusen & Vieno Kekkosen kanssa
      Kulta-ajan tähdet / Miten ois vielä kerran / Pieni sydän (Eurorecords EUROCDS 003 1997) Brita Koivusen & Vieno Kekkosen kanssa

      Albumit:
      On vanha lempi rinnassain (Euros SIN 1034 1986)
      Maailman paras levy (Cinderella HELP 8004 1990) Kokoelma
      Pirkko, Brita & Vieno (Fazer finnlevy BCD 06 199?) Kokoelma
      20 suosikkia: Kuinka rakkaus alkoi (Fazer Finnlevy 0630–14086-2 1996) Kokoelma
      Kulta-ajan tähdet (Eurorecords EUROCD 001 1997) Brita Koivusen & Vieno Kekkosen kanssa
      Pirko Manola & Wyn Hoop

      Singlet:
      Komm ein bißchen näher zu mir her / Mama will dich sehn (Decca D 19281 1962)
      Küsse im Mondschein / Ukulele-Baby (Decca D 19347 1962)
      Serenata d'amor / Sieben Tage in der Woche (Decca D 19389 1962)
      Ich pfeif' auf Gold und Geld / Das groBe Glück (Decca D 19426 1963)
      Im Frühling / Endlose Reise (Decca D 19454 1963)
      Albumit:
      Küsse im Mondschein (Bear Family Records 1998) Kokoelma

      Olisiko herjaajissa kyse nuoremman polven “ryhävalaista” joita on molemmissa sukupuolissa, joiden elämään ei muita huonompia ihmisiä löydy kuin VANHA.

      Moni ei ikinä kulje Pirkon askeleita.
      Ylen-Teema esitti Åke Lindmanin kuoltua todella hyvän ja kattavan dokumentin hänen urastaan ja elämästään.

      Lindman oli naimisissa kolmesti: Helena Kajan (1949–1953), Anneli Saulin (1956–1962) ja Pirkko Mannolan (vuodesta 1968) kanssa.

      Avioliito Pirkon kanssa kesti yli 40 vuotta ;) nykyään avioliitojen keski-ikä on 6,4 vuotta.

      Pistäkääpä nuoret paremmaksi

      • Rajanka

        Iltalehden viikonvaihteen juttu julkaistiin 22.3.2008
        "Pirkko on parasta elämässäni"
        Tiistai 3.3.2009 klo 13.25

        Espoolaisen paritalon valoisassa olohuoneessa rehottaa vehreä palmu ja iso kori on täynnä koirien leluja, mutta isännän Jussi-patsaita ei näy missään.
        IL 4.2.2008: Åke Lindmanille Betoni-jussi

        Dome Karukoski Lindmanista: On esimerkkiä mistä ottaa

        Suru painaa Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaa

        IL 22.3.2008: "Pirkko on parasta elämässäni"

        Ex-vaimo Anneli Sauli Pakkasvirta Lindmanista: Mitä lempein ihminen

        Pirkko Mannola ei pidä surulomaa

        Kerro muistosi: Tapasitko Åke Lindmanin hänen elinaikanaan?

        Åke Lindmanin uran vaiheita

        Tali-Ihantalan ohjaaja: Åke oli lahjakas ja luotettava

        Matti Kassila Lindmanista: Sinnikäs loppuun asti

        Åke Lindman sairasteli viimeisinä vuosinaan

        Ei edes Betoni-Jussia, jonka ohjaajakonkari sai helmikuun alussa tunnustukseksi elämäntyöstään.

        Åke Lindman istahtaa hyväntuulisena sohvalle ja pyytää puolisoaan Pirkko Mannolaa tuomaan työhuoneestaan kipsipojat ja betonipojan, jotta ne saadaan samaan kuvaan.

        - Enhän minä niitä nyt olohuoneessa pidä, suomalaisen elokuvan legenda ähkäisee. Ja täsmentää, että Pirkkoa hän juoksuttaa pelkästään siksi, että tämän jalat ovat paremmassa kunnossa.

        Åke Lindman täytti tammikuussa 80 vuotta ja luopui elokuvien tekemisestä. Hänen reviirinsä on muutenkin pienentynyt.

        Jalat ovat turvonneet diabeteksen takia, ja se rajoittaa liikkumista. Eniten raavasta miestä kismittää kuitenkin se, ettei hän saa enää ajaa autoa.

        - Tuli vain byrokraattisen tyly ilmoitus, että palauta ajokorttisi. Kukaan ei edes kysynyt vointiani.

        - Minä, joka olen ajanut autoa 64 vuotta ilman ensimmäistäkään kolaria, olen nyt täysin toisten varassa. Samperi.

        Intohimoisesti työhönsä suhtautunut Åke Lindman myöntää, että oli kova pala luopua ohjaamisesta kesken Tali-Ihantala -elokuvan ja siirtää vastuu elokuvan loppuunsaattamisesta toiselle. Vanha vaiva eli keuhkoahtauma vei kuitenkin voimat, päätös oli pakko tehdä.

        - Olen jo päässyt pahimman yli, vaikka ei luopuminen Sörkän sällille helppoa ole.

        - Tottumista tämä rauhallisuus vaatii. Luen nyt paljon ja katson televisiota. Harmi vain, että Suomen televisio on sama kuin ei mitään. Tässä maassa asuu puoli miljoonaa vanhaa ihmistä, ja television päivätarjonta hävettää, Lindman jyrisee.

        Entisenä jalkapalloilijana Åke on sentään tyytyväinen siihen, että urheilua tulee eri kanavilta mukavasti.

        Åke Lindman opettelee asettumaan aloilleen, mutta Pirkko Mannola painaa vielä täysillä.

        Jäätyään Turun ruotsalaisesta teatterista neljä vuotta sitten eläkkeelle Pirkko kuvitteli, että nythän se riemu ratkeaa. Pian hän kuitenkin huomasi ihmettelevänsä uutta olotilaansa kotona yksin, sillä Åke paini juuri silloin kahden ison sotaelokuvan kimpussa.

        - Puoli vuotta vapaaherrattarena riitti minulle. Olen iloinen, että kaikenlaisia keikkatarjouksia on tullut paljon. Kohta minun täytyy varmasti jo panna rajoja. On Kunnossa kaiken ikää -projektin tilaisuuksia, Espoon teatteria, esiintymisiä laivalla...

        Åke istuu Pirkon kattamaan kahvipöytään, myhäilee tyytyväisenä ja iskee sitten silmää.

        - Kuunnelkaa nyt, miten se papattaa. Ihan kuin konekivääri. Puhetta tulee niin nopeasti, etten minä pääse millään väliin.

        Pirkko Mannola ja Åke Lindman ovat olleet naimisissa 40 vuotta. Heidän ensitapaamisestaan on kuitenkin jo lähes 50 vuotta.

        Miss Suomeksi kruunattu Pirkko oli päässyt Suomen Filmiteollisuudelle töihin. Häntä yksitoista vuotta vanhempi Åke oli jo julkisuuden valokeiloista tuttu ja siirtynyt juuri näyttelijästä ohjaajaksi.

        - En minä muista, missä ja milloin me tapasimme, Åke hörppää kahvia ja heilauttaa kättään.

        - Olen niin kuin Ingmar Bergman, joka ei muistanut avioliittojaan muuten kuin elokuviensa kautta. Sen minä kuitenkin sanon, että Pirkko on parasta, mitä elämässäni on tapahtunut.

        Ennen ensitapaamista Pirkko oli kuullut Lindmanin maineesta: se elokuvien ikuinen roisto ja jo toista kertaa naimisissa. Vähän ajan kuluttua Pirkkoa varoiteltiin liikkumasta moisen miehen kanssa.

        - Åke taisi katsoa minua ensin halveksien. Taas tulee Särkän talliin joku lahjaton missi... syömään näyttelijöiden leipää.

        - Paiskimme töitä hullun lailla. Nuorena sitä jaksoi. Muistan päiviä, jolloin päivällä filmasimme yhtä elokuvaa ja yöllä toista ja siinä välissä kävin heittämässä vielä yhden laulukeikan, Pirkko muistelee.

        Kihloihinkin pari meni muiden avittamana. Elokuva-Aitan silloinen päätoimittaja Kirsti Jaantila tiesi Åken tuoneen sormuksen Kyprokselta, ja käytännöllisesti katsoen kihlasi parin. Kihlausta kesti seitsemän vuotta. Ensin hieman salaa ja sitten julkisemmin.

        Häistä tuli suuri draama. Tukholman Suomalainen kirkko oli varattu vihkikirkoksi, mutta häät peruuntuivat viime tipassa, kun neiti Mannola alkoi epäröidä.

        Sulhanen poltti pinnansa ja alkoi pakata tavaroitaan. Hätiin ehti kuitenkin Pirkon veli, joka sai parin päät kääntymään. Uusi vihkikirkkokin saatiin järjestettyä.

        - Minun on aina ollut vaikea tehdä päätöksiä, Pirkko puolustautuu ja nauraa, että ne olivat varsinaiset skandaalihäät. Skandaalin makua lisäsi sekin, ettei 60-luvulla tunnettu avoliittoja, vaan pari oli elänyt synnissä.

        Åke katsoo valokuvaajaa ja antaa jälkiviisaan neuvon.

        - Ennen hääpäivää kannattaa olla viikko visusti erossa.

        Vaikka kahden taiteilijan yhteisen elämän lähtötilanne ei näyttänyt järin lupaavalta, yhdessä on pysytty. Myrskyt ja tyvenet.

        Molemmat remahtavat nauramaan muistaessaan, että Pirkko on uhannut erolla ainakin viisi kertaa ja että Åke on ollut pakkaamassa tavaroitaan vähintään yhtä monta kertaa.

        - Ehkä se on hyvä, että toinen oli kokenut ja viisas, Åke vitsailee ja viittaa parin ikäeroon. Pirkko tuhahtaa, että hänkö se tässä tyhmä on ollut.

        Parin lempeä naljailu on hupaisaa seurattavaa. Reipas huumori on selvästi yksi syy, miksi kaikki vuodet on jaksettu yhdessä. On sanottu suoraan, mutta osattu myös nauraa.

        - Merkitystä on tietysti silläkin, että olemme olleet töidemme takia paljon erossa. Eläkkeellä voikin pian olla vaikeaa, kun olemme koko ajan yhdessä.

        Pirkolla riittää vielä energiaa heittää keikkaa, ja se energia tulee kuntosalilta ja sauvakävelystä. Ei ikimaailmassa uskoisi, että hän täyttää joulukuussa 70 vuotta.

        - Olen pitänyt sinua hyvin, kun olet pysynyt noin kauniina, Åke veistelee, ja Pirkko pamauttaa takaisin, että kaikki on punttien nostelun ansiota.

        - Se on kuitenkin ihanaa, että minulla on tuollainen Martta, siis Pirkko Martta Irmeli, Åke jatkaa sitkeästi. Hän on mielissään myös siitä, että tytär Heidi asuu puolisonsa kanssa lähellä ja pystyy tarvittaessa auttamaan, kun Pirkko on menoissaan.

        Heidi opiskelee Helsingin yliopistossa kehitysmaatutkimusta ja käy töissä. Heidillä ei vielä ole lapsia. Åke on kuitenkin jo isoisoisä, sillä hänen pojallaan Tomilla ensimmäisestä avioliitosta on lapsia ja lapsenlapsia.

        Pirkko Mannola myöntää, että puolison sairaudet ovat pysäyttäneet ja panneet miettimään elämän rajallisuutta. Viime murhe oli, että Åke putosi unissaan sängystä ja mursi kylkiluunsa.

        Åke Lindman on aina tunnettu vahvana, sitkeänä ja miehekkään jämäkkänä. Hän ei ole valitellut, vaan hän on ollut juuri sellainen kuin esittämänsä Lehto Tuntemattomassa sotilaassa: periksi ei anneta.

        Pirkko sanoo, ettei kukaan voi tietää, paljonko elinpäiviä on jäljellä.

        - Siitä voit olla onnellinen, että sinulla on ollut niin rikas elämä. Åke, sinähän olet legenda, voit elää nyt kuin ikoni.

        - Nii-in, monet kavereistani ovat jo haudassa, Åke toteaa ja on hetken hiljaa.

        - Sen tiedän, että lähden pitkälle matkalle ennen Pirkkoa. On ihan luonnollista, että minä poistun ensin.

        Vaikka yhdentoista vuoden ikäero ei ole vuosien varrella haitannut pariskuntaa, Pirkko sanoo, että nyt ikäero on alkanut tuntua.

        - Ei vanhaksi ole tulemista, kun krempat vain lisääntyvät. Nyt meitä on alkanut askarruttaa sekin, miten pärjäämme tässä talossa, kun on niin paljon portaita, Pirkko sanoo.

        - Mutta ei tässä liikaa parane miettiä... Päivä kerrallaan...

        Kunnes vietetään Åken satavuotisjuhlia ja Pirkon yhdeksänkymppisiä! Tulevaisuudenkuva alkaa ensin naurattaa pariskuntaa, mutta hetken päästä molemmat toteavat, että kyllä valoisalla elämänasenteella voi päästä pitkälle.

        - Ne juhlat olisivat sielun voitto ruumiista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2760
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      210
      1771
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1482
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1231
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      953
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      75
      851
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe