Kirjoitukseeni ilmaantuu melko usein uudissanoja, jotka ovat melko selvää suomea, mutten itse tiedä, mitä ne tarkoittavat.
Esimerkkinä tässä nyt:
"Automaatinen"
ja
"kentien".
(Selvennykseksi sanottakoon, etten tarkoittanut tuossa prikuttamatonta "ja"-sanaa luettavaksi kyseisiksi uudissanoiksi.)
Voiskohan tuo Automaatinen tarkoittaa samaa kuin puoli-automaattinen?
Kiitän jo etukäteen aina niin ystävällisiä palstalaisia, jotka väsymättä ottavat tästäkin selvän.
Uudissanoja
8
204
Vastaukset
- mustaksimaalattu
Automaattinen=Itsestään toimiva,Spontaani,Automatiikkaan perustuva. Kenties=Kukaties,Ehkä,Luultavasti,,,,,,,,,,,.Riippuu asiayhteydestä mitä milloinkin tarkoitetaan.:-)
"Automaattinen" ei ole uudissana, enkä sitä kysynytkään. Mutta vastasit kylläkin varsin hyvin.
Se toinen sana oli "Automaatinen", siinä on vissi ero Automaattinen-sanaan. Ja varmaankin on uudissana?- automaatinen
tuttumies kirjoitti:
"Automaattinen" ei ole uudissana, enkä sitä kysynytkään. Mutta vastasit kylläkin varsin hyvin.
Se toinen sana oli "Automaatinen", siinä on vissi ero Automaattinen-sanaan. Ja varmaankin on uudissana?Elikä voisiko Sinun sanastossasi tuo automaatinen tarkoittaa erittäin itsekeskeistä itseohjautuvaa tyyppiä joka ei muista välitä, huolimatta automaattisuudestaan??
Kentien sanalle en löydä vastinetta. Vai oliko se kenties, jopa vahinko?
Suomen kieli on todella upea sanastoltaan, ja tätä me suomalaiset emme osaa käyttää hyväksemme puhuessamme kanssaihmisille tai muualta muuttaneille.
Kertokaahan te sitten minulle mitä mieltä olette muusasta joka on meitä kaikkia lähellä tälläkin palstalla, kun itse olemme todellisia innoittajia...?? automaatinen kirjoitti:
Elikä voisiko Sinun sanastossasi tuo automaatinen tarkoittaa erittäin itsekeskeistä itseohjautuvaa tyyppiä joka ei muista välitä, huolimatta automaattisuudestaan??
Kentien sanalle en löydä vastinetta. Vai oliko se kenties, jopa vahinko?
Suomen kieli on todella upea sanastoltaan, ja tätä me suomalaiset emme osaa käyttää hyväksemme puhuessamme kanssaihmisille tai muualta muuttaneille.
Kertokaahan te sitten minulle mitä mieltä olette muusasta joka on meitä kaikkia lähellä tälläkin palstalla, kun itse olemme todellisia innoittajia...??Varmaankin tulkintasi osuu.
sammaleen alla elelevä pieni hörhiläinen.Ne ovat hulluina auton penkinkiinnikkeisiin ja ujuttautuvat salaa sisätiloihin.Eli automaatinen on samaa sukua kuin mopotiitinen! :-)
Viestissäsi oli minulle paljon uutta tietoa. Kiitos siitä.
Hörhiläisiä on siis ainakin kaksi lajia: maatinen ja automaatinen. Ja ilmeisesti mopotiitinen on sekin hörhiläisiä, koskapa on sukua?
- Per Saukko
Niistähän näillä palstoilla saa paljon irti.
Suomenkielen opettajat eivät varmaankaan lue näitä palstoja. Koituisi vain päänsärkyä ja ehkä hulluksituloa.Menit sitten veikkaaman kirjoitusvirheitä! Onko piste otsikossasi sellainen? Jos on, voiko muuhunkaan antamaasi tietoon luottaa?
Kiitos kuiteskin tästäkin vähästä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 935984
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963025Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262810Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262085Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764