on tämä hienoa

pois pois.. maalle

Jiihaa. Sain vihdoin ja viimein työpaikan (viran) maalta, josta olen lähtöisin. Enää ei tarvitse asua kuin pari viikkoa täällä Helsingissä. Kolme vuotta olen täällä asunut, enkä oikein missään vaiheessa kunnolla sopeutunut kaupunkielämään. Palkka tulee olemaan suunnilleen sama mitä nykyäänkin. Mutta mikä parasta, asumiskustannukset tippuu roimasti.

Helsinki on tarkoitettu kaupunkilaisille, ei meille junteille maalaisille, jotka haluavat oleilla enemmän luonnon helmassa. Kaverini suosituksella valitsin Helsingistä asuinpaikakseni aikoinaan Ruoholahden, jonka lähellä ovat ns "kaikki". Aluksi oli kiva kun voi työpäivän jälkeen lähteä kaupungille, ja illalla tapahtumiin. Mutta myöhemmin huomasin, että ei minulle kaupunki ja tapahtumat ole "kaikki". Tottakai kaupungilla ja tapahtumissa tuli käytyä, mutta satunnaisesti. Muuna aikana tekemisen puute kyllä kävi välillä sietämättömäksi.

Minulle tekeminen tarkoittaa kaikkea muuta kuin kaupungissa juoksemista. Esim hiihtämistä, marjastamista, sienestämistä, koirien vientiä metsään, moottorikelkkailua, mönkijällä ajoa, puunikkarointia, yms kaikenlaista puuhastelua. Kaupungissa vain tämä ei oikein onnistunut, lapinlahden ja hietsun "ulkoilualueet" kävivät vähän tylsiksi, eikä ne mitään oikeaa luontoa olekaan.

Joka kerta kun halusi tehdä jotain itseä kiinnostavaa, piti lähteä esim Paloheinään asti hiihtämään, heh suksien kantamista autoonkin katsottiin paheksuen, oltiinhan sentään kantakaupungissa. Tai sitten lähteä serkun luokse Hyvinkäälle asti moottorikelkkailemaan, jossa omaani myös säilytin. Sieni- ja marjametsille piti lähteä aina jonnekin kehäkolmosen ulkopuolelle, jos halusi päästä sellaiseen metsään, ettei heti tule jalkakäytävä vastaan.

Varsinaisesti Helsingin keskustasta en löytänyt oikeastaan mitään tekemistä, muuta kuin kaupassa käyntiä ja silloin tällöin jonkin tapahtuma tai konsertti. Mutta siihen se kyllä jäi. Kaupungista löytää kyllä vaikka mitä kultturelliä, mutta minua ei tuo kulttuuri niinkään kiinnosta, vaan oikea tekeminen.

Ihmiset: Sanotaan että helsinkiläiset ovat töykeitä, ylenkatsovia ja epäkohteliaita. Oma kokemukseni on se, että alkuperäiset stadilaiset ovat mukavia ja ymmärtäväisiä ihmisiä, joiden kanssa tulinkin työpaikalla parhaiten toimeen. Töykeitä ovat ne, jotka ovat juurettomia ja asuvat syystä tai toisesta Helsingissä. Sellaiseksi minäkin kai olisin aikaa myöden tullut.

Sitten se, että maalla voi tehdä paljon asioita ilmaiseksi, tai sitten halvalla. Helsingissä harmitti se, että mitä tahansa haluaa tehdä, niin kaikesta osataan nyhtää rahaa. Sitten joka paikkaan pitää jonottaa tai varata aika. Maalla ei tarvitse jonottaa, eikä aikoja paljon varailla, sen kun tekee mitä lystää ja niin kauan kuin haluaa.

Helsingissä asuessani, huomasin että aina kun haluaa tehdä jotain, niin kauhea suunnittelu ja lähtemisen vaiva. Kaikki mielenkiintoni suuntautui poispäin keskustasta, loppujen lopuksi keskusta oli minulle vain sellainen läpikulkupaikka.

No, kestin sentään kolme vuotta, vähänkin kauemmin niin olisin varmaan tullut hulluksi tekemisen puutteen ja sen vaikeuden takia. Parin viikon päästä tosiaan maalle muutto edessä. Tai "maalle" sanalla en tarkoita varsinaista maaseutua, vaan enemmänkin haja-asutus aluetta, josta ostimme omakotitalon. Palvelut löytyy 7km päästä pikkukaupungin keskustasta, jossa ei tarvitse paljoa jonottaa.

Helsinkiin lähden kyllä kesällä käymään, tosin vain Madonnan konserttia katsomaan. Muutoin pysyn maalla, jossa saa rauhassa "juntteilla" ja kulkea kumisaappaat jalassa. Moottorikelkalle ja mönkijälle on säilytystilaa, tontin pinta-ala kun on 5000 neliömetriä, eli puoli hehtaaria. Tälle tontille mahtuisi siis 5 nurmijärveläistonttia, heh heh. Saa rauhassa tehdä mitä huvittaa, kaikki tekeminen löytyy läheltä ja käykin varmaan niin, että tekemistä löytyy niin paljon, että voisi pitää vähän ylimääräistä lomaa töistäkin.

Ulos lähtiessä ei tarvitse enää muistaa otaa avainta mukaan, koska heh-heh, ovi ei klapsahda lukkoon, ja vara-avain löytyy autotallista jos niin hassusti käy. Isännöitsijä olen minä. Tosin ei täällä maalla ovia paljon lukossa pidetäkään, muuta kuin jos lähdetään itse käymään jossain kauempana.

Tietysti kaupunkielämään tottunut voi pitää esim luomenluontia kauheana toimenpiteenä. Mutta omasta mielestäni se on vain hyvää kuntoilua, samoin kuin nurmikonleikkaus. Tosin mönkijäänkin saisi lumiauran, ja ruohonleikkureita on myös päältäajettavia.

Summa summarum, kyllä maalla on vaan sittenkin mukavaa...

8

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnittelija

Onnitteluni sinulle.

• kaupungista

joku maalla olella. Hyvä, että pääsit pois .
      Ennen Helsinki oli pohjolan valkea kaupunki nykyisin musta

• savon poika Helsinkistä

Olen kateellinen. Hyvät jatkot sinulle sinne mualle.

• vaiva?

"Helsingissä asuessani, huomasin että aina kun haluaa tehdä jotain, niin kauhea suunnittelu ja lähtemisen vaiva."

Hmm, mikäs vaiva ja suunnittelu lähtemisessä oli, itse kokenut niin päin että nurmijärven landella kun vielä vakituisesti asun niin aina pitää kiirehtiä siihen tiettyyn harvan aikataulun määräämään dösään kaukaiselle pysäkille ja laskea vaihdot ja paluut aikataulujen mukaan, jos myöhästyy niin menee kaikki suunnitelmat pieleen. Helsingissä paljon vapaa-aikaa viettäessäni ja oleillessani taas ei tarvitse kuin ulos lähteä niin pysäkki on heti kulman takana ja dösiä menee puolentusinaa eri linjaa lyhyin aikavälein, tarvitse pahemmin miettiä ja päätään vaivata. Kyytiin vaan ja menoks.

• pois pois.. maalle

Totta, Ruoholahdestakin pääsi hyvin julkisilla joka puolelle kaupunkia. Käytin niiitä kyllä aina kun mahdollista, eikä autolla kantakaupungissa useinkaan järkevää ollutkaan suhailla. Kuitenkin mielenkiintoni kohteet olivat kehäkolmosen ulkopuolella, ja sellaisissa paikoissa mihin julkisilla ei pääse, niihin täytyi lähteä omalla autolla. Ja onhan siinä lähtemisen vaivaa, jos täytyy ensin puoli tuntia ajaa autolla, tosin jälkiviisaana olisi ollut järkevää asua jossain kehäkolmosen nurkilla.

Nurmijärvellä tai muullakaan maalla ei julkisten käyttäminen tule mieleenkään, auto on siellä aivan luonnollinen vaihtoehto, juurikin harvojen vuorovälien takia. Mutta esim Nurmijärvelläkään ei tarvitse kauas ajaa, kun löytää jo mieleistä tekemistä, siis meikäläisen tapauksessa.

Tietysti elämä vaatii lähipiirin eli sukulaiset ja ystävät, niitä on vaikea alkaa uudelleen rakentamaan. Niinpä näin järkevimmäksi muuttaa takaisin sinne mistä olen lähtenyt, koska siellä on ns elämäkin. Vaikka joitain ystäviä olen toki saanut Helsingistäkin, niin ei muutaman ystävän varaan silti elämää voi rakentaa.

• pois pois.. maalle
        pois pois.. maalle kirjoitti:

Totta, Ruoholahdestakin pääsi hyvin julkisilla joka puolelle kaupunkia. Käytin niiitä kyllä aina kun mahdollista, eikä autolla kantakaupungissa useinkaan järkevää ollutkaan suhailla. Kuitenkin mielenkiintoni kohteet olivat kehäkolmosen ulkopuolella, ja sellaisissa paikoissa mihin julkisilla ei pääse, niihin täytyi lähteä omalla autolla. Ja onhan siinä lähtemisen vaivaa, jos täytyy ensin puoli tuntia ajaa autolla, tosin jälkiviisaana olisi ollut järkevää asua jossain kehäkolmosen nurkilla.

Nurmijärvellä tai muullakaan maalla ei julkisten käyttäminen tule mieleenkään, auto on siellä aivan luonnollinen vaihtoehto, juurikin harvojen vuorovälien takia. Mutta esim Nurmijärvelläkään ei tarvitse kauas ajaa, kun löytää jo mieleistä tekemistä, siis meikäläisen tapauksessa.

Tietysti elämä vaatii lähipiirin eli sukulaiset ja ystävät, niitä on vaikea alkaa uudelleen rakentamaan. Niinpä näin järkevimmäksi muuttaa takaisin sinne mistä olen lähtenyt, koska siellä on ns elämäkin. Vaikka joitain ystäviä olen toki saanut Helsingistäkin, niin ei muutaman ystävän varaan silti elämää voi rakentaa.

Tietysti onhan asiassa sellainenkin laita, että kerrostalossa on aina vähemmän tekemistä kuin omakotitalossa. Tosin Helsingissä minulla ei ole varaa omakotitaloon, mutta maalla on.

Esimerkiksi aurinkoinen ilta työpäivän jälkeen. Kerrostalossa sitä ihmettelee pölyisten lasien takaa, katselee liikennerallia, ja miettii mihin sitä voisi vielä lähteä nauttimaan kauniista illasta. Taas lähteminen on avainsana. Kun taas omakotitalossa, voi viettää kaunista iltaa vähän samaan tapaan kuin mökillä, eli puuhastella jotain ja välillä vain oleilla pihakeinussa tms. Ei tarvitse välttämättä lähteä mihinkään.

• tervemenoa!
        pois pois.. maalle kirjoitti:

Tietysti onhan asiassa sellainenkin laita, että kerrostalossa on aina vähemmän tekemistä kuin omakotitalossa. Tosin Helsingissä minulla ei ole varaa omakotitaloon, mutta maalla on.

Esimerkiksi aurinkoinen ilta työpäivän jälkeen. Kerrostalossa sitä ihmettelee pölyisten lasien takaa, katselee liikennerallia, ja miettii mihin sitä voisi vielä lähteä nauttimaan kauniista illasta. Taas lähteminen on avainsana. Kun taas omakotitalossa, voi viettää kaunista iltaa vähän samaan tapaan kuin mökillä, eli puuhastella jotain ja välillä vain oleilla pihakeinussa tms. Ei tarvitse välttämättä lähteä mihinkään.

"Tosin Helsingissä minulla ei ole varaa omakotitaloon, mutta maalla on. "

tulihan se sieltä. olisit vain kirjoittanut ensimmäiseen viestiisi tämän, niin ei olisi niin paljon tarvinnut ihmetellä.

eli köyhä katkera maalainen se sieltä kirjoitteli.. olisi voinut päätellä jo noista parista virkkeestä että hankit ravintosi sienestämällä/marjastamalla...

• Nimetön

Aika ankea paikka varsinkin lapsille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5040
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1219
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1149
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1103
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      769
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe