Onko miesten kokemaa parisuhdeväkivaltaa tutkittu kunnolla suomessa? En ole löytänyt mitään laajaa tutkimusta joka keskittyisi kyseiseen asiaan.
Mitä olen kuullut ja nähnyt juttuja lähipiirissäni, niin olen aika varma että todella monet tapaukset jäävät parien omiksi tiedoiksi. Mistäköhän tämä johtuu?
Erillaiset tilanteet saattavat vaikuttaa monien miesten mielestä aika mitättömiltä, kuten esimerkiksi alentava kielenkäyttö ja haukkuminen, joka on todella yleistä.
Esimerkiksi: saatanan laiska paska, voisit sinäkin joskus tyhjentää tiskikoneen.
Mielestäni tämän voisi lukea henkiseksi väkivallaksi. Monet miehet eivät edes noteeraisi moista kielenkäyttöä.
Myöskään monet miehet eivät pidä väkivallalla uhkailua tai uhkaavaa käytöstä oikeastaan minään.
Esimerkki: Nainen heittää miestä kohti lasin joka rikkoutuu.
Todennäköisesti monet pitää sellaista normaalina riitelynä. Mutta tilanne jossa mies uhkaa väkivallalla naista, katsotaan se huomattavasti vakavammaksi. Joissain tutkimuksissa, joka käsittelee naisiin kohdistuvaa väkivaltaa Uhkailu luetaan väkivallaksi.
Miehiin kohdistuva naisten tekemä fyysinen väkivalta on luultavasti paljon huomaamattomampaa, verrattuna siihen jos mies on tekijänä. Esimerkkinä omakohtainen kokemus
Esimerkki: Olin humalassa viettämässä iltaa kavereitteni kanssa ja tyttöystäväni oli meidän mukana. Kommentoin erään naisartistin vartaloa ja tyttöystäväni jostain syystä loukkaantui siitä ja yllättäen läimäytti minua. No se tilanne pyyhittiin pois muutamalla läpällä ja naurun pyrskähdyksellä, eikä sitä muisteltu enään sen jälkeen.
Jos mietitään kuinka vakava tilanne olisi ollut jos olisin lyönyt tyttöystävääni kavereideni edessä.
Mielestäni aiheesta pitäisi tehdä laaja ja kattava tutkimus, jotta ongelmista voitaisiin keskustella esim. Mediassa ja mikä tärkeintä, jotta saataisiin muutosta myös tähän asiaan. Jos ei ole faktoja niin on paha lähteä korjaamaan asiaa. Siitä voisi olla myös apua naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemisessä, koska monissa perheväkivalta tapauksissa kumpikin osapuoli käyttäytyy väkivaltaisesti.
Parisuhdeväkivalta
16
552
Vastaukset
- Rantasaunio
se saatanan laiska paska ei tyhjennä tiskikonetta? Vaan vetää herneen nenään, kun puoliso viimein päättää sanoa asiasta.
Lasien heittely on naisten helmasynti. Minä olen saanut naisen heittämän lasin päin naamaa siten, että huuli halkesi. lasi oli tarkoitettu naisen poikaystävälle ja tapahtumapaikka oli ravintola.
Viimeiseen esimerkkiin sanoisin, että huonosti käyttäytyvä mies saa huonoa käytöstä osakseen. Onko pakko kehua muiden naisten ulkonäköä tyttöystävän läsnäollessa. Ihmettelet vielä että "jostain syystä". Puupäähän sinä olet.
Ei naisen väkivaltaisuus noissa kaikissa luettelemissasi muodoissa ole mikään salaisuus. Naiset käyttäytyvät tuolla tavoin. Mitä ehdotat tehtäväksi? Parisuhdeterapiaa vai keskustelua omien ja puolison vanhempien kanssa? Keskustelua ystävien ja sisarusten kanssa kanssa? Poliisitutkinnasta ja kostosta tuskin on kenellekään hyötyä.- Ämmille nokkaan....
vanhaan malliin...niin asiat hoituu. Oliko muuta?
- henkilökohtaista
kokemusta miehenä ko. asiasta.
Seurustelin joskus 1990-luvulla naisen kanssa, jonka persoonallisuus muuttui ja tuli väkivaltaiseksi heti kun nautti alkoholia vähänkin. Ko. naisella on tapana läimäytellä minua aina silloin tällöin, kun tuli riitaa.
Se mikä oli huomioinarvoista, että kun ko. nainen läimäytteli ihan kunnolla minua julkisilla(kin) paikoilla, niin tämä herätti muissa ihmisissä lähinnä huvitusta. Entäpä jos asiat olisivat olleet toisin päin, että minä olisin ollut väkivaltainen, niin suhtautuminen asiaan olisi todennäköisesti ollut toinen. - kekkonen
Mielestäni ei ole parisuhteen kannalta kovinkaan järkevää alentaa tai haukkua toista verbaalisesti. Kuka siinä voittaa yhtään mitään. Sellainen käytös vaan luo lisää jännitteitä.
Mitä tulee siihen väkivaltaiseen käyttäytymiseen, niin minun mielestäni ei ole oikeutettua lyödä toista missään tilanteessa. On toinen kuinka puupää tahansa. Sama koskee miehiä. Vaikka kuinka nainen nalkuttaisi niin mielestäni ei ole oikeutettua lyödä.
Mielestäni on todella väärin sanoa, että naiset nyt vaan käyttäytyy sillein. Se ei ole kovinkaan vahva peruste. Varsinkin tuollainen yleisillä paikoilla riehuminen on suorastaan säälittävää.
Ratkaisuja voisi olla yleinen keskustelu mediassa. Saattaisi edes joissain herättää kysymyksiä miten tulee käyttäytyä pariaan kohtaan.
Joku ajankohtaisen kakkosen teemailta tai jotain... - Rantasaunio
kekkonen kirjoitti:
Mielestäni ei ole parisuhteen kannalta kovinkaan järkevää alentaa tai haukkua toista verbaalisesti. Kuka siinä voittaa yhtään mitään. Sellainen käytös vaan luo lisää jännitteitä.
Mitä tulee siihen väkivaltaiseen käyttäytymiseen, niin minun mielestäni ei ole oikeutettua lyödä toista missään tilanteessa. On toinen kuinka puupää tahansa. Sama koskee miehiä. Vaikka kuinka nainen nalkuttaisi niin mielestäni ei ole oikeutettua lyödä.
Mielestäni on todella väärin sanoa, että naiset nyt vaan käyttäytyy sillein. Se ei ole kovinkaan vahva peruste. Varsinkin tuollainen yleisillä paikoilla riehuminen on suorastaan säälittävää.
Ratkaisuja voisi olla yleinen keskustelu mediassa. Saattaisi edes joissain herättää kysymyksiä miten tulee käyttäytyä pariaan kohtaan.
Joku ajankohtaisen kakkosen teemailta tai jotain...Kannatetaan. Julkinen keskustelu olisi hyvä asia. Sen voisi käydä siten, että ei uhriuteta ja säälitellä miehiä. Ennemminkin voisi tapakasvattaa nuoria pareja.
Kyse on samasta asiasta kuin murkkujen kiukuttelu. Ei se tietenkään ole hyvä asia, mutta ei sille oikein mitään voikaan. Murkut kiukuttelevat aikansa ja muut ihmiset eivät voi tehdä mitään muuta kuin yrittää tulla toimeen. Sama koskee parikymppisiä naisia. Hekin kiukuttelevat, läpsivät ja huutavat aikansa ja sitten se on ohi. Pitää yrittää tulla toimeen. Kyse on toisenlaisesta ja toisella tavalla motivoituneesta väkivallasta kuin miehillä. Missä on vanhemman sukupolven tuki nuorille pareille? Miksi heidät jätetään kipuilemaan keskenään? - suhtautuminen
henkilökohtaista kirjoitti:
Seurustelin joskus 1990-luvulla naisen kanssa, jonka persoonallisuus muuttui ja tuli väkivaltaiseksi heti kun nautti alkoholia vähänkin. Ko. naisella on tapana läimäytellä minua aina silloin tällöin, kun tuli riitaa.
Se mikä oli huomioinarvoista, että kun ko. nainen läimäytteli ihan kunnolla minua julkisilla(kin) paikoilla, niin tämä herätti muissa ihmisissä lähinnä huvitusta. Entäpä jos asiat olisivat olleet toisin päin, että minä olisin ollut väkivaltainen, niin suhtautuminen asiaan olisi todennäköisesti ollut toinen.olisi ollut erilainen? Siksi, koska se on ERI ASIA. Tyttö on aina uhri.
- Rantasaunio
suhtautuminen kirjoitti:
olisi ollut erilainen? Siksi, koska se on ERI ASIA. Tyttö on aina uhri.
Pienempikokoinen, lasten tapauksessa nuorempi, heikompi tai aseeton on puolustuskyvytön isompaa, vanhempaa lasta, voimakkaampaa tai aseistettua hyökkääjää vastaan. Mihin on unohtunut vanhanaikainen moraalisääntö olla lyömättä pienempää ja heikompaa?
- olet oikeassa
Rantasaunio kirjoitti:
Pienempikokoinen, lasten tapauksessa nuorempi, heikompi tai aseeton on puolustuskyvytön isompaa, vanhempaa lasta, voimakkaampaa tai aseistettua hyökkääjää vastaan. Mihin on unohtunut vanhanaikainen moraalisääntö olla lyömättä pienempää ja heikompaa?
"Mihin on unohtunut vanhanaikainen moraalisääntö olla lyömättä pienempää ja heikompaa? "
Vielä kun feministit oppisivat tämän moraalisäännön. - että nainen lyö miestä,
suhtautuminen kirjoitti:
olisi ollut erilainen? Siksi, koska se on ERI ASIA. Tyttö on aina uhri.
muttei ole hyväksyttävää, että mies lyö naista?
- koska nainen on
että nainen lyö miestä, kirjoitti:
muttei ole hyväksyttävää, että mies lyö naista?
fyysisesti hennompi ja hauraampi. Kysymyksessä on itse asiassa positiivinen väkivalta, jota monet pitävät hyväksyttynä asiana.
- moraalisääntö
Rantasaunio kirjoitti:
Tarkoitatko, että pienempi ja heikompi saa vittuilla ja haastaa riitaa mielensä mukaan? Ei taida toimia, vaan turpaan tulee.
- vähätellään jatkuvasti
henkilökohtaista kirjoitti:
Se mikä oli huomioinarvoista, että kun ko. nainen läimäytteli ihan kunnolla minua julkisilla(kin) paikoilla, niin tämä herätti muissa ihmisissä lähinnä huvitusta. Entäpä jos asiat olisivat olleet toisin päin, että minä olisin ollut väkivaltainen, niin suhtautuminen asiaan olisi todennäköisesti ollut toinen.Herää kysymys onko suomen oikeus sukupuoli valikoivaa ja sokea naisen väkivallalle.Valikoituuko tuomareiksi miehiä jotka antavat naisten rikokset liian helposti anteeksi ja nais tuomareita jotka käyttävät valtaansa kostaakseen miehille.
- väkivalta!?
koska nainen on kirjoitti:
fyysisesti hennompi ja hauraampi. Kysymyksessä on itse asiassa positiivinen väkivalta, jota monet pitävät hyväksyttynä asiana.
Olipas se oikein ikäänkuin lakiihmisen käsitys asiasta? Minkähänlainen on positiivinen väkivalta?
Ihminen on kokonaisuus ja sihen kuuluu fyssinen ja henkinen hyvinvointi /pahonvointi ja olisi jo aika täydentää ymmärrystä sekä lakia että niin naiset kuin miehetkin tarvitsevat ja ovat oikeutettuja saaman kumpaankin ihmisarvoon perustuvan välttämättömmyden turvaksi lain.
Väkivalta on todettu ja tiedostettu välivallaksi naisten ja lasten kohdalla molemmissa ja niin tulee ollakkin . Mutta miesten kohdalla tämä ei ole toteutunut.
Miehiä voi ja saa kohdella aivan miten vaan ja aina vedotaan fyysiseen kokoon tai "vahvuuteen". Minkä sille mies itse voi jos on isompi kokoinen?
Esimerkkejä on paljon siitä miten pelkkä koko ei ratkaise väkivallna käyttöä tai muotoa.
Positivisuus tarkoittaa hyvettä eikä väkivaltaa.Näin se on.
- Sanelma*
ei ole asiallista eikä suotavaa. Kuitenkin enemmän ihmettelen, miten ihmeessä sille saatanan laiskalle paskalle on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa tyhjentää sitä vitun tiskikonetta - onko jokin erityisalueisiin suoritettu tarkkuuslobotomia vai missä vika?
On se kuitenkin kivaa asua yksin - mikäli haluaa keskustella saatanan laiskan paskan tiskikoneen tyhjentämättä jättänneen henkilön kanssa, voi asettua mukavasti peilin ääreen jutustelemaan... - Julkisuuteen
Henkinen väkivalta on ollut todella jatkuvasti se suurin provokaattori sekä salattu sekä piiloteltu ja on painettu villiasella josta on valtavasti kärsineet lapset,sekä miehet parisuhteissa.
Eläimet ovat myös tämän kohteena.
Yhteiskunta kipuilee ja maksaa valtavasti rahaa sekä erilaiset syy/seuraamus johdannaiset kasvussa sekä ihmisten itsekkyyksissä ovat oikeasti vain kasvattaneet tätä kyvyttömyyttä kasvaa käyttäytymisessä suvaitsevuuteen.
Naisten käytöstä henkisenväkivallan käyttäjinä ei ole saatettu lähestulkoonkaan julkisuuteen saatikka tutkimukseen mikä vaikutus on sillä miehiin ja lapsiin.
Yhteiskunta pakoilee tätä kysymystä ja naiset vaatii ja keinottelee paljon sen pimittämiseen.
Perheväkivallasta on yksipuolinen kuva joka leimautuu "miesten aikaansaamksi" ja täten mies jää huomioimatta miehenä vaan hänestä tehdää ellei ole "syyllinen" vain siksi kun on mies.
Uhriutumista ei tapahdu miehille eikä sääliä jos asiaa aukottomasti katsottaisiin todellisuuden pohjalta, totuus pitäisi tuoda esiin.
Myös todellakin pitäisi naisetkin kasvattaa kantamaan vastuu käytöksestään suhteissa ja kasvattajana että esimerkkiytenä perheessä.
Miehet etsii, liikaa tämän henkisen väkivallan edessä pakoreittejä peitelläkseen koska ei voi tehdä asialle mitään , kun annetaan ymmärtää että tätä tulisi hyväksyä ja kestää sekä sietää!Vain siksi koska on mies?
Kannatan julkista ja laajaa kesksutelua sekä oikeslaitosten suhtautumista asiaan , sillä on iso joukko perheitä jotka on hajonneet sekä omaisuudet jaettu naisille tämän väkivallan seurauksena. - Käsite
Naisen ja miehen käyttämä väkivalta on jakautunut eritysen epäsuhtaisesti.
Miehellä on suhteessa naiseen eroja. Fysiikka, koko,sukupuolielimet,naisen mielestä rumempi,lisäksi naisen mielestä "velvollinen tuottamaan naiselle omaisuutta. Tämä on myös lain tulkinta asiasta.
Naisen erot ovat heidän oamsta mielestään. Pienempi koko,heikompi,kauniimpi,herkempi, avuttomampi,sukupuolielimet, tunteikkaampi ym.
Niin myös lainkin mielestä.
Tätä ero käsitettä käytetään miestä vastaan naisen eduksi ja täten sallitaan ja unohdetaan täysin henkinen ihmiskäsitys sekä yhdenvertaisuus täten.
Lisäksi perhe ja isä/äiti perusyksikkö käsite on tämän vastakkain asettelun tuloksena syrjäytetty vanhemmuus velvoitteista. Ratkaisuja on avioerot ja yksinhuoltajuus sekä viimekädessä huostaanotot ja huolettomuus. Käytännössä vastuuttomuus.Tätä tukee yhteiskunta ja laintulkinnat/päätökset.
Väkivalta käsitteenä tulisi tiedostaa kokonaisuudeksi ja huomata miten välttämätön osa ihmisyttä on henkinen hyvinvointi ja mikä merkitys sillä on väkivallassa niin fyysisessä kuin henkisessäkin. Olipa tämän vaikutuspiirissä mies,nainen,lapsi, aikuinen ,vanhus tai kuka muukaan.
Pakolaisuus esim: perustuu pelkoon joka aiheuttaa fyysisistä turvattomuutta henkisen hädän seurauksena. Niin myös kaiken fyysisen väkivallan takana on henkinen väkivalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332549
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070