http://paakirjoitus.blogit.kauppalehti.fi/2009/03/25/tuleeko-mokkiverosta-lypsylehma/
Suomalaiset käyttävät yhä enemmän aikaa mökeillään, mutta mitä he saavat vastineeksi maksamistaan yhä kasvavista kiinteistöveroista? Eivät juuri mitään.
Tuleeko mökkiverosta lypsylehmä
5
309
Vastaukset
kiinteistöistä ne kunnat yrittää kerätä varoja keinolla millä hyvänsä. Jos ei kerätä veroja, niin laitetaan jonkinlainen kunnalle vuosittain kiinteistöistä maksettava ympäristökorvaus maksettavaksi. Nimikkeinä noille piiloveroille ovat kaikenmaailman ekomaksut. kesämökkeihinhän ne ensimmäiseksi kohdistettiin ja sitten asuntoihin.
Sama kun seurakuntalaisten vähetessä jäljelle jääviltä perittäisi ruumiin mätänemismaksua kirkolle menevänä ympäristökorvauksena.
Maailma pelastuu kun maksat ympäristömaksua talousasiansa sosiaalidemokraattisesti hoitaneelle kunnalle.- siitä ilmeisesti
sellainen on yhä kasvavassa määrin tulossa.
En kuitenkaan pidä tällaisten vapaa-ajan asuntojen verottamista niin phana, kun niitä ei ole pakko pitää. Muutenkin kahden kaukana toisistaan olevan asunnon ylläpitäminen ja niiden välillä liikkuminen syö paljon luonnonvaroja ja kuormittaa ympäristöä ja on siksi huono asumiskehitys.
Mutta tämä vapaa-ajan asuntojen verotuksen kiristäminen vaikuttaa myös näiden vapaa-ajan kiinteistöjen arvoihin, ja vaikuttaa valikoivasti. Sillä on selvää että jos tällaista verotusta kiristetään niin juuri vaatimattomammasta päästä olevat vapaa-ajan kohteet menettävät arvoaan(kun pienempituloisemmat alkavat luopua yleensä vaatmattomammista kohteistaan, mitkä kohteet eivät vauraampia kiinnosta lainkaan), kun taas ökylipaikoilla olevien ökylikohteiden arvoihin ei tällainen kiinteistöveron kiristys juuri mitään vaikuta. Lisäksi nämä ökylimmät kohteet ovat nykyään yhä enemmän myös n.s. kakkosasuntoja, ja eivät edes ole vapaa-ajan kohteen korkeammassa veroluokassa. Vielä kunnatkin mielellään hyväksyvät tällaisia arvokkaampia vapaa-ajan kiinteistöjä vakituisiksi asunnoiksi, kun katsovat saavansa hyvätuloisia ihmisiä kuntaansa törsäämään ja heiltä enemmän tuloveroakin voivat saada. Vaatimattomampia kohteita taas ei juurikaan vakituisiksi asunnoiksi edes hyväksytä, kun kunnat pelkäävät niiden tuovan pienituloisempia kuntaan.
Mutta pahin on tämä vakituisena asuntona olevien kiinteistöjen kiinteistöveron korotus jolla tätä kela-maksuakin nyt sitten rahoittamaan aletaan. Tätä veroa joutuvat maksamaan kaikki, eikä siltä voi mitenkään välttyä. Niinhän se jo Lipponenkin sanoi, että turha on kuntien valittaa rahapulaansa kun heille tämä kiinteistövero on vielä lähes käyttämätön lähde. Nyt sitten toteuttavat tätä Lipposen sosialidemokraattista verotuspolitiikkaaa.
Ovat minunkin kunnassani niin vielä tarkkoja, että yhtä mittaa päivittävät tonttiarvojakin jotta saavat korotettua tätä kiinteistöveroa vielä ilman itse prosentin nostamistakin. - Ilveksentassu
Kiinteistöveroprosentti on 0.5 % kiinteistön arvosta. Kesämökin kiinteistövero voi ola enintään 0.60 % korkeampi kuin vakinaisen asunnon kiinteistöveroprosentti. Nyt puhutaan siis aika pienistä asioista ja summista! Jos on varaa pitää mökkiä, on varaa maksaa lakisääteiset veronsakin. Mutta porvarihan nukkuu tunnetusti huonosti...
- jos varaa pitää mökkiä
Tosiaankin jos on varaa pitää mökkiä niin miksi sitten ei myös veroja pysty maksaan.
- olen sitä
jos varaa pitää mökkiä kirjoitti:
Tosiaankin jos on varaa pitää mökkiä niin miksi sitten ei myös veroja pysty maksaan.
mieltä, että jos tämänkaltaiset asiat kuin kiinteistöverojen korotukset ja tämä työnantajien kelamaksun poisto, valtion progressiivisen tuloveron miljardien kevennykset ja hullun lailla laukkaava inflaatio eivät ole heikommassa asemassa olevan kannalta huonoja juttuja niin sitten joko olen jostain syystä täysin harhautunut tekemään näistä asioista vääriä havaintoja ja johtopäätöksiä, tai sitten muuten vaan jauhan tällaisia asioita ihan väärässä paikassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202920Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3602590Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o452348Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä272332Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581898Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181429Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121422- 721353
- 561289
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?141271