ES-lampun antama valoteho vähenee käytössä suhteellisen nopeasti. Ei tarkoita, että sen ottama sähköteho vähenis samassa suhteessa vaan sähköä kuluu entiseen tahtiin koska lampun kanta kuumenee. Kannattaakin es-lamppun kannan lämpötilaa tarkkailla ja vaihtaa lamppu hyvissä ajoin "ennen aikojaan". Itellä alkoi valaisimesta tulla "sähkön hajua" kun lampunkanta kuumeni liikaa.
ES-lampuista!
16
768
Vastaukset
- kuumeneminen
johtuu. Onko kuumeneminen ja valotehon pieneneminen jotekin sidoksissa toisiinsa. Minkä merkkisestä es-lampusta aloittaja kertoi.
- huomioitsija.
viime syksynä hoksasin huoneessa käryä. Tuli kattovalaisimesta jossa es-lamppu. Lampun kanta oli tulikuuma. Käry oli niinkuin siitä bakeliittisesta lampunpitimestä lähtöisin. En huomioinut minkä merkkinen lamppu oli. Laitoin tilalle Elman FE-2U 15W 230V 50Hz 135mA. Eilen vaihdoin n. puoli vuotta käytössä olleen tilalle uuden kun valoteho oli hiipunut. Lampun kantaosa kävi jonkunverran kuumana. Ei kumminkaan käryä tullut (vielä). Nyt on Elman DEF-2U 15W 230V 50Hz 135MA.
Niin. Onko lampun vanheneminen/valotehon hiipuminen kytköksessä lampun ottamaan sähkötehoon siten, että valotehon väheneminen lisää lampun ottamaa sähkötehoa joka ilmenee lampunkannan kuumenemisena. - koko lamput
huomioitsija. kirjoitti:
viime syksynä hoksasin huoneessa käryä. Tuli kattovalaisimesta jossa es-lamppu. Lampun kanta oli tulikuuma. Käry oli niinkuin siitä bakeliittisesta lampunpitimestä lähtöisin. En huomioinut minkä merkkinen lamppu oli. Laitoin tilalle Elman FE-2U 15W 230V 50Hz 135mA. Eilen vaihdoin n. puoli vuotta käytössä olleen tilalle uuden kun valoteho oli hiipunut. Lampun kantaosa kävi jonkunverran kuumana. Ei kumminkaan käryä tullut (vielä). Nyt on Elman DEF-2U 15W 230V 50Hz 135MA.
Niin. Onko lampun vanheneminen/valotehon hiipuminen kytköksessä lampun ottamaan sähkötehoon siten, että valotehon väheneminen lisää lampun ottamaa sähkötehoa joka ilmenee lampunkannan kuumenemisena.Näppituntumalla kokeille 7W energialamppu on kuumempi kuin 15W hehkulamppu. Jos ensimmäinen kuluttaa vähemmän enerrgiaa, niin miten se voi olla kuumempi? En ymmärrä ja luulen että sähkön säästölupaukset ei täyty, pitäisi mitata virrat ja tarksitaa asia.
- huomioitsija.
koko lamput kirjoitti:
Näppituntumalla kokeille 7W energialamppu on kuumempi kuin 15W hehkulamppu. Jos ensimmäinen kuluttaa vähemmän enerrgiaa, niin miten se voi olla kuumempi? En ymmärrä ja luulen että sähkön säästölupaukset ei täyty, pitäisi mitata virrat ja tarksitaa asia.
pointti onkin siinä, että es-lamppu kannattaa vaihtaa ajoissa uuteen eikä "polttaa loppuun". Näin ainakin noissa halpislampuissa. Kalliimmista en tiedä.
- EU:ssa
huomioitsija. kirjoitti:
pointti onkin siinä, että es-lamppu kannattaa vaihtaa ajoissa uuteen eikä "polttaa loppuun". Näin ainakin noissa halpislampuissa. Kalliimmista en tiedä.
Edellä kokeiltu näppitesti lämpötillasta koski ihan tuliterää lamppua.
Energiansäästölampun rahaa säästävä vaikutus ei tshdo toteutua edes luvatuilla polttotunneilla, saati sitten jos niitä alkaa vaihdella ennen aikaisesti.
Paska keksintö, ihan raakile vielä. - Valovirta
EU:ssa kirjoitti:
Edellä kokeiltu näppitesti lämpötillasta koski ihan tuliterää lamppua.
Energiansäästölampun rahaa säästävä vaikutus ei tshdo toteutua edes luvatuilla polttotunneilla, saati sitten jos niitä alkaa vaihdella ennen aikaisesti.
Paska keksintö, ihan raakile vielä.Vaikka laadukas energiansäästölamppu kestäisi vain puolet ilmoitetusta ja lämmöstä tulisi hyödyksi peräti 80 % (eli keskimääräistä enemmän), niin se voi tulla silti halvemmaksi kuin hehkulamppu!
Ja ihan turha arvioida tehon kulutusta näppitesteillä, itse olen tehoja mitannut kunnon laitteistolla ja ilmoitetut tehot pitivät hyvin paikkaaansa, todellinen teho oli yleensä jopa hieman ilmoitettua pienempi!
Mikä tekee energiansäästölampusta raakileen? - lamppuja odotellessa
Valovirta kirjoitti:
Vaikka laadukas energiansäästölamppu kestäisi vain puolet ilmoitetusta ja lämmöstä tulisi hyödyksi peräti 80 % (eli keskimääräistä enemmän), niin se voi tulla silti halvemmaksi kuin hehkulamppu!
Ja ihan turha arvioida tehon kulutusta näppitesteillä, itse olen tehoja mitannut kunnon laitteistolla ja ilmoitetut tehot pitivät hyvin paikkaaansa, todellinen teho oli yleensä jopa hieman ilmoitettua pienempi!
Mikä tekee energiansäästölampusta raakileen?Mulla tulee 94% lamppujen lämmöstä hyödyksi.
Raakileilla tarkoitan mm. hidasta syttymistä ja suurta vikaantumisprosenttia.
Olen vaihtanut keittiöön energinasäästölamput ja talviaamuna menee kymmentkunta sekuntia kun odottaa että näkee turvallisesti jatkaa matkaa kahvinkeittimelle. - Vaovirta
lamppuja odotellessa kirjoitti:
Mulla tulee 94% lamppujen lämmöstä hyödyksi.
Raakileilla tarkoitan mm. hidasta syttymistä ja suurta vikaantumisprosenttia.
Olen vaihtanut keittiöön energinasäästölamput ja talviaamuna menee kymmentkunta sekuntia kun odottaa että näkee turvallisesti jatkaa matkaa kahvinkeittimelle.Suuri vikaantumisprosentti ei niinkään johdu tekniikan raakiludesta, päin vastoin. Komponentit on optimoitu tuotantokustannusten minimoimiseksi jo ehkä liiankin halvoiksi, jolloin vikaprosentti on suuri. Uskallan epäillä, että aivan 1990-luvun alussa valmisetut lamput olivat jopa nykyisiä varmempitoimisia, toki paljon kalliimpia. Kuinka paljon laadusta ollaan valmiita maksamaan?
Useimmat lamput palavat heti syttymisen jälkeen 40 % kirkkaudella. Jos siinä ei näe kulkea, ei näe sitten kunnolla täydellä kirkkaudellakaan, eli valaistus tai lamput on alimitoitettu. Jotkut lamput tosin valaisevat syttymisensä jälkeen vain 10 % valovirralla ja silloin ei kyllä näekkään. On myös induktioenergiansäästölamppu, joka syttyy välittömästi täyteen kirkkauteen. - taitaa--
huomioitsija. kirjoitti:
Niin. Onko lampun vanheneminen/valotehon hiipuminen kytköksessä lampun ottamaan sähkötehoon siten, että valotehon väheneminen lisää lampun ottamaa sähkötehoa joka ilmenee lampunkannan kuumenemisena.olla halpistuote. Hehkulampun näköiset kestävät huonosti kokemukseni mukaan.
Meillä on käytössä ES-lampuja, noita E27 kannalla
olevia, lähinnä matalissa ulkovalopylväissä ja
piilotettuna ulkoportaikkoihin. Sisätilat on hoi-
dettu PL-lampuilla, niillä ainoilla oikeilla,
lähinnä uppovalaisimissa.
Lamppujen kestolla on ero kuin yöllä ja päivällä
PL-lamppujen hyväksi.
Viime syksynä tein kertavaihdon noihin kahdeksaan
matalaan ulkotolppaan. Olivat palaneet PIR-kytki-
mien ja osa hämäräkytkimien ohjaamina noin 5-6
vuoden aikana. Onneksi en heittänyt noita käytet-
tyjä pois, sillä näitä uusia olen joutunut vaih-
tamaan jo useita. Kysymyksessä on 7 ja 9W:n lamp-
put.
Ongelma onkin nykyisin löytää kestävä ES-lamppu.
Ne harvat merkit, jotka tulivat markkinoille noin
10 vuotta sitten olivat kestävämpiä kuin nykyiset
ES-lamppujen yleistyessä. Markkinoilla on suoraan
sanoen täyttä skeidaa. Muistan nähneeni jonkin
"kuluttajalehden" testin jossa saman valmistajan
merkillä olevat eri tehoisetkin menivät ristiin
kestävyydessä.
Olisikohan tuossa SVS:lle, Suomen Valotekniselle
Seuralle työsarkaa.- maallikoille
mikä (olennainen) ero on ES-lampuilla ja
PL-lampuilla?
Eikös ne ole molemmat monelle mutkalle väännettyjä
pieniä loisteputkia? - Valovirta
maallikoille kirjoitti:
mikä (olennainen) ero on ES-lampuilla ja
PL-lampuilla?
Eikös ne ole molemmat monelle mutkalle väännettyjä
pieniä loisteputkia?Ns. tavallisilla energiansäästölampuissa on sisäänrakennettu liitäntälaite ja hehkulampun kanta. Mielestäni kaikkia lamppuja, joilla voidaan suoraan korvata perinteinen lamppu ja säästää energiaa (valotehon kärsimättä) voidaan nimittää energiansäästölampuksi.
Pienoisloistelamput on varustettu pistokannalla ja vaativat ulkoisen kuristimen tai liitäntälaitteen. Niissä ei ole sisäistä elektroniikkaa, joten ovat varmempitoimisia, mutta eivät välttämättä keskimäärin pitkäikäisempiä. - tapa..
Valovirta kirjoitti:
Ns. tavallisilla energiansäästölampuissa on sisäänrakennettu liitäntälaite ja hehkulampun kanta. Mielestäni kaikkia lamppuja, joilla voidaan suoraan korvata perinteinen lamppu ja säästää energiaa (valotehon kärsimättä) voidaan nimittää energiansäästölampuksi.
Pienoisloistelamput on varustettu pistokannalla ja vaativat ulkoisen kuristimen tai liitäntälaitteen. Niissä ei ole sisäistä elektroniikkaa, joten ovat varmempitoimisia, mutta eivät välttämättä keskimäärin pitkäikäisempiä.Mielestänin hehkulamppukielto on idiotismia.
Olisi ennemin kielletty uusien hehkulmappuvalaisimeien myynti. Pikkuhiljaa valaisinkanta olisi muuttunut pienloistelampullisiksi. Hehkulampuille olisi voitu määrätä joku pieni energiavero piiskaksi, jolla olisi tasoitettu hintaeroa energiansäästölamppuihin. - Valovirta
tapa.. kirjoitti:
Mielestänin hehkulamppukielto on idiotismia.
Olisi ennemin kielletty uusien hehkulmappuvalaisimeien myynti. Pikkuhiljaa valaisinkanta olisi muuttunut pienloistelampullisiksi. Hehkulampuille olisi voitu määrätä joku pieni energiavero piiskaksi, jolla olisi tasoitettu hintaeroa energiansäästölamppuihin.Valaisimille on tulossa oma direktiivi. Se saattaa kieltää E27-kannan käytön niissä.
Itsekin olen tuntuvaa haittaveroa pitänyt täyskieltoa parempana, mutta sitä järkevämpää olisi kieltää hehkulamput kokonaan (kuten tehdäänkin) mutta sallia niiden tilalle sopivat halogeenit jatkossakin. Ne kun ovat kaikin tavoin hehkulamppuja parempia. - unionissa
tapa.. kirjoitti:
Mielestänin hehkulamppukielto on idiotismia.
Olisi ennemin kielletty uusien hehkulmappuvalaisimeien myynti. Pikkuhiljaa valaisinkanta olisi muuttunut pienloistelampullisiksi. Hehkulampuille olisi voitu määrätä joku pieni energiavero piiskaksi, jolla olisi tasoitettu hintaeroa energiansäästölamppuihin.on ehtymätön luonnonvara. Luin juuri entisen stallarin, nykyisen vihreän Satu Hassin kirjoituksen Tekniikka ja talous lehdestä. Sähkötekniikan lisensiaatti ei näe kiellossa mitään ongelmaa.
- kertoo
Valovirta kirjoitti:
Valaisimille on tulossa oma direktiivi. Se saattaa kieltää E27-kannan käytön niissä.
Itsekin olen tuntuvaa haittaveroa pitänyt täyskieltoa parempana, mutta sitä järkevämpää olisi kieltää hehkulamput kokonaan (kuten tehdäänkin) mutta sallia niiden tilalle sopivat halogeenit jatkossakin. Ne kun ovat kaikin tavoin hehkulamppuja parempia.päättäjien epäonnistumisesta. Sairas tapa muuttaa kulutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456318
- 584422
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282958- 612917
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271496Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381475- 321290
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431191