ES-lampuista!

huomioitsija.

ES-lampun antama valoteho vähenee käytössä suhteellisen nopeasti. Ei tarkoita, että sen ottama sähköteho vähenis samassa suhteessa vaan sähköä kuluu entiseen tahtiin koska lampun kanta kuumenee. Kannattaakin es-lamppun kannan lämpötilaa tarkkailla ja vaihtaa lamppu hyvissä ajoin "ennen aikojaan". Itellä alkoi valaisimesta tulla "sähkön hajua" kun lampunkanta kuumeni liikaa.

16

768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumeneminen

johtuu. Onko kuumeneminen ja valotehon pieneneminen jotekin sidoksissa toisiinsa. Minkä merkkisestä es-lampusta aloittaja kertoi.

• huomioitsija.

viime syksynä hoksasin huoneessa käryä. Tuli kattovalaisimesta jossa es-lamppu. Lampun kanta oli tulikuuma. Käry oli niinkuin siitä bakeliittisesta lampunpitimestä lähtöisin. En huomioinut minkä merkkinen lamppu oli. Laitoin tilalle Elman FE-2U 15W 230V 50Hz 135mA. Eilen vaihdoin n. puoli vuotta käytössä olleen tilalle uuden kun valoteho oli hiipunut. Lampun kantaosa kävi jonkunverran kuumana. Ei kumminkaan käryä tullut (vielä). Nyt on Elman DEF-2U 15W 230V 50Hz 135MA.
        Niin. Onko lampun vanheneminen/valotehon hiipuminen kytköksessä lampun ottamaan sähkötehoon siten, että valotehon väheneminen lisää lampun ottamaa sähkötehoa joka ilmenee lampunkannan kuumenemisena.

• koko lamput
        huomioitsija. kirjoitti:

viime syksynä hoksasin huoneessa käryä. Tuli kattovalaisimesta jossa es-lamppu. Lampun kanta oli tulikuuma. Käry oli niinkuin siitä bakeliittisesta lampunpitimestä lähtöisin. En huomioinut minkä merkkinen lamppu oli. Laitoin tilalle Elman FE-2U 15W 230V 50Hz 135mA. Eilen vaihdoin n. puoli vuotta käytössä olleen tilalle uuden kun valoteho oli hiipunut. Lampun kantaosa kävi jonkunverran kuumana. Ei kumminkaan käryä tullut (vielä). Nyt on Elman DEF-2U 15W 230V 50Hz 135MA.
        Niin. Onko lampun vanheneminen/valotehon hiipuminen kytköksessä lampun ottamaan sähkötehoon siten, että valotehon väheneminen lisää lampun ottamaa sähkötehoa joka ilmenee lampunkannan kuumenemisena.

Näppituntumalla kokeille 7W energialamppu on kuumempi kuin 15W hehkulamppu. Jos ensimmäinen kuluttaa vähemmän enerrgiaa, niin miten se voi olla kuumempi? En ymmärrä ja luulen että sähkön säästölupaukset ei täyty, pitäisi mitata virrat ja tarksitaa asia.

• huomioitsija.
        koko lamput kirjoitti:

Näppituntumalla kokeille 7W energialamppu on kuumempi kuin 15W hehkulamppu. Jos ensimmäinen kuluttaa vähemmän enerrgiaa, niin miten se voi olla kuumempi? En ymmärrä ja luulen että sähkön säästölupaukset ei täyty, pitäisi mitata virrat ja tarksitaa asia.

pointti onkin siinä, että es-lamppu kannattaa vaihtaa ajoissa uuteen eikä "polttaa loppuun". Näin ainakin noissa halpislampuissa. Kalliimmista en tiedä.

• EU:ssa
        huomioitsija. kirjoitti:

pointti onkin siinä, että es-lamppu kannattaa vaihtaa ajoissa uuteen eikä "polttaa loppuun". Näin ainakin noissa halpislampuissa. Kalliimmista en tiedä.

Edellä kokeiltu näppitesti lämpötillasta koski ihan tuliterää lamppua.

Energiansäästölampun rahaa säästävä vaikutus ei tshdo toteutua edes luvatuilla polttotunneilla, saati sitten jos niitä alkaa vaihdella ennen aikaisesti.

Paska keksintö, ihan raakile vielä.

• Valovirta
        EU:ssa kirjoitti:

Edellä kokeiltu näppitesti lämpötillasta koski ihan tuliterää lamppua.

Energiansäästölampun rahaa säästävä vaikutus ei tshdo toteutua edes luvatuilla polttotunneilla, saati sitten jos niitä alkaa vaihdella ennen aikaisesti.

Paska keksintö, ihan raakile vielä.

Vaikka laadukas energiansäästölamppu kestäisi vain puolet ilmoitetusta ja lämmöstä tulisi hyödyksi peräti 80 % (eli keskimääräistä enemmän), niin se voi tulla silti halvemmaksi kuin hehkulamppu!

Ja ihan turha arvioida tehon kulutusta näppitesteillä, itse olen tehoja mitannut kunnon laitteistolla ja ilmoitetut tehot pitivät hyvin paikkaaansa, todellinen teho oli yleensä jopa hieman ilmoitettua pienempi!

Mikä tekee energiansäästölampusta raakileen?

• lamppuja odotellessa
        Valovirta kirjoitti:

Vaikka laadukas energiansäästölamppu kestäisi vain puolet ilmoitetusta ja lämmöstä tulisi hyödyksi peräti 80 % (eli keskimääräistä enemmän), niin se voi tulla silti halvemmaksi kuin hehkulamppu!

Ja ihan turha arvioida tehon kulutusta näppitesteillä, itse olen tehoja mitannut kunnon laitteistolla ja ilmoitetut tehot pitivät hyvin paikkaaansa, todellinen teho oli yleensä jopa hieman ilmoitettua pienempi!

Mikä tekee energiansäästölampusta raakileen?

Mulla tulee 94% lamppujen lämmöstä hyödyksi.

Raakileilla tarkoitan mm. hidasta syttymistä ja suurta vikaantumisprosenttia.

Olen vaihtanut keittiöön energinasäästölamput ja talviaamuna menee kymmentkunta sekuntia kun odottaa että näkee turvallisesti jatkaa matkaa kahvinkeittimelle.

• Vaovirta
        lamppuja odotellessa kirjoitti:

Mulla tulee 94% lamppujen lämmöstä hyödyksi.

Raakileilla tarkoitan mm. hidasta syttymistä ja suurta vikaantumisprosenttia.

Olen vaihtanut keittiöön energinasäästölamput ja talviaamuna menee kymmentkunta sekuntia kun odottaa että näkee turvallisesti jatkaa matkaa kahvinkeittimelle.

Suuri vikaantumisprosentti ei niinkään johdu tekniikan raakiludesta, päin vastoin. Komponentit on optimoitu tuotantokustannusten minimoimiseksi jo ehkä liiankin halvoiksi, jolloin vikaprosentti on suuri. Uskallan epäillä, että aivan 1990-luvun alussa valmisetut lamput olivat jopa nykyisiä varmempitoimisia, toki paljon kalliimpia. Kuinka paljon laadusta ollaan valmiita maksamaan?

Useimmat lamput palavat heti syttymisen jälkeen 40 % kirkkaudella. Jos siinä ei näe kulkea, ei näe sitten kunnolla täydellä kirkkaudellakaan, eli valaistus tai lamput on alimitoitettu. Jotkut lamput tosin valaisevat syttymisensä jälkeen vain 10 % valovirralla ja silloin ei kyllä näekkään. On myös induktioenergiansäästölamppu, joka syttyy välittömästi täyteen kirkkauteen.

• taitaa--
        huomioitsija. kirjoitti:

olla halpistuote. Hehkulampun näköiset kestävät huonosti kokemukseni mukaan.

• Meillä on käytössä ES-lampuja, noita E27 kannalla
      olevia, lähinnä matalissa ulkovalopylväissä ja
      piilotettuna ulkoportaikkoihin. Sisätilat on hoi-
      dettu PL-lampuilla, niillä ainoilla oikeilla,
      lähinnä uppovalaisimissa.

Lamppujen kestolla on ero kuin yöllä ja päivällä
      PL-lamppujen hyväksi.

Viime syksynä tein kertavaihdon noihin kahdeksaan
      matalaan ulkotolppaan. Olivat palaneet PIR-kytki-
      mien ja osa hämäräkytkimien ohjaamina noin 5-6
      vuoden aikana. Onneksi en heittänyt noita käytet-
      tyjä pois, sillä näitä uusia olen joutunut vaih-
      tamaan jo useita. Kysymyksessä on 7 ja 9W:n lamp-
      put.

Ongelma onkin nykyisin löytää kestävä ES-lamppu.
      Ne harvat merkit, jotka tulivat markkinoille noin
      10 vuotta sitten olivat kestävämpiä kuin nykyiset
      ES-lamppujen yleistyessä. Markkinoilla on suoraan
      sanoen täyttä skeidaa. Muistan nähneeni jonkin
      "kuluttajalehden" testin jossa saman valmistajan
      merkillä olevat eri tehoisetkin menivät ristiin
      kestävyydessä.

Olisikohan tuossa SVS:lle, Suomen Valotekniselle
      Seuralle työsarkaa.

• maallikoille

mikä (olennainen) ero on ES-lampuilla ja
        PL-lampuilla?

Eikös ne ole molemmat monelle mutkalle väännettyjä
        pieniä loisteputkia?

• Valovirta
        maallikoille kirjoitti:

mikä (olennainen) ero on ES-lampuilla ja
        PL-lampuilla?

Eikös ne ole molemmat monelle mutkalle väännettyjä
        pieniä loisteputkia?

Ns. tavallisilla energiansäästölampuissa on sisäänrakennettu liitäntälaite ja hehkulampun kanta. Mielestäni kaikkia lamppuja, joilla voidaan suoraan korvata perinteinen lamppu ja säästää energiaa (valotehon kärsimättä) voidaan nimittää energiansäästölampuksi.

Pienoisloistelamput on varustettu pistokannalla ja vaativat ulkoisen kuristimen tai liitäntälaitteen. Niissä ei ole sisäistä elektroniikkaa, joten ovat varmempitoimisia, mutta eivät välttämättä keskimäärin pitkäikäisempiä.

• tapa..
        Valovirta kirjoitti:

Ns. tavallisilla energiansäästölampuissa on sisäänrakennettu liitäntälaite ja hehkulampun kanta. Mielestäni kaikkia lamppuja, joilla voidaan suoraan korvata perinteinen lamppu ja säästää energiaa (valotehon kärsimättä) voidaan nimittää energiansäästölampuksi.

Pienoisloistelamput on varustettu pistokannalla ja vaativat ulkoisen kuristimen tai liitäntälaitteen. Niissä ei ole sisäistä elektroniikkaa, joten ovat varmempitoimisia, mutta eivät välttämättä keskimäärin pitkäikäisempiä.

Mielestänin hehkulamppukielto on idiotismia.

Olisi ennemin kielletty uusien hehkulmappuvalaisimeien myynti. Pikkuhiljaa valaisinkanta olisi muuttunut pienloistelampullisiksi. Hehkulampuille olisi voitu määrätä joku pieni energiavero piiskaksi, jolla olisi tasoitettu hintaeroa energiansäästölamppuihin.

• Valovirta
        tapa.. kirjoitti:

Olisi ennemin kielletty uusien hehkulmappuvalaisimeien myynti. Pikkuhiljaa valaisinkanta olisi muuttunut pienloistelampullisiksi. Hehkulampuille olisi voitu määrätä joku pieni energiavero piiskaksi, jolla olisi tasoitettu hintaeroa energiansäästölamppuihin.

Valaisimille on tulossa oma direktiivi. Se saattaa kieltää E27-kannan käytön niissä.

Itsekin olen tuntuvaa haittaveroa pitänyt täyskieltoa parempana, mutta sitä järkevämpää olisi kieltää hehkulamput kokonaan (kuten tehdäänkin) mutta sallia niiden tilalle sopivat halogeenit jatkossakin. Ne kun ovat kaikin tavoin hehkulamppuja parempia.

• unionissa
        tapa.. kirjoitti:

on ehtymätön luonnonvara. Luin juuri entisen stallarin, nykyisen vihreän Satu Hassin kirjoituksen Tekniikka ja talous lehdestä. Sähkötekniikan lisensiaatti ei näe kiellossa mitään ongelmaa.

• kertoo
        Valovirta kirjoitti:

Valaisimille on tulossa oma direktiivi. Se saattaa kieltää E27-kannan käytön niissä.

Itsekin olen tuntuvaa haittaveroa pitänyt täyskieltoa parempana, mutta sitä järkevämpää olisi kieltää hehkulamput kokonaan (kuten tehdäänkin) mutta sallia niiden tilalle sopivat halogeenit jatkossakin. Ne kun ovat kaikin tavoin hehkulamppuja parempia.

päättäjien epäonnistumisesta. Sairas tapa muuttaa kulutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      145
      6318
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4422
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2958
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2917
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1496
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1475
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      32
      1290
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1191
    Aihe