Onko kenelläkään ms-tautia sairastavalla ollut selkäydintulehdusta? Olen kuullut, että se usein on "ensioireena" ms:n puhjetessa.. Itselläni selkäydintulehdus tosin ilman ms:n epäilyä, mutta kun on niin harvinainen sairaus niin en ole mistään muustakaan kanavasta löytänyt ns. vertaitukea..
selkäydintulehdus ja ms
12
6254
Vastaukset
- ei tiedä oikein
En ole ikinä kuullut että selkäydintulehdus olisi tavallinen ensioire. selkäydinnesteestä yleensä löytyy merkkejä ms:stä, tarkoitatkohan sitä?
- kyseinen tulehdus tekee
olen niin huolesta tehty tuon sähköiskumaisten tikkuilujen kanssa ,että ihan pelottaa ,mitä tämä on ,lääkärit vain tuijottaa kuin olisin pöllö,eikä apua tule neljä päibvää selkäkipua ja tikkuilua käsiin ,hartioihin jalkoihin ,niskat ja selkä kipeä ,ovatko kyseisiä oireita ,ei ole kuumetta eikä crp ole noussut,älyttömän pelokas kyselee.
- nnnr
Minulla ainakin MS alkoi selkäydintulehduksella... sitä en tiedä miten yleinen ensioire se on.
- mmm
Voi olla, että se oli sitten toisin päin, että selkäydintulehdus usein on merkki siitä, että on ms.. :)
Miten selkäydintulehdus sinulla lähti paranemaan? - nnnr
mmm kirjoitti:
Voi olla, että se oli sitten toisin päin, että selkäydintulehdus usein on merkki siitä, että on ms.. :)
Miten selkäydintulehdus sinulla lähti paranemaan?Lähti paranemaan, tai mistä sitä tietää hävisikö sillä vain MS oireet??? Tosi vähän tuosta selkäydintulehduksesta löytyy tietoa, mutta ilmeisesti merkki ms:stä tai sitten borrealoosista.
- mmm
nnnr kirjoitti:
Lähti paranemaan, tai mistä sitä tietää hävisikö sillä vain MS oireet??? Tosi vähän tuosta selkäydintulehduksesta löytyy tietoa, mutta ilmeisesti merkki ms:stä tai sitten borrealoosista.
Lääkärit eivät epäilleet ms:ää, pitänee kai luottaa heihin.. :P Eivätkä borrealoosistakaan puhuneet.
Minulle annettiin nanogammaa vissiin kolme kertaa ja plasmafereesit 2x5. Rankka kokemus kokonaisuudessaan. Viiteen viikkoon ei jalat liikkuneet ollenkaan ja muutama kuukausi sitten pääsin pyörätuolista eroon, tosin tällä hetkellä vielä vähän heikot lihakset jaloissa ja tasapainossa myös vielä parantamisen varaa.. Kyynärsauvojen kanssa joudun liikkumaan jos lähtee kauppaan tms.
Välillä meinaa usko loppua että paraneeko sitä ikinä mutta toisaalta on "vasta" vähän reilu puoli vuotta sairastumisesta ja toipumiseen voi lääkäreiden mukaan mennä parikin vuotta.. - nnnr
mmm kirjoitti:
Lääkärit eivät epäilleet ms:ää, pitänee kai luottaa heihin.. :P Eivätkä borrealoosistakaan puhuneet.
Minulle annettiin nanogammaa vissiin kolme kertaa ja plasmafereesit 2x5. Rankka kokemus kokonaisuudessaan. Viiteen viikkoon ei jalat liikkuneet ollenkaan ja muutama kuukausi sitten pääsin pyörätuolista eroon, tosin tällä hetkellä vielä vähän heikot lihakset jaloissa ja tasapainossa myös vielä parantamisen varaa.. Kyynärsauvojen kanssa joudun liikkumaan jos lähtee kauppaan tms.
Välillä meinaa usko loppua että paraneeko sitä ikinä mutta toisaalta on "vasta" vähän reilu puoli vuotta sairastumisesta ja toipumiseen voi lääkäreiden mukaan mennä parikin vuotta..parasta että paranet ja pääset vielä sauvoistakin eroon. Minulla ei kuitenkaa noin pahaksi mennyt, ilman apuvälineitä pystyn liikkumaan... vielä. MS taudissa on kuitenkin se ikävä puoli, että ei ole toivoa paranemisesta eli pikkuhiljaa alaspäin mennään.
Pitää vaan yrittää olla onnellinen siitä mitä on ja olla ajattelematta liikaa tulevaisuutta.
Ole sinä onnellinen siitä, että on toivoa paranemisesta =)Taitaapa ne lihakset kellä tahansa heikentyä, jos niitä ei pysty käyttämään. - TIA-kohtaus
nnnr kirjoitti:
parasta että paranet ja pääset vielä sauvoistakin eroon. Minulla ei kuitenkaa noin pahaksi mennyt, ilman apuvälineitä pystyn liikkumaan... vielä. MS taudissa on kuitenkin se ikävä puoli, että ei ole toivoa paranemisesta eli pikkuhiljaa alaspäin mennään.
Pitää vaan yrittää olla onnellinen siitä mitä on ja olla ajattelematta liikaa tulevaisuutta.
Ole sinä onnellinen siitä, että on toivoa paranemisesta =)Taitaapa ne lihakset kellä tahansa heikentyä, jos niitä ei pysty käyttämään.Kerron omasta sairaudestani: Mulla todettiin selkäydintulehdus 1.1. tätä vuotta. Oireet alkoivat vasemman jalan puutumisena ja 7 tunnin kuluttua tuosta, vasen jalka ei enää kannattanut. Sairaalassa todettiin MRI- ja CT-kuvausten perusteella tämä sairaus. Selkäydinneste oli puhdas. Lääkäri totesi, ettei ole merkkejä MS-sairaudesta, joka olisi näkynyt noista otetuista kokeista. Olin sairaalassa 2 kk ja tällä hetkellä käyn kuntoutuksessa 2Xviikossa. Säryt ovat aika kovat puuttumisalueilla, joissa hermot ovat vaurioittuneet. Tulevaisuus näyttää paranenko tästä entiselleen vai jäänkö tällaiseen tilaan.
- mmm
TIA-kohtaus kirjoitti:
Kerron omasta sairaudestani: Mulla todettiin selkäydintulehdus 1.1. tätä vuotta. Oireet alkoivat vasemman jalan puutumisena ja 7 tunnin kuluttua tuosta, vasen jalka ei enää kannattanut. Sairaalassa todettiin MRI- ja CT-kuvausten perusteella tämä sairaus. Selkäydinneste oli puhdas. Lääkäri totesi, ettei ole merkkejä MS-sairaudesta, joka olisi näkynyt noista otetuista kokeista. Olin sairaalassa 2 kk ja tällä hetkellä käyn kuntoutuksessa 2Xviikossa. Säryt ovat aika kovat puuttumisalueilla, joissa hermot ovat vaurioittuneet. Tulevaisuus näyttää paranenko tästä entiselleen vai jäänkö tällaiseen tilaan.
Säilytitkö kuitenkin liikuntakykysi ja kuinka äkkiä jalkaasi palasi liikettä? Minulla oli vielä selkäydintulehduksen lisäksi muuallakin hermostossa tulehdusta, sekä aivokalvontulehdus että hermojuuritulehdus. Välillä tuntuu että lääkäritkään eivät oikein osanneet päättää mikä oli se ns. suurin ja vaikuttavin noista tulehduksista. Ensin sanottiin aivokalvontulehdus, sitten selkäydintulehdus, sitten hermojuuritulehdus ja sitten taas selkäydintulehdus... Ota nyt siitä sitten selvää. Minä olin sairaalassa 3kk ja tämän jälkeen vielä 2kk Käpylän kuntoutuskeskuksessa. Kertomasi mukaan sinulla taisi olla lievemmät oireet kuin minulla..? Saako muuten kysyä minkä ikäinen olet? Itse olen 20-v.
- TIA-Kohtaus
mmm kirjoitti:
Säilytitkö kuitenkin liikuntakykysi ja kuinka äkkiä jalkaasi palasi liikettä? Minulla oli vielä selkäydintulehduksen lisäksi muuallakin hermostossa tulehdusta, sekä aivokalvontulehdus että hermojuuritulehdus. Välillä tuntuu että lääkäritkään eivät oikein osanneet päättää mikä oli se ns. suurin ja vaikuttavin noista tulehduksista. Ensin sanottiin aivokalvontulehdus, sitten selkäydintulehdus, sitten hermojuuritulehdus ja sitten taas selkäydintulehdus... Ota nyt siitä sitten selvää. Minä olin sairaalassa 3kk ja tämän jälkeen vielä 2kk Käpylän kuntoutuskeskuksessa. Kertomasi mukaan sinulla taisi olla lievemmät oireet kuin minulla..? Saako muuten kysyä minkä ikäinen olet? Itse olen 20-v.
Mä olen edelleen sairaslomalla 30.9 asti. Elokuussa on laajat työnarviointitutkimukset. Kävin eilen neurologian lääkärillä ja hän laittoi erilaisiin veritutkimuksiin, jotta saataisiin syy selville, mikä mulle aiheutti selkäydintulehduksen. Lääkärin mielestä, on hyvä asia, ettei se ole viruksen ja bakteerin aiheuttama. Harmi vain, että aina on eri lääkäri. Kuntoutus ollut kunnan sääntöjen mukaan katkolla 1½ kk, joka on tosi harmillista. Alussa olin 2 vk toisten autettavissa ja sitten pikku hiljaa pääsin jaloille. Tuntohäiriöt ovat edelleen samoissa paikoissa kuin 1.1 eli koko vasen jalka, edestä vyötäröön asti ja takaa kainaloon. Oikea jalka kokonaan paitsi etureisi on ok ja takapuolen alue on tuntohäiriöinen. Vasen jalka on myös jäykkä ja yliherkkä kosketukselle. Säryt edelleen jatkuvat, johon on aikamoinen lääkitys jo meneillään.Olen 48v. Millainen kuntoutus sulla on nyt? Millaisessa voinnissa olet? Milloin sairastuit?
- TIA-Kohtaus
mmm kirjoitti:
Luin nyt jälkeen päin mmm-viestit, josta selvisi sun sairastamumisajankohta. Minäkin olen etsinyt vertaistukea. Sain tietoa, että tämä sairaus on MS-liiton alainen, joten voi ottaa omaan paikkakunnan yhdistykseen yhteyttä ja kysellä lisää. Mä en ole vain saanut aikaiseksi käydä oman yhdistyksen kerhotoiminnassa vielä yhtään kertaan, vaikka sieltä on käynyt mulle kutsu.
- Anonyymi
Minulla alkoi aikasemmin käsien pistely. Noin parin kk:den päästä pisteli jalkoa ja ne meni tunnottomaksi ja tuli painava, puristava olo alaraajoihin sekä selkä särky. Selkäydin tulehdus
Todettiin ja suurentuneet imusolmukkeet soliskuopassa. Odottelen tutkimusten tuloksia. Kävelen ja käyn kauppaostoksilla. Iltaa kohti jaloissa tikkuttelua ja puristamisen tunnetta pohkeissa ja varpaat tunnottomat . Tätä on jatkunut jo 6 kk:tta. Tovottavasti tähän löytyy jokin hoito!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279