Apua, hypoglykemia ilman diabetesta?

ihmetyttää

Olen aina ollut herkkä ruokailun suhteen. Tuntuu että verensokeri hyppii.

Nyt noin vuoden verran olen ollut todella väsynyt 12-17 välillä vaihdellen. Kaksi raskautta takana mutta yöunet ovat n.8h. Liikun (urheilen) pari kertaa viikossa eikä ainakaan ole ylipainoa.

Tämä väsymys on aivan hurjaa. Olen käynyt tarkistuttamassa kilpisrauhasen jossa ei vikaa.

Väsymys tulee ruokailun jälkeen päivällä. Mikään "napostelu" ei auta siihen. Kahvi ei auta. Väsymys ja ärtymys kulkevat vähän käsi kädessä. Väsymys on samantapaista kun raskauden aikana. Ei tahdo jaksaa nostaa raajoja.

Juttelin äsken lääkärin kanssa ja hänen kommentti oli että hypoglykemiaa ei voi sairastaa ilman diabetesta.

MItä tässä nyt pitäisi tehdä.???

33

7707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä koskaan

      "Olen aina ollut herkkä ruokailun suhteen. Tuntuu että verensokeri hyppii."

      mitattu?

      Kannattaisi mitata ennen kuin teet johtopäätöksiä - esim. että sinulla on hypo. Moni on väsynyt iltapäivisin lounaan jälkeen juuri päinvastaisesta syystä - sokerit ovat nousseet hiilaripitoisen lounaan vuoksi. Mitä syötkään lounaaksi? Kinkkukiusausta yms.?

      • ihmetyttää

        Ei ole mitattu. Tänään kysyin lääkäriltä josko sellaisen saisi lainaan (minulla kaveri jolla diabetes joten olen joskus "kokeillut")mutta hän kierteli ja pyysi vaan sokerirasitustesteihin.

        Syön päivisin itse tehtyä ruokaa (lapset saa samaa). Vaihtelevasti peruna-liha, kala-peruna, riisi-broileri, pasta jne. Syön myös paljon hedelmiä, vispipuuroa, kiisseleitä (omista marjoista) mysliä (ei sokerillista) tykkään leivästä ja salaatista. En liiemmin pidä arkipäiväkokkailusta joten ruoka on "yksinkertaista" ilman sörsseleitä ja jälkiruokia. En ahda itseäni koskaan täyteen. Olen aina syönyt siihen pisteeseen että on hyvä olla. Juon kahvia kerran päivässä, muuten vettä, maitoa tai kupin hunajavettä. Pituus 165 ja paino 55kg.

        Väsymys kestää pari tuntia eikä siihen auta kahvi tai sokeri. Olen karkkia kokeillut kun on niin p..run väsy (ja tarvis tehdä sitä sun tätä) mutta väsymys iskee entistä kovempana hetken kuluttua.


      • marmorimies
        ihmetyttää kirjoitti:

        Ei ole mitattu. Tänään kysyin lääkäriltä josko sellaisen saisi lainaan (minulla kaveri jolla diabetes joten olen joskus "kokeillut")mutta hän kierteli ja pyysi vaan sokerirasitustesteihin.

        Syön päivisin itse tehtyä ruokaa (lapset saa samaa). Vaihtelevasti peruna-liha, kala-peruna, riisi-broileri, pasta jne. Syön myös paljon hedelmiä, vispipuuroa, kiisseleitä (omista marjoista) mysliä (ei sokerillista) tykkään leivästä ja salaatista. En liiemmin pidä arkipäiväkokkailusta joten ruoka on "yksinkertaista" ilman sörsseleitä ja jälkiruokia. En ahda itseäni koskaan täyteen. Olen aina syönyt siihen pisteeseen että on hyvä olla. Juon kahvia kerran päivässä, muuten vettä, maitoa tai kupin hunajavettä. Pituus 165 ja paino 55kg.

        Väsymys kestää pari tuntia eikä siihen auta kahvi tai sokeri. Olen karkkia kokeillut kun on niin p..run väsy (ja tarvis tehdä sitä sun tätä) mutta väsymys iskee entistä kovempana hetken kuluttua.

        jottei d-vitamiinin puute vaivaisi siinä väsymysoireita yleensä ruokailu ja karkit nostavat verensokeria ja jos nousee korkeaksi väsyttää d-vitamiini lisää kun lähes kaikki tarvii vaimoni paasasi d-vitamiinista ja kun aloin syömään olen yllättynyt pirteämmästä olemuksestani kokeile et menetä mitää jos ei apua tai enenmmmän mietityttää syy hakeudu lekuriin et kirjoittanut vedenjuonnin tieheentymisestä tai wc käyntien lisäntymisestä?


      • tuntuu
        ihmetyttää kirjoitti:

        Ei ole mitattu. Tänään kysyin lääkäriltä josko sellaisen saisi lainaan (minulla kaveri jolla diabetes joten olen joskus "kokeillut")mutta hän kierteli ja pyysi vaan sokerirasitustesteihin.

        Syön päivisin itse tehtyä ruokaa (lapset saa samaa). Vaihtelevasti peruna-liha, kala-peruna, riisi-broileri, pasta jne. Syön myös paljon hedelmiä, vispipuuroa, kiisseleitä (omista marjoista) mysliä (ei sokerillista) tykkään leivästä ja salaatista. En liiemmin pidä arkipäiväkokkailusta joten ruoka on "yksinkertaista" ilman sörsseleitä ja jälkiruokia. En ahda itseäni koskaan täyteen. Olen aina syönyt siihen pisteeseen että on hyvä olla. Juon kahvia kerran päivässä, muuten vettä, maitoa tai kupin hunajavettä. Pituus 165 ja paino 55kg.

        Väsymys kestää pari tuntia eikä siihen auta kahvi tai sokeri. Olen karkkia kokeillut kun on niin p..run väsy (ja tarvis tehdä sitä sun tätä) mutta väsymys iskee entistä kovempana hetken kuluttua.

        Olen 2-tyypin diabeetikko ja minua ei ole koskaan pistetty sokerirasitustestiin. Verikokeissa aikanaan todettiin diabetes ja sillä selvä. Tuntuu oudolta ettei olisi otettu verensokereita kokeiden yhteydessä. Niistähän sen näkisi millä tasolla paastosokerit ovat. Omalla mittarilla voi seurata paremmin miten verensokerit nousee ja laskee aterian jälkeen. Minuakin väsyttää (meinaa nukahtaa väkisin) lounaan jälkeen iltapäivällä ja silloin mittauksissa verensokeri on ollut aika korkealla, ei siis mitään hypoja. Olen ensi viikolla menossa vuotuiskäynnille lääkärille ja tänä aamuna aloitin tehostetun kolmen päivän verensokerin seurannan.

        Tuossa "ruokalistassasi" panin merkille peruna-peruna-riisi-pasta linjan. Jos vielä vispipuuro on tehty vaaleista jauhoista niin ei ihme jos verensokerit nousee aterian jälkeen, niin minullakin.

        Syön monivitamiineja ja hivenaineita, eikä niistä ole erityisemmin apua näihin iltapäiväväsymyksiin.


      • et osta
        ihmetyttää kirjoitti:

        Ei ole mitattu. Tänään kysyin lääkäriltä josko sellaisen saisi lainaan (minulla kaveri jolla diabetes joten olen joskus "kokeillut")mutta hän kierteli ja pyysi vaan sokerirasitustesteihin.

        Syön päivisin itse tehtyä ruokaa (lapset saa samaa). Vaihtelevasti peruna-liha, kala-peruna, riisi-broileri, pasta jne. Syön myös paljon hedelmiä, vispipuuroa, kiisseleitä (omista marjoista) mysliä (ei sokerillista) tykkään leivästä ja salaatista. En liiemmin pidä arkipäiväkokkailusta joten ruoka on "yksinkertaista" ilman sörsseleitä ja jälkiruokia. En ahda itseäni koskaan täyteen. Olen aina syönyt siihen pisteeseen että on hyvä olla. Juon kahvia kerran päivässä, muuten vettä, maitoa tai kupin hunajavettä. Pituus 165 ja paino 55kg.

        Väsymys kestää pari tuntia eikä siihen auta kahvi tai sokeri. Olen karkkia kokeillut kun on niin p..run väsy (ja tarvis tehdä sitä sun tätä) mutta väsymys iskee entistä kovempana hetken kuluttua.

        ...mittaria ja tee seurantaa. Mittarit eivät maksa juuri mitään (10 euroa). Liuskoilla on sitten jo hieman enemmän hintaa.


      • lehtitarjouksista
        et osta kirjoitti:

        ...mittaria ja tee seurantaa. Mittarit eivät maksa juuri mitään (10 euroa). Liuskoilla on sitten jo hieman enemmän hintaa.

        Kannattaa hankkia Diabetesliiton lehti, siinä on useimmiten ilmaisia mittaritarjouksia.


      • vaihtanut
        lehtitarjouksista kirjoitti:

        Kannattaa hankkia Diabetesliiton lehti, siinä on useimmiten ilmaisia mittaritarjouksia.

        Olen vaihtanut ostetun mittarini uudempaan tuollaisella kuponkitarjouksella. Kysyivät entisen mittarin merkkiä ja mallia. Vanhaa mittaria ei kylläkään tarvinnut palauttaa minnekään ja menikin uusiokäyttöön toiselle tarvitsijalle.


      • sokerien nousulle
        ihmetyttää kirjoitti:

        Ei ole mitattu. Tänään kysyin lääkäriltä josko sellaisen saisi lainaan (minulla kaveri jolla diabetes joten olen joskus "kokeillut")mutta hän kierteli ja pyysi vaan sokerirasitustesteihin.

        Syön päivisin itse tehtyä ruokaa (lapset saa samaa). Vaihtelevasti peruna-liha, kala-peruna, riisi-broileri, pasta jne. Syön myös paljon hedelmiä, vispipuuroa, kiisseleitä (omista marjoista) mysliä (ei sokerillista) tykkään leivästä ja salaatista. En liiemmin pidä arkipäiväkokkailusta joten ruoka on "yksinkertaista" ilman sörsseleitä ja jälkiruokia. En ahda itseäni koskaan täyteen. Olen aina syönyt siihen pisteeseen että on hyvä olla. Juon kahvia kerran päivässä, muuten vettä, maitoa tai kupin hunajavettä. Pituus 165 ja paino 55kg.

        Väsymys kestää pari tuntia eikä siihen auta kahvi tai sokeri. Olen karkkia kokeillut kun on niin p..run väsy (ja tarvis tehdä sitä sun tätä) mutta väsymys iskee entistä kovempana hetken kuluttua.

        Kuullostaa siltä että sokerit hyppää ruuan jälkeen liian korkealle, entäpä jos syöt päivällä vaikka kasviksia ja lihaa, tai kalaa sen tykö ei perunaa eikä pastaa tai riisiä.
        Itselläni on sama juttu ja 2-dia tuli vaikka painoa ei ole liikoja. Mutta jos vain syön perunoita ja lihaa samalla aterialla, juon kahvit päälle vaikka pullan kanssa, sokerit hyppää ja heti ja pysyy vielä parin tunnin päästä yli 10.
        Mutta nyt olen viisastunut ja en käytä enää tärkkelystä päivällä enkä liion muutenkaan jos haluan olla virkeä. Ja tuohon ruokalautaseen ei vaikuta yhtään se että olen täyttänyt siitä osan pelkillä kasviksilla jos siinä on perunaa tai riisiä, luin jostain että Basmati riisi ei nosta niin sokeria kuin muu riisi. Pitää kokeilla.


    • -A-

      Alhainen verensokeri antaa oireina heikotusta, näköhäiriöitä, vapinaa, hikoilua, suun puutumista, tajunnan heikentymistä jne riippuen sokerien tasosta. Näin ainakin minulla.
      Olen käynyt sokerirassarissa useita kertoja kohonneen riskin takia (ollut raskausajandiabetes, jotka hoidettiin ruokavaliolla).
      Kokeissa arvot olleet kohdallaan. Ei siis diabetestä.
      Tuollaisen hypokohtauksen aikana olen päässyt mittauttamaan sokeriarvot, jotka oli 3,3 ja tuolloin oireet oli voimakasta vapinaa.
      "Hoitana" ruokavalio, eli paljon kasviksia yms.

      Uskoisin (en siis tiedä), että sinulla ruokailun jälkeinen väsymys on ennemminkin sokerien noususta, kuin alhaisuudesta.
      Maallikkona on paha sanoa muuta, kuin kannattaa ottaa yhteys johonkin muuhun lääkäriin, joka tekee asian eteen jotain.


      SItten kysymys jos joku osaa antaa järkevän selityksen:

      Olen tässä vuosien varrella potenut "hypoa" ja olen havainnut, että jos oma elopaino on korkeampi (päälle 70kg), en saa noita lasku oireita.
      Ja kun painoa putoaa alle 68kg, alkaa noita kohtauksia tulla tiheämpään. Pituus on 170cm.
      Mitään laihiksia en harrasta.
      Eli mikä selittää tuon sokrun heittelyn suhteessa painoon?

      • Tuosta

        painosta ja sokerista sen verran, että aineenvaihdunta on erilainen, kun laihdut.
        Se aiheuttaa myös sokerin heilahtelua. Eli vihanneksia, marjoja ja paljon kuituja ruokavalioon, mutta ei pidä unohtaa voitakaan.
        Sitäkin tarvitaan. Silmät tarvitsevat.
        Olemme suht saman kokoisia, minulla pituutta 172 cm. ja paino 69 - 72 kg.
        Olen kerran laihduttanut 62 kiloiseksi ja kävi tuo sama juttu, sokerit putosivat.
        Sen jälkeen en ole uudelleen kokeillut painon pudotusta ja olen voinut hyvin.


    • ihmette..

      Minulla ei ole pissaamis- tai juomistarvetta.
      Olen syönyt d-vitamiinia pitkin talvea koska olen huomannut että kesällä kynteni ovat todella kovat ja talvella katkeavat heti. Vaikka juon maitoa tuntuu että sen d-vit. ei riitä.

      En ole vielä "tajunnut" ostaa tuollaista mittaria. Mieheni veljellä on mittari ja ehkä saisin sen lainaksi koska hän kuulemma käyttää harvoin. (Ilmeisesti pumppu toimii niin hyvin)

      Ruokavalioni on aina ollut saman tyyppistä mitä nyt. Erona lähinnä että nyt syön enemmän kasviksia ja hedelmiä verrattuna siihen kun olin todella köyhä opiskelija :)Siksi ihmettelenkin tätä olotilaa... Olen nyt viime päivien ajan aamupalaleipien jälkeen syönyt porkkanan (pitkävaikutteista sokeriako?) mutta se ei vaikuta mitenkään.

      Ihmeellistä on että väsymys iskee vain tuon kerran päivässä.

      • diab2

        Aurinkoisina päivinä kannattaa hakeutua keskipäivällä järven jäälle. Alkaa tuo aurinko jo päivettää kasvoja. D-vitamiinin tarpeen tyydyttää jo pieni määrä aurinkoa kasvoille ja käsivarsille. Ei sitä varten tarvitse itseään rannalla grillata. Aurinko on tehokkaampi D-vitamiinin tuottaja kuin purkkivitamiinit.


    • ihmetyttää

      Nyt olen saanut koneen lainaan ja olen tänään mitannut kolme kertaa. Mikä mahtaa olla sellainen "ok" arvo. Jostain luin näitä juttuja mutta mitä mieltä olette?
      Aamupala kello 8, mittaus kello 9. 6,2
      Kahvia mittaus kello 11.30 5,9 (vähän nälkä)
      ruoka 12,30-13,00 mittaus kello 15.00 6,8
      Tarkistin mittarin liuoksella ja ymmärrykseni mukaan pitäisi olla ok. Mittauksesta nyt n. puoli tuntia ja alkaa väsy hiipimään.

      Eihän minulla pitäisi olla ruoan tai sokerin tarve??? mutta alkaa olla sokerinälkä. (Kaipaan piristys-sokeria)Mitä tästä nyt pitäisi arvella vai onko ihan "lost cause" eli turha vaiva etsiä syytä väsymykseen tästä?

      • seurannassa

        Nuo mittaukset eivät vielä kerro kovin paljon, mutta kuitenkin näyttäisi olevan normaaleissa rajoissa. Tein juuri viikonvaihteessa kolmen päivän erityisseurannan perjantain lääkärikäyntiä varten. Tässä mittaussarjassa otetaan lukemat aamulla ennen aamiaista (pidin tätä ennen aina 12 h paaston), 2h aamiaisen jälkeen. Ennen pääateriaa (minulla lounas) ja 2h jälkeen. Viimeinen mittaus illalla nukkumaan mennessä. Nämä mittaukset olivat terveyskeskuksen lomakkeen perusteella ja lomake täytettiin mittausten edetessä.

        Yleensä aika hyvä seuranta-arvo on ennen ateriaa ja 2h aterian jälkeen. Aterian jälkeiset arvot eivät saisi olla kovin paljon normaalilukemaa suuremmat.


      • seuraillaan

        minulla todettiin reaktiivinen hypoglykemia, ei mitään merkkejä muuten diapeteksesta. kova väsymys tunti-puolentoista ruokailusta. ohjeeksi vähähiilihydraattinen ruokaavalio, ei leipää, pastaa, perunaa eikä tuoremehuja eikä suoraa sokeria. paino on nyt hiukan pudonnut ja olo muutenkin parempi pikku hiljaa. kaksi viikkoa kokeilua vasta joten katsellaan.


    • insulinooma

      Minua on tutkittu insulinoomankin vuoksi koska tein omia mittauksiani koska sokerini laskivat niin nopeasti. Neljän tunnin rasituksessa koe jouduttiin lopettamaan kolmen h kohdalla koska vs arvoni olivat 2,5. Silti istuin ja luin vielä kirjaa. Hieman ehkä väsytti mutta ei sen kummempaa. Lääkäreiden mmukaan olen terve vaikka sokerini laskevat niin alas. Kärsin myös väsymyksestä jos sokerit nousevat liian ylös koska tulevat myös hetkessä alas kun insuliinia tuottuu niin paljon. Yhdyn osittain edellisiin. Ruokavalion tarkkailua, pieniä aterioita ja usein päivässä niin jaksaa paljon paremmin :)

    • hypoja voi tulla

      Olen tuntenut henkilön, jolla ei ollut sok.tautia mutta oli hypoja koko elämänsä ajan.

    • hp&v

      Hypoja voi aiheuttaa esimerkiksi reaktiivinen hypoglykemia. Siinä elimistö erittää liikaa insuliinia suhteessa syötyyn hiilihydraattiin.

    • alhainen

      Ihanaa,että löysin tämän palstan.Olisin kysynyt mun verensokerista,jota mittasin viikon aikana 3 kertaa,pari tuntia ruuan jälkeen ja tulokset olivat: 3,8 ja 3,4 ja tänään 2,4. Kilpparin vajaatoiminta on ja arvot pitäisi olla sen suhteen välillä väsyttää ihan tolkuttomasti ja välillä taas janottaa niin,että vedän varmaan 3-4 l vettä päivän aikana.Ikää 52 ja nainen.Olisko kellään mitään vinkkiä vai menenkö joku yö tajuttomaksi ja kuolen pois:)

    • joidp

      Mulla on myös ilmeisesti liiallista/liian nopeaa insuliinin eritystä ja ruokailun jälkeen sokeri laskee äkkiä kolmen pintaan ja väsymys on valtava. Olen huomannut, että pahin mitä voi tehdä, on syödä raskaasti pitkän paaston päälle, eli kevyitä aterioita, mieluummin vähän tiuhemmin pitäisi suosia. Mitä enemmän makeaa, sitä enemmän heikottaa, kun insuliinia puskee sitä mukaa lisää. Paastosokeri kyllä pysyy hyvin, mutta ruokailut on ongelma.

    • Jaujaa

      Verensokerin lasku liian alas voi olla merkk alkavasta diabeteksesta (tyyppi 2). Haima tuottaa insuliinia "viimeisillä voimillaan" välillä liikaa tarpeeseen nähden. Kannattaa kysellä lääkäriltä.

      Ei siihen kuole kun on oman insuliinituotannon varassa, se tulee vain aterian jälkeen ja nousee taas. Maksa tuottaa sokeria kun vs laskee liikaa.

      • Uskotko itsekään

        Tuo väittämä on kyllä täyttä huuhaata! Kyllä se haima heikkenee eikä puske "viimeisillä voimillaan" suurempia annoksia. Taitaa tuo luonnonmukainen hypoglykemia johtua ennemminkin siitä ettei maksa tuotakaan glukoosia tasaamaan normaaliannoksia syöttävää haimaa.

        Tuo ohje että kannattaa kysyä lääkäriltä, on täysin paikallaan, mutta kyse ei ole edes alkavasta diabeteksestä vaan muusta.


      • Kakkostyyppi
        Uskotko itsekään kirjoitti:

        Tuo väittämä on kyllä täyttä huuhaata! Kyllä se haima heikkenee eikä puske "viimeisillä voimillaan" suurempia annoksia. Taitaa tuo luonnonmukainen hypoglykemia johtua ennemminkin siitä ettei maksa tuotakaan glukoosia tasaamaan normaaliannoksia syöttävää haimaa.

        Tuo ohje että kannattaa kysyä lääkäriltä, on täysin paikallaan, mutta kyse ei ole edes alkavasta diabeteksestä vaan muusta.

        Hei,minulla kakkostyypin diabetes ollut kuusi vuotta ruokavaliolla.Mikään ei auttanut,nyt piikkihomma alussa.Aina minulla nousee hirveästi,jos rasvaa syön.Koskaan ei kuitenkaan liian alhaalla.Elikkä olen sitä mieltä,että rasva pahin.


      • hp&v
        Kakkostyyppi kirjoitti:

        Hei,minulla kakkostyypin diabetes ollut kuusi vuotta ruokavaliolla.Mikään ei auttanut,nyt piikkihomma alussa.Aina minulla nousee hirveästi,jos rasvaa syön.Koskaan ei kuitenkaan liian alhaalla.Elikkä olen sitä mieltä,että rasva pahin.

        No minulla pahin on proteiini. Proteiinipitoisen iltapalan jälkeen paastot tuolla 8:n pinnassa. Leipä ym on illalla minulle sopivampi.


      • hainekenbeer

        Minulla vähiten pahaa= olutta. Sitä kun kiskoo tasasesti paastosokerit on viiden pinnassa. Ja tää on ihan tosi, ei mikään provo. Sopii myös siankylkeen.


      • ei2tyypindiabetesta

        Minulla on haima vedellyt sitten viimeisiään 25v. :D


    • oireileva

      Mitä kokeita tehdään insulinooman toteamiseksi? onko kenelläkään todettu insulinoomaa? Entä onko kenelläkään tietoa feokromosytoomasta?

    • minullaonhypoglykemia

      Minulle diagnosoitiin 2 vuotta sitten määrittelemätön hypoglykemia eikä minulla ole diabetesta. Saan ”kohtauksia” aika usein ehkä kerran pari kuukaudessa, yleensä liikunnan ja jonkun sokerin syönnin yhteydessä. Verensokeri laskee huimasti alle normaalin ja alkaa oksettaa (yleensä oksenna), hikoilen, tärisen, olen kamalan väsynyt ja ärsyyntynyt. Olen käynyt kaikissa testeissä ja verikokeissa eikä vieläkään tiedetä mistä tapa johtuu: käskevät vain mittaamaan verensokerin kun huomaan oireita. Olen 13-vuotias.

      • hpv27

        Reaktiivisessa hypoglykemiassa eritetään liikaa insuliinia verrattuna syötyyn hiilihydraattimäärään ja verensokeri laskee liian alas.

        Terveyskirjastosta löytyy hyvä juttu tuohon kun googlaa "Alhainen verensokeri (hypoglykemia)". Nopeat hiilihydraatit syynä eli karkit, pullat, puhdistetusta viljasta tehty leipä pois. Tuo verensokerin mittaaminen kohtauksen aikana on hyvä idea. Terveellä ihmisellä kun verensokeri ei laske liian alas ja diabeetikoillakin vain jos ottaa liikaa insuliinia.


      • dldlsld
        hpv27 kirjoitti:

        Reaktiivisessa hypoglykemiassa eritetään liikaa insuliinia verrattuna syötyyn hiilihydraattimäärään ja verensokeri laskee liian alas.

        Terveyskirjastosta löytyy hyvä juttu tuohon kun googlaa "Alhainen verensokeri (hypoglykemia)". Nopeat hiilihydraatit syynä eli karkit, pullat, puhdistetusta viljasta tehty leipä pois. Tuo verensokerin mittaaminen kohtauksen aikana on hyvä idea. Terveellä ihmisellä kun verensokeri ei laske liian alas ja diabeetikoillakin vain jos ottaa liikaa insuliinia.

        Olen mittaillut. Pannukakku hillo yhdistelmän jälkeen verensokeri oli 3.
        Joskus lukemani hyvän artikkelin mukaan tuosta seuraava ärtymys liittyy siihen, kun matalat arvot lisäävät mm. adrenaliinin eritystä. Stressihormonien avulla keho nostaa verensokerin ylös ja voit olla kiukkuinen kuin ampiainen.
        Jos olet kärsinyt pitkään kovasta stressistä, seurauksena on ennemminkin ehkä se, että nukahtaa. Itse koen jopa niin, että jos olen kunnolla säikähtänyt jotakin paria tuntia aiemmin (esim hiljattain, kun meinasin pudota avantoon) syön normaalin aterian, niin viim tunnin päästä nukahdan väkisin. Kuin elimistö ei jaksaisi taas buustata lisää stressihormoneja.
        Tätä kautta olen keksinyt myös keinon, joka auttaa, jos ei saa nukkua, mutta silmät menevät väkisin kiinni: otapa puolikas tabletti kyypakkauksesta, niin jaksat taas. En kyllä suosittele kuin äärimmäisessä hädässä. Ruokavalio on ensisijainen elimistön stressireaktioiden rauhoittaminen toinen seikka.
        En ole lääkäri.


    • hilfrunvdeu

      Sama vika täällä. Ja kyllä ongelmalle on myös nimi: reaktiivinen hypoglykemia. Se iskee juuri syömisen jälkeen, seurauksena uneliaisuus, ärtyneisyys. Itse en voi lounaalla laittaa suuhuni pastaa/perunaa tms. Hyvin kevyt ruokailu ja tahdin pitäminen tiiviinä auttaa. Kotiäitinä nukuin silti päiväunet lapsen kanssa joka päivä.
      Lääkäreille vieras asia.
      Etsisin sinuna vielä taustasyytä ongelmalle, kun tarpeesi nukkua on niin raju. Niin minäkin olen tehnyt. Toistaiseksi on löytynyt endometrioosi ja raudanpuute ilman anemiaa.
      Reaktiiviseen hypoglykemiaan kannattaa myös varautua oman lapsen kohdalla. Meillä eväät päiväkotipäivän päätteeksi oli pelastus, erityisesti jos välipalana oli ollut jotain niin epäsopivaa kuin pulla ja mehu.
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/2645126/

      • hpv27

        Pasta on suhteellisen hidas hiilihydraatti eikä sen pitäisi aiheuttaa ongelmia. Pastan glykeeminen indeksi kylläkin vaihtelee erittäin paljon. Ohraryyni on erittäin hidas hiilihydraatti ja täysjyväruisleivällä on matala insuliini-indeksi.

        Tuommoisia makeita jälkiruokia/välipaloja ei tuon ominaisuuden kanssa oikein voi syödä ollenkaan.

        Kannattanee googlata tämmöisiä asioita "glycemic index" ja "insulin index". Ensimmäinen kuvaa sitä, kuinka paljon ja nopeasti hiilihydraatti nostaa verensokeria ja toinen sitä, millainen insuliinin eritys seuraa ruoka-aineiden syöntiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1146
    Aihe