Siirretään tämä tänne oikealle osastolle, josko saisi vastauksia.
Hauisjänteen katkaisun hyödyt ja seuraukset käytännössä mietityttävät.
Olkapää on vaivannut jo vuosia. Nyt kirurgi katsoi röntgenkuvat ja tutki ja kuulemma pari jännettä jotenkin viallisia. Muuta vikaa ei röntgenkuvassa erotu. Selviävät vasta tähystyksessä, ei kuulemma kannata kuvata kun se ei vikoja paranna.
Ainakin hauisjänne on viallinen, ja se kuulemma katkaistaan yläosastaan leikkauksessa. Silloin hauislihas putoaa alemmas.
KYSYMYS:
Tuleeko kädestä enää kalua? Voiko sillä tehdä mitään normaalia, onko voimaa? Eli en halua siitä huonoa kättä vaan toimivan.
Toinen vaihtoehto olisi kuulemma isompi operaatio jossa jänne kiinnitetään luun sisään, pitäisikö vaatia sitä??? Se sivuutettiin pikaisesti.
Nyt käsi kipeytyy välillä kovasti mutta en halua mennä ojasta allikkoon. Ilman tähystystä ei kuulemma parane.
Mulle ei riitä kivuttomuus vaan toivon myös että kädellä jatkossakin tekee jotain ja kykenee töihin.
Hauisjänteen katkaisu ja tähystys?
13
10621
Vastaukset
- mulle tehty...
Hei,
Noi kysymykset pitäisi esittää lääkärille, ei täällä. Asiantuntijoita tuollaisiin kysymyksiin ei täältä löydy.
Minä olin muutama viikko sitten olkapääleikkauksessa ja monen muun vian lisäksi minulta oli hauislihas revennyt.Leikkaus meni hyvin tähystyksenä. Nyt pitäisi alkaa kuntoutus.
Miksi hauisjänteesi pitää katkaista??? Oletko "kunnollisen" olkapääspesialistin hoidossa? Se on kaiken a ja o olkavaivoissa.- Tuppuratukka
Kaikkea ei muista kysyä lääkärikäynnin yhteydessä eikä uutta aikaa tunnu saavan millään.
Kyselinkin muiden kokemuksia vastaavasta operaatiosta.
Jänne kuulemma vapautetaan yläosastaan jolloin hauislihas putoaa alemmas.
Mietin pitäisikö vaatia sitä toista vaihtoehtoa.
Kertokaa miten teidän hauiksenne on toiminut jänteen katkaisun jälkeen, jos sellaisia täällä pyörii. - kysyn sulta
Tuppuratukka kirjoitti:
Kaikkea ei muista kysyä lääkärikäynnin yhteydessä eikä uutta aikaa tunnu saavan millään.
Kyselinkin muiden kokemuksia vastaavasta operaatiosta.
Jänne kuulemma vapautetaan yläosastaan jolloin hauislihas putoaa alemmas.
Mietin pitäisikö vaatia sitä toista vaihtoehtoa.
Kertokaa miten teidän hauiksenne on toiminut jänteen katkaisun jälkeen, jos sellaisia täällä pyörii.Oletko asiantuntijan hoidossa??? Jos, voit varmaankin soittaa hänelle ja kysellä näistä asioista.
- Tuppuratukka
kysyn sulta kirjoitti:
Oletko asiantuntijan hoidossa??? Jos, voit varmaankin soittaa hänelle ja kysellä näistä asioista.
Kuten sanoin, täällä katson onko kellään omakohtaista kokemusta, sekin kiinnostaa.
En ole asiantuntijan hoidossa sinällään, yksi käynti oli kirurgin luona ja sillä siisti. Kaikkea ei muista kysyä siinä hässäkässä.
Toki yritän tavoittaa vielä kirurgin, hänelle ei vain aikaa oikein saa. Jostain tietenkin mun täytyy vastaukset kysymyksiini saada. Siitä ei tässä nyt olekaan kyse.
Pointti on, kuten muillakin täällä, koska tämä ei ole virallinen lääkäripalsta, niin kuulla toisten kokemuksia asiasta.
En usko olevani ainut kenelle moista jänteen katkaisua ehdotetaan tai kenelle se on tehty ;) - caput breve eli lyhyempi
Tuppuratukka kirjoitti:
Kuten sanoin, täällä katson onko kellään omakohtaista kokemusta, sekin kiinnostaa.
En ole asiantuntijan hoidossa sinällään, yksi käynti oli kirurgin luona ja sillä siisti. Kaikkea ei muista kysyä siinä hässäkässä.
Toki yritän tavoittaa vielä kirurgin, hänelle ei vain aikaa oikein saa. Jostain tietenkin mun täytyy vastaukset kysymyksiini saada. Siitä ei tässä nyt olekaan kyse.
Pointti on, kuten muillakin täällä, koska tämä ei ole virallinen lääkäripalsta, niin kuulla toisten kokemuksia asiasta.
En usko olevani ainut kenelle moista jänteen katkaisua ehdotetaan tai kenelle se on tehty ;)Siis todennäköisesti operoidaan hauiksen lyhyttä jännettä aikatavalla keskikohdalla olkapään etuneljännestä ???
Itsellä ei omakohtaisia ( eikä asiakkaiden kautta) kokemuksia irroitusleikkauksesta, mutta sitä enemmän es pappalentopalloilijoita, joilla ko jänn on katkennut. Vaikka irtoaminen on tapahtunut loukkaantumisessa, niin yleensä muutaman kuukauden kuluessa alue on oireeton. Hauiksen koukistusvoimasta säilyy yli 80 %
Sinänsä ko jänteen ongelmia voi usein muokkaavalla hieronnalla auttaa... Koko hauiksen lihasmassa rentoutetaan ja jänteeseen kohdennetaan varsin voimallistakin poikittaishierontaa, joka rikkoo ylimääräisiä kiinnikkeitä, Hoito on varsin kivuliasta, mutta usein toimivaa ja useinkin jo vuosia vaivannut olkapään alue (siis kun kyseessä ko jänne) on parin viikon kuluessa oireeton. Suosittelen yrittämistä ennen puukkoon tarttumista. Toipuminen kestää murto-osan leikkaukseen verrattuna. Ja siinä et menetä kuin kolmen tunnin hieronnan veloituksen.... Jos jänne aiotaan katkaista, niin hieronnalla ei voi enää saada kummempia vammoja aikaan :)
t: urheiluriehuja - Anonyymi
caput breve eli lyhyempi kirjoitti:
Siis todennäköisesti operoidaan hauiksen lyhyttä jännettä aikatavalla keskikohdalla olkapään etuneljännestä ???
Itsellä ei omakohtaisia ( eikä asiakkaiden kautta) kokemuksia irroitusleikkauksesta, mutta sitä enemmän es pappalentopalloilijoita, joilla ko jänn on katkennut. Vaikka irtoaminen on tapahtunut loukkaantumisessa, niin yleensä muutaman kuukauden kuluessa alue on oireeton. Hauiksen koukistusvoimasta säilyy yli 80 %
Sinänsä ko jänteen ongelmia voi usein muokkaavalla hieronnalla auttaa... Koko hauiksen lihasmassa rentoutetaan ja jänteeseen kohdennetaan varsin voimallistakin poikittaishierontaa, joka rikkoo ylimääräisiä kiinnikkeitä, Hoito on varsin kivuliasta, mutta usein toimivaa ja useinkin jo vuosia vaivannut olkapään alue (siis kun kyseessä ko jänne) on parin viikon kuluessa oireeton. Suosittelen yrittämistä ennen puukkoon tarttumista. Toipuminen kestää murto-osan leikkaukseen verrattuna. Ja siinä et menetä kuin kolmen tunnin hieronnan veloituksen.... Jos jänne aiotaan katkaista, niin hieronnalla ei voi enää saada kummempia vammoja aikaan :)
t: urheiluriehujaMissä tällaista hierontaa on mahdollista saada ja mikä on hieronnan nimi?
- ei hyvä
Itseltäni katkaitiin kyseinen jänne lokakuussa 2010.Haukseen jäi viiltävä kipu useissakin asennoissa ja nyt olen juuri menossa uusintaleikkaukseen.
- kuntoutumassa
2 viikkoa sitten tähystettiin olkapää, jonka yhteydessä kiinnitettiin hauiksen pidemmän pään jänne. Lääkäri sanoi, että mieluummin kiinnittää kuin pelkästään katkaisisi. Jänne siis luksoitunut paikastaan ja aiheuttanut paljon kipua ja ongelmia. Samalla siivottiin kiertäjäkalvosinta ja etulabrumia. Vielä viikko kantositeessä ja sitten alkaa kuntoutus kunnolla. Tällä hetkellä saa liikuttaa vain toisella kädellä avustaen.
- Mjarkku
Mulla edessä jompikumpi noista vaihtoehdoista ja päätös pitäs tehdä kahden viikon päästä , miten teillä kävi näin vuosien päästä katsottuna?
- eikukaanjoopajoo
Hauiksen pitkänpäänjänteen katkaisu saattaa vähän näkyä käden muodossa ja 10-15% olla koukistusvoimasta pois.
Kannattaako kiinnittää uudelleen on monesta tekijästä kiinni, paljonko ikää, missä kunnossa se jänne on, millanen työ ja harrastukset jne.
Monesti olkapäässä on muutakin vikaa ja siitä jääkö kipuja/tuleeko niitä kohta takaisin on paha sanoa.
Joillaki se uudelleen kiinnitys sitten aiheuttaa sen, että jatkossa kipuilu alkaa taas ja jänne pitää sitten katkaista lopullisesti.
Lonkalta heittäisin, että iällä on väliä ja sillä miltä se tilanne sitten näyttää ortopedin silmään leikkauspöydällä.
Minulla on katkaistu se ylhäältä ja kiinnitetty uudelleen hieman alemmas olkaluun yläosaan, nopeasti parani se. Toki kipuja on, mutta olkapäässä on muutakin vikaa joka selittää säryt. - Raimo_x
Olet ilmiselvästi väärällä lääkärillä, ei röntgenillä mitään lihaksia näe, hyvä kun magneettikuvalla riittävästi näkee. Jos kätesi on arvokas, niin menen yksityiselle ortopedille ja pyydä tarvittaessa häneltä lähete julkisen puolen leikkaukseen.
Minun olkapääni leikattiin v. 2008 yksityissairaalassa, ja liki 5 tonnin leikkaus oli taatusti hintansa veroinen. Päivääkään en ole katunut, kyllä hyvä käsi tärkeämpi on kuin pari ulkomaanlomaa. - Teno
Tuntuu siltä, että nykyään hoidetaan kaikki olkapään vaivat tenotomialla, eli katkaisemalla hauisjänne. Se tuntuu olevan patenttiratkaisu kaikkiin olkapään kiputiloihin. Leikkauksen jälkeen hauis tipahtaa alas ja seurauksena on "kippari-kallen hauis". Voimataso vähenee ja ainakin omakohtaisen kokemuksen mukaan katkaistu jänne ja löysä hauis kipuilevat. Harmittaa, ettei tullut kiellettyä kyseistä operaatiota. Jos saisin nyt valita, en antaisi katkoa toimivia osia kehostani.
- veteraano
Itselläni hauiksen jänteen yläpää oli 85%:sti kulunut poikki. Olkapään muun, suuren leikkausoperation yhteydessä ko. jänne katkaistiin ja kiinnitettiin titaaniankkurilla olkavarteen.
Hauis laskeutui hieman ja lyhentyneestä liikepituudesta johtuen leikatun oikean hauikseni voimataso on hieman heikompi kuin vasurin vaikka olen oikeakätinen.
Muuten olkapää on ollut kaikki nämä vuodet, 8kpl, täysin moitteettomassa kunnossa.
Leikkauksen jälkeen en ole temmannut ja ehkä 72v ukko voisi sen unohtaa muutenkin, muuta normaalit toiminnot kuten leuanvedot, taljat, maasta- ja rinnallevedot, punnerrukset yms. sujuvat ko. olkapään haittaamatta tippaakaan.
Tyytyväisempi en voisi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1566899Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334033Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142022- 611906
- 821446
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1931444Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20213984- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947