SAULUKSEN KÄÄNTYMINEN
Apt. 9:1-9
Apt. 9:10-19
--
9:1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
9:2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
9:3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
9:4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
9:5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
9:6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
9:8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
9:9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.
Sauluksen (Paavali) kääntyminen, Apt.9:1-19y
22
384
Vastaukset
Saulus (Apt. 13:9 lähtien Paavali) yhä kiihkeämmin vainoaa Jeesukseen uskovia (1,2). Saulus koki uuden uskon uhkana omalle uskolleen.
Hän saa ylimmäiseltä papilta luvan, että ” keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin”.
Niinpä hän lähtee kohti Damaskoa. Mutta lähellä kaupunkia hänet pysäytetään; ”yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen”.
Kristus ilmestyy hänelle ja Paavalin koko elämä muuttuu ja saa uuden suunnan.
Tämä tapahtuma on täysin ristiriidassa kaikelle sille, mikä oli hänelle ennen tärkeää ja ohjasi hänen elämäänsä.
Apostolien Teoissa tästä tapahtumasta on kolme kuvausta (Apt. 22:5-16, 26:4-18), niin merkittävä käänne se oli.
Jeesus kehoittaa Paavalia jatkamaan matkaa Damaskoon ja jättämään loput ”Herran haltuun” (6).* Saa syntinsä anteeksi, ja jatkaa matkaa Jeesuksen tahdon mukaisesti, kasteelle ja ja jossain vaiheessa saa vielä valtuudet ja voiman evankelioimaan ja todistamaan Jeesukesta, hänet kastetaan Pyhällä Hengellä.
* Ei se kastevesi syntejä pois pyyhkinyt, vaan Kristuksen veri, eikä se veri ole kastevedessä, tämä vaan selvyyden vuoksi!
* Kaste vaan oli se viimeinen koetinkivi Paavalin lihalle, mennä kasteelle ja tunnustaa siten Jeesus julkisesti, vaikka oli aivan viimeaikoina surmauttanut Jeesukseen uskovia, se oli ikäänkuin ehto Paavalille, että sitten vasta on todella saanut hänkin syntinsä anteeksi, ja siksi hän sanookin itseään suurimmaksi syntiseksi, kun vainosi Jeesuksen opetuslapsia, eli Jumalan seurakuntaa.
Apt. 9:10-19
--
9:10 Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
9:11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
9:12 ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
9:13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
9:14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
9:15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
9:16 Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
9:17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
9:18 Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
9:19 Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.Ananias ja Saulus näkevät samanaikaisesti näyn. Näyt rohkaisevat miehiä kohtaamaan luottavaisesti toisensa.
Ananiashan oli kuullut, kuinka Saul oli yksi pahimmista kristinuskon vihollisista (13,14). Ananias tottelee saamaansa näkyä ja menee ”Suoralle kadulle” Juudaan taloon, josta hän tapaa Sauluksen rukoilemasta (11).
Hän laittaa kätensä Sauluksen pään päälle ja heti putoavat ”ikään kuin suomukset” hänen silmistään.
Hän pystyy taas näkemään.
Viivytyksettä hän ottaa myös kasteen, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois ja tulisi täytetyksi Pyhällä Hengellä (Apt. 22:16).
--
2.
Kirkas aamun koi päivän uuden loi,
meitä ohjaa taivaan tietä kulkemaan.
Riennä syntinen, luokse Jeesuksen,
ota vastaan armo hänen armostaan.
Hän kärsi ristinkuoleman,
pois otti synnit maailman.
Siihen luottaa saa, siihen turvatkaa.
Ristin tiellä Kristuksessa riemuitkaa!
(Virsi 265:2)- on malliesimerkki
Tapio522 kirjoitti:
Ananias ja Saulus näkevät samanaikaisesti näyn. Näyt rohkaisevat miehiä kohtaamaan luottavaisesti toisensa.
Ananiashan oli kuullut, kuinka Saul oli yksi pahimmista kristinuskon vihollisista (13,14). Ananias tottelee saamaansa näkyä ja menee ”Suoralle kadulle” Juudaan taloon, josta hän tapaa Sauluksen rukoilemasta (11).
Hän laittaa kätensä Sauluksen pään päälle ja heti putoavat ”ikään kuin suomukset” hänen silmistään.
Hän pystyy taas näkemään.
Viivytyksettä hän ottaa myös kasteen, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois ja tulisi täytetyksi Pyhällä Hengellä (Apt. 22:16).
--
2.
Kirkas aamun koi päivän uuden loi,
meitä ohjaa taivaan tietä kulkemaan.
Riennä syntinen, luokse Jeesuksen,
ota vastaan armo hänen armostaan.
Hän kärsi ristinkuoleman,
pois otti synnit maailman.
Siihen luottaa saa, siihen turvatkaa.
Ristin tiellä Kristuksessa riemuitkaa!
(Virsi 265:2)meillekin siitä, kuinka tulisi toimia.
Kaste seuraa heti uudestisyntymistä ja sen jälkeen
Pyhällä-Hengellä täyttyminen!
Suomessa monet odottavat, että kaste-asia "kirkastuu", ennenkuin tottelevat Sanaa.
Lapsikastekäytäntö on niin sekoittanut ihmisten
ajatusmaailman ja kun vanhoista tavoista ei halu-
ta luopua omaisten pelosta, niin siksi kasteelle meno viivästyy monella. Herra ei luvannut Paavalille helppoa tietä kuljettavaksi.
Herra sanoi näyssä Ananiakselle:
Apt.9:15,16
--
9.15 ".... hän (Paavali) on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
9:16 Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
--
Paavali joutuikin toteamaan:
”... minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä” (2Kor. 12:10).
Usein Jumala salaa tässä maailmassa voimansa ja kätkee sen heikkouteen. Kuitenkin Kaikkivaltias Jumala teki ihmeitä Raamatun aikoihin ja halutessaan tekee niitä myös tänään.
Meillekään ei ole luvattu helppoa tietä, ei kunniaa eikä menestystä.
Apostolit joutuivat suuriin vaikeuksiin ja ahdistuksiin Kristuksen nimen tähden.
Useimmat meistäkin joudumme kantamaan kipumme ja sairautemme hautaan asti.
Paavali oli jopa mielistynyt näihin ahdistuksiin, koska hän tiesi, miksi hän Mestarinsa tavoin joutui kärsimään.
Apostoli Jaakob sanoo:
”Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä ” (Jaakob 1:1-2).
Herra antakoon meille viisautta, että oppisimme mekin pitämään pelkkänä ilona joutuessamme koettelemuksiin ja kiusauksiin. Herra vastaa rukouksiimme, kun uskossa ja epäilemättä tätä rukoilemme (Jaakob 1:5,6).
--
1.
Ah, tiesi usko haltuun Herran
ja turvaa Isään rakkaaseen.
Hän auttaa nyt ja kruunaa kerran
myös sinut taivaan autuuteen.
Ken tiensä uskoo Herralle,
ei rakenna se hiekalle.
4.
Hän aina meille lohdutuksen
tuo oikealla hetkellä.
Hän kuulee hartaan kaipauksen
ja pysyy meitä lähellä.
Hän ehtii kyllä auttamaan,
yllättää meidät armollaan.
(Virsi 370:1,4)on malliesimerkki kirjoitti:
meillekin siitä, kuinka tulisi toimia.
Suomessa monet odottavat, että kaste-asia "kirkastuu", ennenkuin tottelevat Sanaa.
ta luopua omaisten pelosta, niin siksi kasteelle meno viivästyy monella."Sauluksen kääntyminen on malliesimerkki meillekin siitä, kuinka tulisi toimia".
---
Näin on.
Sauluksen kohdalla kävi toteen se, mitä Pietari opettaa Apt. 2:38:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".
--
Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä. Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan.
(Kannattaa myös huomioda jae 39: "Sillä teille ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.")- tuolle vesi-magia
Tapio522 kirjoitti:
"Sauluksen kääntyminen on malliesimerkki meillekin siitä, kuinka tulisi toimia".
---
Näin on.
Sauluksen kohdalla kävi toteen se, mitä Pietari opettaa Apt. 2:38:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".
--
Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä. Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan.
(Kannattaa myös huomioda jae 39: "Sillä teille ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.")opilleen.
Vesi tekee kaiken; ihmeellinen taikavesi!
Mutta epäuskoisella täytyy olla jotain konkreettista, jotta hän voisi uskoa.
Uskova sen sijaan voi todeta Paavalin tavoin:
2. Kor 5:7
"Me elämme uskossa, emmekä näkemisessä,"
2. Kor 4:18
"Me emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä,
sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymät-
tömät iankaikkisia."
Jeesus varoittaa tuollaisista materialisteista:
Joh 4:48
"Jeesus sanoi:
Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko." on malliesimerkki kirjoitti:
meillekin siitä, kuinka tulisi toimia.
ta luopua omaisten pelosta, niin siksi kasteelle meno viivästyy monella.Toisin oli Efeson opetuslasten kohdalla.
Apt. 19:1-6
Paavali kohtasi opetuslapsia Efesossa, jotka eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Jostain syystä he eivät tienneet mitään Pyhästä Hengestä (Apt. 19:1-6).
Paavali alkaa heti kyselemään heidän kasteestaan.
Miksiköhän?
Kuultuaan, että Efeson opetuslapset oli kastettu vain Johanneksen kasteella, toimitti Paavali heille kristillisen kasteen.
Sitten hän pani kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.
Tästä Raamatunkohdasta näkyy selvästi, että apostolit tajusivat uskon, kasteen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen välisen yhteyden.
(Vrt. Apt. 2:38,39).- jälleen!!!!!
Tapio522 kirjoitti:
Toisin oli Efeson opetuslasten kohdalla.
Apt. 19:1-6
Paavali kohtasi opetuslapsia Efesossa, jotka eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Jostain syystä he eivät tienneet mitään Pyhästä Hengestä (Apt. 19:1-6).
Paavali alkaa heti kyselemään heidän kasteestaan.
Miksiköhän?
Kuultuaan, että Efeson opetuslapset oli kastettu vain Johanneksen kasteella, toimitti Paavali heille kristillisen kasteen.
Sitten hän pani kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.
Tästä Raamatunkohdasta näkyy selvästi, että apostolit tajusivat uskon, kasteen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen välisen yhteyden.
(Vrt. Apt. 2:38,39).Nuo Efeson uskovathan OLIVAT TULLEET USKOON, vaikka
heitä ei oltu kastettu kristillisellä kasteella.
He olivat kastetut ainoastaan Johanneksen kasteella.
"Saitteko Pyhän-Hengen SILLOIN, KUN TULITTE USKOON?"
He olivat siis tulleet uskoon ENNEN KASTETTAAN!
Otappas Tapio taas se tulppa pois aivoistasi!
- keskustelupalsta
lopeta se julistaminen!!
"Tämä on keskustelupalsta lopeta se julistaminen"!!
---
Mitä sinä haluaisit sanoa "alustukseeni".
Eikö krisittyjä kehoiteta julistamaan ja opettamaan sekä neuvomaan toinen toisiamme.
Kol. 3:16
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne".
- tuhat ja yksi
Oli ainostaan yksi aivorata käytössä ja kun Jeesus löi halolla päähän se vaihtui toistakautta toimivaksi !
Ja näin Saulus Tarsolainen teki uukkarin ja oli sen jälkeen Paavali ,vainoojasta tuli vainottu!
Poliitikotkin kääntävät takkia ,kun huomaavat paremman mahdollisuuden. ettei Raamatussa ole ristiriitoja? Miksi näitä ei saisi ottaa esille keskusteluun? Kiistatta samasta asiasta eri kertojat todistavat täysin vastakkaisesti:
Apostolien teot 9 todistaa:
7 "Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet."
Paavali itse todisti eri tavalla:
Ap. t. 22:9
"Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui."
Eivät nämä ristiriitaisuudet uskoani horjuta, mutta kumoavat ainakin Mohikaanin ja eräiden kumppanien sen väitteen, että Pyhä Henki on pitänyt raamatunkäännökset erehtymättömän virheettöminä.- tuhat ja yksi
Niin Vanhaan kuin Uuteenkin Testamenttiin jokaisen sanan ovat erehtyväiset ihmiset kirjoittaneet!
Ja se "VIRHEETÖN JUMALAN SANA" käsite on valheellinen jota on syötetty kansaoille totuutena Jumalan nimessä!
Samalla tapaa ,kuin Helluntalaiset tempaustaan toisensa jälkeen "PTHÄSSÄ HENGESSÄ" kertovat totuutena! - näkee ristiriidan?
Nuo Sauluksen seuralaiset eivät kuullet JEESUKSEN ÄÄNTÄ!!!!
Jeesushan ilmestyi vain Saulukselle.
Kyllä kuulivat kyllä kaatumisesta ja vaunujen pysähty-
misestä johtuneet äänet! näkee ristiriidan? kirjoitti:
Nuo Sauluksen seuralaiset eivät kuullet JEESUKSEN ÄÄNTÄ!!!!
Jeesushan ilmestyi vain Saulukselle.
Kyllä kuulivat kyllä kaatumisesta ja vaunujen pysähty-
misestä johtuneet äänet!Joh. 9:39
Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".
"Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä." [Matt. 13:13]
Apt. 9:3-4
--
9:3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
9:4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
--
Jumala voi tänäänkin puuttua ihmiselämään monin tavoin.
Tässä on kertomus tapauksesta, kun Jeesus ilmestyi ja auttoi erästä ystävääni hädän hetkellä.
Rukous liittyy olennaisesti tapahtumien kulkuun.
--
Tässä hänen kertomuksensa.
”Olin ystävieni kanssa linja-autolla tansseissa. Olimme kaikki nauttineet alkoholia.
Syksy oli jo pitkällä ja illat kylmiä ja pimeitä.
Tanssien päätyttyä menin linja-autoon odottamaan kotiinlähtöä.
Auto täyttyi matkustajista. Kuljettaja oli aikeissa lähteä, kun vielä yksi kavereistani tuli juosten bussiin. Häneltä oli pudonnut rahakukkaro läheiseen joen rantaan.
Kuljettaja lupautui vielä odottelemaan.
Menimme kaverini kanssa yhdessä etsimään kukkaroa.
Pimeässä oli vaikea nähdä eteenpäin. Joen ranta oli jyrkkä, enkä osannut varoa. Yht´äkkiä putosin jokeen ja painuin kuin kivi pohjaan. Sillä kohtaa oli kova virta ja syvyyttä noin 2,5 metriä.
Joen pohjassa kaaduin selälleni ja siellä maatessani ajattelin, että vieköön virta minut, en yritäkkään pelastautua, kyllä kait ne minut jostain sitten löytävät.
Näin ajatellessani huomasin vasemmalla puolella valtavan kirkkaan valoilmiön, auringonvaloa kirkkaamman. Kuitenkaan se ei häikäissyt silmiäni. Näin, kuinka ympärilläni uiskenteli kaloja.
Sitten valon keskelle ilmestyi Jeesus. Yllään hänellä oli lumivalkoiset vaatteet ja päässään viitan tapainen.
Kasvot olivat ihan sileät.
Jeesus sanoi minulle: ”Sinun aikasi ei vielä ole tullut”. Silloin pelästyin, että nythän minä hukun. Sain ponnistettua itseni jaloilleen pystyyn ja uin pintaan.
Vaikka tämä kaikki tapahtui hetkessä, minusta tuntui, kuin se olisi kestänyt useita tunteja. Päästyäni ylös vedestä, jouduin oksentamaan vettä keuhkoista. Rannalla kysyin kaveriltani, näkikö hän kirkasta valoa. Hän vastasi, ettei ollut nähnyt.
Vasta puolen vuoden kuluttua uskalsin kertoa tästä tapauksesta uskossa olevalle veljelleni. Hän ihmetteli, miksi en ollut sitä aikaisemmin kertonut.
Kun olin tansseissa, veljelleni oli tullut valtava tarve rukoilla puolestani".
(Kertomus loppu)
Tämä kertomus liittyy siis erääseen ystävääni!- tuhat ja yksi
Vahingossa luiskahtaa veteen ja haluaa hukkua!?
"Joen pohjassa kaaduin selälleni ja siellä maatessani ajattelin, että vieköön virta minut, en yritäkkään pelastautua, kyllä kait ne minut jostain sitten löytävät."
""Sitten valon keskelle ilmestyi Jeesus. Yllään hänellä oli lumivalkoiset vaatteet ja päässään viitan tapainen.
Kasvot olivat ihan sileät.
Jeesus sanoi minulle: ”Sinun aikasi ei vielä ole tullut”. Silloin pelästyin, että nythän minä hukun. Sain ponnistettua itseni jaloilleen pystyyn ja uin pintaan. ""
Jeesuksiahan näette tiuhaan ja aina silloin tällöin!
Mutta sitten kun hän tulee hän "TEMPAISEE" , ja sen teorian mukaan Jeesus ei ole nyt täällä !
Vai olikose niin "HÄN ON TÄÄLLÄ TÄNÄÄN"!
- Eroe
Ei Stefanus ollut ainoa jonka kivityksessä Saulus oli mukana. Raamattu ei suoraan kerro muista tapauksista, mutta nytkin hänellä oli ylipappien suositus ottaa uskovia kiinni. Sauluksen tultua uskoon hänestä tuli Paavali, ja alussa uskovat pelkäsivät häntä, sillä he tiesivät miehen menneen maineen.
Edellä Luukas kertoi, kuinka SAUL VAINOAA SEURAKUNTAA
Apt. 8:1-3
---
8:1 Myös Saulus hyväksyi Stefanuksen surmaamisen. Ja sinä päivänä nousi suuri vaino Jerusalemin seurakuntaa vastaan; ja kaikki hajaantuivat ympäri Juudean ja Samarian paikkakuntia, paitsi apostolit.
8:2 Ja muutamat jumalaapelkääväiset miehet hautasivat Stefanuksen ja pitivät hänelle suuret valittajaiset.
8:3 Mutta Saulus raateli seurakuntaa, kulki talosta taloon ja raastoi ulos miehiä ja naisia ja panetti heidät vankeuteen.
--
Kristityt olivat yleensä suosittuja kansan keskuudessa.
Ylipapit saivat kuitenkin kiihtyneet kansanjoukot niiden kimppuun, jotka ajattelivat toisin kuin he.
Jeesuksen kannattajia pidettiin maanpettureina, koska he tahtoivat- kuten väärin ajateltiin- hajottaa temppelin ja kumota lain.
Vainon seurauksena monet pakenivat maaseudulle apostolien jäädessä kaupunkiin (1).
Saulus (Paavali) toimi rajusti (3), ”puuskuen vihaa ja murhanhimoa” (Apt. 9:1) Herran opetuslapsia vastaan.
Hän halusi puolustaa näin omaa farisealaista hurskauttaan.
Hänen vakaumuksensa oli, että laki oli ainut tie Jumalan luo.
Kristinusko oli suuri uhka sille hurskaudelle, jonka piirissä hän oli kasvanut.- Saulille, tästä
Tapio522 kirjoitti:
Edellä Luukas kertoi, kuinka SAUL VAINOAA SEURAKUNTAA
Apt. 8:1-3
---
8:1 Myös Saulus hyväksyi Stefanuksen surmaamisen. Ja sinä päivänä nousi suuri vaino Jerusalemin seurakuntaa vastaan; ja kaikki hajaantuivat ympäri Juudean ja Samarian paikkakuntia, paitsi apostolit.
8:2 Ja muutamat jumalaapelkääväiset miehet hautasivat Stefanuksen ja pitivät hänelle suuret valittajaiset.
8:3 Mutta Saulus raateli seurakuntaa, kulki talosta taloon ja raastoi ulos miehiä ja naisia ja panetti heidät vankeuteen.
--
Kristityt olivat yleensä suosittuja kansan keskuudessa.
Ylipapit saivat kuitenkin kiihtyneet kansanjoukot niiden kimppuun, jotka ajattelivat toisin kuin he.
Jeesuksen kannattajia pidettiin maanpettureina, koska he tahtoivat- kuten väärin ajateltiin- hajottaa temppelin ja kumota lain.
Vainon seurauksena monet pakenivat maaseudulle apostolien jäädessä kaupunkiin (1).
Saulus (Paavali) toimi rajusti (3), ”puuskuen vihaa ja murhanhimoa” (Apt. 9:1) Herran opetuslapsia vastaan.
Hän halusi puolustaa näin omaa farisealaista hurskauttaan.
Hänen vakaumuksensa oli, että laki oli ainut tie Jumalan luo.
Kristinusko oli suuri uhka sille hurskaudelle, jonka piirissä hän oli kasvanut.tuli rohkea evankeliumin julistaja!
Paavali ei uskonut Tapion lailla, että kaste pelas-
taisi ihmisen, vaan hän sanoi:
1. Kor 1:17
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN."
Evankeliumia pitää julistaa, eikä korvata sitä
kasteella. Kirkko oikaisee tuossa ja siirtyy
suoraan kasteeseen, ilman, että ihminen sitä ennen
olisi vastaanottanut evankeliumin, sillä se on Jumalan voima, itsekullekin pelastukseksi,"
Room 1:16.
Tapion Raamatussa lukee varmaan:
Sillä minä en häpeä kastetta, joka pelastaa ihmisen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039