Lomapalkka ja -raha

minä itse

Onko YEL:n piiriin kuuluvan yrittäjän pakko maksaa itselleen lomapalkkaa ja -rahaa? Tämä monimutkaistaisi kirjanpitoa, pitäisi kirjata tilikauden lopussa siirtovelkoihin kaikenmaailman lomapalkkavelkaa jne jne. Mieluummin olisin maksamatta itselleni moisia kirjanpidon yksinkertaisuuden vuoksi.

10

5506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

Miksi luulet että täällä annettaisiin ilmaisia neuvoja vain siksi että olet pihi, etkä halua maksaa kirjanpitäjälle?

• minä itse

Tarkoitatko että kysymykseni ei kuulu tämän palstan yrittäjyys -aiheeseen ja on jotenkin asiaton? Mielestäni tähän kysymykseen liittyvä keskustelu on erittäin paikallaan koska löytyy kyllä tietoa miten TyEL:n piirissä asiat tehdään, ja miten työntekijöiden palkkalaskenta hoidetaan jne, mutta eipä löydy tietoa miten YEL:n piiriin kuuluva yrittäjä voi toimia omaa palkkaa koskevissa asioissa.
        Miksi minun pitäisi maksaa kirjanpitäjälle jos voin hoitaa kirjanpidon itsekin, ja olen sen hoitanut jo usean vuoden ajan? Pitäisikö minun yhtälailla ehdottomasi maksaa siivoajalle sen sijaan että imuroin myymälää itse, ja myyjälle sen sijasta että teen sen homman itse, ja varastomiehelle sen sijaan että hoidan varasoa itse, ja tilaustenkäsittelijälle sen sijaan että otan itse vastaan tilauksia, ja postittajalle sen sijaan että laitan itse tavaraa pakettiin, ja zupparille sen sijaan että vien itse paketit postiin, ja ostajalle sen sijaan että ostan itse, ja autokuskille sen sijasta että ajan itse, ja toimitusjohtajalle sen sijaan että teen itse yritystäni koskevia päätöksiä jne jne jne? Eroavatko esim. nämä yllä mainitut jotenkin oleellisesti kirjanpitotyöstä?
        Pienissä yrityksissä yrittäjä tekee kaiken laidasta laitaan, miksei myös kirjanpitoa?

No, ehkä käsitin tämän yrittäjyyttä käsittelevän keskustelupalstan väärin - täällä ei näköjään olekaan tarkoitus jakaa kokemuksia ja tietoa - eli juurikin niitä ilmaisia neuvoja!!! - yrittäjyyttä koskevissa asioissa.

Onneksi on kaltaisiasi viisaita ihmisiä että tämäkin tuli selväksi. En jatkossa erehdy kysymään tältä palstalta mitään, enkä myöskään jakamaan tietoa kenellekään jos minulla vaikka olisi vastauksia yrittäjien yrittäjyyteen liittyviin kysymyksiin.

Kiitos ------ että valaisit tämän yrittäjyyttä käsittelevän keskustelupalstan tarkoitusta.

• riittää..
        minä itse kirjoitti:

Tarkoitatko että kysymykseni ei kuulu tämän palstan yrittäjyys -aiheeseen ja on jotenkin asiaton? Mielestäni tähän kysymykseen liittyvä keskustelu on erittäin paikallaan koska löytyy kyllä tietoa miten TyEL:n piirissä asiat tehdään, ja miten työntekijöiden palkkalaskenta hoidetaan jne, mutta eipä löydy tietoa miten YEL:n piiriin kuuluva yrittäjä voi toimia omaa palkkaa koskevissa asioissa.
        Miksi minun pitäisi maksaa kirjanpitäjälle jos voin hoitaa kirjanpidon itsekin, ja olen sen hoitanut jo usean vuoden ajan? Pitäisikö minun yhtälailla ehdottomasi maksaa siivoajalle sen sijaan että imuroin myymälää itse, ja myyjälle sen sijasta että teen sen homman itse, ja varastomiehelle sen sijaan että hoidan varasoa itse, ja tilaustenkäsittelijälle sen sijaan että otan itse vastaan tilauksia, ja postittajalle sen sijaan että laitan itse tavaraa pakettiin, ja zupparille sen sijaan että vien itse paketit postiin, ja ostajalle sen sijaan että ostan itse, ja autokuskille sen sijasta että ajan itse, ja toimitusjohtajalle sen sijaan että teen itse yritystäni koskevia päätöksiä jne jne jne? Eroavatko esim. nämä yllä mainitut jotenkin oleellisesti kirjanpitotyöstä?
        Pienissä yrityksissä yrittäjä tekee kaiken laidasta laitaan, miksei myös kirjanpitoa?

No, ehkä käsitin tämän yrittäjyyttä käsittelevän keskustelupalstan väärin - täällä ei näköjään olekaan tarkoitus jakaa kokemuksia ja tietoa - eli juurikin niitä ilmaisia neuvoja!!! - yrittäjyyttä koskevissa asioissa.

Onneksi on kaltaisiasi viisaita ihmisiä että tämäkin tuli selväksi. En jatkossa erehdy kysymään tältä palstalta mitään, enkä myöskään jakamaan tietoa kenellekään jos minulla vaikka olisi vastauksia yrittäjien yrittäjyyteen liittyviin kysymyksiin.

Kiitos ------ että valaisit tämän yrittäjyyttä käsittelevän keskustelupalstan tarkoitusta.

..tai sitten kysymyksessä on yksi katkeroitunut kirjanpitotyötä tekevä yrittäjä. Samanlaista kommenttia kaikkeen mahdolliseen eli kukaan ei saisi jakaa neuvoja ilmaiseksi..siinähän menee hänen leipäänsä!

• abcde12345
        minä itse kirjoitti:

Minuakin ärsyttää moiset turhat typerät - osta palvelu ammattilaiselta - kommentit. Ei taida olla kyseisellä ammattilaisella juuri hommia kun ehtii vahtia yrittäjien keskustelufoorumia tuohon malliin. Minäkin teen yritykseni kirjanpidon (myös palkkakirjanpidon) itse. Samaa suosittelen monille muillekin. Kirjanpito vie yllättävän vähän aikaa ja sujuu aika kivuttomasti muun ohella. Pienen yrityksen kirjanpito ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä josta olisi pakko maksaa "ammattilaisille".

• neuvo..

Yrittäjän EI ole pakko maksaa itselleen edes palkkaa saati sitten lomapalkkaa!

• minä itse

ilmaisesta neuvosta =)

• fdsfkdksa

Tilintarkastaja voi kuitekin edellyttää palkkavelan kirjaamista.

• minä itse

Kiitos kommentista. Tuota juuri ajattelinkin, että kun kerran maksan itselleni palkkaa, niin arvelen että se pitänee tehdä kaikkien taiteen säännösten ja lakien mukaan.
        Vaikka vuosilomalaki, lomapalkka ym ovatkin tarkoitettu suojaamaan työntekijöiden oikeuksia, eikä ketään tai mitään tahoa varmaankaan kiinnosta miten yrittäjä itse itseään kohtelee, maksaako lomarahaa ja miten lomiaan pitää vai pitääkö ;)

Eli, tehdäänpäs ihan kuten palkkakirjanpito työntekijöiden tapauksessa tehtäisiin niin eipähän tarvitse tilintarkastuksen yhteydessä alkaa sitä väkertämään uusiksi.

• -------
        minä itse kirjoitti:

Kiitos kommentista. Tuota juuri ajattelinkin, että kun kerran maksan itselleni palkkaa, niin arvelen että se pitänee tehdä kaikkien taiteen säännösten ja lakien mukaan.
        Vaikka vuosilomalaki, lomapalkka ym ovatkin tarkoitettu suojaamaan työntekijöiden oikeuksia, eikä ketään tai mitään tahoa varmaankaan kiinnosta miten yrittäjä itse itseään kohtelee, maksaako lomarahaa ja miten lomiaan pitää vai pitääkö ;)

Eli, tehdäänpäs ihan kuten palkkakirjanpito työntekijöiden tapauksessa tehtäisiin niin eipähän tarvitse tilintarkastuksen yhteydessä alkaa sitä väkertämään uusiksi.

Yrittäjän ei tarvitse maksaa itselleen lomapalkkaa, eikä siis tarvita lomapalkkavarauksen kirjausta tilinpäätökseen. Tilintarkastaja ei sellaista voi vaatia.
        Siis uskotteko te kaiken mitä täällä kirjoitetaan?? Täällä on uskomattoman paljon skeidavastauksia ja liian monet menevät lankaan. Mutta hei, hyvä jos olette itse tyytyväisiä!

• näin..
        ------- kirjoitti:

Yrittäjän ei tarvitse maksaa itselleen lomapalkkaa, eikä siis tarvita lomapalkkavarauksen kirjausta tilinpäätökseen. Tilintarkastaja ei sellaista voi vaatia.
        Siis uskotteko te kaiken mitä täällä kirjoitetaan?? Täällä on uskomattoman paljon skeidavastauksia ja liian monet menevät lankaan. Mutta hei, hyvä jos olette itse tyytyväisiä!

ei tarvitse laittaa lomapalkka varausta jos ei sitä maksa(ei ole pakko maksaa itselle) ja muutenkin pienten firmojen ei kannata tilintarkastajaa edes nimetä.(kannatta poistaa yhtiöjärjestyksestä )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      68
      5708
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      4717
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      18
      2956
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      177
      2357
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      2016
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      160
      1987
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      101
      1460
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1174
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1146
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      1038
    Aihe