Saatiin Lohjan kaupungilta pitkän odotuksen jälkeen kirje missä meidät olisi valittu asumaan routiolle isompaan asuntoon. Kirje saatiin torstaina ja maanantaina piti viimeistään päättää otammeko asunnon..
kirjeessä sanottiin että asunnossa ei ole jääkaappia,no se ei meitä haitannut olisimme omasta pussista voineet sen rahoittaa vaikka mielessä kävi eikö jääkaappi kuuluisi perus varustuksiin..
Perjantaina sitten parin soiton jälkeen sain avaimet että pääsimme käymään katsomaan "uutta asuntoamme".
Mikä pettymys...Oven kun avasin puolen vuoden lehdet kaatui jalkoihin ja haju oli sen mukainen että on ollut kauan tyhjillään ( vaikka niin asunto toimistossa kirkkain silmin väittivät että yhtään asuntoa ei ole vapaana,no tämä on ainakin ollut vapaana kauan) pistorasiat rikki, kylpyhuoneen/vessan saumoissa aivan homekasvuston näköistä "likaa" ..ja piti päättää ilman että ketään tiesi onko huoneistossa tehty minkäänlaista kosteusmittausta/jälkitarkastusta että otetaanko asunto!
Selitin maanantaina äkäisen oloiselle naiselle että ei voida muuttaa astmaa sairastavan lapsen kanssa kyseiseen asuntoon kun sen päivän aikana piti päättää mitä tehdä. Olisin kuvitellut että kyseinen nainen sanoisi että "jos hodamme kosteusmittaukset yms. asiat kuntoon,niin otatteo asunnon sitten" tai "kiitos kun huomautitte että voidaan laittaa asunto kuntoon seuraavalle perheelle" mut todellisuus oli "jaa,no jos ei kelvannut oletteko vielä asunnon tarpeessa,jatkatteko hakijoina?!" hohhoijaa..eikö ole mitään väliä mimmoiseen asuntoon perheitä sijoitetaan..
en yhtään ihmettele että kyseinen asunto on ollut pitkään tyhjänä. Saadaan varmasti odottaa seuraavaa asunto tarjousta pitkän aikaa kun tätä ei otettu vastaan...
Sainpahan kiukkuni tänne purettua =)
Kaupungin tarjoama vuokra-asunto..
20
5373
Vastaukset
- ..............
Minä olen monet kerran ihmetellyt että miten kaupunki kehtaa tarjota noita vuokra-asuntojaan ihmisille. Tuntuu että pilkkana pitää vuokralaisia. Jos ihminen asuu vuokralla, niin kyllä asunnon pitäisi olla siedettävä ja nykyaikainen. Ei kaikilla ole varaa ostaa omistusasuntoa. Luulisi kaupunginkin tajuavan, jos laittaisi vuokra-asunnot siistiin kuntoon, niin asukkaatkin viihtyisivät paremmin eikä vaihtuvuutta olisi niin paljon. Kyllä vuokralla asujallakin pitäisi on oikeus asua siistissä ja nykyaikaisessa kodissa.... vai onko??
- asgggggggggggggggggg
htrggggggggggggggggggggg
- kerron..
...vähän noista kaupungin vuokra-asunnoista, vaikkakin eri kaupungista (eiköhän ne ole aika lailla samaa paskaa kaikki). Olen asunut lapsuuteni ja osan nuoruuttani niissä.
Mitä vanhempi talo, sen surkeampi luonnollisesti. On lapsellisuutta kuvitella, että kaupunki satsaisi talojen kunnossapitoon, sillä se ei sitä tee. Osin siksi, että asukkaat ovat monesti kykenemättömiä tätä vaatimaan, osin siksi, että rahaa ei ole ja osin siksi, että ei ole pakko. Halusit tai et, olet monessa mittakaavassa sitä sosiaaliluokkaa jolla ei ole asemaa (varallisuutta) itseään ja oikeuksiaan puolustaa.
Uudemmat talon ovat siedettävässä kunnossa ehkä viitisen vuotta, jonka jälkeen ne vandalismin, välinpitämättömyyden ja ylhäällä mainittujen syiden takia alkavat rappeutua ja asumisympäristö muuttuu surkeaksi.
Paitsi asuntojen, myös muiden asukkaiden kunto on joskus vähän näin ja niin. Veriroiskeet rappukäytävässä, roskat pihoilla, alkoholismi, väkivalta ja jopa naapuriterrori kuuluivat omalta osaltaan ainakiin omiin kokemuksiini hyvin vahvasti. Ei ole tavatonta, että joku tulee soittelemaan ovikelloa kolmen aikaan yöllä ja jos aukaiset, yrittää tunkea sisään tai käyttäytyy muuten häiritsevästi. Luonnollisesti muitakin kiusallisia kohtaamisia voi olla luvassa ja sanon tämän ihan vain siksi, että omistusasunnoissa en ole vastaaviin törmännyt.
En toki halua yleistää missään nimessä, ns. normaaleja kansalaisia ja työtätekeviä joita asuu vuokralla paljonkin, eikä työttömyydessäkään ole mitään vikaa jos ei sille itse mitään mahda. Mutta rappioalkoholismi, riehuminen, vandalismi ja muu siihen liittyvä sekopäinen toiminta voi olla vaikea kestää ellei ole kasvanut pienestä pitäen sen kanssa - eikä se ole helppoa silloinkaan.
Enää en muuta noihin taloihin, sillä se aika on ohi. Sinänsä tunnen harmitusta puolestasi ja ymmärrän, että varallisuus meitä loppujen lopuksi määrittelee ja jos pienellä budjetilla mennään, niin on pakko elää sen mukaan. Sitä missä asumme, miten asumme ja minkälaiset asumis- ja elämisolosuhteemme meillä on, määritellään kyllä palkkapussin perusteella.
Jos näitä taloja haluttaisiin siistiä, täytyisi aloittaa aktiivinen asukastoiminta. Mutta se on mahdotonta toteuttaa, sillä kuten jo mainitsin, moni asukkaista ei siihen kykene tai yksinkertaisesti välitä vittujakaan.
Loppuun sanon, että nämä ovat vain omia kokemuksiani ja näkemyksiäni. Toivottavasti olen väärässä. - yksipuolinen ja ikävä
vuodatus asuntoasiassa.
Ehdotankin seuraavaa toimenpidettä: Jos asunto on todella likainen ja kelvoton ihmisasunnoksi, niin silloin on korkein aika esittää huoneistoon täysremonttia, jonka jälkeen voitte käydä uudelleen tutustumassa asuntoon, samalla kun pyydätte kosteusarvion ja muut homeeseen liittyvät tutkimukset, sillä kenenkään ei ole pakko muuttaa asuntoon joka on kelvoton ihmisasunnoksi.
Virkailijan ilmeet tai muukaan olemus ei liity mitenkään asunnon kuntoon, joten siitä on tehtävä eri valitus ko. henkilön esimiehelle.
Ihmisasunnoksi kelpaamattomaan huoneistoon ei ole pakko muuttaa, eikä joudu pois jonotuslistalta, mutta asia on selvitettävä pikaisesti kaupungin virastossa, sillä täällä siitä kirjoittaminen ei auta asiaa tippaakaan eteenpäin.
Olet nyt saanut purkaa itseäsi, joten seuraavaksi ehdotan suoraa ja asiallista toimintaa asunnon saamiseksi.
Hyvää kevään jatkoa ja onnekasta asunnon saantia.- hgd
hain myös vuokra-asuntoa lohjan kaupungilta. minulle oltiin valittu aivan kamala ja törkyinen kämppä. vessanpönttö mustana, oksennusta parvekkeella, keittiö aivan kauhessa kunnossa. kaapit ja laatikot ihan likaisina. ja haju oli kuvottava. en ottanut kämppää ja kerroin tämän syyksi. taisi olla sama elämäänsä kyllästynyt akka joka sanoi tähänkin vaan että: "se on juuri vähän aikaa sitten remontoitu"... just joo.. en ottanut kämppää ja tuskin enäää kaupungilta sitten saankaan, mutta enpä tahdokkaan kun on niin paskoja kämppiä. ja tää lohja on muutenki ihan perseestä! :D
- alpojuhani pohmäki
asunnot on jus sen näköisiä kun niissä asuvatkin jos ei toisin ja siistimmin osata asua.
- Asunto siistinä
Lohjalla ei asiat muutenkaan luista kunnolla joka paikassa hitaillaan eikä asijoita hoideta kunnolla.Itsekkin jonottanut pienenpää kämppää kohta 2vuotta
ja on se kumma kun ei löydy mukamas kolmiota mistään.Nykyiseen kämppään kun muutin niin oli aika paskasessa kunnossa mutta tulivat pyynnöstä tapetoimaan jokaisen huoneen ja maalit sai talonyhtiön piikkiin.Ei kannata olla liian hienohelma jos tarjotaan kämppää joka ei välttämättä ole lukaali ja siisti.
Ainahan kämpästä saa omanlaisensa jos osaa itse maalata ja korjata. - Perustuslaki voimaan
Tiedoksi tälle nimimerkille "pettynyt taas kerran".
Googleta: Korkein oikeus-kk:2008:20
Googlettamalla ylläolevan, voit saada ensikäden tietoa asunto-ongelmiisi.
Älä siis lannistu vaan vaadi oikeuksiasi.
Iloista kevätpäivää. - hakija-äiti
Olen asunut vuokra-asunnossa niin porvoossa kun täällä lohjallakin. Porvoon kaupunginasunnot ovat olleet kyllä varusteltuja kuten myytävät asunnotkin ja jos jokin oli rikki , uuden sai tilalle. Ihan vielä ilman mukinoita.
Täällä Lohjalla hain kaupunginvuokra-asuntoa, en saa kun olen eläkkeellä ja asun yksi. No tytär muutti luokseni terveyteni heikentyessä (rintasyöpä iski ) Uusimme asunto hakemukset ja laitoimme tiedot ajantasalle.. etsimme 3-4 huonetta keittiön ja saunan asuntoa.. Mutta pilkkanaan se asuntotoimiston väki meitä pitää kun sinne sellaisia lappuja laittelemme. Ei ne niitä edes käsittele..ja tämän lauseen kuulin ihan sieltä asuntotoimistosta..että lakkauttaa vois koko toimiston.- Menkää Porvooseen?
Niin se on, että Lohjalla kaupungin asuntoja on niin vähän, että ne menee n.s. tosi tarpeessa oleville, jotka ei omin voimin pysty asuntoa hankkimaan. Kaupungin vuokrataloissa asuu köyhiä opiskelijoita, alkoholisteja, mielenterveysongelmaisia ja muita sosiaalitapauksia enimmäkseen. Muut hankkivat asuntonsa itse joko ostamalla tai vapailta markkinoilta vuokraamalla. Miksipä meidän muiden veronmaksajien pitäisikään rahoittaa teidän asumista?
- MaalaanSin-pientkorv
moikka
Joka paikassa samat ongelmat. PYYDÄ MAALIT JA MAALAA ITSE.Ei ole vaikee tehtävä. (Vaatii vain tarkkuuutta ja tietysti viitseoliäisyyttä) Minä olen tehnyt niin..
Saa ainakin paskat pois seiniltä helpommin. - rouvavaan
Muutin pienemmältä paikkakunnalta keskisuomesta tänne Lohjalle.Asuin edellisellä paikkakunnalla myöskin vuokra-asunnossa. Kyseisen paikkakunnan vuokra-asunto asia oli todella hienolla malilla tähän kylään verrattuna!
Siellä pystyi selaamaan netistä KAIKKIA kaupungin asuntoja ja hakemaan niistä juuri niitä mistä tykkäsi, joka asunnosta oli pohjakuva ja talon ulkokuva laitettu nettiin. Hakemuksen pystyi jättämään netissä tai toimistolla. Oli myös vaihtoehto että vaihda toisen kaupungin vuokralaisen kanssa (helvetin kätevää). itsekin vaihdoimme asuntoa ihmisen kanssa joka halusi kerrostaloon rivarista ja me taas toisin päin.. ei tarvinnu kauaa asuntoja odotella ja palvelu toimi :) Lohjalla taas kaikki on ihan retuperällä ja palvelu hidasta ja syvältä sieltä....!- Tervetuloa vaan ...
Harmilista kuulla että teillä oli noin huono tuuri. Itse muutimme Lohjalle myös vuokralle ja saimme helposti ja nopeasti tilavan asunnon edulliseen hintaan. Laitoin ilmoituksen paikallislehteen ja vuokrasimme asunnon vapailta markkinoilta.
Kannatta kokeilla asunnon hankkimista muullakin tavalla kuin kaupungin asuntojonosta, sillä Lohjalla on aika vähän kaupungin vuokra-asuntoja ja ne talot ovat välillä aika levottomia kun osa asukkaista on avotapauksia ja syrjäytyneitä. Pienemmillä paikkakunnilla ja Keski-Suomessa asia on toisin. Tervetuloa Ruuhka-Suomeen. Lohjalla kuitenkin on asiat hyvin verrattuna pääkaupunkiseutuun, koska täällä on hyvin saatavilla asuntoja vapailta markkinoilta ja hinta/laatu on parempi kuin pk-seudulla.
- Muualta tuleva
Muutto Lohjalle saattaa olla edessä ja olen opiskelija...
Mistä kaikista mahdollisista paikoista minun kannattaisi hakea vapaita/vapautuvia vuokra-asuntoja, mielellään yksiötä tai pientä kaksiota?
Missä hinnoissa tällaisten vuokra-asuntojen hinnat ovat Lohjalla? - Asuntoja on
Tässä linkissä on listaa, mistä voi kysellä. Aloita siitä kohdasta opiskelija-asunnot. http://www.lohja.fi/default.asp?sivu=1&alasivu=301&kieli=246
- kyyninen1
ei noihin kannata lähteä. vapailta markkinoilta vaan metsästämään.
- www3
Kunta arvavat. Sieltä löytyy hyviä asuntoja suosittelen:) palvelu nopeaa!
- antsa 2
Joo Mukava hakea asuntoa lohjalta, terveyteni laski ja asun nyt kerostalossa missä ei ole hissiä vaik asun ekassa kerroksessa.
sauna ja pesutupa kellari kerroksessa. On hankala kulkea portaissa koska polvissani on kulumat, niin lohjan asunto toimistos vihjaistiin että kyllä voi sitä halea asuntoa toisesta kerrostalosta jossa voi olla hissi.
huh hu samon minä - jeppis jepulis
No huh huh! Eikö ne suostu sulle rakentamaan hissiä siihen taloon muka?? Törkeetä, todella törkeetä.
Kysy samalla jos ne maksais sulle pari kurssia äidinkieltä opiskelemaan.- sammer haar
tok maksoi kurssin ton ku kävin.ja no hissi tok tuleepi kuhan kerkiää
saaha konneet pihal. tällee tääl vuan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538373- 664664
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404343Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353483Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634