Hei,
olen 16-vuotias, lukion ensimmäisellä luokalla oleva tyttö ja olen hyvin kiinnostunut psykologiasta. Haluaisinkin kysyä, että jos haluaa yliopistoon opiskelemaan pääaineenaan psykologia, niin tarvitseeko matematiikkaa? Olen kuullut, että tilastomatematiikkaa tarvitsee, mutta en ole hyvä matikassa, joten onko sen kirjoittaminen välttämätöntä? Riittäisikö jos kävisin jonkin tilastomatematiikan kurssin?
Sitten haluaisin tietää, että voiko olla useampi kuin yksi sivuaine? Olen nimittäin kiinnostunut sekä historiasta, että filosofiasta enkä oikein osaa valita niiden väliltä. Tosin en kyllä tiedä onko noista mitään hyötyä psykologin ammattia ajatellen.
Toivottavasti vastaatte ja muutenkin hyvää kevään jatkoa. :)
Psykologia ja matematiikka?
7
6129
Vastaukset
- olen asiaa
tutkinut, kun itsekin mietiskelin aikoinaan psykologiaan hakemista, että kyllähän matikasta saa lähtöpisteitä...ja pääsykoekin on pitkälti juuri tuota matematiikkaa. Itselläni takkusi haaveet psykologin urasta juuri tuohon, mutta sulla on erinomaista aikaa opiskella lukiossa vielä vaikka pitkää matikkaa, jos ekalla olet. Kyllä siitä noissa kokeissa hyötyä olisi varmasti, vaikket kirjoittaisikaan sitä.
- Homssu
Niin, olen opiskellut nyt lyhyttä matikkaa, enkä kyllä tiedä, että voiko sitä enää pitkään vaihtaa (?), mutta en kyllä niin haluaisi tehdä sillä en selviä pitkästä matikasta mitenkään... Katsoin että MAB5 olisi tilasto ja todennäköisyyslaskentaa eli siitä saattaisi olla jotain hyötyä.. (?)
- aivan..
Homssu kirjoitti:
Niin, olen opiskellut nyt lyhyttä matikkaa, enkä kyllä tiedä, että voiko sitä enää pitkään vaihtaa (?), mutta en kyllä niin haluaisi tehdä sillä en selviä pitkästä matikasta mitenkään... Katsoin että MAB5 olisi tilasto ja todennäköisyyslaskentaa eli siitä saattaisi olla jotain hyötyä.. (?)
Nimenomaan tuosta tilastomatematiikan kurssista on iso hyöty :)
Parhaiten saat tietoa niin, että etsit jokaisen yliopiston, jossa psykologiaa voi opiskella ja käyt vertailemaan. Miten eri aihealueet painottuvat? Mitkä pääsyvaatimukset ovat?
Psykologiaa opiskellessa on pakko opiskella myös tilastotiedettä jonkun verran, koska se antaa työkaluja tutkimuksen tekemiseen ja niiden tulkitsemiseen. Mutta kyllä niistä muutamasta kurssista selviää, vaikkei hyvä olisikaan. Eiköhän joka alalla ole muutama kurssi, joiden kanssa pitää tapella selviytyäkseen.
Psykologiaan yhdistyy kätevästi useampikin sivuaine. Filosofia on hyödyllistä pelkästään jo sen takia, että se kehittää ajattelua (oikeasti!). Sen kaveriksi kannattaisi ehkä kuitenkin valita joku hiukan hmm.. taloudellisesti trendikkäämpi sivuaine, jotta saa työllistymisen kannalta hyvän kokonaisuuden. Itse en osaa sanoa, miten historian ja psykologian voisi yhdistää. Mutta suositusten mukaan kandi maisteriopintoihin tosiaan kuuluu joko 2 "suppeaa" sivuainekokonaisuutta tai 1 laajempi. Loput on ekstraa ja ekstraa tehdään, jos ehditään/jaksetaan/halutaan :)
Kannattaa surffailla yliopistojen sivuilla paljon, siellä se tarkka tieto on. Mutta suosittelen psykologiaa, jopa tässä taloustilanteessa töitä riittää. - kannata..
aivan.. kirjoitti:
Nimenomaan tuosta tilastomatematiikan kurssista on iso hyöty :)
Parhaiten saat tietoa niin, että etsit jokaisen yliopiston, jossa psykologiaa voi opiskella ja käyt vertailemaan. Miten eri aihealueet painottuvat? Mitkä pääsyvaatimukset ovat?
Psykologiaa opiskellessa on pakko opiskella myös tilastotiedettä jonkun verran, koska se antaa työkaluja tutkimuksen tekemiseen ja niiden tulkitsemiseen. Mutta kyllä niistä muutamasta kurssista selviää, vaikkei hyvä olisikaan. Eiköhän joka alalla ole muutama kurssi, joiden kanssa pitää tapella selviytyäkseen.
Psykologiaan yhdistyy kätevästi useampikin sivuaine. Filosofia on hyödyllistä pelkästään jo sen takia, että se kehittää ajattelua (oikeasti!). Sen kaveriksi kannattaisi ehkä kuitenkin valita joku hiukan hmm.. taloudellisesti trendikkäämpi sivuaine, jotta saa työllistymisen kannalta hyvän kokonaisuuden. Itse en osaa sanoa, miten historian ja psykologian voisi yhdistää. Mutta suositusten mukaan kandi maisteriopintoihin tosiaan kuuluu joko 2 "suppeaa" sivuainekokonaisuutta tai 1 laajempi. Loput on ekstraa ja ekstraa tehdään, jos ehditään/jaksetaan/halutaan :)
Kannattaa surffailla yliopistojen sivuilla paljon, siellä se tarkka tieto on. Mutta suosittelen psykologiaa, jopa tässä taloustilanteessa töitä riittää.Ai niin, todennäköisesti EI kannata ottaa pitkää matikkaa... sillä se lyhyen matikan tilastokurssi on juuri se, jota oikeasti tarvitsee ja johon törmää opinnoissa hyvin äkkiä. Ja sillä pärjää, turha käydä lukuisia pitkän matikan kursseja, ellei se muuten kiinnosta. (Käsittääkseni pitkässä matikassa ei myöskään ihan vastaavaa tilastokurssia edes ole.)
- Homssu
kannata.. kirjoitti:
Ai niin, todennäköisesti EI kannata ottaa pitkää matikkaa... sillä se lyhyen matikan tilastokurssi on juuri se, jota oikeasti tarvitsee ja johon törmää opinnoissa hyvin äkkiä. Ja sillä pärjää, turha käydä lukuisia pitkän matikan kursseja, ellei se muuten kiinnosta. (Käsittääkseni pitkässä matikassa ei myöskään ihan vastaavaa tilastokurssia edes ole.)
Kiitos vastauksista, niistä oli tosi paljon apua. :)
- sosiaalipsykan opiskelija
Homssu kirjoitti:
Jos oikein muistan niin Joensuun yliopistossa ei ole pääsykokeissa tilastomatikkaa ja sisäänkin pääsee helpommin kuin Helsinkiin. Suosittelen kyllä ihan rohkeasti katsomaan ja vertaamaan yliopistoja sekä olemaan valmis muuttamaan toiseen kaupunkiin opiskelujen perässä. :) Psyka on kiva aine, luen sitä itse kylläkin sivuaineena.. Niin, ja jos on lukenut ja kirjoittanut sen lukiossa, on siitä hyötyä! Meidän peruskurssissa käytiin suunnilleen samat asiat läpi mitä lukion kursseissa yhteensä (tenttikirjana oli lukioon tarkoitettu yo-kirjoitukseen käytetty kirja), sitten se alkaakin siitä syventyä vaudilla. :)
- muttajuu
Homssu kirjoitti:
Pitkän matikan opiskelu kyllä korreloi sen kanssa, että tilasto-opintoja ei koeta pakkopullana.... mutta tämä on motivaatiokysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124280MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822161Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5551701Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991425Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331078Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903- 171874
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868