Psykologia ja matematiikka?

Homssu

Hei,

olen 16-vuotias, lukion ensimmäisellä luokalla oleva tyttö ja olen hyvin kiinnostunut psykologiasta. Haluaisinkin kysyä, että jos haluaa yliopistoon opiskelemaan pääaineenaan psykologia, niin tarvitseeko matematiikkaa? Olen kuullut, että tilastomatematiikkaa tarvitsee, mutta en ole hyvä matikassa, joten onko sen kirjoittaminen välttämätöntä? Riittäisikö jos kävisin jonkin tilastomatematiikan kurssin?
Sitten haluaisin tietää, että voiko olla useampi kuin yksi sivuaine? Olen nimittäin kiinnostunut sekä historiasta, että filosofiasta enkä oikein osaa valita niiden väliltä. Tosin en kyllä tiedä onko noista mitään hyötyä psykologin ammattia ajatellen.

Toivottavasti vastaatte ja muutenkin hyvää kevään jatkoa. :)

7

5834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen asiaa

      tutkinut, kun itsekin mietiskelin aikoinaan psykologiaan hakemista, että kyllähän matikasta saa lähtöpisteitä...ja pääsykoekin on pitkälti juuri tuota matematiikkaa. Itselläni takkusi haaveet psykologin urasta juuri tuohon, mutta sulla on erinomaista aikaa opiskella lukiossa vielä vaikka pitkää matikkaa, jos ekalla olet. Kyllä siitä noissa kokeissa hyötyä olisi varmasti, vaikket kirjoittaisikaan sitä.

      • Homssu

        Niin, olen opiskellut nyt lyhyttä matikkaa, enkä kyllä tiedä, että voiko sitä enää pitkään vaihtaa (?), mutta en kyllä niin haluaisi tehdä sillä en selviä pitkästä matikasta mitenkään... Katsoin että MAB5 olisi tilasto ja todennäköisyyslaskentaa eli siitä saattaisi olla jotain hyötyä.. (?)


      • aivan..
        Homssu kirjoitti:

        Niin, olen opiskellut nyt lyhyttä matikkaa, enkä kyllä tiedä, että voiko sitä enää pitkään vaihtaa (?), mutta en kyllä niin haluaisi tehdä sillä en selviä pitkästä matikasta mitenkään... Katsoin että MAB5 olisi tilasto ja todennäköisyyslaskentaa eli siitä saattaisi olla jotain hyötyä.. (?)

        Nimenomaan tuosta tilastomatematiikan kurssista on iso hyöty :)

        Parhaiten saat tietoa niin, että etsit jokaisen yliopiston, jossa psykologiaa voi opiskella ja käyt vertailemaan. Miten eri aihealueet painottuvat? Mitkä pääsyvaatimukset ovat?

        Psykologiaa opiskellessa on pakko opiskella myös tilastotiedettä jonkun verran, koska se antaa työkaluja tutkimuksen tekemiseen ja niiden tulkitsemiseen. Mutta kyllä niistä muutamasta kurssista selviää, vaikkei hyvä olisikaan. Eiköhän joka alalla ole muutama kurssi, joiden kanssa pitää tapella selviytyäkseen.

        Psykologiaan yhdistyy kätevästi useampikin sivuaine. Filosofia on hyödyllistä pelkästään jo sen takia, että se kehittää ajattelua (oikeasti!). Sen kaveriksi kannattaisi ehkä kuitenkin valita joku hiukan hmm.. taloudellisesti trendikkäämpi sivuaine, jotta saa työllistymisen kannalta hyvän kokonaisuuden. Itse en osaa sanoa, miten historian ja psykologian voisi yhdistää. Mutta suositusten mukaan kandi maisteriopintoihin tosiaan kuuluu joko 2 "suppeaa" sivuainekokonaisuutta tai 1 laajempi. Loput on ekstraa ja ekstraa tehdään, jos ehditään/jaksetaan/halutaan :)

        Kannattaa surffailla yliopistojen sivuilla paljon, siellä se tarkka tieto on. Mutta suosittelen psykologiaa, jopa tässä taloustilanteessa töitä riittää.


      • kannata..
        aivan.. kirjoitti:

        Nimenomaan tuosta tilastomatematiikan kurssista on iso hyöty :)

        Parhaiten saat tietoa niin, että etsit jokaisen yliopiston, jossa psykologiaa voi opiskella ja käyt vertailemaan. Miten eri aihealueet painottuvat? Mitkä pääsyvaatimukset ovat?

        Psykologiaa opiskellessa on pakko opiskella myös tilastotiedettä jonkun verran, koska se antaa työkaluja tutkimuksen tekemiseen ja niiden tulkitsemiseen. Mutta kyllä niistä muutamasta kurssista selviää, vaikkei hyvä olisikaan. Eiköhän joka alalla ole muutama kurssi, joiden kanssa pitää tapella selviytyäkseen.

        Psykologiaan yhdistyy kätevästi useampikin sivuaine. Filosofia on hyödyllistä pelkästään jo sen takia, että se kehittää ajattelua (oikeasti!). Sen kaveriksi kannattaisi ehkä kuitenkin valita joku hiukan hmm.. taloudellisesti trendikkäämpi sivuaine, jotta saa työllistymisen kannalta hyvän kokonaisuuden. Itse en osaa sanoa, miten historian ja psykologian voisi yhdistää. Mutta suositusten mukaan kandi maisteriopintoihin tosiaan kuuluu joko 2 "suppeaa" sivuainekokonaisuutta tai 1 laajempi. Loput on ekstraa ja ekstraa tehdään, jos ehditään/jaksetaan/halutaan :)

        Kannattaa surffailla yliopistojen sivuilla paljon, siellä se tarkka tieto on. Mutta suosittelen psykologiaa, jopa tässä taloustilanteessa töitä riittää.

        Ai niin, todennäköisesti EI kannata ottaa pitkää matikkaa... sillä se lyhyen matikan tilastokurssi on juuri se, jota oikeasti tarvitsee ja johon törmää opinnoissa hyvin äkkiä. Ja sillä pärjää, turha käydä lukuisia pitkän matikan kursseja, ellei se muuten kiinnosta. (Käsittääkseni pitkässä matikassa ei myöskään ihan vastaavaa tilastokurssia edes ole.)


      • Homssu
        kannata.. kirjoitti:

        Ai niin, todennäköisesti EI kannata ottaa pitkää matikkaa... sillä se lyhyen matikan tilastokurssi on juuri se, jota oikeasti tarvitsee ja johon törmää opinnoissa hyvin äkkiä. Ja sillä pärjää, turha käydä lukuisia pitkän matikan kursseja, ellei se muuten kiinnosta. (Käsittääkseni pitkässä matikassa ei myöskään ihan vastaavaa tilastokurssia edes ole.)

        Kiitos vastauksista, niistä oli tosi paljon apua. :)


      • sosiaalipsykan opiskelija
        Homssu kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, niistä oli tosi paljon apua. :)

        Jos oikein muistan niin Joensuun yliopistossa ei ole pääsykokeissa tilastomatikkaa ja sisäänkin pääsee helpommin kuin Helsinkiin. Suosittelen kyllä ihan rohkeasti katsomaan ja vertaamaan yliopistoja sekä olemaan valmis muuttamaan toiseen kaupunkiin opiskelujen perässä. :) Psyka on kiva aine, luen sitä itse kylläkin sivuaineena.. Niin, ja jos on lukenut ja kirjoittanut sen lukiossa, on siitä hyötyä! Meidän peruskurssissa käytiin suunnilleen samat asiat läpi mitä lukion kursseissa yhteensä (tenttikirjana oli lukioon tarkoitettu yo-kirjoitukseen käytetty kirja), sitten se alkaakin siitä syventyä vaudilla. :)


      • muttajuu
        Homssu kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, niistä oli tosi paljon apua. :)

        Pitkän matikan opiskelu kyllä korreloi sen kanssa, että tilasto-opintoja ei koeta pakkopullana.... mutta tämä on motivaatiokysymys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe