Lähti sivutoimisen toiminimeni ensimmäinen lasku eikä minulla siis ole mitään ennakkoverolippuja tai määrätty ennakkoveroa.
Nyt olisi kaiketi silti maksettava ennakkovero ettei tule mätkyjä, mutta enpäs vero.fi sivuilta ainakaan varmaa tietoa löytänyt - miten ammatinharjoittajana maksan ennakkoveron? Käytänkö henkilöasiakkaan täydennysmaksulomaketta joka menee koko maassa Pohjoiselle veronkantoyksikölle vai mitä?
Kysymys ennakkoverosta
7
1297
Vastaukset
- verokarju
Itse en lähtisi ensimmäisen laskun jälkeen veroja vielä makselemaan, tuskin tiedät vielä tilikauden tulosta?
- enpä tosiaan
tiedä vielä tilikauden tulosta - voi olla että tulee muutama muukin laskutus tai ei mitään, mutta lasketaanhan se kuitenkin palkkatuloni päälle tuloksi. Mätkyjä kun olen ennenkin joutunut maksamaan palkkatulostanikin, niin meinasin niitä pienentää.
- ehtii ehtii ehtii
Sinulla ei tälle vuodelle ole mitään hätää ennakkoverosta. Voit ihan vapaasti olla tämän koko vuodenkin verotta ja pitää jemmassa täydennysmaksua varten rahaa. Annat siis ensimmäisen tilikauden veroilmoituksen vasta 3.4.2010 mennessä. (jos tilikausi loppuu joulukuussaa 2009) Tietenkin jos hoidat homman tammikuun 2010 aikana, niin verottaja ei ehdi periä korkoa.
Täydennysmaksua kannattaa hakea sitten, kun tulo yritystoiminnastasi on varmistunut kulujen jälkeen.- jos näin on....
niin uusi tyhmä kysymys: kannattaako minun sitten kirjata tuosta verosta varaus kirjanpitooni, tekeekö joku teistä kokeneemmista niin? Siis verovaraus myynnistä, ja minkälainen kirjaus se olisi? Menisikö se esim. Per ennakkoverot (vai mikä tili?) An verovaraukset? Ja maksu aikanaan per varaukset an pankkitili? Sehän pienentäisi tulosta kun se näkyisi taseessa kohdassa Pakolliset varaukset / verovaraukset. Vai onko tämä turhaa kikkailua? Ainakin välitaseen ottamalla näkisi paljonko on varauduttava, kun tuon kirjauksen tekisi.
- turhaa kikkailua
jos näin on.... kirjoitti:
niin uusi tyhmä kysymys: kannattaako minun sitten kirjata tuosta verosta varaus kirjanpitooni, tekeekö joku teistä kokeneemmista niin? Siis verovaraus myynnistä, ja minkälainen kirjaus se olisi? Menisikö se esim. Per ennakkoverot (vai mikä tili?) An verovaraukset? Ja maksu aikanaan per varaukset an pankkitili? Sehän pienentäisi tulosta kun se näkyisi taseessa kohdassa Pakolliset varaukset / verovaraukset. Vai onko tämä turhaa kikkailua? Ainakin välitaseen ottamalla näkisi paljonko on varauduttava, kun tuon kirjauksen tekisi.
mutta voit toki laskea kuukausittain arvion koko tilikaudelta kertyneestä voitosta, tuloksesta ennen veroja.
- sinnesinnesinne
jos näin on.... kirjoitti:
Kuten aiempi sanoi, että verovarausten kirjaaminen tapauksessasi on aika kikkailua, koska voit ihan hyvin pitää erillisenä taulukkolaskennassa veroarviotasi.
Huomioithan alv-velvollisuuden rajan ja perit alv-osuudet jo nyt asiakkailtasi (vaikket olisikaan alv velvollinen), niin ei tule sitten jossain vaiheessa verottajan kanssa tenkkapoo, kun ne haluaa pumpata sulta sen 22% myynnistä. - edelleen...
sinnesinnesinne kirjoitti:
Kuten aiempi sanoi, että verovarausten kirjaaminen tapauksessasi on aika kikkailua, koska voit ihan hyvin pitää erillisenä taulukkolaskennassa veroarviotasi.
Huomioithan alv-velvollisuuden rajan ja perit alv-osuudet jo nyt asiakkailtasi (vaikket olisikaan alv velvollinen), niin ei tule sitten jossain vaiheessa verottajan kanssa tenkkapoo, kun ne haluaa pumpata sulta sen 22% myynnistä.molemmille edellisille vastaajille. Exceliin voi tosiaan pistää taulukon, jossa on muistissa verovaraukset. Sieltähän sen näkee.
Tuon alv:n hoksasin hintaan lisätä ja ilmoittauduinkin firmaa käynnistäessäni alv-rekisteriin. Saan myös vähentää alvit ostoista, joita on ollut. Tällä hetkellä alvini on negatiivinen, mutta seuraavan laskun kirjoitettuani joudun sitä jo maksamaan - saanko sen ja muut vuoden aikana maksamani alvit muuten takaisin jos käykin niin, että liikevaihto jää alle sen 8500 euron rajan? Ja kannattaako anoa vai antaa sen kulkea kuukausi-ilmoituksissa aina edelliseltä kuukaudelta? Eli kiinnostaa lähinnä asian vaikutus lopulliseen verotukseeni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791