Tiekunnan kirjanpitäjäksi?

kofa

Onko täällä kellään kokemusta tai muuten tietoa tiekunnan kirjanpitäjänä/rahastonhoitajana olemisesta? Meidän tiekunnan kokous lähestyy ja kutsussa näkyy lukevan tuon pestin valinta. Itse kun olen ammatiltani kirjanpitäjä, mietin että tyrkytetäänköhän tuota pestiä minulle ja jos tyrkytetään, niin ottaisinko vastaan. Paljonko aikaa siihen saa tuhrautumaan ja maksetaanko siitä edes mitään? Onko säännöt ja vaatimukset ihan oma taiteenlajinsa, vai voiko tiekunnan kirjanpidon osata tehdä kohtuullisen perehtymisen jälkeen, kun on aiemmin tehnyt vain yritysten kirjanpitoa? Mahtaakohan tiekuntien kirjanpitäjät olla aina oman tien varrelta poimittuja maallikoita ;) vai käytetäänkö niissä esim. tilitoimistoa..?

5

2800

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammatiltasi kirjanpitäjä

Ja kysyt tuollaista. Nyt ainakin epäilen ammattitaitoasi

• ent. Toimitsijamies

Riittää ammattitaitosi varmasti tiekunnan kirjanpitoon, aivan normaalia rutiinia se on.
      Monet kirjanpidon kanssa tekemisissä olevat tekevät sivutöinään tiekunnille kirjanpitoja.
      Korvaus tästä on yleensä normaalit taksat, mutta tiekunnan osakkaan monasti odotetaan tekevän palvelut olemattomalla hinnalla tai ihan talkoolla. Eroja toki tiekunnissa on.
      Tiekunnan suuruus vaikuttaa tietysti siihen, miten paljon aikaa menee ja miten muuten asioita hoidetaan. Eniten tilitapahtumia kertyy osakkailta kerättävistä tiemaksuista, mutta joissakin tiekunnissa voi olla paljon pienien käyttömaksujen maksajia, joiden maksujen seuranta voi olla hyvinkin työlästä, vaikka olisikin käytössä huolellisesti laadittu maksuunpanoluettelo. Muita tilitapahtumia on yleensä aika vähän, suuressakaan tiekunnassa ei töiden suorittajilta tule niin montaa laskua vuodessa ja tavarantoimittajia on kuitenkin vähän. Joskus ongelmana on jaotella työsuorituksia laskuista, jos tähän on tarvetta kunnan avustusten suhteen.
      Voithan tarjota tiekunnalle palvelujasi, jos olet kiinnostunut tehtävästä.
      Useat tiekunnat käyttävät tilitoimistoja tiliensä tekoon, mutta kyllä niitä itsekin on tullut rustattua jollekin pienelle tiekunnalle n. 20 osakkaan tiekunnan kirjanpito on varsin helppo hoitaa.

• jos voit

se on maailman epäkiitollisimpia hommia.

• tehtävä!

Itse olen ollut jonkun vuoden toimitsijamiehenä, joka huolehtii kaikesta, osakkaat vaan soittelevat, että maksut on maksettu, miksei ole aurattu.
        Osakkaita on 14 ja aika sopuisia, ei todellista harmia.
        Kirjanpitoon riittää aika lailla pankin tilitapahtumat-ote, varmuuden vuoksi olen kirjannut myös vuosikymmeniä vanhaan vahakantiseen vihkoon ne alle 20 tapahtumaa.
        On kai hanklampaa, jos pitää urakoitsijoilta ryhtyä ennakkoja pidättämään ja tilittämään.
        Tärkeää on valmistella kokoukset hyvin, että päätökset ovat sitten pitäviä.

• Tikotieisäntä
        tehtävä! kirjoitti:

Itse olen ollut jonkun vuoden toimitsijamiehenä, joka huolehtii kaikesta, osakkaat vaan soittelevat, että maksut on maksettu, miksei ole aurattu.
        Osakkaita on 14 ja aika sopuisia, ei todellista harmia.
        Kirjanpitoon riittää aika lailla pankin tilitapahtumat-ote, varmuuden vuoksi olen kirjannut myös vuosikymmeniä vanhaan vahakantiseen vihkoon ne alle 20 tapahtumaa.
        On kai hanklampaa, jos pitää urakoitsijoilta ryhtyä ennakkoja pidättämään ja tilittämään.
        Tärkeää on valmistella kokoukset hyvin, että päätökset ovat sitten pitäviä.

TIKO tieisännöitsijät http://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/tieisannoitsijat.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1341
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      996
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe