Tiekunnan kirjanpitäjäksi?

kofa

Onko täällä kellään kokemusta tai muuten tietoa tiekunnan kirjanpitäjänä/rahastonhoitajana olemisesta? Meidän tiekunnan kokous lähestyy ja kutsussa näkyy lukevan tuon pestin valinta. Itse kun olen ammatiltani kirjanpitäjä, mietin että tyrkytetäänköhän tuota pestiä minulle ja jos tyrkytetään, niin ottaisinko vastaan. Paljonko aikaa siihen saa tuhrautumaan ja maksetaanko siitä edes mitään? Onko säännöt ja vaatimukset ihan oma taiteenlajinsa, vai voiko tiekunnan kirjanpidon osata tehdä kohtuullisen perehtymisen jälkeen, kun on aiemmin tehnyt vain yritysten kirjanpitoa? Mahtaakohan tiekuntien kirjanpitäjät olla aina oman tien varrelta poimittuja maallikoita ;) vai käytetäänkö niissä esim. tilitoimistoa..?

5

2709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammatiltasi kirjanpitäjä

      Ja kysyt tuollaista. Nyt ainakin epäilen ammattitaitoasi

    • ent. Toimitsijamies

      Riittää ammattitaitosi varmasti tiekunnan kirjanpitoon, aivan normaalia rutiinia se on.
      Monet kirjanpidon kanssa tekemisissä olevat tekevät sivutöinään tiekunnille kirjanpitoja.
      Korvaus tästä on yleensä normaalit taksat, mutta tiekunnan osakkaan monasti odotetaan tekevän palvelut olemattomalla hinnalla tai ihan talkoolla. Eroja toki tiekunnissa on.
      Tiekunnan suuruus vaikuttaa tietysti siihen, miten paljon aikaa menee ja miten muuten asioita hoidetaan. Eniten tilitapahtumia kertyy osakkailta kerättävistä tiemaksuista, mutta joissakin tiekunnissa voi olla paljon pienien käyttömaksujen maksajia, joiden maksujen seuranta voi olla hyvinkin työlästä, vaikka olisikin käytössä huolellisesti laadittu maksuunpanoluettelo. Muita tilitapahtumia on yleensä aika vähän, suuressakaan tiekunnassa ei töiden suorittajilta tule niin montaa laskua vuodessa ja tavarantoimittajia on kuitenkin vähän. Joskus ongelmana on jaotella työsuorituksia laskuista, jos tähän on tarvetta kunnan avustusten suhteen.
      Voithan tarjota tiekunnalle palvelujasi, jos olet kiinnostunut tehtävästä.
      Useat tiekunnat käyttävät tilitoimistoja tiliensä tekoon, mutta kyllä niitä itsekin on tullut rustattua jollekin pienelle tiekunnalle n. 20 osakkaan tiekunnan kirjanpito on varsin helppo hoitaa.

    • jos voit

      se on maailman epäkiitollisimpia hommia.

      • tehtävä!

        Itse olen ollut jonkun vuoden toimitsijamiehenä, joka huolehtii kaikesta, osakkaat vaan soittelevat, että maksut on maksettu, miksei ole aurattu.
        Osakkaita on 14 ja aika sopuisia, ei todellista harmia.
        Kirjanpitoon riittää aika lailla pankin tilitapahtumat-ote, varmuuden vuoksi olen kirjannut myös vuosikymmeniä vanhaan vahakantiseen vihkoon ne alle 20 tapahtumaa.
        On kai hanklampaa, jos pitää urakoitsijoilta ryhtyä ennakkoja pidättämään ja tilittämään.
        Tärkeää on valmistella kokoukset hyvin, että päätökset ovat sitten pitäviä.


      • Tikotieisäntä
        tehtävä! kirjoitti:

        Itse olen ollut jonkun vuoden toimitsijamiehenä, joka huolehtii kaikesta, osakkaat vaan soittelevat, että maksut on maksettu, miksei ole aurattu.
        Osakkaita on 14 ja aika sopuisia, ei todellista harmia.
        Kirjanpitoon riittää aika lailla pankin tilitapahtumat-ote, varmuuden vuoksi olen kirjannut myös vuosikymmeniä vanhaan vahakantiseen vihkoon ne alle 20 tapahtumaa.
        On kai hanklampaa, jos pitää urakoitsijoilta ryhtyä ennakkoja pidättämään ja tilittämään.
        Tärkeää on valmistella kokoukset hyvin, että päätökset ovat sitten pitäviä.

        TIKO tieisännöitsijät http://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/tieisannoitsijat.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      1994
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1468
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1461
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1137
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1112
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      127
      1036
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      996
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      968
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      33
      928
    Aihe