Pietari Lyddassa ja Joppessa, Apt.9:32-43

PIETARI LYDDASSA JA JOPPESSA
Apt. 9:32-43
--
9:32 Ja tapahtui, että Pietari, kiertäessään kaikkien luona, tuli myöskin niiden pyhien tykö, jotka asuivat Lyddassa.

9:33 Siellä hän tapasi Aineas nimisen miehen, joka kahdeksan vuotta oli maannut vuoteessaan ja oli halvattu.

9:34 Ja Pietari sanoi hänelle: "Aineas, Jeesus Kristus parantaa sinut; nouse ja korjaa vuoteesi". Ja kohta hän nousi.

9:35 Ja kaikki Lyddan ja Saaronin asukkaat näkivät hänet; ja he kääntyivät Herran tykö.

9:36 Mutta Joppessa oli naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja.

9:37 Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.

9:38 Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: "Tule viipymättä meidän tykömme".

9:39 Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.

9:40 Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse ylös!" Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan.

9:41 Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä.

9:42 Ja se tuli tiedoksi koko Joppessa, ja monet uskoivat Herraan.

9:43 Ja Pietari viipyi Joppessa jonkun aikaa erään nahkuri Simonin luona.

23

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pietari oli johtava apostoli.
      Hän kierteli eri seurakunnissa ja nyt hän saapuu Lyddaan.

      Siellä hän tapaa Aineas-nimisen miehen, joka oli kahdeksan vuotta maannut vuoteessaan halvaantuneena.
      Pietari parantaa hänet. Tai oikeammin; Jeesus Kristus parantaa hänet (34).

      Toinen ihme tapahtuu Joppessa (nyk. Jaffa) . Paikallisen kristillisen seurakunnan yksi uskollisimmista opetuslapsista oli nainen nimeltään TABITA.
      Hän sairastui ja kuoli.
      Ennen kuin hänet ehdittiin haudata, saapui Pietari paikalle.

      Hän kehoittaa muita poistumaan huoneesta ja rukoilee ja käskee kuolleen nousta ylös.
      Ihme tapahtuu ja Pietari kutsuu väen sisään. Tieto ihmeestä leviää koko Joppessa ja monet uskovat Herraan (42).

      Molemmat tapaukset muistuttavat monin tavoin niitä tapauksia, kun Jeesus paransi halvatun Kapernaumissa (Mark. 2:1-12) ja herätti Jairuksen tyttären kuolleista (Luuk. 8:40-56).

      Ihmeparantumisista kohistaan tänäänkin aika ajoin. Vähän kuitenkin löytyy niistä näyttöä. Jeesuksen aikaansaamille ihmeille ei pitäisi jäädä sijaa epäilyksille.
      Ne pitäisi oikeasti olla todistettavissa.

      Luimme aikaisemmin, kuinka Pietarin vastustajatkin joutuivat toteamaan Pietarin tekemästä ihmeteosta (Apt. 3:1-11), ramman parantumisesta:
      "… heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää" (Apt 4:16).
      Tänä päivänä lääkärintodistus tapahtuneesta ihmeestä olisi paikallaan.
      Kyllä Jumala parantaa tänäänkin, joko lääkäreiden kautta tai ilman.
      ---
      Nämä ihmeet osoittivat sen, että Kristus toimi apostoleitten kautta.
      Olihan Jeesus itse kehoittanut opetuslapsiaan:
      ”Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa” ( Matt. 10:8).
      --
      3. Hän, Herra, voimassansa
      rakentaa kirkkoaan
      Hengellään, sanallansa
      ja armolahjoillaan.
      Hän ihmeitänsä näyttää
      voi vielä kansassaan,
      sen toivon kerran täyttää,
      sen nostaa kunniaan.

      (Virsi 176:3)

      • Yks-tämmönen

        1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

        2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

        3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

        4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,

        5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.


        Mihin meidän pitää katsoa, jos meillä on sairautta ja kipua? Omiin kipuihimme ja haavoihimmeko? Ei, vaan Kristuksen haavoihin. Hän on kantanut meidän kipumme ja sairautemme.
        Meillä monella, ainakin vanhemmilla ihmisillä on taipumus valitella sairauksia kipuja ja heikkouksia, mutta raamattu opettaa aivan toisin.

        Fil. 4
        6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,

        7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.


        Paavalikaan ei valitellut heikkouksiaan vaan kerskasi niistä. Miksi hän kerskasi, ei valittanut.
        Siksi, että Jumalan voima asettuisi häneen asumaan. Siksi, että muutkin näkisivät, että Jumala on hänen kanssansa.

        Huomenta ja siunattua päivää kaikille.


      • Yks-tämmönen kirjoitti:

        1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

        2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.

        3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

        4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,

        5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.


        Mihin meidän pitää katsoa, jos meillä on sairautta ja kipua? Omiin kipuihimme ja haavoihimmeko? Ei, vaan Kristuksen haavoihin. Hän on kantanut meidän kipumme ja sairautemme.
        Meillä monella, ainakin vanhemmilla ihmisillä on taipumus valitella sairauksia kipuja ja heikkouksia, mutta raamattu opettaa aivan toisin.

        Fil. 4
        6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,

        7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.


        Paavalikaan ei valitellut heikkouksiaan vaan kerskasi niistä. Miksi hän kerskasi, ei valittanut.
        Siksi, että Jumalan voima asettuisi häneen asumaan. Siksi, että muutkin näkisivät, että Jumala on hänen kanssansa.

        Huomenta ja siunattua päivää kaikille.

        Yks-tämmönen: "Paavalikaan ei valitellut heikkouksiaan vaan kerskasi niistä. Miksi hän kerskasi, ei valittanut.
        Siksi, että Jumalan voima asettuisi häneen asumaan. Siksi, että muutkin näkisivät, että Jumala on hänen kanssansa".
        --
        Ihmisen on vaikea tunnustaa olevansa heikko ja vajavainen.

        Paavali ei hävennyt tätä.
        1.Kor.2:1-5
        --
        2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.

        2:2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

        2:3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin HEIKKOUDEN VALLASSA ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
        2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
        2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
        ---
        Paavali itse oli saanut kohdata Ristiinnaulitun ylösnousseena Herranaan, kuten Apt. 9:1-9 luimme (1. Kor. 15:8).
        Tästä Ristiinnaulitusta ja syntien sovituksesta hän myös saarnasi (j.2).

        Sanoma oli yksinkertainen.
        Hänen sanomansa ei perustu ihmisen viisauteen eikä omiin kykyihimme. Korintissa ”henkien taistelu” oli niin kova, että Paavali joutui saarnaamaan ”heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa”.

        Paavali ei häpeä tunnustaa tätä. Olihan hän tullut Korintton suurkaupunkiin, joka oli tunnettu materialismistaan ja siveettömyydestään.
        Moni korinttilainen otti vastaan evankeliumin ja Korinttiinkin syntyi Jumalan seurakunta. (Tarkemmin Apt. 18:1-17)

        Paavalin saarnat olivat ”Hengen ja voiman” osoittamista (j. 4).

        Tuon vapisevan miehen saarnat saivat aikaan sen, että monien sisäinen vastarinta murtui: syntejä tunnustettiin, paheista ja huonosta elämäntavoista luovuttiin, alettiin elämään uutta elämää, jossa Hengen lahjat toimivat (1. Kor. 1:4-7).
        Korintin seurakuntalaisista tuli rikkaita hengellisesti.


    • oli se asia.

      Olet kopioinut pelkkkää tekstiä Raamatusta ilman ainuttakaan omaa sanaasi.

      • Pe.ku: "Olet kopioinut pelkkkää tekstiä Raamatusta..."
        ---
        Mielestäni kristitylle on tärkeintä juuri Jumalan sana.
        Sen valossa on hyvä tarkkailla kaikkea muuta elämänmenoa.
        Tästä lähtökohdasta tein "alustukseni".

        Minulle on Raamatun sana uskon, opin ja elämän korkein ohje!
        Jollekkin se saattaa olla joku muu.
        ---
        Mille perustalle sinä rakennat elämäsi?


      • to..
        Tapio522 kirjoitti:

        Pe.ku: "Olet kopioinut pelkkkää tekstiä Raamatusta..."
        ---
        Mielestäni kristitylle on tärkeintä juuri Jumalan sana.
        Sen valossa on hyvä tarkkailla kaikkea muuta elämänmenoa.
        Tästä lähtökohdasta tein "alustukseni".

        Minulle on Raamatun sana uskon, opin ja elämän korkein ohje!
        Jollekkin se saattaa olla joku muu.
        ---
        Mille perustalle sinä rakennat elämäsi?

        vaan keskustelupalsta, Raamattu on netissä ja varmaan fyysisenä kirjan jokaisen uskovan kotona, joten pelkkä Raamatun lainaaminen ilman omaa sanottavaa ei ole asiallista.
        Tämä ei myöskään ole käännytyspalsta, ei yksikään Eniron tarjoamista keskusteluforumeista ole sitä vaan mielipiteidenvaihtoa varten.


      • to.. kirjoitti:

        vaan keskustelupalsta, Raamattu on netissä ja varmaan fyysisenä kirjan jokaisen uskovan kotona, joten pelkkä Raamatun lainaaminen ilman omaa sanottavaa ei ole asiallista.
        Tämä ei myöskään ole käännytyspalsta, ei yksikään Eniron tarjoamista keskusteluforumeista ole sitä vaan mielipiteidenvaihtoa varten.

        Että Raamattu ja niitten jaet kuuluu Helluntailaisuuteen,,,, vaikka Uusi Pesulan ylläpitoa on eri mieltä minun kanssa?

        Ja niin näyttä Pekukin olevansa ja huomaan siten niinkuin Uusipesulan foorumissa kirjoittaessa että monilla niin sanottuja "uskovilla" siellä on ateistisen mieliala.

        Ja niin olleen eivät voivat olla uskossa vaikka niin luulevat.---> Koska eivät Rakastaa Sana niinkuin oikea Kristittyn-Uskovat tekevät.


      • to.. kirjoitti:

        vaan keskustelupalsta, Raamattu on netissä ja varmaan fyysisenä kirjan jokaisen uskovan kotona, joten pelkkä Raamatun lainaaminen ilman omaa sanottavaa ei ole asiallista.
        Tämä ei myöskään ole käännytyspalsta, ei yksikään Eniron tarjoamista keskusteluforumeista ole sitä vaan mielipiteidenvaihtoa varten.

        to.. :"Tämä ei myöskään ole käännytyspalsta"
        --
        En minäkään kannata "pakkokäännyttämistä".

        Minusta taas on hyvä, että Raamatun tekstiäkin on esillä, jonka pohjalta voimme vaihtaa mielipiteitä.
        Ei tarvitse plarata aina omaa Raamattua tai etsiskellä tekstejä netistä.


      • to.. kirjoitti:

        vaan keskustelupalsta, Raamattu on netissä ja varmaan fyysisenä kirjan jokaisen uskovan kotona, joten pelkkä Raamatun lainaaminen ilman omaa sanottavaa ei ole asiallista.
        Tämä ei myöskään ole käännytyspalsta, ei yksikään Eniron tarjoamista keskusteluforumeista ole sitä vaan mielipiteidenvaihtoa varten.

        Voimme ottaa esimerkkiä Jeesuksesta.
        Hänkin turvautui Jumalan sanaan: "Kirjoitettu on...".
        Lue Luuk. 4:1-13!


      • savonarola kirjoitti:

        Että Raamattu ja niitten jaet kuuluu Helluntailaisuuteen,,,, vaikka Uusi Pesulan ylläpitoa on eri mieltä minun kanssa?

        Ja niin näyttä Pekukin olevansa ja huomaan siten niinkuin Uusipesulan foorumissa kirjoittaessa että monilla niin sanottuja "uskovilla" siellä on ateistisen mieliala.

        Ja niin olleen eivät voivat olla uskossa vaikka niin luulevat.---> Koska eivät Rakastaa Sana niinkuin oikea Kristittyn-Uskovat tekevät.

        olen samaa mieltä Savonarolan kanssa. Eihän se ole lukijalta pois jos on valmiiksi avattu teksti luettavana. Joka ei tykkää, voi hypätä yli!


      • Yks-tämmönen
        Tapio522 kirjoitti:

        to.. :"Tämä ei myöskään ole käännytyspalsta"
        --
        En minäkään kannata "pakkokäännyttämistä".

        Minusta taas on hyvä, että Raamatun tekstiäkin on esillä, jonka pohjalta voimme vaihtaa mielipiteitä.
        Ei tarvitse plarata aina omaa Raamattua tai etsiskellä tekstejä netistä.

        pakottaa voi uskoon. Se on Jumalan teko meissä, että me uskomme mutta:

        Room. 10
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

        14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?

        15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"

        16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"

        17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


        Raamattu myös sanoo:
        2. Tim. 4:2
           
        saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.


      • Yks-tämmönen
        Yks-tämmönen kirjoitti:

        pakottaa voi uskoon. Se on Jumalan teko meissä, että me uskomme mutta:

        Room. 10
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

        14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?

        15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"

        16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"

        17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


        Raamattu myös sanoo:
        2. Tim. 4:2
           
        saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

        että nuhdellakkin voi väärällä tapaa.
        Kun joku ihminen on lankeemuksensa syövereissä, niin eikö meille monesti tule kiusaus ojentaa tuota ihmistä Raamatun sanalla, siis lyödä hänta Raamatulla päähän, vaikka meidän tulisi armahtaa häntä ja kuunnella ja kärsiä hänen kanssaan ja kirkastaa hänelle Kristusta. Sanoa hänelle, että älä katso omaan mahdottomuuteesi ja heikkouteesi, vaan katso Kristuksen mahdollisuuksiin ja voimaan.

        Se on niin ihmeellistä, kun joskus tulee seurakunnassa henkilökohtaista profetiaa ja sanomaa Jumalalta, ja kun itse ei niin viime aikoina ole uskonelämässä oikein onnistunut, niin koskaan ei Jumala ole kova eikä Hän nuhtele minua.
        Vaan kun Hän näyttää missä asiassa minulla on korjattavaa ja poispantavaa, niin samalla kun hän näyttää niitä asioita, niin samalla Hän jo nostaa.
        Jeesuksen luo on aina hyvä mennä. Silloinkin kun on epäonnistunut.


      • Yks-tämmönen kirjoitti:

        että nuhdellakkin voi väärällä tapaa.
        Kun joku ihminen on lankeemuksensa syövereissä, niin eikö meille monesti tule kiusaus ojentaa tuota ihmistä Raamatun sanalla, siis lyödä hänta Raamatulla päähän, vaikka meidän tulisi armahtaa häntä ja kuunnella ja kärsiä hänen kanssaan ja kirkastaa hänelle Kristusta. Sanoa hänelle, että älä katso omaan mahdottomuuteesi ja heikkouteesi, vaan katso Kristuksen mahdollisuuksiin ja voimaan.

        Se on niin ihmeellistä, kun joskus tulee seurakunnassa henkilökohtaista profetiaa ja sanomaa Jumalalta, ja kun itse ei niin viime aikoina ole uskonelämässä oikein onnistunut, niin koskaan ei Jumala ole kova eikä Hän nuhtele minua.
        Vaan kun Hän näyttää missä asiassa minulla on korjattavaa ja poispantavaa, niin samalla kun hän näyttää niitä asioita, niin samalla Hän jo nostaa.
        Jeesuksen luo on aina hyvä mennä. Silloinkin kun on epäonnistunut.

        Yks-tämmönen: "Jeesuksen luo on aina hyvä mennä. Silloinkin kun on epäonnistunut".
        --
        Niinpä...kukapa voi kovin kerskailla onnistumisillaan.
        ---
        Jeesuksen pareittain lähettämät opetuslapset tulivat takaisin saarnamatkoiltaan ja sanoivat iloiten: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden" (Luuk. 10:17).

        Voimme iloita, että Jumalan työ menestyy, mutta on hyvä muistaa, mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
        Luuk.10:19,20
        --
        10:19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
        10:20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."


      • Niin, Jumalan tahto olisi, miten omin sanoin kuvaisimme jotain asiaa ja oikein ymmärtämisen tueksi ottaisimme Raamatun ilmoituksen esille/viereen.Siis olisimme sanan tekijöitä, aikä vain kuulijoita/kirjoittajia. Jaakob 1: 22.........25

        Siis sanan tekijä ilmentää tilaa, miten ihminen on ymmärtänyt jonkun Raamatun ilmoituksen ja sisäistänyt sen ja tästä tilasta käsin ihminen mahdollistuu pyörittämään/katselemaan asiaa monelta suunnalta.
        Aivan sama asia, jos ihminen ei ole sanan tekijä, vaan on kuulija, jos joku sanoo uskovansa evoluutio teoriiaan, jonka hän on kuullut maailmassa puhuttavan. Mutta, jos kysäiset häneltä, miten ymmärrät evoluutioteorian, niin hän voi olla sanaton.Siis on kuin papukaija, joka toistelee ihmisten keksimiä sanoja päivästä toiseen, mutta ei ymmärrä mitä puhuu tai tuo esille.

        Niin, olla sanan tekijäm eikä vain kuulija,- ainakin tällä foorumilla tuottaa/lisää kyllä ongelmia.Seuraappa esim. Ekivaarin tilaa, joka ilmentää erittäin hyvin, miten hän on sanan tekijä.Siis tuo/kuvaa jotain asiaa ymmärryksellään ja omin sanoin ja tueksi oikein ymmärryksestään ottaa Raamatun ilmoituksia viereen.
        NO, hän saa harhaoppisen leiman heti kun tuo omin sanoin asian esille, joka on ilmoitettu Raamatun jakeissa.Jos hän olisi se papukaija, niin kukaan ei reagoisi häneen. Kopioisi vai harvinaisia/vähän käsiteltyjä Raamatun ilmopituksia luettavaksi.

        PS: olisikin hauska tietää miten monta "papukaijaa" täälläkin on eli kirjoittaja tuo jonkun vastineen esille, koska muutkin ovat uskonnollisuudessa vastaan tai puolesta, mutta ei ymmärrä asian syvällisyyttä eli ei mahdollistu kuvaamaan OMIN SANOIN asiaansa.On sisäistänyt pienet lauserakennelmat, joita toistelee sopivan tilanteen tullen.    


      • ml213 kirjoitti:

        Niin, Jumalan tahto olisi, miten omin sanoin kuvaisimme jotain asiaa ja oikein ymmärtämisen tueksi ottaisimme Raamatun ilmoituksen esille/viereen.Siis olisimme sanan tekijöitä, aikä vain kuulijoita/kirjoittajia. Jaakob 1: 22.........25

        Siis sanan tekijä ilmentää tilaa, miten ihminen on ymmärtänyt jonkun Raamatun ilmoituksen ja sisäistänyt sen ja tästä tilasta käsin ihminen mahdollistuu pyörittämään/katselemaan asiaa monelta suunnalta.
        Aivan sama asia, jos ihminen ei ole sanan tekijä, vaan on kuulija, jos joku sanoo uskovansa evoluutio teoriiaan, jonka hän on kuullut maailmassa puhuttavan. Mutta, jos kysäiset häneltä, miten ymmärrät evoluutioteorian, niin hän voi olla sanaton.Siis on kuin papukaija, joka toistelee ihmisten keksimiä sanoja päivästä toiseen, mutta ei ymmärrä mitä puhuu tai tuo esille.

        Niin, olla sanan tekijäm eikä vain kuulija,- ainakin tällä foorumilla tuottaa/lisää kyllä ongelmia.Seuraappa esim. Ekivaarin tilaa, joka ilmentää erittäin hyvin, miten hän on sanan tekijä.Siis tuo/kuvaa jotain asiaa ymmärryksellään ja omin sanoin ja tueksi oikein ymmärryksestään ottaa Raamatun ilmoituksia viereen.
        NO, hän saa harhaoppisen leiman heti kun tuo omin sanoin asian esille, joka on ilmoitettu Raamatun jakeissa.Jos hän olisi se papukaija, niin kukaan ei reagoisi häneen. Kopioisi vai harvinaisia/vähän käsiteltyjä Raamatun ilmopituksia luettavaksi.

        PS: olisikin hauska tietää miten monta "papukaijaa" täälläkin on eli kirjoittaja tuo jonkun vastineen esille, koska muutkin ovat uskonnollisuudessa vastaan tai puolesta, mutta ei ymmärrä asian syvällisyyttä eli ei mahdollistu kuvaamaan OMIN SANOIN asiaansa.On sisäistänyt pienet lauserakennelmat, joita toistelee sopivan tilanteen tullen.    

        Niin, en kohdentanut viestiäni Tapioon, vaikka vastasin viestiin,- joka arvosteli Tapion kirjoitusta.
        Pohdin asiaa siis yleisellä tasolla, en henkilöiden.    


      • ml213 kirjoitti:

        Niin, Jumalan tahto olisi, miten omin sanoin kuvaisimme jotain asiaa ja oikein ymmärtämisen tueksi ottaisimme Raamatun ilmoituksen esille/viereen.Siis olisimme sanan tekijöitä, aikä vain kuulijoita/kirjoittajia. Jaakob 1: 22.........25

        Siis sanan tekijä ilmentää tilaa, miten ihminen on ymmärtänyt jonkun Raamatun ilmoituksen ja sisäistänyt sen ja tästä tilasta käsin ihminen mahdollistuu pyörittämään/katselemaan asiaa monelta suunnalta.
        Aivan sama asia, jos ihminen ei ole sanan tekijä, vaan on kuulija, jos joku sanoo uskovansa evoluutio teoriiaan, jonka hän on kuullut maailmassa puhuttavan. Mutta, jos kysäiset häneltä, miten ymmärrät evoluutioteorian, niin hän voi olla sanaton.Siis on kuin papukaija, joka toistelee ihmisten keksimiä sanoja päivästä toiseen, mutta ei ymmärrä mitä puhuu tai tuo esille.

        Niin, olla sanan tekijäm eikä vain kuulija,- ainakin tällä foorumilla tuottaa/lisää kyllä ongelmia.Seuraappa esim. Ekivaarin tilaa, joka ilmentää erittäin hyvin, miten hän on sanan tekijä.Siis tuo/kuvaa jotain asiaa ymmärryksellään ja omin sanoin ja tueksi oikein ymmärryksestään ottaa Raamatun ilmoituksia viereen.
        NO, hän saa harhaoppisen leiman heti kun tuo omin sanoin asian esille, joka on ilmoitettu Raamatun jakeissa.Jos hän olisi se papukaija, niin kukaan ei reagoisi häneen. Kopioisi vai harvinaisia/vähän käsiteltyjä Raamatun ilmopituksia luettavaksi.

        PS: olisikin hauska tietää miten monta "papukaijaa" täälläkin on eli kirjoittaja tuo jonkun vastineen esille, koska muutkin ovat uskonnollisuudessa vastaan tai puolesta, mutta ei ymmärrä asian syvällisyyttä eli ei mahdollistu kuvaamaan OMIN SANOIN asiaansa.On sisäistänyt pienet lauserakennelmat, joita toistelee sopivan tilanteen tullen.    

        Jaakob 1:22-25
        ---
        1:22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.

        1:23 Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
        1:24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.

        1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
        --
        Sanan kuuleminen ei saa jäädä vain pelkäksi kuuntelemiseksi, vaan meidän pitäisi olla myös sanan tekijöitä (22).
        Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet.

        Jaakob vertaa välinpitämätöntä sanankuulijaa ihmiseen, joka hajamielisesti katsoo peilistä kuvaansa, mutta hänelle ei jää mitään mielikuvaa itsestään (23,24).
        Todellinen sanankuulija taas pysyy ”vapauden laissa”; hän vilpittömästi pyrkii muistamaan käskyjä ja noudattamaan niitä (25).

        Oikea sanan kuuleminen vaikuttaa meissä oikeata jumalanpalvelemista (Jaakob. 1:26,27).
        Oikea Jumalanpalvelus on palvelemista, lähimmäisistä huolehtimista.
        Jumalanpalvelusten lopussa kuulee papin usein sanovan: ”Menkää ja palvelkaa Herraa ilolla”.
        Tehkäämme niin!


      • Nimenomaan
        ml213 kirjoitti:

        Niin, Jumalan tahto olisi, miten omin sanoin kuvaisimme jotain asiaa ja oikein ymmärtämisen tueksi ottaisimme Raamatun ilmoituksen esille/viereen.Siis olisimme sanan tekijöitä, aikä vain kuulijoita/kirjoittajia. Jaakob 1: 22.........25

        Siis sanan tekijä ilmentää tilaa, miten ihminen on ymmärtänyt jonkun Raamatun ilmoituksen ja sisäistänyt sen ja tästä tilasta käsin ihminen mahdollistuu pyörittämään/katselemaan asiaa monelta suunnalta.
        Aivan sama asia, jos ihminen ei ole sanan tekijä, vaan on kuulija, jos joku sanoo uskovansa evoluutio teoriiaan, jonka hän on kuullut maailmassa puhuttavan. Mutta, jos kysäiset häneltä, miten ymmärrät evoluutioteorian, niin hän voi olla sanaton.Siis on kuin papukaija, joka toistelee ihmisten keksimiä sanoja päivästä toiseen, mutta ei ymmärrä mitä puhuu tai tuo esille.

        Niin, olla sanan tekijäm eikä vain kuulija,- ainakin tällä foorumilla tuottaa/lisää kyllä ongelmia.Seuraappa esim. Ekivaarin tilaa, joka ilmentää erittäin hyvin, miten hän on sanan tekijä.Siis tuo/kuvaa jotain asiaa ymmärryksellään ja omin sanoin ja tueksi oikein ymmärryksestään ottaa Raamatun ilmoituksia viereen.
        NO, hän saa harhaoppisen leiman heti kun tuo omin sanoin asian esille, joka on ilmoitettu Raamatun jakeissa.Jos hän olisi se papukaija, niin kukaan ei reagoisi häneen. Kopioisi vai harvinaisia/vähän käsiteltyjä Raamatun ilmopituksia luettavaksi.

        PS: olisikin hauska tietää miten monta "papukaijaa" täälläkin on eli kirjoittaja tuo jonkun vastineen esille, koska muutkin ovat uskonnollisuudessa vastaan tai puolesta, mutta ei ymmärrä asian syvällisyyttä eli ei mahdollistu kuvaamaan OMIN SANOIN asiaansa.On sisäistänyt pienet lauserakennelmat, joita toistelee sopivan tilanteen tullen.    

        hän kopioi itseään ja kopioi Novumista tai massapostittaa vanhoja juttujaan pienillä sanamuutoksilla

        >> Jos hän olisi se papukaija, niin kukaan ei reagoisi häneen. Kopioisi vai harvinaisia/vähän käsiteltyjä Raamatun ilmopituksia luettavaksi. > PS: olisikin hauska tietää miten monta "papukaijaa" täälläkin on eli kirjoittaja tuo jonkun vastineen esille, koska muutkin ovat uskonnollisuudessa vastaan tai puolesta, mutta ei ymmärrä asian syvällisyyttä eli ei mahdollistu kuvaamaan OMIN SANOIN asiaansa.On sisäistänyt pienet lauserakennelmat, joita toistelee sopivan tilanteen tullen.


      • ekivaari kirjoitti:

        olen samaa mieltä Savonarolan kanssa. Eihän se ole lukijalta pois jos on valmiiksi avattu teksti luettavana. Joka ei tykkää, voi hypätä yli!

        kun avaan sinun viestisi, aivan sama kun otan oman Raamatun ja luen sieltä täältä summamutikassa, se on sitä ns. peukalo evankeliumia, ja siullehan se hyvin sopii, hälläväliä mitä kopsaa, kuhan jotain vaan Raamattua on :) Nyt kannattais kyllä mennä ulos kevätaurinkoon! Meidän kaikkien, jotka koko pitkä talvi on oltu koukussa koneeseen ja varsinkin tähän palstaan! Aivoja tuulettamaan, niin henkinenkin puoli elävöityy paremin, hengellinenhän voi aina hyvin :)?


      • Nimenomaan kirjoitti:

        hän kopioi itseään ja kopioi Novumista tai massapostittaa vanhoja juttujaan pienillä sanamuutoksilla

        >> Jos hän olisi se papukaija, niin kukaan ei reagoisi häneen. Kopioisi vai harvinaisia/vähän käsiteltyjä Raamatun ilmopituksia luettavaksi. > PS: olisikin hauska tietää miten monta "papukaijaa" täälläkin on eli kirjoittaja tuo jonkun vastineen esille, koska muutkin ovat uskonnollisuudessa vastaan tai puolesta, mutta ei ymmärrä asian syvällisyyttä eli ei mahdollistu kuvaamaan OMIN SANOIN asiaansa.On sisäistänyt pienet lauserakennelmat, joita toistelee sopivan tilanteen tullen.

        No, eikös kasvoton usko ihmisellä ilmennä omaa kieltänsä.Siis uskonsa tunnustamisen kieltäm,isestä lienee kysymys.

        Muuten, netissä kirjoittelu nimettömänä ilmentää monasti ihmisen sydämentilaa.Siis ihminen on rohkeampi tuomaan kavottomana sydämentilaansa esille.

        PS.
        Kuinkahan moni latelisi samat tekstit seurakuntansa sisällä, mitä latelee täällä.Monasti vielä ihminen ei usko/ymmärrä, miten Jumala huomioi kaikki,- jopa ajatukset.

        Maailmana ihmiosellä ja uskonnollisella ihmisellä tämä ongelma on todella laaja,- joka voi ohjata ihmisen mielen pois todellisuudesta.


    • Ihmeparantumisista kohistaan tänäänkin aika ajoin. Vähän kuitenkin löytyy niistä näyttöä. Jeesuksen aikaansaamille ihmeille ei pitäisi jäädä sijaa epäilyksille.
      Ne pitäisi oikeasti olla todistettavissa.
      ------

      Niin, mikä lie syy siihen, ettei todellisia ihmeparantumisia tapahdu tänä aikana.Siis selkeitä, joita tapahtui Jeesuksen aikana.

      Siinäpä pohtimisen aihetta.Taas sellaisia "parantajia" on pilvin pimein, jotka sanovat, miten siellä ja siellä parani siitä ja siitä vaivasta. Mutta, ei sano; Tässä ja nyt.

      Niin, onko meidän uskossamme sellaista, joka estää todelisen parantumis tapahtuman tapahtumisen.

    • Eroe

      Kaikkia uskovaisia miehiä Raamattu sanoo pyhiksi. Siinä ei katsota pyhitysastetta, vaan sitä, onko henkilö Kristuksessa vai ei.

      • Pyhä tarkoittaa Jumalalle erotettua.
        Sanaa "pyhä" käytetään Raamatussa sekä Jumalasta, että ihmisestä.

        Jokainen seurakuntalainen onkin pyhä, koska Kristus Jeesus on heidät ostanut ja kastanut omikseen.
        --
        TUOMITSEMISESTA/Ohi aiheen

        ”Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja” (Room.2:1).

        Innokas tuomioitten langettaminen johtuu siitä, että asia on tuomitsijalle itselleen tuttu. Sättiessään muita paine omassa elämässä helpottuu hetkeksi.
        Näinhän toimi fariseuskin; ”Enhän ole niin kuin tuo publikaani” (Lk.18:11).

        Tuomitsemisen sijasta Paavali kehoittaa tarkkailemaan omaa elämää; Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen (Room.2:4).
        Jumala ei jaa ihmisille hyvyyttä sitä varten, että sen turvin voisimme vapaasti halveksia ja tuomita muita.
        Me emme ole tuomareita emmekä jakomiehiä.

        Jumala ei katso henkilöön.
        Viimeisellä tuomiolla jokainen saa tekojensa mukaan, hyvää tehneet iankaikkisen elämän. Pahaa tehneitä kohtaa tuska ja ahdistus.
        --
        1.Piet. 1:16
        "Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
        Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
        Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (1.Piet.2:1).
        Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa.
        --
        1. Mä elän laupeudesta
        ja armonantimista.
        En ansainnut mä autuutta,
        se tuotiin taivahista.
        Tää lohdutus on ainoa;
        mä elän laupeudesta.

        2. Sua, Jeesus, kiitän ainian,
        kun hädästä mun nostit,
        joit vihan kalkin katkeran
        ja verelläs mun ostit.
        On autuuteni sinussa;
        mä elän laupeudesta.

        (Virsi 275:1,2)


      • Eroe
        Tapio522 kirjoitti:

        Pyhä tarkoittaa Jumalalle erotettua.
        Sanaa "pyhä" käytetään Raamatussa sekä Jumalasta, että ihmisestä.

        Jokainen seurakuntalainen onkin pyhä, koska Kristus Jeesus on heidät ostanut ja kastanut omikseen.
        --
        TUOMITSEMISESTA/Ohi aiheen

        ”Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja” (Room.2:1).

        Innokas tuomioitten langettaminen johtuu siitä, että asia on tuomitsijalle itselleen tuttu. Sättiessään muita paine omassa elämässä helpottuu hetkeksi.
        Näinhän toimi fariseuskin; ”Enhän ole niin kuin tuo publikaani” (Lk.18:11).

        Tuomitsemisen sijasta Paavali kehoittaa tarkkailemaan omaa elämää; Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen (Room.2:4).
        Jumala ei jaa ihmisille hyvyyttä sitä varten, että sen turvin voisimme vapaasti halveksia ja tuomita muita.
        Me emme ole tuomareita emmekä jakomiehiä.

        Jumala ei katso henkilöön.
        Viimeisellä tuomiolla jokainen saa tekojensa mukaan, hyvää tehneet iankaikkisen elämän. Pahaa tehneitä kohtaa tuska ja ahdistus.
        --
        1.Piet. 1:16
        "Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
        Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
        Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (1.Piet.2:1).
        Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa.
        --
        1. Mä elän laupeudesta
        ja armonantimista.
        En ansainnut mä autuutta,
        se tuotiin taivahista.
        Tää lohdutus on ainoa;
        mä elän laupeudesta.

        2. Sua, Jeesus, kiitän ainian,
        kun hädästä mun nostit,
        joit vihan kalkin katkeran
        ja verelläs mun ostit.
        On autuuteni sinussa;
        mä elän laupeudesta.

        (Virsi 275:1,2)

        Hyvä bointti tuo tuomitseminen. Kun vain saisi kasvaa tällä alueella, eikä olla sanomassa niin kärkkäästi mielipiteitä, tarkoitan näin arkielämää ja itseäni.

        Kasvanvaraa meissä on, mutta onneksi Hän ei jätä kesken kättensä työtä. Vieläpä kateuteen asti halajaa henkeä, jonka on meille antanut.
        Jaak.4:5


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3544
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      441
      3063
    3. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      23
      2830
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1917
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1517
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1380
    7. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      107
      1267
    8. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      104
      1222
    9. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1143
    10. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      32
      983
    Aihe