Olen niitä harvoja jotka on tuomittu jumalanpilkasta ja saanut rangaistuksen. Se tapahtui Armeijassa ollessa 1963 Suomenlinnan rannikkotykistörykmentissä. Jouduin pitämään iltahartauden ja kun en tiennyt mikä se oikein on kun en ole saanut minkäänlaista uskonnollista kasvatusta enkä kuulunut mihinkään uskontoon niin kun joskus kuulin sanonnan "herra siunatkoon yöunet, aamen" ja näin sanoin niin minut vangittiin ja vietiin vartioasemalle putkaan 4 tunniksi. Sen jälkeen ylivääpeli otti kuulusteluun ja teki punakynällä raportin patterin päällikölle. Hän huusi että olen kommunisti ja saan rangaistuksen jumalanpilkasta. Seuraavana päivänä patterin päällikkö otti puhutteluun ja ilmoitti että rikos merkitään kantakorttiin punaisella ja että ei koskaan saa ylennystä eikä kutsuta kertausharjoituksiin koska vahva epäily että olen venäläisten agentti. Sain 4 vuoroa päivystää ylimääräistä kenttäoikeudessa.
Jumalanpilkka, onko sitä vielä?
4
1287
Vastaukset
- Timanderin poika
Kuinka mitään mitä ei ole olemassa voi pilkata?
Tai jos jumala olisikin olemassa, eikö hänen itsensä pitäisi nostaa oikeusjuttu eikä kenenkään sivullisen?
Aika surullista, että vielä 60- luvulla on Suomessa ollut vallalla vielä tuommoinen keskiaikainen ajattelutapa, jopa armeijassa. Kiitä onneasi ettei sinua poltettu roviolla noitana. - tuossa esimerkissäsi
Jumalan pilkkaa. Hyvinhän sinä sanoit, että "Herra siunatkoon yöunet". Ehkäpä tuo tuomitsija ajattelisi itsekin tänään jotenkin ylireagoineensa. Voithan ottaa häneen yhteyttä, jos hän vielä elää.
- Huhhahhei
olla kiitollinen uskontojen merkityksen erittäin ansaitulle vähenemiselle siitä, ettei sinun tarvitse pelätä lastesi tai lapsenlapsiesi joutuvan kärsimään samankaltaisesta ahdasmielisyydestä ja henkisestä väkivallasta kuin sinä aikanaan.
- Atte Ateisti
Juttusi vaikuttaa tekaistulta.
Mutta jos siinä on siteeksikään totta, on se aika erikoinen.
Kaikki tietävät että Suomen rikoslaissa on yhä määritelty rangaistus (jopa puoli vuotta vankeutta) kristinuskon, islamin ja juutalaisuuden Jumalan henkilön pilkkaamisesta oikeustoimihenkilönä.
Mutta yllättävää että tuon lain toimeenpanijana olisi toiminut patterin päällikkö. Oikeasti tuomiovalta olisi kuulunut riippumattomille tuomioistuimille Montesquieun vallan kolmijako-opin mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408