Parin hengen taloudessa ei juuri jätettä tule lajiteltavaksi asti. Maitotölkit kyllä, samoin sanomalehdet, mutta muut!
Yksi säilykepurkki viikossa, jokunen muovipullo, muovipusseja, joita kertyy kauppareissuilla miltei joka ostoksen mukana, erilaista roskaa, muutama ruuanloppu, kuivunut leipäkannikka.
Kaikkiko sitten eri kippoihin odottamaan ulos vientiä?
Paperinkeräykseen saa viedä sanomalehtien lisäksi sitä ja sitä, muttei tätä ja tätä, ei esim. liimapapepria eikä kirjekuoria, mm.
Tuli asia mieleeni, kun tyhjensin paperikorin. Pitää viedä pimeän aikana sekajätteisiin, ettei joudu kiinni siitä, että vie paperia väärään paikkaan. Papereiden joukossa on niin paljon muuta, että menisipä aikaa, jos sen lajittelisin.
Teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa! :)
Jaksatko lajitella?
22
1156
Vastaukset
- yrittää,
kun taloyhtiössämme on erilliset astiat kaikille jätteille.
On sekajäte, pahvi- ja pakkausjäte, lasijäte (korkit ja kannet muualle) peltijäte, biojäte, sanomalehtijäte, muu paperijäte, muovijäte, patterijäte, olikohan vielä muuta?
Aikamoista viidakkoa on tuo lajittelu, kotoakin pitäis löytyä paikka kaikille eri jätteille.
Ei perässä pysy ja kyllä pimeän turvin joskus tuolla katoksessa tulee käytyä.- Reino
...´JÄTTEITÄ EI SAA LAITTAA ROSKALAATIKOIHIN!
Taloyhtiössäni ei ole kuin sanoma- kartonki- biojäte ja sitten sekajäte.
Sekajätteeseen mene aika paljon sellaista, kuten muovi, purkit ja lasi tavara.
Itse vien pullot ja tölkit kauppaan, mutta vielä jotakin menee sekajätteeseen.
Lajittelua tapahtuu harmittavan vähän, sen olen huomannut ja kuitenkin se sekajäte on kalleinta jätettä.- Hintriika*
Kiukuttelin yhtenä päivänä jo tuolla kahvipirtissä, kun luulin myöhästyneeksi aprillipilaksi juttua, jonka mukaan Meri-Lapissa syntyy liian vähän jätettä.
Jätehuoltoyhtiön kannattavuus on heittänyt häränpyllyä ja nyt joudutaan nostamaan jätemaksuja. Jätteiden määrä on pudonnut peräti 20 %:lla, kun yrityksetkin ovat innostuneet lajittelemaan. Esim. suuret ruokamyymälät laittavat vanhat leivät yms. biojätteisiin, kun ennen kaikki heitettiin sekajätteisiin.
Henkilökohtaisesti lajittelen sen, mitä taloyhtiön roskiksessa on astioita erilaisille jätteille. Jos astiaa ei ole, menee sekajätteisiin. Paitsi ongelmajätteet tietenkin hoidan asialliseen paikkaan.
Kun ei minulla enää ole autoa, niin en rupea roskia apostolinkyydillä kuskaamaan ympäri kaupunkia. Ja tuollaiset uutiset sekajätteiden määrän katastrofaalisesta laskusta kyllä masentavat! Minun vuokrassanihan se näkyy, kun jätemaksu nousee.
On aikoihin eletty, että jätteiden vähäisyys on ongelma! Koville ottaa ympäristöystävällisyys, niin tärkeä asia kuin se onkin...Bussipysäkin luona on lasitavaroille isot astiat: Värillisille ja kirkkaille laseille..Vien mennessäni,jos on jotain lasisia purkkeja,millä ei ole mitään käyttöä..Siellä on myös vanhoille pattereille astia..Jäteasemalla on:Sekajätteille,
papereille ,kartongille ja ruuanjätteille astiat..
Minun mielestäni,pitäisi olla vielä muoveille ja
kangasjätteille.Aika hyvin toimii ,minun mielestäni..Kotona,laitan eriastioihin,kahvin-
porot ym. ja sitten toiseen sekajätteet..Jakoivat koteihin,ilmatteeksi,biojätepussirullan..
Teiden vieressä on laatikoita,mihin saa laittaa
koirien jätökset.. Näin Espoossa.. t.Irkku- pilvi*
Siellä on asianmukaiset jätesäiliöt lajittelua varten.
Rivitaloyhtiösämme joutuu kuljettamaan tien toiselle puolelle paperijätteet.Biojätteet menevät näin ollen sekajätteiden mukaan.
Ongelmajätteet vien niille kuuluville keräyspaikkoille.Näkyy tässä kirjoituspöytäni sivussa, olevan muutamia paristoja odottaen viemistä kadun toiselle puolelle K Marketin pihaan.
Siellä on UFF vaatekeräys laatikotkin,suuria kontteja.Olen tyytyväinen keräyspisteen läheisyydestä,kunhan en jätä paljon lehtiä kuljetettavaksi.Nyt voi tosin jo käyttää hauskaa kärryä,jonka ostimme Puerto de la Cruz'ista,jossa on isot pyörät:) Toki on joku nippu lehtiä mennyt roskalaatikkoon,jos on huono keli ollut,meillä kun se ei täyty liikaa.
- Katleija3
Eroja näyttää olevan eri puolella Suomea jätteiden lajittelussa. Meillä kerrostaloyhtiössä lajitellaan eri astioihin:
-SEKAJÄTE=POLTTOKELPOINEN,joka menee polttolaitokselle, mm. muoveista siihen kelpuutetaan vain elintarvikemuovit.
-KARTONI
-METALLI LASI (kokeilu kerätä yhteen)
-JÄTEPAPERI
-KAATOPAIKKAJÄTE
Tarkka touhua mm lääkkeiden läpipainolevyt kuuluvat kaatopaikkajätteisiin. Kyllä ohjeet ovat hyvät, valitettavasti kaikki eivät jaksa perehtyä niihin. Kaatopaikajätteisiin meilläkin joku laittoi pukupussillisen papereita, vaikka poltettojätteisiin olisivat sopineet.
En koe lajittelua vaikeaksi yhdenkään hengen taloudessa, kunhan on ensin lukenut ohjeet läpi. Vaatehuoneessa on iso paperikassi, johon kerään jätepaperit. Tiskipöydässä on kolme jäte"ämpäriä", joista yhdessä sekajäte ja toiseen laitan ne maitotölkit toistensa sisään, metalli purkit ja kaatopaikalle menevät. Siitä sitten jaon teen säiliöiden luona. Jätesäiliöistä osa on maan alle kaivettu. Ei ole hajuhaittoja. Meillä bioastiat alkoivat tyhjentyä sekajäteautoihin.
Autokuskit sanoivat, että ne menee kuitenkin samalle kaatopaikalle, kun biojätelaitos ei ota vastaan.
Kysyttiin YTV:ltä, että saako bio-maksun jättää maksamatta.
Ei kuulemma saanut.
Sen verran kyselyllä oli vaikutusta, että alkoivat taas kerätä biojätteitä eri autolla, kuin sekajätteitä.
Kaatopaikasta en tiedä.kaikki. Autotallissa on suuret korit, jonne viedään paperi ja pahvi, ja astioiden täyttyessä ne otetaan mukaan kauppamatkalle ja tyhjennetään sinne. Tiskipöydän alla on astiat sekajätteelle, pienmetallille, ja lasille.Ja pieni ämpäri biojätteelle, joka tyhjennetään omaan lämpökompostoriin.Vaatejäte leikataan matonkuteiksi, ja talvella kudotaan matoiksi, Maitopurkit säästetään kasvihuoneeseen, purkkiperunoille, ja tomatin taimille. Munakennot takan sytykkeeksi. Kahvipusseista askarrellaan kasseja ja pannunalusia.Lääkepurkit säästetään kukansiemenille, pulloja ja purkkeja ei ole, kun niitä ei ole kukaan koskaan ostanut, mitä joskus on löydetty.Tyhjiä lasipurkkeja tuo ystävät, kun tietävät, että säilön kaikki itse, eikä niitäkään muuten tule. Kasseja en milloinkaan osta. Minulla on molemmissa autossa kolme kangaskassia, siltä varalta että käyn ostoksilla.Kasseja olen tehnyt vanhoista verhoista, niitä on pinkka varastossa, annan niitä aina kavereillekkin.Kasveista tulevat kukkaruukut pestään ja säilytetään kasvihuoneessa kevään taimia varten. Tyhjiä multa ja turvesäkkejä tulee yli sata vuodessa, ne kaikki leikataan levyksi, ja ne on käytetty kivien alle, kun on kivetty tien vartta, ja saunarantaa, ei kasva heinä tupsut lävitse. Niitä käytetään myös isojen kukkalaatikoiden pohjalla, niin kosteus säilyy paremmin, eikä laatikotkaan lahoa. Voisin jatkaa tätä loputtomiin, toisin sanoen meillä ei ole jätettä ollenkaan, kaiken voi jotenkin hyödyntää.
marja-liisa41 kirjoitti:
kaikki. Autotallissa on suuret korit, jonne viedään paperi ja pahvi, ja astioiden täyttyessä ne otetaan mukaan kauppamatkalle ja tyhjennetään sinne. Tiskipöydän alla on astiat sekajätteelle, pienmetallille, ja lasille.Ja pieni ämpäri biojätteelle, joka tyhjennetään omaan lämpökompostoriin.Vaatejäte leikataan matonkuteiksi, ja talvella kudotaan matoiksi, Maitopurkit säästetään kasvihuoneeseen, purkkiperunoille, ja tomatin taimille. Munakennot takan sytykkeeksi. Kahvipusseista askarrellaan kasseja ja pannunalusia.Lääkepurkit säästetään kukansiemenille, pulloja ja purkkeja ei ole, kun niitä ei ole kukaan koskaan ostanut, mitä joskus on löydetty.Tyhjiä lasipurkkeja tuo ystävät, kun tietävät, että säilön kaikki itse, eikä niitäkään muuten tule. Kasseja en milloinkaan osta. Minulla on molemmissa autossa kolme kangaskassia, siltä varalta että käyn ostoksilla.Kasseja olen tehnyt vanhoista verhoista, niitä on pinkka varastossa, annan niitä aina kavereillekkin.Kasveista tulevat kukkaruukut pestään ja säilytetään kasvihuoneessa kevään taimia varten. Tyhjiä multa ja turvesäkkejä tulee yli sata vuodessa, ne kaikki leikataan levyksi, ja ne on käytetty kivien alle, kun on kivetty tien vartta, ja saunarantaa, ei kasva heinä tupsut lävitse. Niitä käytetään myös isojen kukkalaatikoiden pohjalla, niin kosteus säilyy paremmin, eikä laatikotkaan lahoa. Voisin jatkaa tätä loputtomiin, toisin sanoen meillä ei ole jätettä ollenkaan, kaiken voi jotenkin hyödyntää.
Tuo onkin mukava ajatus, että isot muovisäkit pannaan rantaan estämään heinän kasvua ja kivireunusten alle. Usein ovat mustia toiselta puolen, niin että hyvin maastoutuvat.
Aina oppii ja kuulee uutta. Olen kyllä onnistunut vähentämään inhan vuohenjuuren kasvustoja levittämällä keväällä muovisäkkejä pahimmille paikoille. Se on auttanut.Makriina kirjoitti:
Tuo onkin mukava ajatus, että isot muovisäkit pannaan rantaan estämään heinän kasvua ja kivireunusten alle. Usein ovat mustia toiselta puolen, niin että hyvin maastoutuvat.
Aina oppii ja kuulee uutta. Olen kyllä onnistunut vähentämään inhan vuohenjuuren kasvustoja levittämällä keväällä muovisäkkejä pahimmille paikoille. Se on auttanut.meidän talon asukkaat sotkee miten sattuu,eikä mene perille vaikka kuinka on saarnattu ja jettu lehtisiä kuinka lajitella.
On biojäte,pahville ja kartongeille,sekajäte-ja energiajäte laatikot.
Syksyllä laittoivat ison lehtien keräys laatikon.
En tiedä millä helekutilla sais nuo asukkaat oppimaan,meinaan saada hermoromahduksen aina kun vien omia jätteitäni.
Lisäksi on lähellä keräys astiat uff;lle ja paristoille ja lasille.
En kyllä jaksa enää rähjätä noiden änkkäpäiden kanssa.
olen hakenut kierrätys toimistolta lehtisiä joita jaoin kaikille.
Itselleni laitoin tiskipöydän kaapin oveen sisä puolelle teipillä kiinni ohjeet.
Meilläkin vuokrassa maksetaan kaikki tuollainen,mutta kun se ei mene noiden paukapäiden lanttuun.- ( * o * )
muori67 kirjoitti:
meidän talon asukkaat sotkee miten sattuu,eikä mene perille vaikka kuinka on saarnattu ja jettu lehtisiä kuinka lajitella.
En tiedä millä helekutilla sais nuo asukkaat oppimaan,meinaan saada hermoromahduksen aina kun vien omia jätteitäni.
Itselleni laitoin tiskipöydän kaapin oveen sisä puolelle teipillä kiinni ohjeet.
Meilläkin vuokrassa maksetaan kaikki tuollainen,mutta kun se ei mene noiden paukapäiden lanttuun.Se kuuluu jokaiselle.
Muutamat meidän talosta vaan ei tunnista sanomalehtiä muovitölkeistä, eikä rikkinäisiä kahvinkeittimiä biojätteestä, onhan se tietysti vaikeeta.
Moni on sokeakin jättää roskapussit katoksen viereen, helskutti!! - Paras valinta
( * o * ) kirjoitti:
Se kuuluu jokaiselle.
Muutamat meidän talosta vaan ei tunnista sanomalehtiä muovitölkeistä, eikä rikkinäisiä kahvinkeittimiä biojätteestä, onhan se tietysti vaikeeta.
Moni on sokeakin jättää roskapussit katoksen viereen, helskutti!!Katoksessa on useita sekajätelaatikoita, mutta paras on se heti oven vieressä oleva. Sen kansi ei mene kiinni, kun se on niin täynnä. Kasan päälle on kiva vipata oma muovikassi. Kiva koettaa, miten se pysyy siellä. No jos mätkähtää, sou watt? Joku sen siitä potkaisee syrjemmälle.
Ne takalaatikot ovat kaukana, tyhjillään, ja biojätelootaan harva koskee. Se tuntuu niin iljettävältä. Paras valinta kirjoitti:
Katoksessa on useita sekajätelaatikoita, mutta paras on se heti oven vieressä oleva. Sen kansi ei mene kiinni, kun se on niin täynnä. Kasan päälle on kiva vipata oma muovikassi. Kiva koettaa, miten se pysyy siellä. No jos mätkähtää, sou watt? Joku sen siitä potkaisee syrjemmälle.
Ne takalaatikot ovat kaukana, tyhjillään, ja biojätelootaan harva koskee. Se tuntuu niin iljettävältä.Meillä lajitellaan. Vain lasi- ja metalliroskikset puuttuvat. Ne pitäisi viedä kolmen kilometrin päähän, ja paristot sekä muut ongelmajätteet kerätään kauppoihin.
Mitenkähän rollaattorilla juuri ja juuri liikkumaan pääsevat mummot ja vaarit pystyvät lasipurkkinsa ja purkkien kannet palauttamaan?
Pullot tietysti palautetaan lähikauppan, kun niistä saa ne muutamat sentit.
Täällä lajitellaan melko hyvin, mutta joskus aiemmin tuli kyllä mieleen Reinon tekemä ehdotus.muori67 kirjoitti:
meidän talon asukkaat sotkee miten sattuu,eikä mene perille vaikka kuinka on saarnattu ja jettu lehtisiä kuinka lajitella.
Meilläkin vuokrassa maksetaan kaikki tuollainen,mutta kun se ei mene noiden paukapäiden lanttuun.Täällä korvessa ei kukaan käy sotkemassa minun jäteastioitani. Kaikki on nätisti järjestyksessä, omilta jäljiltäni. Eikö siellä kaupungissa voi mennä taloyhtiön kokoukseen, ja vaatia lisä maksua oikein rutosti niille sotkijoille!Jos se auttaisi!
marja-liisa41 kirjoitti:
kaikki. Autotallissa on suuret korit, jonne viedään paperi ja pahvi, ja astioiden täyttyessä ne otetaan mukaan kauppamatkalle ja tyhjennetään sinne. Tiskipöydän alla on astiat sekajätteelle, pienmetallille, ja lasille.Ja pieni ämpäri biojätteelle, joka tyhjennetään omaan lämpökompostoriin.Vaatejäte leikataan matonkuteiksi, ja talvella kudotaan matoiksi, Maitopurkit säästetään kasvihuoneeseen, purkkiperunoille, ja tomatin taimille. Munakennot takan sytykkeeksi. Kahvipusseista askarrellaan kasseja ja pannunalusia.Lääkepurkit säästetään kukansiemenille, pulloja ja purkkeja ei ole, kun niitä ei ole kukaan koskaan ostanut, mitä joskus on löydetty.Tyhjiä lasipurkkeja tuo ystävät, kun tietävät, että säilön kaikki itse, eikä niitäkään muuten tule. Kasseja en milloinkaan osta. Minulla on molemmissa autossa kolme kangaskassia, siltä varalta että käyn ostoksilla.Kasseja olen tehnyt vanhoista verhoista, niitä on pinkka varastossa, annan niitä aina kavereillekkin.Kasveista tulevat kukkaruukut pestään ja säilytetään kasvihuoneessa kevään taimia varten. Tyhjiä multa ja turvesäkkejä tulee yli sata vuodessa, ne kaikki leikataan levyksi, ja ne on käytetty kivien alle, kun on kivetty tien vartta, ja saunarantaa, ei kasva heinä tupsut lävitse. Niitä käytetään myös isojen kukkalaatikoiden pohjalla, niin kosteus säilyy paremmin, eikä laatikotkaan lahoa. Voisin jatkaa tätä loputtomiin, toisin sanoen meillä ei ole jätettä ollenkaan, kaiken voi jotenkin hyödyntää.
Samoilla linjoilla minäkin, mattojakin kudon vaikka en tarvitse.
(aina ne katoaa)
Tuon muovituksen olen laittanut kukkapenkkeihin, kun koivunjuuret meinaavat kaiken voiman kukilta viedä. (menee ne läpi muovinkin)
Enpä ole ajatellut tuota rantakivetystä, hieno idea.
Kahvipussit askartelemme myös kerhossa monelaiseen käyttöön.
Voi jospa suurenpiosa kansaa tajuaisi miten paljon me tavan tallaajatkin voimme luontoa säästää, ohessa myös euroja.
Muovikasseja en myös osta, kangaskassi mukana kulkee, hedelmäpusseissa jätteet kuljetan, yhden ihmisen huushollissa hyvin riittää.
Kiva lukea sinun tehokasta toimintaasi, jospa tarttuisi toisiinkin.- Paljon kiitoksia
marja-liisa41 kirjoitti:
Täällä korvessa ei kukaan käy sotkemassa minun jäteastioitani. Kaikki on nätisti järjestyksessä, omilta jäljiltäni. Eikö siellä kaupungissa voi mennä taloyhtiön kokoukseen, ja vaatia lisä maksua oikein rutosti niille sotkijoille!Jos se auttaisi!
No sieltähän se tuli, eipä olisi tullut mieleenkään että kokoukseenkin osaketalossa voi mennä...
Nih! Joku sentään tietää.
- mummeli 72
Sehän on ihan velvollisuutemme, yrittää pelastaa mitä pelastettvissa on,,,yksineläjä
- PP-K-L
Aina lajittelen vaikka elän yhden hengen taloutta, aikaa se ei vie ja sen veran tässä pitää liikehtiä.
Biojätteen vien samantien kun jotain tulee, kääräsen paperiin, en jää odottelemaan että tulee astia täyteen.
Lasit ja metalli niitä ei kovin paljon tule eräs tuttavani tarvitsee siistejä purkkeja kansineen, menevät uusiokäyttöön.
Kyllä lajittelu ei meilläkään pelaa, luulen että lapsia laitetaan viemään roskia usein.
Tyhjennyksen jälkeen astiat on jätetty eri järjestykseen kun joutuvat liikuttelemaan että saavat ne oikeat tyhjiksi, monikin heittä jätteensä 'vanhasta muistista'.
Korjailen joskus virheitä, talviaikaan, kesäisin ei oikein sormia sinne astioihin vie!
Eniten vaikeuksia kartonki/pahvi astiassa, isot esim. TVlaatikot purkamatta sinne ja ylösalaisin.
Meidän roskiksessa on 'vaihtohylly', kukkapurkit ja aikakausilehdet siinä kierrätyksessä, minusta se on hyvää juttu. PP-K-L kirjoitti:
Aina lajittelen vaikka elän yhden hengen taloutta, aikaa se ei vie ja sen veran tässä pitää liikehtiä.
Biojätteen vien samantien kun jotain tulee, kääräsen paperiin, en jää odottelemaan että tulee astia täyteen.
Lasit ja metalli niitä ei kovin paljon tule eräs tuttavani tarvitsee siistejä purkkeja kansineen, menevät uusiokäyttöön.
Kyllä lajittelu ei meilläkään pelaa, luulen että lapsia laitetaan viemään roskia usein.
Tyhjennyksen jälkeen astiat on jätetty eri järjestykseen kun joutuvat liikuttelemaan että saavat ne oikeat tyhjiksi, monikin heittä jätteensä 'vanhasta muistista'.
Korjailen joskus virheitä, talviaikaan, kesäisin ei oikein sormia sinne astioihin vie!
Eniten vaikeuksia kartonki/pahvi astiassa, isot esim. TVlaatikot purkamatta sinne ja ylösalaisin.
Meidän roskiksessa on 'vaihtohylly', kukkapurkit ja aikakausilehdet siinä kierrätyksessä, minusta se on hyvää juttu.Meidän jäteasemalle, oli tullut uusi laatikko,mihin saa laittaa, rikkoutuneet sähkölaitteet,vanhat kännykät ym..Tosi hyvä..Taloissa on ,joku ahkera ihminen,joka tarkistaa,ettei ole pistetty roskia vääriin laatikoihin..Harvoin lapset vie roskia,kun jäteaseman ovi on lukossa.Aika siistinä on pysynyt.Siellä on myös pari hyllyä,mihin voi laittaa ehjää tavaraa.Sieltä voi ottaa ,jos haluaa.
Minusta on hyvä,että jätteet lajitellaan jo kotona.
Äkkiä siihen tottuu..Hei taas..t.Irkku
- van Haakka
Usein olen ihmetellyt ihmisten viesteistä, miten lajittelu on vaikeaa. Miksi? Siitähän on olemassa selvät ohjeet, onko lukutaito kadonnut. Vai onko se laiskuutta tai välinpitämättämyyttä? Kun ei ennenkään.. enkä minäkään kun ei tuo naapurikaan, mitä se minulle kuuluu jne.
Kerrostalossamme on jäteastiat paperille, kartongille, biojätteille, metallille ja lasille. Muut menevät sekajäteastioihin. Ongelmajätteet omille keräyspaikoilleen. Nekin haetaan pientä maksua vastaa, ellei itse pysty viemään. - Mikä ihme tässä on ihmisille vaiketa?
Kesäasunnollamme lajittelemme samoin. Paperit vien kauppa-asioita hoitaessani keräyspaikalle. Maalla tosin voi polttaa osan jätteistä. Metalit ja lasit tuon kaupunkiin täällä käydessämme.
Parin hengen talous meilläkin. Ne leivänkannikat ja ruoan loput voi säilyttää paperipussissa niin kauan, että niille löytyy pari kaveria ja vie sitten biojätteeseen. Vai onko se astia niin kaukana, että ei esim. lenkille lähtiessä voi kääräistä sanomalehteen ja kantaa jätteisiin? - Joonatan
Ei ongelma yleensä ole jaksaminen vaan viitsiminen. Jopa joskus suuttumuskin. Kun sekajätteisiin laitetaan mitä vaan ruuan jätteistä plkupyöriin se oli kullä sen verran runnottu että oli saatu laatikkoon. Silloin välillä tulee mieleen vaikka mitä. Onneksi olen saanut kiukkuni nieltyä, ettö jo valmiiksi lajitellut jätteeni ovt kaikki menneet oikeisiin laatikoihin. Ainoa kerta oli muutama vuosi takaperin kun näin että samaan keräilyyn llaitettiin kaikki valmiiksi lajitellut jätteen samaa kuormaan. silloin tartuin puhelimeen ja soitin kaupungin ympristöjautakuntaan keskustelin siellä parin henkilön kanssa tultiin varsin nopeasti samaan tulokseen, että näin ei voida tehdä. (muuten kaupngin jätehuoltoa hoitava yritys vaihtui).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1212652- 981768
- 421245
Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi
”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri1811222Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta
ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu771137Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa
Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu261094Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i621036Miten menee omasta mielestä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri28977Jos en enää
sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan38900Ei mene kauaa että kaikki vedätykset
Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup56881