Kärpät vs. Muu Suomi

Too Old To Rock´n Roll

Eräs ruotsalainen toimittaja sanoi kerran, että: "Jalkapallo on peli, jossa kentällä on 11 miestä joukkueessa ja lopulta Saksa voittaa."

Välillä tuntuu jo siltä, että jääkiekossa on neljä kentällistä per joukkue ja lopuksi Kärpät voittaa. Aina se jostain menee vastustajan maaliin, vaikka luistimen ja tolpan kautta, mutta menee. Tämä on tietysti hyvän ja itseensä uskovan joukkueen merkki. Eikä Kärppiä voi syyttää siitä, että muut ovat huonompia.

Silti alkaa jo tilanne olemaan se, että kaikki muut kuin oululaiset toivovat mestaruutta muille kuin Kärpille. Jos ei muuta, niin vaihtelun vuoksi. Ja, etteivät oululaiset halkeaisi omaan ylpeydentunteeseensa. Niin minäkin.

Jos Kärpät siitä huolimatta voittaa, niin sitten onnittelen heitä. Rehellisesti ja kunnioituksella.

8

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laura1

      Koska ollaan vaan ihmisiä,niin jossain kaikilla on se sietokyky.Muistan kyllä miltä tuntui,esim.90-luku,kun narrit dominoi,niin ja sit oli Tps.Olivat hyviä ja ansaitsivat menestyksensä,mutta kyllähän sitä välillä ajatteli,että voi helvetti, TAAS!

      Hienoa,että kykenet silti kypsästi onnittelemaan,jos pitkästä menestyksestä huolimatta Kärpät jatkaa vieläkin mestaruuskulkuaan.Siihen eivät kaikki kykene,vaikka sanovatkin olevansa lajin nimeltä jääkiekko ystäviä.Aina ne tahtoo nuo tunteet eri joukkueita kohtaan jollain lailla asioita sotkevan:)

      Emme ole Sihvosia,jolle peli kertoo kaiken*pienellä epäilyksellä tähän laitoin kyllä*Jotenkin vaan on tullu semmoinen fiilis,että Petterillä on sittenkin hiukan enemmän väristyksiä joukkueeseen nimeltä HIFK!Seuratkaapa!

      Eivät oululaiset halkea ylpeyteensä, sitä en usko.Joukkueessa pelaa sitäpaitsi myös muualta tulleita pelaajia,eikä mulla ainakaan oo mitään sitä vastaan,että jokainen ottaa osansa menestyksestä jonkun pelaajan vuoksi.Tiedän esim. monta,jotka haluavat Kärppien voittavan siksi,että Viitakosken Vesa pelaa meillä tällä kaudella.Inhimillistä ja ymmärrettävää.

      Alataloa ja Veskua on monen omankin toimesta dissattu niin paljon,että tunnen jopa pientä pirunmoista iloa tästä kovasta takkien suhinasta;)Meitä oli vähän,jotka ainakin kirjoittelivat Veskun ja Alienin puolesta.Voimme nyt todeta olimmeko oikeassa!

      Toivottavasti kuitenkin myös se peli antaisi lätkän seuraajille jotain,sillä uskon edelleen,että Kärpät pelaa hemmetin hienoa kiekkoa.En halua kelleen tuurimestaruuksia,onko niitä edes?Parempi siis voittakoon tänäkin keväänä.Itselläni toki on aavistus,kumpi se on,mutta se jää nähtäväksi:)

      • Too OldTo Rock´n Roll

        Mielestäni se, joka kannun lopulta vie, on menestyksensä ansainnut. Ja myös vilpittömät onnittelut. Niin tänä keväänäkin. Paras aina voittaa, se on hyvä muistaa. Vain räkänokat vinkuu ja valittaa.

        Tässä vaiheessa minulle on tärkeintä, että nähdään jännittävä ja suomalaisen jääkiekon arvoinen finaalisarja. Eikä ole syytä epäillä, etteikö näin tapahtuisi. Ja en toki toivo huonoa onnea kenellekään. Ja vaikka näkisin mielummin jyväskyläläisten nostavan kannun, kun taisto on tauonnut ja saavu laantunut, niin toki suon Veskulle, ja muillekin, hienon hetkensä, jos he sen saavuttavat. Onhan Kärpissä monta taitavaa ja reilua pelaajaa, ei sitä kukaan voi kieltää, jos asiaa ilman niitä "suuria tunteita" ajattelee.

        Ja lopuksi sanottakoon, ettei minulla mitään oululaisia vastaan sinällään ole, päinvastoin. On teistä ihmisinä lähinnä vain positiivisia kokemuksia. Mutta, liika menestys ei kaunista ketään...?


      • Laura1
        Too OldTo Rock´n Roll kirjoitti:

        Mielestäni se, joka kannun lopulta vie, on menestyksensä ansainnut. Ja myös vilpittömät onnittelut. Niin tänä keväänäkin. Paras aina voittaa, se on hyvä muistaa. Vain räkänokat vinkuu ja valittaa.

        Tässä vaiheessa minulle on tärkeintä, että nähdään jännittävä ja suomalaisen jääkiekon arvoinen finaalisarja. Eikä ole syytä epäillä, etteikö näin tapahtuisi. Ja en toki toivo huonoa onnea kenellekään. Ja vaikka näkisin mielummin jyväskyläläisten nostavan kannun, kun taisto on tauonnut ja saavu laantunut, niin toki suon Veskulle, ja muillekin, hienon hetkensä, jos he sen saavuttavat. Onhan Kärpissä monta taitavaa ja reilua pelaajaa, ei sitä kukaan voi kieltää, jos asiaa ilman niitä "suuria tunteita" ajattelee.

        Ja lopuksi sanottakoon, ettei minulla mitään oululaisia vastaan sinällään ole, päinvastoin. On teistä ihmisinä lähinnä vain positiivisia kokemuksia. Mutta, liika menestys ei kaunista ketään...?

        oululainen.En ole.Olen syntyjäni pohjoisemmasta Suomesta:)

        Mä jännään ihan sairaasti Veskun puolesta sitä kultaa!!Olen aiemminkin maininnut,että ei se mulle elämää suurempi kysymys ole sinällään,että hopealle jäätäisiin,mutta Veskun takia toivon aivan kauheasti,että me voitamme.Hän ansaitsisi pitkän uransa kruunuksi Suomen mestaruuden.

        Jypillä on nuo pelaajat mulle vähän outoja.Toki VIP-ketjun tietävät kaikki ja se Immonen vaikuttaa ihan sympaattiselta tyypiltä.Mitä sitten lie se väärä, törkeä taklaus Turussa...siitä hatarat tiedot allekirjoittaneella.Kokonaisuutena vaikuttaa ihan jees-tyypiltä.

        Sinuhe on mielestäni edelleen todella vaarallinen maalivahti ja voi kääntää matsit JYP:lle,jos on saanut itseensä draivattua hornanhenkeä:)Mun silmissä ykkösvahti ,vaikka Jyp molempia peluuttaakin.Tarkki saa välillä hermot melkein romahtamaan,kun tuntuu,että helposti uppoaa,sitten se taas tekee gamesavereita!Kyllä on luvassa verenpaineen nousua ja hikoilua huomiselle=)

        Jännätään ja toivotaan,että peli on kovaa,mutta rehtiä ja seeprat eivät varasta pääosaa!


      • Too Old To Rock´n Roll
        Laura1 kirjoitti:

        oululainen.En ole.Olen syntyjäni pohjoisemmasta Suomesta:)

        Mä jännään ihan sairaasti Veskun puolesta sitä kultaa!!Olen aiemminkin maininnut,että ei se mulle elämää suurempi kysymys ole sinällään,että hopealle jäätäisiin,mutta Veskun takia toivon aivan kauheasti,että me voitamme.Hän ansaitsisi pitkän uransa kruunuksi Suomen mestaruuden.

        Jypillä on nuo pelaajat mulle vähän outoja.Toki VIP-ketjun tietävät kaikki ja se Immonen vaikuttaa ihan sympaattiselta tyypiltä.Mitä sitten lie se väärä, törkeä taklaus Turussa...siitä hatarat tiedot allekirjoittaneella.Kokonaisuutena vaikuttaa ihan jees-tyypiltä.

        Sinuhe on mielestäni edelleen todella vaarallinen maalivahti ja voi kääntää matsit JYP:lle,jos on saanut itseensä draivattua hornanhenkeä:)Mun silmissä ykkösvahti ,vaikka Jyp molempia peluuttaakin.Tarkki saa välillä hermot melkein romahtamaan,kun tuntuu,että helposti uppoaa,sitten se taas tekee gamesavereita!Kyllä on luvassa verenpaineen nousua ja hikoilua huomiselle=)

        Jännätään ja toivotaan,että peli on kovaa,mutta rehtiä ja seeprat eivät varasta pääosaa!

        On hienoa, että meillä on Kärpät, joka toimii pohjoisemman Suomen Suurena Joukkueena. Niin Pohjois-Suomen ihmiset, kuin monet sieltä etelään muuttaneet, kuin Suomen jääkiekkokin, kaikki tarvitsevat Oulun Kärppiä. Ilman Kärppiä olisi paljon tylsempi sm-liiga.

        Se, että etelärannikon vanhana kiekkoilijana en Kärppiä kannata, on sitten eri asia. Vastustajana Kärpät aina kuitenkin sytyttää ja ansaitsee kunnioituksen. Ja sellaisia jengejä liigaan tarvitaan. Kuten muun Suomen sitkeästi vihaamia stadilaisjengejäkin. Ja Kärpät pelaa hienoa kiekkoa parhaimmillaan, ei sitäkään kukaan voi kieltää, jos asiaa rehellisesti ja ilman niitä suuria tunteita ajattelee.

        Jyp on myöskin porukka, joka osaa pitää kaukalossa vauhtia ja toivon, että se kiekollinen vauhtipeli riittää tänä keväänä aina mestaruuteen asti. Marginaalit ovat kuitenkin pieniä. Sarja voi mennä kummalle vain.

        Enkä myöskään itke, vaikka Poika pysyisikin Oulussa. Silloin olette sen ansainneet. Pulinat ja valitus pois. Kaikilla on ollut mahdollisuus näyttää osaamisensa. Tälläkin kaudella. Paras aina lopulta voittaa, eikä itku auta markkinoilla.

        Ensi kaudella tosin toivon, että Poika palaa Stadiin. On jo ikävä. Mutta, se onkin jo eri juttu.


      • Laura1
        Too Old To Rock´n Roll kirjoitti:

        On hienoa, että meillä on Kärpät, joka toimii pohjoisemman Suomen Suurena Joukkueena. Niin Pohjois-Suomen ihmiset, kuin monet sieltä etelään muuttaneet, kuin Suomen jääkiekkokin, kaikki tarvitsevat Oulun Kärppiä. Ilman Kärppiä olisi paljon tylsempi sm-liiga.

        Se, että etelärannikon vanhana kiekkoilijana en Kärppiä kannata, on sitten eri asia. Vastustajana Kärpät aina kuitenkin sytyttää ja ansaitsee kunnioituksen. Ja sellaisia jengejä liigaan tarvitaan. Kuten muun Suomen sitkeästi vihaamia stadilaisjengejäkin. Ja Kärpät pelaa hienoa kiekkoa parhaimmillaan, ei sitäkään kukaan voi kieltää, jos asiaa rehellisesti ja ilman niitä suuria tunteita ajattelee.

        Jyp on myöskin porukka, joka osaa pitää kaukalossa vauhtia ja toivon, että se kiekollinen vauhtipeli riittää tänä keväänä aina mestaruuteen asti. Marginaalit ovat kuitenkin pieniä. Sarja voi mennä kummalle vain.

        Enkä myöskään itke, vaikka Poika pysyisikin Oulussa. Silloin olette sen ansainneet. Pulinat ja valitus pois. Kaikilla on ollut mahdollisuus näyttää osaamisensa. Tälläkin kaudella. Paras aina lopulta voittaa, eikä itku auta markkinoilla.

        Ensi kaudella tosin toivon, että Poika palaa Stadiin. On jo ikävä. Mutta, se onkin jo eri juttu.

        Nytkin Jyp vähän kaivoi jo maata isojen luistimien alta=)

        Toki se poika joskus muualle palaakin,sillä eihän Kärppien loistonaika voi ikuisesti kestää,senhän tajuaa jokainen ja se on hyväksyttävä vain,kun se päivä koittaa.Voin vain kuvitella mikä ilkkuminen ja rienaus silloin alkaa,kun kaikki katkerat,patoutuneet ja kyyniset päästävät tunteensa valloilleen,mutta eiköhän me sitä siinä vaiheessa kestetä;)

        NYT kuitenkin vielä taistellaan mestaruudesta täysillä.Tämä oli eka peli,jossa JYP oli valmiimpi ja kun oli viel kotiedulla,niin se varmasti vaikutti paljon.Dufva kyllä peluutti tarkoin kenttiään.

        Perjantaina ollaan tasassa.Tästä tulee pitkä sarja,siitä oon varma.


      • Too Old To Rock´n Roll
        Laura1 kirjoitti:

        Nytkin Jyp vähän kaivoi jo maata isojen luistimien alta=)

        Toki se poika joskus muualle palaakin,sillä eihän Kärppien loistonaika voi ikuisesti kestää,senhän tajuaa jokainen ja se on hyväksyttävä vain,kun se päivä koittaa.Voin vain kuvitella mikä ilkkuminen ja rienaus silloin alkaa,kun kaikki katkerat,patoutuneet ja kyyniset päästävät tunteensa valloilleen,mutta eiköhän me sitä siinä vaiheessa kestetä;)

        NYT kuitenkin vielä taistellaan mestaruudesta täysillä.Tämä oli eka peli,jossa JYP oli valmiimpi ja kun oli viel kotiedulla,niin se varmasti vaikutti paljon.Dufva kyllä peluutti tarkoin kenttiään.

        Perjantaina ollaan tasassa.Tästä tulee pitkä sarja,siitä oon varma.

        Joo, tietysti on selvää, että jokainen "dynastia" joskus murtuu. Ja uusia tulee. Jotenkin tuntuu siltä, että Kärppien voittokulku katkeaa viimeistään ensi kaudella. Ellei jo nyt.

        Mutta suomalainen kiekkoilu tarvitsee näitä Isoja Joukkueita. Oli aikanaan hämäläisten valtakausi (siitä tosin on jo kauan!), sitten tulivat stadilaiset (IFK, Jokerit, jopa HJK vähän aikaa), TPS ja lopuksi Kärpät. Kaikki nämä ovat antaneet ison panoksensa suomalaisen jääkiekon eteen. Näitä "dynastioita" tarvitaan.

        Samalla kaikki em. kategoriaan nousseet joukkueet saavat valtavan määrään kotimaista peruskateutta osakseen. Ja ilkkujia riittää, kun Isoilla joskus tulee hiljaisempi vaihe eteen. Tämä kateellisten ilkkuminen on juuri se asia, joka Isojen kannattajia yhdistää. TPS:n "vuorineuvoksille" oltiin aikanaan todella kiehuvan kateellisia, Jokereille ja IFK:lle ollaan pysyvästi kateellisia ja Kärpätkin ovat nousseet tähän ryhmään. Tervetuloa vaan! Onhan se niin väärin, että jossain joukkueessa osataan pelilliset hommat ja rahoitus hoitaa ammattimaisesti. Onhan se tänä vuonna Kärppien vika, jos muut ovat huonompia. Eikö niin? Paljon hauskempaa olisi, jos kaikki olisivat yhtä surkeita. Niin taloudellisesti kuin pelillisestikin. Vai mitä?

        Eilen Jyp mielestäni ansaitsi voittonsa. Olivat kautta linjan parempia, luistin kulki aavistuksen liukkaammin ja syötöt napsahtivat tarkemmin kuin Kärpillä. Ja varsinkin ottelun alussa Jyp oli heti hereillä. Kärpät ei päässyt omalle tasolleen kuin ajoittain. Ero ei kuitenkaan lopulta ollut suuri, mutta silti havaittava.

        Seuraava peli kuitenkin kaiken muuttaa voi. Mrginaalit ovat pieniä ja sarjasta saattaa tulla pitkä. Siitä olen samaa mieltä.

        Katsotaan miten käy.


      • antikärppä
        Too Old To Rock´n Roll kirjoitti:

        Joo, tietysti on selvää, että jokainen "dynastia" joskus murtuu. Ja uusia tulee. Jotenkin tuntuu siltä, että Kärppien voittokulku katkeaa viimeistään ensi kaudella. Ellei jo nyt.

        Mutta suomalainen kiekkoilu tarvitsee näitä Isoja Joukkueita. Oli aikanaan hämäläisten valtakausi (siitä tosin on jo kauan!), sitten tulivat stadilaiset (IFK, Jokerit, jopa HJK vähän aikaa), TPS ja lopuksi Kärpät. Kaikki nämä ovat antaneet ison panoksensa suomalaisen jääkiekon eteen. Näitä "dynastioita" tarvitaan.

        Samalla kaikki em. kategoriaan nousseet joukkueet saavat valtavan määrään kotimaista peruskateutta osakseen. Ja ilkkujia riittää, kun Isoilla joskus tulee hiljaisempi vaihe eteen. Tämä kateellisten ilkkuminen on juuri se asia, joka Isojen kannattajia yhdistää. TPS:n "vuorineuvoksille" oltiin aikanaan todella kiehuvan kateellisia, Jokereille ja IFK:lle ollaan pysyvästi kateellisia ja Kärpätkin ovat nousseet tähän ryhmään. Tervetuloa vaan! Onhan se niin väärin, että jossain joukkueessa osataan pelilliset hommat ja rahoitus hoitaa ammattimaisesti. Onhan se tänä vuonna Kärppien vika, jos muut ovat huonompia. Eikö niin? Paljon hauskempaa olisi, jos kaikki olisivat yhtä surkeita. Niin taloudellisesti kuin pelillisestikin. Vai mitä?

        Eilen Jyp mielestäni ansaitsi voittonsa. Olivat kautta linjan parempia, luistin kulki aavistuksen liukkaammin ja syötöt napsahtivat tarkemmin kuin Kärpillä. Ja varsinkin ottelun alussa Jyp oli heti hereillä. Kärpät ei päässyt omalle tasolleen kuin ajoittain. Ero ei kuitenkaan lopulta ollut suuri, mutta silti havaittava.

        Seuraava peli kuitenkin kaiken muuttaa voi. Mrginaalit ovat pieniä ja sarjasta saattaa tulla pitkä. Siitä olen samaa mieltä.

        Katsotaan miten käy.

        kullakin....minä en koskaan miellä käppyröitä samaan porukkaan kuin helsingin, turun ja tampereen seurat, never. Kyse ei tietenkään ole "koosta ja taloudenpidosta sun muusta" kaikkien kohdalla, stallarit ovat asia erikseen! Käppyrät vaan aloittivat toisen liigauransa pelaamalla paskakiekkoa, ei ollut rehtiyttä pelissä, kuvottavaa katsottavaa. Toki pelasivat pari kautta ihan hyvää kiekkoa, mutta se ei saa tehtyä tekemättömäksi. Tällä kaudella pelaavat muulikiekkoa.


      • Laura1
        Too Old To Rock´n Roll kirjoitti:

        Joo, tietysti on selvää, että jokainen "dynastia" joskus murtuu. Ja uusia tulee. Jotenkin tuntuu siltä, että Kärppien voittokulku katkeaa viimeistään ensi kaudella. Ellei jo nyt.

        Mutta suomalainen kiekkoilu tarvitsee näitä Isoja Joukkueita. Oli aikanaan hämäläisten valtakausi (siitä tosin on jo kauan!), sitten tulivat stadilaiset (IFK, Jokerit, jopa HJK vähän aikaa), TPS ja lopuksi Kärpät. Kaikki nämä ovat antaneet ison panoksensa suomalaisen jääkiekon eteen. Näitä "dynastioita" tarvitaan.

        Samalla kaikki em. kategoriaan nousseet joukkueet saavat valtavan määrään kotimaista peruskateutta osakseen. Ja ilkkujia riittää, kun Isoilla joskus tulee hiljaisempi vaihe eteen. Tämä kateellisten ilkkuminen on juuri se asia, joka Isojen kannattajia yhdistää. TPS:n "vuorineuvoksille" oltiin aikanaan todella kiehuvan kateellisia, Jokereille ja IFK:lle ollaan pysyvästi kateellisia ja Kärpätkin ovat nousseet tähän ryhmään. Tervetuloa vaan! Onhan se niin väärin, että jossain joukkueessa osataan pelilliset hommat ja rahoitus hoitaa ammattimaisesti. Onhan se tänä vuonna Kärppien vika, jos muut ovat huonompia. Eikö niin? Paljon hauskempaa olisi, jos kaikki olisivat yhtä surkeita. Niin taloudellisesti kuin pelillisestikin. Vai mitä?

        Eilen Jyp mielestäni ansaitsi voittonsa. Olivat kautta linjan parempia, luistin kulki aavistuksen liukkaammin ja syötöt napsahtivat tarkemmin kuin Kärpillä. Ja varsinkin ottelun alussa Jyp oli heti hereillä. Kärpät ei päässyt omalle tasolleen kuin ajoittain. Ero ei kuitenkaan lopulta ollut suuri, mutta silti havaittava.

        Seuraava peli kuitenkin kaiken muuttaa voi. Mrginaalit ovat pieniä ja sarjasta saattaa tulla pitkä. Siitä olen samaa mieltä.

        Katsotaan miten käy.

        tänään.Tämä on totuus.Jos tuolla pelillä voitetaan Suomen mestaruus,niin sitten on aika pistää lippu puolitankoon.Tappaa taitokiekon,mutta sehän on ainakin v-koodi-ihannoijien mieleen.En kuitenkaan ole hanskoja tiskiin nakannut,sillä luotto on kova,että tästä noustaan.Tarkempaa peliä,huolellisuutta maalintekoon ja Vesku takaisin maskimieheksi SOON!=)Olen varma,että muutama maali olis varmasti tullu,jos Vesku ois ollu muurina Tuokkolan eteen parkkeerattuna.Ny ei Fortuna hymyilly meille pätkääkään.

        Näkee muuten,että jonkinasteinen ilakointi on jo alkanut Kärppien kustannuksella.Se sallittakoon,kunhan muistavat,että pelit on pahasti kesken.Eiköhän Alatalo löydä oikeat rohdot Nykäsenkylään:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe