isotuomipihlajan leikkaus

voi myyrät...

Meillä on viime kesänä istutettu isotuomipihlaja-aita ja nyt lumien sulaessa paljastui myyrien (tai sit pupujen, en oo varma) aiheuttamat tuhot. Lähes kaikkia taimia oli kaluttu joko kokonaan rungon ympäri tai osittain.

Nyt mietinkin, voinko ja kannattaako taimet katkoa melkeen maan tasalle vai odotanko, että näen mitkä taimet lähtevät vihertämään. Ja onko sitten sen jälkeen liian myöhäistä leikata, eikös leikkaus pitäisi tehdä ennen kasvukautta. Kestääkö taimet edes sen, että ne leikataan sentin tyngälle? Runkoa on nimittäin syöty ihan alhaalta noin 10 sentin matkalta. Tällä hetkellä taimilla pituutta noin 40 cm.

2

1148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhaaja

Paha paikka. Kurjat myyrät!
      Noin nuori aita ei taida jaksaa kasvaa kun versot on ympärikaluttu. Silmut saattavat aueta ja hetken vihertääkin, mutta sitten kuivuus korjaa taimet, kun versojen kuoret on kaluttu ja veden saanti lehdistölle siten katkaistu.
      Periaatteessa juuriston pitäisi olla kunnossa ja voimaa täynnä, joten kasvit kestävät hyvin alasleikkauksen ja alkavat innolla versoa uutta. Mutta jos mokomat myyrät on ulottaneet hampaansa myös maanpinnan alle, niin...
      Vaihtoehto, jos ei halua kaikkia taimia parturoida maan tasalle, on odottaa ja katsoa mitkä taimet lähtevät kasvuun ja vaihtaa sitten keväämmällä kuolleiden taimien tilalle uudet.

• kin

huomasin omalla pihalla saman... kaikista syöty kuoret alhaalta ja osa purtu poikki ihan juuresta. jos myyrät on syöny juuret niin eikös kasvi lähde irti vetämällä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3298
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3057
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2333
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      37
      1945
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1509
    Aihe