Olin tänään ravintolassa syömässä ja söin maksaa juuresmuhennoksella, lautasella oli 4kpl n.8cm x 5cm sentin paksuisia maksapihvejä (siis 100% maksaa).
Onko kukaan odottaneista syönyt tällaista määrää ja saanut silti terveen vauvan?
Olen vkolla 18. Huolestuin kun googletin netistä ja luin eviran sivuilta asiasta.
Minulla alkoi n.3-4h syömisen jälkeen särkemään koko vatsa tai turvottamaan, en tiedä liittyykö mitenkäään asiaan kun on ollut muutenkin raskauden aikana vatsan turvotusta/ilmaa vatsassa joka ei tule pois helposti.
Kiitos jos joku ystävällinen viitsii vastata.
Tärkeäv kysymys koskien maksan syöntiä
35
3284
Vastaukset
- ei vahinko ainakaan...
Siis söit puhdasta maksaa? Vaikka maksalaatikkokin on kielletty? Leivitetyssä maksapihvissäkin on 16 207 mikroa a-vitamiinia/100 g ja ilmeisesti sun pihvi oli pelkkää maksaa...
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7852&lang=fi
ja montakohan sataa grammaa sitä oli? Yli sata ainakin... Menee tuplasti yli riskirajojen.
Ei kukaan voi tietää mitä tuo lapseesi vaikutti. En ymmärrä miten joku voi olla noin pöljä ja itkee sitten jälkeenpäin. Maksa nyt selkein kielletty asia. Muut rajoitteet on lähinnä suosituksia. Olisihan se kiva sanoa "ei siitä varmaan haittaa ole" mutta kun tosiaan söit aika tujun annoksen...- terveystieteiden maisteri
Voi jeesus teitä! Siis ei kerta-annostus ole niin paha kuin pitkäaikainen altistus!
Lukekaa vähän enemmän alan kirjallisuutta ennen kuin tulette tänne pitämään saarnaa! Ei ap:llä ole mitään hätää, kun kyseessä on kerta-annostus.
Ennen vanhaan raskaana oleville jopa suositeltiin maksan syöntiä, jos ette tienneet. Siis kauon sitten. Näin oli tehty myös anopilleni ja ihan tervepäisen ihmisen kanssa naimisissa olen ;-)
PS: Te terveysintoilijat: heittäkää pois myös kasvisten, erityisesti porkkanan ja kaiken rasvan syönti. Niissäkin kun on A-vitamiinia ;-) - Sariella
terveystieteiden maisteri kirjoitti:
Voi jeesus teitä! Siis ei kerta-annostus ole niin paha kuin pitkäaikainen altistus!
Lukekaa vähän enemmän alan kirjallisuutta ennen kuin tulette tänne pitämään saarnaa! Ei ap:llä ole mitään hätää, kun kyseessä on kerta-annostus.
Ennen vanhaan raskaana oleville jopa suositeltiin maksan syöntiä, jos ette tienneet. Siis kauon sitten. Näin oli tehty myös anopilleni ja ihan tervepäisen ihmisen kanssa naimisissa olen ;-)
PS: Te terveysintoilijat: heittäkää pois myös kasvisten, erityisesti porkkanan ja kaiken rasvan syönti. Niissäkin kun on A-vitamiinia ;-) - Nainen...
Sariella kirjoitti:
Tässä vielä lisäksi Eviran sivuilta kopioitua tekstiä:
Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan
Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää
raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa.
- ....
Mitä oikein ajattelit? Tiesikö ravintolahenkilökunta raskaudestasi? Hekin olisivat tienneet, että raskaana olevalle ei saa tarjoilla puhdasta maksaa. Maksamakkaraa saa syödä muutaman siivun koska siinä on niin vähän itse sitä maksaa.
No, mitäpä se enää auttaa itkeä. Tehty mikä tehty. Toivottavasti ei käy mitenkään.- ekavauvatulossa
En tiedä, kai sen mahan pömpöstä näkee jo, mutta en asiasta maininnut, kun muistan, että neuvolassa sanottiin, että maksaa ei suositella säännöllisesti syötäväksi.
Otan huomenna yhteyttä neuvolaan ja lääkäriin ja kysyn miten iso riski tässä piilee.
Mikäli riski on suuri, että vauva on saanut tästä jotain pahoja/isoja haittoja joudun harkitsemaan aborttia. - voi että
ekavauvatulossa kirjoitti:
En tiedä, kai sen mahan pömpöstä näkee jo, mutta en asiasta maininnut, kun muistan, että neuvolassa sanottiin, että maksaa ei suositella säännöllisesti syötäväksi.
Otan huomenna yhteyttä neuvolaan ja lääkäriin ja kysyn miten iso riski tässä piilee.
Mikäli riski on suuri, että vauva on saanut tästä jotain pahoja/isoja haittoja joudun harkitsemaan aborttia.Et saa aborttia noilla viikoilla tuollaisen altistuksen perusteella, josta ei ole edes todistettu olevan riskiä vauvalle. Kyseessä oli KERTA-ALTISTUS!!!
Keitetty/valmistettu maksa sisältä 10-25 mg A-vitamiinia 100 g:ssa maksaa. Siitä sen voi laskea...1 IU = 0,3 ug A-vitamiinia = 0,0003 mg A-vitamiinia. Eli jos maksimaalinen suositeltu päiväannos A-vitamiinia USA:laisten lähteiden mukaan 8000-10 000 IU...ja yli 25 000 IU/päivässä pidetään jo riskaabelina (!! ei kerta-annoksena vaan joka päivä käytettynä) niin se vastaa 2,4 mg-3 mg ja 7,5 mg.
Toisen lähteen mukaan naudan maksassa on 269 IU A-vitamiinia/g eli 100 g pihvissä olisi 26 900 IU A-vitamiinia. Tuon edellisen lähteen mukaan se oli 33 000-83 000 IU/100 g. Lähteiden info siis vaihtelee hieman. Toivottavasti laskin oikein...menee ihan sekaisin nämä milligrammat ja IU jne.
Näin maksaa saisi syödä maksimissaan joka päivä semmoiset 15-50 g...hmm...jotakin tommoista...siis minun laskujeni mukaan ja riippuen lähteestä. Kerta-altistus on eri asia enkä olisi liian huolissani. Itse en tekisi aborttia...ihan hullun hommaa edes harkita aborttia sen vuoksi että olet kerran syönyt maksaa!!! Pitääkö jokaisen tehdä sitten abortti joka on vahingossa syönyt huolimattomasti kypsennettyä lihaa -toksoplasmariski (=aivo/näkövaurioriski)...korjannut kissan pissalaatikkoa - toksoriski, unohtanut käyttää hanskoja puutarhassa ja vahingossa laittanut sormen nenään tai suuhun - toksoplasmariski.
Minä söin edellistä lasta odottaessani kerran vahingossa ravintolassa raakaa lihaa...se on nyyisin yksi tyttöni lempitarinoista, kuinka hermostuin siitä ja kuinka hän kumminkin syntyi ihan terveenä.
Voi että...älä nyt lastasi tapa yhden maksajupakan takia...Kaikki tutkimukset puhuvat KROONISESTA ELI JATKUVASTA A-VITAMIINI-ALTISTUKSESTA epämuodostumien aiheuttajana...EIVÄT kerta-annoksesta!! - et nyt
Mikäli riski on suuri, että vauva on saanut tästä jotain pahoja/isoja haittoja joudun harkitsemaan aborttia.pitkään aikaan enää syö maksaa tai muita tuotteita joissa a-vitamiinia ni tuskin yhestä kerrasta mitään seuraa. A-vitamiinihan varastoituu elimistöösi ja elimistösi käyttää sitä..
Monet asiat saattavat turvottaa vatsaa, jotkin reagoivat esimerkiksi ruisleipään näin. Osta apteekista raskaanaoleville tarkoitettua vitamiinia, niin saat tarvittavaa foolihappoa, jonka sanotaan ehkäisevän kehityshäiriöitä ja magnesiumia, sen sanotaan laskevan turvotuksia ja joissakin tutkimuksessa olisi saatu viitteitä, että ehkäisisi jopa koliikkia. Ja muita tarvittavia vitamiineja myös. - tappamaan...
Mikäli riski on suuri, että vauva on saanut tästä jotain pahoja/isoja haittoja joudun harkitsemaan aborttia.Ja sitten vielä tappaisit vauvasi?? NO huh huh. Jos tuosta jotain tulee, se on esim. sellaista joka kohdistuu juuri nyt kasvaviin osiin eli vauvalle tulisi vaikka näkökykyyn jokin vika. Vauvasi tuntee ja potkii ja on jo iso, et sä mitään aborttia enää tuossa vaiheessa edes saisi. Mitään isoa elimellistä vikaa joka näkyisi rakenneultrassa et enää tuossa vaiheessa voi vauvalle saada. Suurimmat rakenteet kun on jo kehittyneet.
Tosi älyvapaata toimintaa! Vielä tiesit maksan olevan kielletty. Eiköhän tämä ole joku provo... viis veisaa lapsesta ja otetaan sit abortti jos sillä jotakin tulee... Onneksi aborttia ei saa 12. viikon jälkeen tuollaisin perustein. Ainoastaan jos erittäin paha vika.
- fsfass
kai olet saanut neuvolasta listan siitä mitä ei sais raskaana syödä.. ainakin pitäs saada.
ei edes maksalaatikkoa sais syödä raskaana... soita vaikka huomenna neuvolaan jos huolettaa.- hööööööööööööh
jos vauvalla on RISKI saada jotain tosta niin ei kannata aborttia tehdä. Ja sitä paitsi et saa enää aborttia! Vain lääkäri voi tuossa vaiheessa "määrätä" raskauden keskeytyksen jos vauvalla on jotain vikaa joka näkyy ultrassa (tai siis että on varmasti jotain vialla).
- ???
Luuletko ihan tosissasi että neuvolatäti osaisi vastata tuohon. Hän tietää vain suositukset. Kun sanotaan ei maksaa, niin neuvolatäti tietää, ettei maksaa saisi syödä. Kysypä häneltä A-vitamiiniin liittyvistä tutkimuksista niin taatusti on huuli pyöreänä. Teratologinen tietokeskus osaa auttaa paremmin mutta tuskin kukaan osaa sanoa mitään varmaa...mutta kerta-altistusta ei koskaan pidä sekoittaa krooniseen/toistuvaan altistukseen.
- provo.
ET OO TOSISSAS!!! Sano nyt hyvä ihminen, että tämä kirjoitus on provo...
- TODELLAKIN!!
Ihan selvä provo, koska nyt se on jo abortoimassa sitä lastaan tuon maksan syönnin vuoksi :D :D Ihanaa millaisia äitejä maa päällään kantaa...
- turvotuksesta
niin usein rasvaset,paisetetut ruuat aiheuttavat turvotuksia, varsinkin raskaana oleville. Ku noilla sunkin viikoilla jo vauva alkaa painaa vatsalaukkua ja suolistoa, niin että niiden hankalampi toimia ja rasvaset ruuat saattavat joillekin muutoinkin aiheuttaa sellasia oireita.. Eli syö mahdollisimman harvoin paistettuja ruokia, ja syö pieniä annoksia mutta useammin jne, niin oireesi saattavat helpotta. Hiilitabletit myös auttavat ilmavaivoihin.
Ja älä nyt enää pitkiin aikoihin syö mitään a-vitamiinipitoista.- ekavauvatulossa
Kiitos kaikille jotka asiallisesti vastasivat, tämä ei todellakaan ollut provo, vaan olen ihan aidosti huolissani, koska olen yrittänyt tehdä kaiken raskauden aikana oikein ja nyt mokasin, kun menin syömään sitä maksaa.
Vauva on todella toivottu ja tärkeä, abortti viimeinen vaihtoehto kaikista.
Toivotaan, että kaikki hyvin ja loppu raskausaikana en syö palaakaan maksaruokia. - Nainen...
AP kirjoitti, että 3-4 tuntia ruokailun jälkeen alkoi turvotu. Mulla alkaa kyllä ihan välittömästi turvotus ja ällötys ruokailun jälkeen, mikäli syynä rasvaisuus... 3-4 tunnin jälkeen pitäisi olla jo hyvä olo.
- Tirppanen86
Onko teillä kaikilla muilla ihan tosissaan KIELLETTY maksan syönti (tai edes rajoitettu)?
Neuvolassa minua kehoitettiin käyttämään tervettä järkeä näiden asioiden kanssa, esimerkiksi maksan suhteen. Järjenkäyttö tarkoittaa juurikin sitä että jokainen ihminen tietää ettei maksa ole suositeltavaa muutenkaan syötäväksi useammin kuin kerran viikossa, oli raskaana tai ei. Jos joku ei sitä tiedä, onko jotain vahinkoa tullut esim. itselle jos onkin vahingossa syönyt kahdesti viikossa?
Onko neuvolatäti nyt tehnyt kamalan virheen antaen minun ymmärtää että sitä ei tulisi kovin usein hotkia (jouduin ihan itse päättelemään)? Koska sitä ei ole suoraan kielletty. Neuvolassa sanottiin myös, että nämä nykyajan ravitsemussuositukset odotuksen aikana vaihtelevat alvariinsa joten hän ei muista nyt tarkalleen onko maksa tänä vuonna kiellettyä vai ei. Ei tainnut hänkään enää ottaa tutkimuksia tosissaan koska ilmiselvää näyttöä tuskin on liiasta A-vitamiinin saannista??? Onko? valaiskaa.- Sariella
Olin viime perjantaina neuvolassa ja maksasta puhuttiin sen verran, että sitä kannattaa välttää. Tosiaan ainoastaan tuosta maksamakkarasta, että sitä voi 2-3 viipaletta / vko syödä, jos kovin mieli tekee.
Itse en kyllä syö mitään, mitä ei edes suositella... miksi ottaa edes pientä riskiä, kun ei kerran ole pakko.
En mä kyllä noin kauheasti sitä maksaa söisi ikimaailmassa, mitä AP oli syönyt.
Eikä meistä kukaan voi täällä sanoa juuta, eikä jaata, että tekikö se määrä jotain sikiölle, vai ei. Jätetään se ihan lääkärin tehtäväksi, niin ei aiheuteta turhaa paniikkia kenellekään. - ennen syötiin
Sariella kirjoitti:
Olin viime perjantaina neuvolassa ja maksasta puhuttiin sen verran, että sitä kannattaa välttää. Tosiaan ainoastaan tuosta maksamakkarasta, että sitä voi 2-3 viipaletta / vko syödä, jos kovin mieli tekee.
Itse en kyllä syö mitään, mitä ei edes suositella... miksi ottaa edes pientä riskiä, kun ei kerran ole pakko.
En mä kyllä noin kauheasti sitä maksaa söisi ikimaailmassa, mitä AP oli syönyt.
Eikä meistä kukaan voi täällä sanoa juuta, eikä jaata, että tekikö se määrä jotain sikiölle, vai ei. Jätetään se ihan lääkärin tehtäväksi, niin ei aiheuteta turhaa paniikkia kenellekään.mm. sitä "vaarallista" maksaa....eikä mistään löydy tilastoa että sen aikaiset lapset, esim.60-70-80-luvulla syntyneet olisivat vammautuneet äidin rask.aikaisen maksan syönnin takia..
- Niin...
ennen syötiin kirjoitti:
mm. sitä "vaarallista" maksaa....eikä mistään löydy tilastoa että sen aikaiset lapset, esim.60-70-80-luvulla syntyneet olisivat vammautuneet äidin rask.aikaisen maksan syönnin takia..
Silloin ei tosiaankaan tiedetty, että mikä aiheuttaa keskenmenon tietyissä tapauksissa.
Onko silloin edes tutkittu maksaa mahdollisena aiheuttajana??
Ei se sitä tarkoitakaan, että TULEE keskenmeno, tai TULEE jotain haittaa sikiölle.
Uhka on todistettu ja se VOI aiheuttaa haittaa sikiölle ja VOI aiheuttaa keskenmenon.
Miksi siis ottaa riski??
Sinä voit mun puolestani tehdä ihan mitä haluat ja vaikka vetää pään täyteen alkoholiakin. Minä ajattelin suositusten mukaan elellä, kun tuo raskautuminen itsessäänkin oli niin hankala meillä. - huvittaa...
Niin... kirjoitti:
Silloin ei tosiaankaan tiedetty, että mikä aiheuttaa keskenmenon tietyissä tapauksissa.
Onko silloin edes tutkittu maksaa mahdollisena aiheuttajana??
Ei se sitä tarkoitakaan, että TULEE keskenmeno, tai TULEE jotain haittaa sikiölle.
Uhka on todistettu ja se VOI aiheuttaa haittaa sikiölle ja VOI aiheuttaa keskenmenon.
Miksi siis ottaa riski??
Sinä voit mun puolestani tehdä ihan mitä haluat ja vaikka vetää pään täyteen alkoholiakin. Minä ajattelin suositusten mukaan elellä, kun tuo raskautuminen itsessäänkin oli niin hankala meillä.Siellä taas joku sai kohtauksen asiasta. Eiköhän äskeinen kirjoittaja lähinnä yrittänyt tuoda esille, että ennen on syöty maksaa suurempiakin määriä eikä suurimmalla osalla siitä ole ollut mitään haittaa. Siispä tuollainen kerta-annos ei taatusti aiheuta mitään haittaa. Alkoholi ja maksa on nyt kuitenkin pikkuisen eri asiat, naurettava vertaus. A-vitamiini voi jatkuvina yliannostuksina aiheuttaa haittaa, se on todistettu. Ja jatkuvia yliannostuksia tulee siis välttää. Siinä kaikki.
- Niin...
huvittaa... kirjoitti:
Siellä taas joku sai kohtauksen asiasta. Eiköhän äskeinen kirjoittaja lähinnä yrittänyt tuoda esille, että ennen on syöty maksaa suurempiakin määriä eikä suurimmalla osalla siitä ole ollut mitään haittaa. Siispä tuollainen kerta-annos ei taatusti aiheuta mitään haittaa. Alkoholi ja maksa on nyt kuitenkin pikkuisen eri asiat, naurettava vertaus. A-vitamiini voi jatkuvina yliannostuksina aiheuttaa haittaa, se on todistettu. Ja jatkuvia yliannostuksia tulee siis välttää. Siinä kaikki.
En nyt kuitenkaan alkaisi kehottamaan täällä ihmisiä syömään maksaa ja muita juttuja, mitkä ovat vältettävien aineiden listalla.
Miksi tuollaisesta asiasta täytyy tapella, kun kerran mustaa on valkoisella jokaisessa mahdollisessa virallisessa sivustossa.
Tiedän, ettei alkoholi ja maksa tietenkään ole verrattavissa keskenään, mutta välillä ärsyttää, kun eräät täällä kirjoittajat kuvittelevat tietävänsä asioista enemmän, kuin lääkärit ja tutkijat.
Kuten aikaisemmin jo mainittiin, ei nuo aineet 100% varmuudella mitään keskenmenoja ja haittoja aiheuta, mutta ne tuovat sitä riskiä suuremmaksi.
Miksi te siis kehotatte olemaan välittämättä rajoituksista?? - sama...
Niin... kirjoitti:
En nyt kuitenkaan alkaisi kehottamaan täällä ihmisiä syömään maksaa ja muita juttuja, mitkä ovat vältettävien aineiden listalla.
Miksi tuollaisesta asiasta täytyy tapella, kun kerran mustaa on valkoisella jokaisessa mahdollisessa virallisessa sivustossa.
Tiedän, ettei alkoholi ja maksa tietenkään ole verrattavissa keskenään, mutta välillä ärsyttää, kun eräät täällä kirjoittajat kuvittelevat tietävänsä asioista enemmän, kuin lääkärit ja tutkijat.
Kuten aikaisemmin jo mainittiin, ei nuo aineet 100% varmuudella mitään keskenmenoja ja haittoja aiheuta, mutta ne tuovat sitä riskiä suuremmaksi.
Miksi te siis kehotatte olemaan välittämättä rajoituksista??No jos nyt luit tuon viestini, niin varmastikin huomasit, että MISSÄÄN kohdassa en kehottanut olemaan välittämättä rajoituksista. Voitko ystävällisesti kertoa missä kohtaa viestiäni sellaista muka luki? Alkuperäisen kirjoittajan vain ei kannata olla huolissaan, koska kyse oli kerta-annoksesta, ei pitkästä altistuksesta, jonka - kuten kirjoitin - on todettu lisäävän epämuodostumien ja keskenmenon riskiä. Ei täällä kukaan kehota sitä maksaa popsimaan, ainoastaan käyttämään maalaisjärkeä niin ettei yhden kerta-annoksen takia jo aborttia toivo.
- kerta-annos
No hohhoijakkaa. Ei jaksaisi lukea näitä nipottavia vastauksia. MITEN te kuvittelette, että yksi tuollainen annos voisi aiheuttaa jotain vakavaa vauvalle? Siis voi hyvänen aika sentään, pitäis vähän katsoa ympärilleen, monessa maassa ei ole ollenkaan tällaisia rajoituksia ruoka-aineissa mitä Suomessa on, mutta silti syntyy pääasiallisesti terveitä vauvoja. Suomessa vaan ollaan tarkkoja siitä, että kaikkea, mihin liittyy pienikin riski vältetään. Se, että maksaa ei saisi paljon syödä, ei automaattisesti tarkoita, että jos sitä syö niin vauva on vammainen tai tulee keskenmeno. PITKÄAIKAISESTA altistuksesta suurelle määrälle A-vitamiinia VOI seurata jotain ongelmia. Tässä oli kyse kerta-annoksesta ja takuulla ei ole vauvalle mitään haittaa. Alkuperäinen voi soittaa vaikka lääkärille ja keskustella asiasta niin voi sitten rauhoittua ja jatkaa taas elämäänsä ihan normaalisti. Täällä eletään niin lintukodossa että tälläkin palstalla ihmiset pelkää saavansa listerian huonepölystä. Elämä on paljon helpompaa jos ei yritä kontrolloida koko ajan ihan kaikkea, jos jotain sattuu niin sitten sattuu, kaikkeen ei voi itse vaikuttaa. Ja tällä en nyt tarkoita sitä, etteikö pitäisi noita ruokasuosituksia noudattaa, vaan sitä, että jos vahingossa syö esim. juuri tätä maksaa, niin riski epämuodostumille yms. on häviävän pieni.
- terveystieteiden maisteri
Niinpä. Ei ihme, että lapset sairastaa ja allergiat kasvaneet räjähdysmäisesti samoin kun esim. diabetes. Eipä ihmekään, jos tällaista hysteriaa lietsotaan. Järjenkäyttö on edelleen sallittua!
- ekavauvatulossa
Soitin äitiyspolille, josta sanottiin, että minun ei kannata miettiä asiaa sen enempää, mutta ei kannata ottaa tavaksi. Sieltä todettiin myös, että kysymys oli kerta-altistuksesta.
Soitin myös äidilleni joka kertoi syöneensä maksaa viikoittain vuonna 68 jolloin hän odotti iso-siskoani, silloin ei ollut mitään tällaisia rajoituksia ja maksaa kuulemma pidettiin terveellisenä.
Neljäkymppinen siskoni on aina ollut täysin terve ja hänellä on 4tervettä lasta itsellään.
70-80luvun vaihteessa jolloin itse synnyin oli jo jotain rajoituksia ruoan suhteen yms.ja äiti noudatti tarkoin kaikkea, silti olen ainoa suvustamme joka on kärsinyt vaikeasta allergiasta koko lapsuuden/nuoruuden.- kerta-annos
No niin, hyvä että soitit ja sait mielenrauhan. Kannattaa niitä suosituksia noudattaa kun ei niitä ihan turhaan ole annettu, mutta tosiaan kannattaa selvittää miksi mikäkin suositus on annettu. Jos sitten vahingossa tulee syöneeksi jotain "kiellettyä" niin tietää onko syytä huolestua voimakkaastikin. Tämä sinun maksakokemuksesi nyt ei ollut sellainen minkä takia kannattaa yöunensa menettää. Mukavaa raskausaikaa tästä eteenpäinkin! :) Ja niille, jotka heti alkoivat syyllistämään alkuperäistä, katsokaapa sinne peiliin ja miettikää oletteko itse ikinä elämässänne erehtyneet? Jos ette, niin sitten voitte toisia alkaa haukkumaan ja tuomitsemaan. Epäilenpä vain että kaikki joskus tekevät virheitä ja tämä muutaman maksapihvin syönti nyt oli isossa mittakaavassa melko pieni virhe...
- ole kielletty
Allergiathan tulee nykykäsityksen mukaan tulehduksista suolistossa, eivät siis todellakaan äidin syömistä ruuista tai rajoituksien noudattamisista. Maitohappobakteerein voi kyllä vähentää puolet vauvan mahdollisuudesta sairastua allergiaan. Suomalaiset ovat tehneet tästä uraauurtavan tutkimuksen.
A-vitamiinista on tullut sikiövaurioita ja siksi se on sen jälkeen kielletty. Tutkimuksissa suurin sallittu kerta-annos oli jotain 8000 mikroa. Tunnen yhden ihmisen joka on sokeutunut maksasta sikiönä 70-80 luvun taitteessa. Äiti oli raskaana ja söi maksaa.
Ei sitä a-vitamiinia ole ihan tuosta vain kiusaksi kielletty vaan perustuu tutkimustietoon. - linkin
ole kielletty kirjoitti:
Allergiathan tulee nykykäsityksen mukaan tulehduksista suolistossa, eivät siis todellakaan äidin syömistä ruuista tai rajoituksien noudattamisista. Maitohappobakteerein voi kyllä vähentää puolet vauvan mahdollisuudesta sairastua allergiaan. Suomalaiset ovat tehneet tästä uraauurtavan tutkimuksen.
A-vitamiinista on tullut sikiövaurioita ja siksi se on sen jälkeen kielletty. Tutkimuksissa suurin sallittu kerta-annos oli jotain 8000 mikroa. Tunnen yhden ihmisen joka on sokeutunut maksasta sikiönä 70-80 luvun taitteessa. Äiti oli raskaana ja söi maksaa.
Ei sitä a-vitamiinia ole ihan tuosta vain kiusaksi kielletty vaan perustuu tutkimustietoon.väitteeseesi, siis siihen että A-vitamiinista on tullut ihmisissikiöille vaurioita, kiitos!
"Tunnen yhden ihmisen joka on sokeutunut maksasta sikiönä 70-80 luvun taitteessa. Äiti oli raskaana ja söi maksaa." Kertoisistko MITEN TODETTIIN että juuri äidin maksan syönti oli syypää sikiön sokeuteen.
Minäkin tunnen useita urbaaneja kaupunkilegendoja.. - Nimetön
ja hyviä jatkoja sinulle!
Ennen muuten maksassa ei ollut niin paljon a-vitamiinia kuin nykyisin..johtuu tästä tehojalostuksesta, että nykyään suuret määrät maksassa a-vitamiinia. Ja nykyää'n myös maksassa enemmän näitä erilaisia ympäristömyrkkyjä. - ymmärrä ettei
Nimetön kirjoitti:
ja hyviä jatkoja sinulle!
Ennen muuten maksassa ei ollut niin paljon a-vitamiinia kuin nykyisin..johtuu tästä tehojalostuksesta, että nykyään suuret määrät maksassa a-vitamiinia. Ja nykyää'n myös maksassa enemmän näitä erilaisia ympäristömyrkkyjä.tiedetä että maksaa ei saisi syödä,eikö neuvolassa ole muka ruokapuolta käyty läpi! Vai luulitko syöväsi jotain muuta(mikä on aika mahdotonta..)?
Toinen mitä en käsitä on että jotkut jaksaa paasata entisajoista ja sen ajan syömisistä,ihan kun asioita ei tutkittais.Uskotaanko ja tehdäänkö muutkin asiat niin kuin ennen?! - julkaisut
linkin kirjoitti:
väitteeseesi, siis siihen että A-vitamiinista on tullut ihmisissikiöille vaurioita, kiitos!
"Tunnen yhden ihmisen joka on sokeutunut maksasta sikiönä 70-80 luvun taitteessa. Äiti oli raskaana ja söi maksaa." Kertoisistko MITEN TODETTIIN että juuri äidin maksan syönti oli syypää sikiön sokeuteen.
Minäkin tunnen useita urbaaneja kaupunkilegendoja..Mene lääketieteen artikkelitietokantaan ja hae sieltä tutkimuksia missä a-vitamiinin sikiövaurioita aiheuttavasta vaikutuksesta. Niitä kyllä löytyy. Ne eivät ole mitään googletuskamaa kun ovat virallisia julkaistuja tutkimuksia mihin pitää olla oikeudet. Yliopiston koneilta ehkä pääset.
Jutut ovat siis tämän tyylisiä: http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/333/21/1369
Ei mitään vitamiinia/ruokaa ole kielletty ihan vain ihmisten kiusaksi tai muuten vaan. Aina on perusteet! Ei siis mitään urbaanilegendaa että a-vitamiini oikeasti haittaa sikiönkehitystä. Se on niin monin tutkimuksin todettu.
- ekavauvatulossa
Kävin tänään lääkärillä joka on toiminut 25vuotta naistentautien ja synnytysten erikoislääkärinä isoimmissa sairaaloissa ja yksityisellä puolella.
Hän sanoi, että nämä netin keskustelut ovat höpönpöppöä ja kannattaisi jättää lukematta.
Sanoi vain, että nyt tuli vähän isompi annos syötyä maksaa ja se siitä.
Kuulemma siellä ramppaa yhtenään naisia, jotka on lukeneet milloin mitäkin kauhujuttuja netissä.
Minä ainakin pahoitin mieleni ja panikoiduin vain enemmän.
Hän myös sanoi, että 60-70 luvulla maksaa käskettiin tulevien äitien syömään, koska sen ajateltiin parantavan verta, tästä huolimatta vammaisia lapsia ei ole syntynyt silloin sen enempää.
Vauva katsottiin vielä ultralla ja siellä sen sydän jumpsutti ja iloisesti heilutteli käsiään :)
Suosittelen muillekin, että lukee netti tekstit ei niin-tosissaan, kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen mikäli oikeasti pelkää, että jotain on vinossa :)- oivalluksesta
piti maksaa 60 vai 80 euroa!?
Tuota samaahan täällä ketjun aloittajalle yritettiin selittää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351953
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1261599Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11496Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras871410- 321371
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1311179Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet501080- 241069
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221011Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66868