Isotuomipihlaja/muita ehdotuksia

Mikä rajapensaaksi ?

Isotuomipihlajarivi näyttäisi kauniilta ja hyvältä rivitalotontin jakajalta. Kaunis kaiken kaikkiaan ja tiheäkin ?
Onko mahdollista pitää se sopivankorkuisena kauneutensa säilyttävänä max parimetrisenä, että se sopisi maisemaan ?
Vai onko parempia ehdotuksia ?
Naapureille sopii mikä vaan, he ovat grilli-ihmisiä, ei puutarhaan suuntautuneita.
Haluttaisiin itselle päin kaunis piha, rakennuksen leveydeltä 7 metriä ja "poispäin" miten haluamme, noin 7-15:kin metriä.
Tontti/alue päättyy ojaan ja sen takana olevaan metsikköön Etelä-Suomessa.

3

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutarhaaja

      isotuomipihlaja on kaunis kasvi, siitä saa kauniin, kapean ja tiheän aidan. Isotuomipihlajaa voidaan leikata säännöllisesti, niin että se saadaan pysymään muotoon leikattuna ja halutun korkuisena aitana. Aloita leikkaukset heti istutuksen yhteydessä ja tee vuosittain, niin saat aidan pysymään tuuheana ja tasaisena alhaalta saakka. Näin näkösuojan saaminen kestää vähän kauemmin,m utta lopputulos on kaunis ja aita pitkäikäinen.
      Vaihtoehtona voisi olla unkarinsyreeni, joka sietää samanlaiset toimenpiteet, mutta on kyllä rotevampi ja leveämpi kasvultaan. Myös pensasangervoista virpi- ja pajuangervot voisivat tulla kyseeseen korkeutensa ja tuuheutensa vuoksi, mutta niillä on tapana muodostaa voimakkaasti juuriversoja, jolloin sivuille päin leviämistä on rajoitettava, ettei koko nurmikko muutu pensasaidaksi.

      • viherpeukku

        Tuo isotuomipihlaja on kyllä huippu aitakasvi, mutta korkeutta se kasvaa melkoisesti jos sen antaa luonnollisesti kasvaa kuten sille hyvin sopii kasvutapansa ansiosta. Sirotuomi pihlaja on vähän leveämpi, mutta tuo korkeus olisi helpompi pitää sopivana. Sitten vielä leveämpi aronia peittää hyvin ja on kaunis mutta vie parisen metriä tilaa.


      • talvella kaunis
        viherpeukku kirjoitti:

        Tuo isotuomipihlaja on kyllä huippu aitakasvi, mutta korkeutta se kasvaa melkoisesti jos sen antaa luonnollisesti kasvaa kuten sille hyvin sopii kasvutapansa ansiosta. Sirotuomi pihlaja on vähän leveämpi, mutta tuo korkeus olisi helpompi pitää sopivana. Sitten vielä leveämpi aronia peittää hyvin ja on kaunis mutta vie parisen metriä tilaa.

        Jos haluat talvellakin vihreän aidan, niin tuija on hyvä vaihtoehto. Kestää hyvin leikkaamista, hyvä näkösuoja ja korkeudenkin voit itse päättää leikkaamalla. Eikä tee juurivesoja tms. Laita vaikka googleen kuvahaku tuija-aita, niin saat hienoja esimerkkejä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe