Tuliko Alfasta liian "hyvä"?

vierailija

Hei!

Minut kutsuttiin tuosta Fiat-palstan puolelta tänne. Joku ystävällinen ehdotti, että kysyisin asiaa suoraan täällä.

Pilasiko mielestäsi Alfan liiallinen "viilaaminen" sen raa'an, korskean, urheilulisen imagon, joka Alfalla oli?

Tarkoitan lähinnä, että tuliko 159:stä liian "vaisu"? Onko äänieristys liian hyvä? Eikö moottoria ja pakoääniä kuule enää tarpeeksi? Tuliko liian hienostunut?

Faktahan on se, että kun 80- ja 90-luvun Alfoja vedätti kaasu pohjassa, niin kyllä siinä iho nousi kananlihalle ja tukka pystyyn niistä alkukantaisen brutaaliesta äänistä ja tunnelmasta, josta Alfa Romeo vuosia sitten tunnettiin. Ei käy nykyisellä 159:llä enää samoin ainakaan nelisylinterisillä moottoreilla :(

9

1949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hieman "vaisun"

      tuntuinen ei ole sitä herkkyyttä ja tunnelmaa enää, kuten 164 tai 155.

      • ap.

        Vielä 156:ssa oli mielestäni sitä tunnelmaa sopivasti. 2.0 Twin Spark kävi tasaisesti ja kauniisti (2 kpl. tasapainotusakseleita) ja kierrosten myötä lauloi kauniisti.

        159:stä tuli liian "hyvä". Siinä ei ole tarpeeksi niitä vikoja tai erikoisuuksia, joihin on niin helppo rakastua.


    • Undetaker

      Kyllähän se vähän näin on. Alfan pitäisi pitää muutamista perinteistä kiinni.159 on liian iso ja raskas koriltaan.Äänet ne Alfan tekee. Ei se diisseli koskaan laula niin hienosti kuin esim. bensakutonen.Monet pienet hienot yksityiskohdat jotka tekee Alfasta Alfan on haudattu.Turhia tingeltangeleita on tullut Alfankin varusteisiin. "Herkkyys"( moottori ja alusta) ei ole todellakaan enää samaa luokkaa kuin ennen...valitettavasti!

      • ap.

        Olen samaa mieltä kanssasi. 159 ehkä hieman liian iso ja raskas, ja diesel ei ole Alfamainen moottori. Mutta puolustuksena pitää sanoa, että 159 on hieno ja laadukas auto.

        "But do not pretend the 159 isn’t there next time you want a mid-range four-door saloon because that would be a mistake. A bad one. First of all, it is exactly one million times better looking than a BMW 3-series. And with those triple headlamps, and perfect proportions, at least half a million times better looking than any rivals from Audi, Mercedes or Jaguar.

        Inside, it’s even better. The driving position is spot on, the dials look like they’ve come from a Swiss watch and the quality of the leather, especially if you have it in red, gives the impression that it costs Rolls-Royce money.

        But it doesn’t. A 159 Lusso, which is the luxury version, is £22,395. That’s about what BMW charges for a 320i SE, but Alfa gives you far more equipment as standard and lots more power as well. The 2.2 litre engine is a peach that just begs to be taken outside and given a damn good thrashing. Porsche engineered an exhaust rasp into the Boxster at 5000rpm to reward the sporty driver. Alfa hasn’t bothered. It just gives you a simple four-cylinder engine that, all on its own, sounds better and better until you’re up at 6500 when it sounds like a metallic werewolf."

        http://www.timesonline.co.uk/tol/driving/jeremy_clarkson/article695347.ece

        Jeremy Clarksonin arvio


      • mahtava!

        Ajelin 2 vkoa Italian vuoristossa Alfa 159 perus-dieselillä (1,9 l JTDM) jossa on "vain" 150 hv. Mutta vääntöä onkin yli 300 Nm. Pakoäänet semmoiset että tuskin missään dieselissä, ja ajokäytös bensamaista. Kuka valittaa? 156 on kääpiöauto siihen verrattuna, ja tarkoitettu lyhyyskompleksisille alle 170 cm kuskeille!

        Ainoa miinus tuo massa: pienehkö auto painaa lasteineen jo kolmatta tonnia pitkälle (5-henk. perhe ja matkatavarat), ja Suomen liukkailla puskisi varmaan ulos joka kurvissa.

        Muuten uskomattoman epäitalialainen ajokokemus, mutta soveltuva italialaiseen tuliperäiseen maastoon. J. Clarkson on oikeassa, suurimmaksi osaksi!


      • hdfh
        mahtava! kirjoitti:

        Ajelin 2 vkoa Italian vuoristossa Alfa 159 perus-dieselillä (1,9 l JTDM) jossa on "vain" 150 hv. Mutta vääntöä onkin yli 300 Nm. Pakoäänet semmoiset että tuskin missään dieselissä, ja ajokäytös bensamaista. Kuka valittaa? 156 on kääpiöauto siihen verrattuna, ja tarkoitettu lyhyyskompleksisille alle 170 cm kuskeille!

        Ainoa miinus tuo massa: pienehkö auto painaa lasteineen jo kolmatta tonnia pitkälle (5-henk. perhe ja matkatavarat), ja Suomen liukkailla puskisi varmaan ulos joka kurvissa.

        Muuten uskomattoman epäitalialainen ajokokemus, mutta soveltuva italialaiseen tuliperäiseen maastoon. J. Clarkson on oikeassa, suurimmaksi osaksi!

        ihan hyvin jos 5 henkinen perhe ja kamat painaa noin 500 kiloa.. 159 ei ole paljon isompi sisältä kuin 156 onko se sitten 175 senttisille...heh ja vielä puskisi ulos..


      • Undetaker
        mahtava! kirjoitti:

        Ajelin 2 vkoa Italian vuoristossa Alfa 159 perus-dieselillä (1,9 l JTDM) jossa on "vain" 150 hv. Mutta vääntöä onkin yli 300 Nm. Pakoäänet semmoiset että tuskin missään dieselissä, ja ajokäytös bensamaista. Kuka valittaa? 156 on kääpiöauto siihen verrattuna, ja tarkoitettu lyhyyskompleksisille alle 170 cm kuskeille!

        Ainoa miinus tuo massa: pienehkö auto painaa lasteineen jo kolmatta tonnia pitkälle (5-henk. perhe ja matkatavarat), ja Suomen liukkailla puskisi varmaan ulos joka kurvissa.

        Muuten uskomattoman epäitalialainen ajokokemus, mutta soveltuva italialaiseen tuliperäiseen maastoon. J. Clarkson on oikeassa, suurimmaksi osaksi!

        Jaa, vai kärsin minä lyhyyskompleksista...( 194 cm )
        Hyvin silti mahdun 156:seen :)

        Mikähän kompleksi näillä nykyautojen suunnittelijoilla on? Tavalliset ns. pikkumallitkin on mitoiltaan jo vanhan taksimersun kokoisia. Painoa on, kori on korkea möykky ja sisätilat ei kuitenkaan ole kovin kummoiset. Tehoa on tyydyttävästi, mutta paljon siitä menee "hukkaan" raskasta koria liikutellessa.
        Toivottavasti Alfa tekisi vielä tulevaisuudessakin keveitä, tehokkaita ja sulavalinjaisia autoja joiden suunittelussa huomioidaan Alfaromeon perinteet.
        Muut saa tehdä näitä raskaita ja niin toivottoman tylsän näköisiä laatikoita.


      • kolaritesti
        Undetaker kirjoitti:

        Jaa, vai kärsin minä lyhyyskompleksista...( 194 cm )
        Hyvin silti mahdun 156:seen :)

        Mikähän kompleksi näillä nykyautojen suunnittelijoilla on? Tavalliset ns. pikkumallitkin on mitoiltaan jo vanhan taksimersun kokoisia. Painoa on, kori on korkea möykky ja sisätilat ei kuitenkaan ole kovin kummoiset. Tehoa on tyydyttävästi, mutta paljon siitä menee "hukkaan" raskasta koria liikutellessa.
        Toivottavasti Alfa tekisi vielä tulevaisuudessakin keveitä, tehokkaita ja sulavalinjaisia autoja joiden suunittelussa huomioidaan Alfaromeon perinteet.
        Muut saa tehdä näitä raskaita ja niin toivottoman tylsän näköisiä laatikoita.

        Uusimmassa Bondissa heti alussa tuo raskas 159 tippuu tieltä louhikkoon. Ainakaan auto ei mene pahasti ruttuun vaikka pahikset tietty menettävät henkensä.

        "Sulavalinjaisessa" autossa joka on kevyt tuleekin sitten pahempaa tuhoa. Alfakaan ei voi enää olla pelkkä peltipurkki, kiitos Euro NCAP -testien.


    • Pari alfaa omistanut

      Minusta tuo 159 on epäonnistunut auto. Olen ajanut sitä 2,2JTS sekä kummallakin diesel koneella. Kaikissa tuli sama fiilis: Alfa oli yhdistetty Volvoon. Fiiliksestä ei voinut puhua. Hyvä auto oli ajaa, mutta niin on Volvokin, mutta ah niin tylsä. Edellinen alfani oli 156 2,5 V6 ja se voittaa kaikilta ominaisuuksiltaan tuon 159:n, jos polttoaineen kulutus unohdetaan. Nyt olen pyytänyt tarjouksen tuosta 155 heppaisesta Mitosta. Saapi nähdä onko siinä entistä alfan fiilistä. Ainakin ulkonäkö on parempi, kuin näissä suuremmissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe