"Vaihtoehtokoulu?"

Sari M

Hei kaikki.
Tyttäreni on aloittamassa ekaluokkaa syksyllä. Olen ilmoittaut hänet erääseen steinerkouluun, ja nyt olemme kiivaasti etsimässä sopivaa kotitaloa niiltä seuduin. Kaipaan kuitenkin tietää myös muista vaihtoehdoista. Eli mieluusti kuulen kaikista mahdollisista "vaihtoehdoista" tavalliselle peruskoululle, sekä myös niistä ihanista pikkuisista kyläkouluista joissa lapsi saa kasvaa luoden, vailla kiusaamista, lähellä luontoa jne..
meille tärkeitä asioita ovat oman luovuuden tukeminen, ekologisuus, luomuruokakin jos vain suinkin mahdollista.. tavallinen iso peruskoulu on aika kauhistus. Minulle ei tule hyvä olo näistä nykykouluista joissa tärkeintä tuntuu olevan tietotekninen kasvatus tms, ja ruoka on keskuskeittiön ravinteetonta mössöä.
Mulle voi kirjoittaa myös henkkoht, aarnius ät gmail.com
Kaikesta ajatustenvaihdosta kiitollisena,
Sari

18

1433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haaveilua!

      Elämä ilman kiusaamista, ja oppia ei tarvitse mitään, ja saa vain "luoda" ja viihtyä.

      Lapseni ystävätär (steinerkoulun kasvatti) ei osannut edes lukea vielä kolmannella luokalla, kun sitä ei koulussa vaadittu. Oma lapseni hurahti jo tuolloin kirjoihin. (ja luki ääneen tälle tytölle) Samoin se steiner koulu kesti vuotta pitempään kuin peruskoulu, jotta saivat saman oppimäärän. (Taas tyttö putosi kaveripiirin kelkasta.)

      Omat lapseni ovat olleet tyytyväisiä tietotekniseen kasvatukseen, ja saaneet hyödynnettyä sitä nyt myöhemmin työelämässään ja kotona. (ovat minunkin mikrotukeni)

      Sen kyllä allekirjoitan, että onhan se normaali peruskoulu kauhistus kaikkine hapatuksineen ja kiusaamisineen, mutta ei se sitten paikkaa katso jos oikein huono säkä elämässä on.

      • Sari M

        On aivan kuusesta että heti heitetään tuo "ei tarvitse oppia mitään". Kuka sellaisesta puhuu?? Eikö luoda voi ja oppia yhtäaikaa? Steinerkouluista tulee aivan yhtä kykeneviä ja taitavia lapsia kuin muualtakin, vaikka moni mielellään jostakin syystä yhä löisi lyttyyn koko steinerin. Lapset ovat kuitenkin, yllätys yllätys, kukin omantahtisiaan oppijoita, riipumatta siitä mihin kouluun heidät työnnetään.
        En todellakaan ole mikään vapaan kasvamisen tulos itse eikä ole lapsenikaan. Tiedän kuitenkin olevan olemassa opinahjoja joissa oikeasti ajetaan "pehmeitä arvoja" kunnon kasvatuksella, ja niistä kaipaan kokemuksia.
        En myöskään tullut tänne hakemaan dissaavia kommenteja vaan rakentavaa keskustelua myönteisistä kokemuksista vaihtoehtojen saralla. Joten sellaista omaavat, kiitos teille jos viitsitte jakaa ajatuksianne -silläkin uhalla että vastakaiku on mitä on.


      • Maxwell80

        HAHHAaAAHA!! Luuletko haaveilija tosiaan että lapset ne siellä leikkikentällä matikan läksyjä vertailee!!!
        MIetippäs tätä:
        MInä en suostu laittamaan lapsiani peruskouluun siellä opetettavan kyseenalaisten opin teiden vuoksi.
        Tulen tekemään kaikkeni, ettei lapseni tarvitse kuunnella pseudotieteellisiä Darwinin evoluutiosta tai Einsteinin suhteellisuusteorioista. Onneksi historia on myös täynnä esikuvia, jotka käyttivät tutkimustukenaan(!) todellisten tutkimusten oikeita tuloksia, kuten Nikola Tesla joka oli tunnetuista viimeisimpiä uranuurtajia ennen kuin alettiin tekemään ehkä -teorioiden mukaan satoja sivuja pitkiä matemaattisia kaavioita fiktiivisillä osoittajilla ym.
        Teslan ohella hänen esikuvansa ovat erittäin tärkeitä tuntea mikäli haluaa perehtyä todellisiin asioihin syvemmin.
        Eriasia jos haluaa menestystä vain(!) maallisen haalimisessa..

        On olemassa kaksi todellisuutta, aine ja henki;
        näkyvä ja se joka pitää näkyvän näkyvänä.


      • Hutukeittoo

        Luominen on AINA oppimista tärkeämpää, koska todellinen oppi tulee juuri luomisen myötä!


      • bua-ha-haa
        Hutukeittoo kirjoitti:

        Luominen on AINA oppimista tärkeämpää, koska todellinen oppi tulee juuri luomisen myötä!

        Maxwell (ja ehkä sinäkin) sekoitatte nyt luovuuden ja luomisen (jota itse kutsun oikeammalla sanalla taikominen). Jälkimmäistähän nuo uskiskoulut opettavat, että koskaanhavaitsematon taikahenki loi (eli taikoi) maailmankaikkeuden muutama tuhat vuotta sitten.


      • Maxvaan
        bua-ha-haa kirjoitti:

        Maxwell (ja ehkä sinäkin) sekoitatte nyt luovuuden ja luomisen (jota itse kutsun oikeammalla sanalla taikominen). Jälkimmäistähän nuo uskiskoulut opettavat, että koskaanhavaitsematon taikahenki loi (eli taikoi) maailmankaikkeuden muutama tuhat vuotta sitten.

        eieiei...
        Minä tarkoitan luomisella luovaa opiskelua, jossa opeteltava aihe opetellaan samalla niin teorian kuin käytännön kautta luomalla aiheesta jotain sopivaa kullekkin oppilaalle yksilöllisellä tavalla.
        Jos teille on luova työskentely niin kaukainen asia, suosittelen ehdottomasti pikakurssia aiheen parissa ;)
        No ei, vitsi vitsi.
        Ihan käytännön lähesiä perinteisiä metodeja tarkoitan käyttäen kädentaitoja ja oppilaiden omaa ajatteluprosessia hyödyntäen opetuksessa.
        Ja aineella tarkoitan värähtelevää materiaalia ja aineettomalla sitä energiaa, joka värähtelyn mahdollistaa.

        Mysteerikoulut on erikseen.. (uskikset)


    • kannattaja!

      Meillä 3 lasta pienessä kaksiopettajaisessa kyläkoulussa. Oppilaita hiukan olle 30. Täytyy sanoa, että kyllä on oikeastaan aika mukava koulu. Itse työskentelen 300 oppilaan alakoululla, joten osaan näitä kahta vertailla. Ei voi sanoa, että pieni on parempi, sillä on isoissa kouluissakin paljon hyvää, sellaista mitä pieniltä kouluilta puuttuu. Tässä kuitenkin muuta iso plussa:

      - eri-ikäiset lapset opiskelevat samassa luokassa. Isommat auttavat pienempi ihan tunneillakin.

      - oma keittäjä (mahtavat ruuat!)

      - syksyset marjastusretket. Koulun pihassa marjapensaita ja omenapuita. Lisäksi mustikoita ja puolukoita haetaan metsästä. (talvella jälkiruokia ja mehua)

      - järvi melko lähellä. Jos lämmin syksy, käyvät uimassa, talvella kuitenkin ainakin yksi pilkkiretki.

      - mahdollisuus joustaa tuntien sijoittelussa. Esim. luistelua tai hiihtoa mahdollista pitää silloin kun säät sen sallivat.

      - erilaisten teemapäivien järjestely, jossa eri-ikäiset lapset (4-6v kerholaiset ja koululaiset) toimivat yhdessä.

      Tottakai pienessä on miinuksetkin. Ei ole aina kaikkien etu, että ihmiset tuntevat toisensa. Lasten kaveripiiri on aika suppea ja kavereiden luo on pitkä matka. Kouluun kun tullaan n 15km säteeltä. Tällöin kaverin luo voi olla hyvinkin 30km. Taksien odotteluun kuluu hirmuinen määrä tunteja talven mittaan, mutta toisaalta sen ajan lapset saavat leikkiä keskenään koulun pihalla. Kiusaamiselta ei välty pienessä porukassakaan. Onneksi tilanteisiin puututaan heti.

      • kyläkouluun kyllästynyt

        Asun Helsingissä, alueella, missä tuo omaisuus on yli kaiken tärkein statuksen tuoja. En oisi voinut ikinä kuvitella, miten 7-vuotiaat pönkittää egoaan sen mukaan miten monta autoa heillä on. Vihaiset likat suurinpiirtein tappaa katseillaan, juoruavat, juonittelevat (pojat samoin).

        Steinerkoulu ei ole ollenkaan luovuuden tyyssija, mutta siellä on todennäköisemmin mukavia vanhempia! Ennakkoluulottomia ja jotenkin humaanimpia kuin ökyalueen bisnesäidit ja -isät.

        Vanhempi lapseni kävi Steineria 3 vuotta, mistä siirtyi tavalliseen peruskouluun, kun sukset meni koulun kanssa ristiin. Nyt hän on lukiossa. Olemme fundeeranneet, että ehkä nuo alaluokat oli ihan ok käydä pehmosessa Steinerissa, missä ei alettu pitää liikaa kiirettä lukemisessa ja laskemisessa...(hän tosin oli hyvä noissa aineissa) eli ei tunnut turhaa stressiä heti ihan koulutaipaleen alkuvaiheessa.

        Kun hän siirtyi peruskouluun, hänellä oli kovasti tiedonhalua, mikä oli hedelmällinen lähtökohta opiskelulle. Opettajat lienee samanlaisia molemmissa kouluissa (peruskoulussa pätevyys parempi, mutta kaikki eivät kertakaikkiaan sovellu opettajan ammattiin ja lasten parissa työskentelyyn).

        Steinerissa opetetaan antroposofisesta vinkkelistä: tutkaile huolella mitä se saattaa lapselle aiheuttaa. Herkkä lapsi voi saada pelkoja henkimaailman höpötyksistä.


      • Sari M
        kyläkouluun kyllästynyt kirjoitti:

        Asun Helsingissä, alueella, missä tuo omaisuus on yli kaiken tärkein statuksen tuoja. En oisi voinut ikinä kuvitella, miten 7-vuotiaat pönkittää egoaan sen mukaan miten monta autoa heillä on. Vihaiset likat suurinpiirtein tappaa katseillaan, juoruavat, juonittelevat (pojat samoin).

        Steinerkoulu ei ole ollenkaan luovuuden tyyssija, mutta siellä on todennäköisemmin mukavia vanhempia! Ennakkoluulottomia ja jotenkin humaanimpia kuin ökyalueen bisnesäidit ja -isät.

        Vanhempi lapseni kävi Steineria 3 vuotta, mistä siirtyi tavalliseen peruskouluun, kun sukset meni koulun kanssa ristiin. Nyt hän on lukiossa. Olemme fundeeranneet, että ehkä nuo alaluokat oli ihan ok käydä pehmosessa Steinerissa, missä ei alettu pitää liikaa kiirettä lukemisessa ja laskemisessa...(hän tosin oli hyvä noissa aineissa) eli ei tunnut turhaa stressiä heti ihan koulutaipaleen alkuvaiheessa.

        Kun hän siirtyi peruskouluun, hänellä oli kovasti tiedonhalua, mikä oli hedelmällinen lähtökohta opiskelulle. Opettajat lienee samanlaisia molemmissa kouluissa (peruskoulussa pätevyys parempi, mutta kaikki eivät kertakaikkiaan sovellu opettajan ammattiin ja lasten parissa työskentelyyn).

        Steinerissa opetetaan antroposofisesta vinkkelistä: tutkaile huolella mitä se saattaa lapselle aiheuttaa. Herkkä lapsi voi saada pelkoja henkimaailman höpötyksistä.

        .. että tänne on tullut näin asiallisia vastauksia, kiitos teille.

        Steinerkoulu ja antrosposofia ei itsellenikään ole mikään "ihanne", mutta näyttää siltä että se on toistaiseksi liki ainut kouluvaihtoehto Suomessa, jossa tietoisesti painotetaan sen kaltaista henkisempää/kokonaisvaltaisempaa elämän näkemystä jota meidän perheessäkin. Steinerin piirissä taitaa olla normaalikoulua enemmän vanhempia ja perheitä, jotka jakavat meidän omia ajatuksia ja arvoja. Eli sikäli niitä henkimaailman höpötyksiä varmaan tulee kotoakin jo niin etteivät koulussakaan pelota ;)

        Oma ihanteeni olisikin joku pieni maaseutukyläkoulu joka ei pohjaisi mihinkään tiettyyn oppisuuntaan, vaan jossa vain yksinkertaisesti painotettaisi sellaista avaraa maailmankatsomusta, luonnon ja ihmisen yhteyttä ja muitakin pehmeitä arvoja pikemmin kuin kaikkea sitä ylenpalttista tietoa, vertailua ja ulkoisia asioita.
        Jo nyt tuolla eskarissa tulee lapselle välillä vastaan sellaisia juttuja jotka pistävät kovasti miettimään tulevaa koulumaailmaa. Kilpailua ja tietynlaista samaan muottiin asettamista.

        Täydellistä opinahjoa tuskin löytää eikä sellaista oikeastaan edes kaivata tässäkään perheessä. Kuitenkin mitä lähempänä koulun ja kodin maailmat keskenään ovat, sitä mukavampi ihmisen on kasvaa alkutaipaleellaan, minusta.


    • aina ihanne

      Tuttavani muutti maalle kesämökkikuntaansa - kyläkoulussa alkoi kiusaaminen, johon ei puututtu.

      Oma lapseni käynyt pientä koulua suuressa kaupungissa. Oppilailla turvana kuudesluokkalaiset kummit eikä arka erityislapsi ole koskaan joutunut kokemaan kiusaamista.Kaikkien lasteni mieltymys matematiikkaan on suurissakin luokissa huomioitu.

      Eli yleistää ei voi - paljon on kiinni koulun henkilökunnasta ja rehtorin viitoittamasta linjasta. Suuremmat koulut ovat tarjonneet muutakin kuin pakkoenglantia ja on löytynyt erilaisia valinnaiskurssia lasten oman kiinnostuksen mukaan.Koskaan ei ole koettu, että on mentävä niin sanotun massan mukana vaan on saanut olla oma itsensä.

    • Eräs steinervanhempi

      Steinerkoulu pohjautuu antroposofiaan kaikkialla Suomessa ja olisi hyvä jos etukäteen selvittäisit itseksesi mitä antroposofia on ennen kuin laitat lapsesi steinerkouluun. On hyvä miettiä myös opettajien arvomaailmaa. Jos lapsesi opettaja on antroposofi ja uskoo kristiyhteisön tavoin jakaantuneeseen jeesukseen, mitä mieltä tästä olisit. Antroposofia steinerkoulussa on kaiken opetuksen perusta. Steinerkoulu ei näitä asioita kerro suoraan.

      Näin sinä vältyt mahdollisilta pettymyksiltä ja lapsesi kärsii vähiten koulunsiirrosta.

    • huuhaahu

      Steinerin taustalla olevat ajatukset ovat rasistisia ja epätasapainoisen mielen tuotetta. Olen tutustunut aiheeseen perusteellisesti, enkä enää milloinkaan suosittele kenellekään steiner-koulua.

      Luin joskus, että Ananda Marga -järjestöllä olisi Suomessa jonkinlaista koulutoiminnan tapaista toimintaa. Yritin etsiä tietoa siitä, mutta en nyt löytänyt. Päiväkotihan heillä on.

      Alla on kuitenkin linkki järjestön kouluihin ulkomailla.

      http://nhe.gurukul.edu/

      Ananda Margan ideologia on melkein vastakohta Steiner-ideologialle. AM:ssa arvostetaan kaikkia ihmisiä ja muutakin luontoa jne jne.

      AM:n "koulusta" saat tietoa helpoiten jos otat yhteyttä AM:n päiväkotiin. Suosittelen!

      • ajattelin vain

        Miten mielestäsi steinerin taustalla olevat ajatukset ovat rasistisia? Miten ne ovat sinulle ilmenneet?


      • Tavis48

        Me olemme ihan tavallinen perhe ja lapsemme ovat ihan tavallisia lapsia. Antroposofiasta en ole kuullut steinerkoulussamme kertaakaan, eivätkä lapset ole kertoneet siitä mitään. Heillä vaan on ollut mukava opettaja, sama opettaja 8 vuotta. He hallitsevat ihan samat asiat kuin kaverinsa peruskoulussa. He vain saivat olla kauemmpin lapsia kuin kaverinsa peruskoulussa. Ja he ovat ehkä vähän laajemmim ajattelevia ja empaattisempia kuin kaverinsa. Toinen lapsista on menossa lukioon miettimään mihin suuntautuisi ja toinen, jolle koulunkäynti ja elämä yleensä on ylipäätään ollut aina helpompaa, haaveilee lääkärin ammatista. Steinerkoulu on tosi hyvä koulu.


    • Freinet-pedagogiikka.

      Kasvattaa omatoimisuuteen ja vahvistaa luovuutta, sosiaalisia taitoja myös joutuu kehittämään kun joutuu tekemään ryhmä- ja paritöitä opettajan määräämän parin kanssa. Pajatyöskentelyssä joutuujo varhain hakemaan itse tietoa eri aiheista. Suomessa kouluja on kaksi, Raumalla yksityinen ja Helsingissä kaupungin koulu lähellä Pitäjänmäkeä.

    • isätti

      Moi Sari

      Meidän perheellä on teidän perheen kanssa ehkä montakin yhteistä asiaa. Esim. se että lapsemme on tänä vuonna 7. Kaipasit vaihtoehtoja tavalliselle peruskoululle. Niin mekin. Olemme päätyneet kotiopetukseen, koska

      a) meillä on siihen mahdollisuus
      b) lapsi on ollut aina kotona (ei koskaan päivähoidossa)
      c) mieleästämme oppimisympäristönä koti on ylivertainen.

      Jos tämä vaihtoehto kiinnostaa, kannattaa käydä läpi ensimmäiseksi nämä sivut:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling (huom. suomenkielisessä wikipediassa ei ole kovin hyvää artikkelia aiheesta)
      http://www.oph.fi/pageLast.asp?path=1,438,4171,4198,81146 (Opetushallituksen sivu)

      Yhdysvalloissa on yli miljoona lasta kotiopetuksessa. Edesmennyt John Holt on ollut unschooling-ajattelun pioneereja. Hänen kirjat ovat helppotajuista englantia. Suosittelen. Niitä (kuten Teach Your Own) voi tilata vaikka Amazonista. Suomeksi kotiopetuksesta ei taida olla juuri kirjallisuutta vai olenko väärässä?

      terveisin,
      nim. isätti

      PS pistän sinulle myös sähköpostia
      PPS Terkut kaikille oppimisesta kiinnotuneille vanhemmille!

    • matemaatikko tkt

      Sari M kirjoitti: "--tärkeintä tuntuu olevan tietotekninen kasvatus". Oletko miettinyt, miksi näin voisi olla? Johtuisikohan ehkä siitä, että nyky-yhteiskunnassa käytetään paljon tietotekniikkaa? Ilman sitä on hankala opiskella, tehdä töitä tai mitään muutakaan vastaavaa. Ainiin... Unodin. Eihän tiedän kullannupun töitä koskaan tarvi tehdäkään. Riittää, että hän luo ja haahuilee pääpilvissä taiteen ja ekologian parissa. Kirjoittaa pitää osata sen verran, että voi jonkin taiteilija-apurahahakemuksen aina silloin tällöin väsätä.

      Sari M kirjoitti: "ruoka on keskuskeittiön ravinteetonta mössöä". Tuskin. Se voi olla keskuskeittiöstä, mutta voitko todistaa minulle, ettei siinä ole ravinteita. Jos siinä ei ole ravinteita, niin mistä se ruoka sitten on tehty? Onko se 100 %:a kuitua sitten, vai? Ja, että vielä mössöä! Sitäisit olla kiitollinen, että lapsellesi edes tarjotaan jotain ruokaa koulussa! Suurinosa maailman koululaisista joutuu tuomaan omat eväänsä. On valitettavaa, ettei Suomen koululaitos voi pikkuiselle kullannupellesi tarjoilla hanhenmaksapatéta ja kaviaaria.

      • hoit_su

        Hyvin kirjoitettu☺


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe