Kysymys evoluutiolla vedättäjille

Pikaisesti silmäilin meneillään olevia keskusteluja ja huomasin, että jotkut väittävät evoluution olevan Raamatun kanssa sopusoinnussa. Vaikka eihän tuossa mitään uutta ole, niin on kristikunta kaikenkaikkiaan edennyt pois Raamatun totuuksista ja ihmisviisauteen, joka ei ole viisautta, vaan epäuskoa.

Vastatkaapa sitten tähän kysymykseen:

Kehittyykö uusi Jerusalemikin evoluution voimasta? Kehittyykö materiaalisesta hengellistä?

Pistääkö yhtään miettimään?

Laitetaan nyt tuosta yksi Raamatun paikkakin tähän, kun niitä eivät kuitenkaan kaikki viitsi etsiä:

”Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet."
Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon."

Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä" siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspiskivi; siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet; idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

Ja sillä, joka minulle puhui, oli mittasauvana kultainen ruoko, mitatakseen kaupungin ja sen portit ja sen muurin.
Ja kaupunki oli neliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin: se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret. Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta.
Ja sen muuri oli rakennettu jaspiksesta, ja kaupunki oli puhdasta kultaa, puhtaan lasin kaltaista.
Ja kaupungin muurin perustukset olivat kaunistetut kaikkinaisilla kalleilla kivillä; ensimmäinen perustus oli jaspis, toinen safiiri, kolmas kalkedon, neljäs smaragdi, viides sardonyks, kuudes sardion, seitsemäs krysoliitti, kahdeksas berylli, yhdeksäs topaasi, kymmenes krysoprasi, yhdestoista hyasintti, kahdestoista ametisti.

Ja ne kaksitoista porttia olivat kaksitoista helmeä; kukin portti oli yhdestä helmestä; ja kaupungin katu oli puhdasta kultaa, ikäänkuin läpikuultavaa lasia.
Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.
Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa.
Eikä sen portteja suljeta päivällä, ja yötä ei siellä ole,
ja sinne viedään kansojen kunnia ja kalleudet.
Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan." (Ilm 21:1-27)



Helvetin tulijärvikin tuossa mainittiin, evoluutiollakos sekin muodostui? "Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä." (Mat 25:31)

14

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun Jumala itse sanoo luoneensa maailman kuudessa päivässä, niin silloin se on niin. Miten-kysymysten on sitten lähdettävä tuolta pohjalta.

      Evoluutiouskohan on myös uskonto. Ei sille ole mitään tieteellisiä todistuksia, vaan siihen uskovat ne, jotka uskovat.

      Tässä kirja, joka kannattaa lukea. Se on kirjoitettu tiedemiesten toimesta:


      "Evoluutio - kriittinen analyysi" Prof. Dr. Siegfried Scherer, biologia, Freising
      Dr. Reinhard Junker, biologia, Baiersbronn
      Suomeksi toimittanut:
      Prof. TkT Matti Leisola, biokemia, Espoo
      Avustajina:
      Dr. Harald Binder, kemia
      Dr. Michael Brandt, paleontologia
      Dr. Judith Fehrer, biologia
      Dr. Sigrid Hartwig-Scherer, antropologia
      FT Hannu Lång, mikrobiologia
      Dr. Herfried Kutzelnigg, kasvitiede
      Prof. Dr. Roland Süssmuth, mikrobiologia
      FT Ossi Turunen, biokemia
      Dr. Henrik Ullrich, embryologia
      Dr. Frieder Zimbelmann, paleontologia

      • peruskoulun kunnialla

      • mennä,
        peruskoulun kunnialla kirjoitti:

        läpi käynyt ottaa todesta näitä uskovien houreita luomisesta. Tuosta mainitusta kirjasta saa jonkinlaisen näkemyksen lukemalla nämä:

        http://www.evoluutio-kreationismi.argumentti.fi/evoluutio_kriittinen_analyysi_kirjan_arvostelu.php?id=13
        http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/evoluutio/e-ka/

        että ihmiset uskoo enemmän apinasta kehitymiseen, kun Jumalan luomisvoimaan.
        Peruskoulun kirjassa näin ainakain vielä muutama vuosi sitten opetettiin.
        Ensin oli pieni apina ja sitten vähän isompi, siitä vähän vielä isompi ja muodokkaampi, kunnes se muuttui ihan ihmiseksi.

        Uusia ihmisrotuja kehityy edelleenkin apinoista.


      • Sanot: ”sananpyöritystä, josta mm. adventistit ovat tunnettuja.”

        Juuri tuota olen saarnannut kaikille, että on tultava uskoon, erottava adventtikirkosta ja adventismista, puhdistettava pölyt jaloistaan, kuten Jumala Raamatussa sanoo. Eli ei saa jäädä pyörimään adventistien pariin missään muodossa (paitsi sukulaiset nyt sitten on pysyviä) erottuaankaan.

        Tässä nyt on esimerkki siitä, miten käy, kun jää pyörimään adventismipalstoille. Ei tule kontekstin muutosta kristilliseksi, vaan konteksti pysyy adventistisena. Kaikki uusi rakennetaan vanhan väärän päälle, eli joko vastustamaan adventismia tai puolustamaan sitä.

        Nytkin haet puolustusta korvasyyhyysi erilaisista lähteistä, jotta saat tuolta adventismin perustalta asioita käsiteltyä, joko sitä vastaan tai sen puolesta. Ihmisten uskoakin vertaat adventismiin!!! Kaikki toimesi ja ajattelumaailmasi on siis yhä adventismin perustalla.

        Adventismihan on kristillisperäinen harhaoppi, eli siinä on sekä oikeaa että väärää sekoituksena niin kuin kaikissa muissakin kristillisperäisissä harhaopeissa (mormonismi, jehovantodistajuus). Ei kristillistä perustaa niin rakenneta, että jäädään seulomaan sitä oikeaa ja väärää siihen kontekstiin. Vaan on hypättävä kokonaan kyydistä.

        Hyppää pois koko kelkasta! Adventismi ei ole kristinoppia. Hyppää pois ja jätä kaikki taaksesi ja mene johonkin kokonaan kristillisen opetuksen piiriin. Ehkä sitten vuosien kuluttua, jos Jumala niin johdattaa, voit alkaa saarnaamaan adventisteille lakia ja evankeliumia. Mutta ensin sinun on päästävä tuosta harhaopista eroon kokonaan ja vasta kun perustasi on kokonaan Kristus ja kristinoppi voit alkaa Herran työhön eikä hosumaan lihassa sinne tänne.

        Ps. en kirjoita näitä lannistaaksesi sinua, vaan auttaakseni, että pääsisit vankalle Kristusperustalle ja kasvamaan Kristuksessa. Aikoinaan olen täällä keskustelupalstoilla varoitellut muitakin ex-adventisteja mm. Marko Lindiä. Vähättelivät varoituksen sanojani ja jatkoivat väärässä adventismikontekstissa ja huonostihan siinä kävi. Sitten taas ne, jotka uskoivat ja karistivat adventismin pölyt, ovat kasvaneet uskossa. Heitä ei näillä palstoilla tule näkymään vielä muutamaan vuoteen.


      • QoO;
        uskova_1 kirjoitti:

        Sanot: ”sananpyöritystä, josta mm. adventistit ovat tunnettuja.”

        Juuri tuota olen saarnannut kaikille, että on tultava uskoon, erottava adventtikirkosta ja adventismista, puhdistettava pölyt jaloistaan, kuten Jumala Raamatussa sanoo. Eli ei saa jäädä pyörimään adventistien pariin missään muodossa (paitsi sukulaiset nyt sitten on pysyviä) erottuaankaan.

        Tässä nyt on esimerkki siitä, miten käy, kun jää pyörimään adventismipalstoille. Ei tule kontekstin muutosta kristilliseksi, vaan konteksti pysyy adventistisena. Kaikki uusi rakennetaan vanhan väärän päälle, eli joko vastustamaan adventismia tai puolustamaan sitä.

        Nytkin haet puolustusta korvasyyhyysi erilaisista lähteistä, jotta saat tuolta adventismin perustalta asioita käsiteltyä, joko sitä vastaan tai sen puolesta. Ihmisten uskoakin vertaat adventismiin!!! Kaikki toimesi ja ajattelumaailmasi on siis yhä adventismin perustalla.

        Adventismihan on kristillisperäinen harhaoppi, eli siinä on sekä oikeaa että väärää sekoituksena niin kuin kaikissa muissakin kristillisperäisissä harhaopeissa (mormonismi, jehovantodistajuus). Ei kristillistä perustaa niin rakenneta, että jäädään seulomaan sitä oikeaa ja väärää siihen kontekstiin. Vaan on hypättävä kokonaan kyydistä.

        Hyppää pois koko kelkasta! Adventismi ei ole kristinoppia. Hyppää pois ja jätä kaikki taaksesi ja mene johonkin kokonaan kristillisen opetuksen piiriin. Ehkä sitten vuosien kuluttua, jos Jumala niin johdattaa, voit alkaa saarnaamaan adventisteille lakia ja evankeliumia. Mutta ensin sinun on päästävä tuosta harhaopista eroon kokonaan ja vasta kun perustasi on kokonaan Kristus ja kristinoppi voit alkaa Herran työhön eikä hosumaan lihassa sinne tänne.

        Ps. en kirjoita näitä lannistaaksesi sinua, vaan auttaakseni, että pääsisit vankalle Kristusperustalle ja kasvamaan Kristuksessa. Aikoinaan olen täällä keskustelupalstoilla varoitellut muitakin ex-adventisteja mm. Marko Lindiä. Vähättelivät varoituksen sanojani ja jatkoivat väärässä adventismikontekstissa ja huonostihan siinä kävi. Sitten taas ne, jotka uskoivat ja karistivat adventismin pölyt, ovat kasvaneet uskossa. Heitä ei näillä palstoilla tule näkymään vielä muutamaan vuoteen.

        Luitkohan bushmannin kirjoituksen ollenkaan. Vastauksesi meni vähän sivuun?


      • QoO; kirjoitti:

        Luitkohan bushmannin kirjoituksen ollenkaan. Vastauksesi meni vähän sivuun?

        Tein diagnoosin bushmannin oireiden perusteella ja pureuduin perimmäiseen sairauteen ja annoin siihen hoito-ohjeet.


      • White.
        uskova_1 kirjoitti:

        Tein diagnoosin bushmannin oireiden perusteella ja pureuduin perimmäiseen sairauteen ja annoin siihen hoito-ohjeet.

        Mistäs päättelet, ettei bushmanni ole uskossa?


      • White. kirjoitti:

        Mistäs päättelet, ettei bushmanni ole uskossa?

        Enkös päätellyt juuri päinvastoin. Päätelin, että on ehkä uskossa, mutta vaarassa murehduttaa Pyhän Hengen, kun ei usko Jumalaa ja karta harhaoppista (kts. Tiitus).


      • Bushmanni
        uskova_1 kirjoitti:

        Enkös päätellyt juuri päinvastoin. Päätelin, että on ehkä uskossa, mutta vaarassa murehduttaa Pyhän Hengen, kun ei usko Jumalaa ja karta harhaoppista (kts. Tiitus).

        Ihan mielenkiintoista keskustelua ja kommenttia.

        Uskossa ollaan ja yritän taas pitkästä aikaa kehitellä jotain saarnan tyyppistä, kuten tuli palstalle tullessa useamminkin tehtyä.

        Ja adventtikulttiin minua ei enää saa edes kilon palasina.

        Olen viime aikoina keskittynyt enemmän osoittamaan adventtikultin papiston epäuskoa Jeesuksen tulemiseen heidän omien eläkkeiden nostamisen ja muun sähläyksen kera ja jättänyt Raamatun jakeet muiden huoleksi. Ja olen osoittanut muita ei-Raamatullisia erikoisuuksia, jotta jäsenet saavat pureskeltavaa kirkon luotettavuudesta.

        Siihen eläkeongelmaan ei ole muuten kukaan vastannut:

        Adventtipapisto nosti palkkojaan (tavallaan) 11% siirtämällä kymmenykset verotettavaan tuloon. Eivät he sitä palkankorotusta näe lompakossaan, mutta tulevaisuudessa eläkkeissään.

        Kuinka tämä korreloi adventistien Jeesuksen pikaisen paluun kanssa, kun papistokin on kiinnostunut lähinnä omista eläkkeistään?

        Harmillisesti Timo Flink poisti tämän keskustelun ripeästi, kun tajusi varmaan itsekin, että mitä tuli möläytettyä.


      • hämmästyin kovin
        peruskoulun kunnialla kirjoitti:

        läpi käynyt ottaa todesta näitä uskovien houreita luomisesta. Tuosta mainitusta kirjasta saa jonkinlaisen näkemyksen lukemalla nämä:

        http://www.evoluutio-kreationismi.argumentti.fi/evoluutio_kriittinen_analyysi_kirjan_arvostelu.php?id=13
        http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/evoluutio/e-ka/

        Katsoin mielenkiinnosta perheeni lukiolaisten biologian oppikirjaa.
        Siellä on vieläkin ihmisen sukupuusta se kuva, jossa on simpanssi ja nykyihminen jonon päissä.

        Eihän ihminen edes evoluutioteorian mukaan ole simpanssin jälkeläinen, vaan niillä väitewtään olleen yhteisen esivanhemman, eikä tuo esivanhempi olisi ollut lähellekään simpanssin näköinen.
        Miten sitten ihmisen suku olisi kulkenut simpanssin näköisyyden kautta?
        Missään kirjassa ei näytetä tuota mielikuvitteellista yhteistä esivanhempaa, kumma kyllä.
        Eikä simpanssin ihmisen väitettyä vastaavaa sukupuuta! Epäloogisuus ja hämäräperäisyys verhoaa evoluutioon uskovien todistelut.
        Ja Piltdownin mies oli täydellinen petos, joka eli 50vuotta.


      • Timoteu*
        Bushmanni kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoista keskustelua ja kommenttia.

        Uskossa ollaan ja yritän taas pitkästä aikaa kehitellä jotain saarnan tyyppistä, kuten tuli palstalle tullessa useamminkin tehtyä.

        Ja adventtikulttiin minua ei enää saa edes kilon palasina.

        Olen viime aikoina keskittynyt enemmän osoittamaan adventtikultin papiston epäuskoa Jeesuksen tulemiseen heidän omien eläkkeiden nostamisen ja muun sähläyksen kera ja jättänyt Raamatun jakeet muiden huoleksi. Ja olen osoittanut muita ei-Raamatullisia erikoisuuksia, jotta jäsenet saavat pureskeltavaa kirkon luotettavuudesta.

        Siihen eläkeongelmaan ei ole muuten kukaan vastannut:

        Adventtipapisto nosti palkkojaan (tavallaan) 11% siirtämällä kymmenykset verotettavaan tuloon. Eivät he sitä palkankorotusta näe lompakossaan, mutta tulevaisuudessa eläkkeissään.

        Kuinka tämä korreloi adventistien Jeesuksen pikaisen paluun kanssa, kun papistokin on kiinnostunut lähinnä omista eläkkeistään?

        Harmillisesti Timo Flink poisti tämän keskustelun ripeästi, kun tajusi varmaan itsekin, että mitä tuli möläytettyä.

        Jos viittaat lähtöselviöksi tämän tahon.

        http://www.argumentti.fi/

        Eikös osoituksenne ole todistella kristinuskon ja yleensä kaiken uskomisen kyseenalaiseksi.
        Haluatte himmentää uskonperustat vaihtoehdoksi älyllisen ihmisen ainoaksi tarpeeksi. Samalla kieltäen älykkään Jumalan olemassa olon. Teette ihmisen Jumalaksi.
        Samalla rikkoen 1 käskyn. Sekö tarkoituksenne?


      • Bushmanni
        Timoteu* kirjoitti:

        Jos viittaat lähtöselviöksi tämän tahon.

        http://www.argumentti.fi/

        Eikös osoituksenne ole todistella kristinuskon ja yleensä kaiken uskomisen kyseenalaiseksi.
        Haluatte himmentää uskonperustat vaihtoehdoksi älyllisen ihmisen ainoaksi tarpeeksi. Samalla kieltäen älykkään Jumalan olemassa olon. Teette ihmisen Jumalaksi.
        Samalla rikkoen 1 käskyn. Sekö tarkoituksenne?

        Minulla ei ole mitään "lähtöselviötä", mitä sillä sitten tarkoitatkin.

        Mainitsemasi nettisivu pitää sisällään hyviä kirjoituksia esim adventismista, mutta en minä kaikkia heidän mielipiteitään hyväksy, vaikka ymmärrän kyllä.

        Minä en ole kieltänyt Jumalan olemassaoloa, vaan päinvastoin. Yritän kertoa, että tieteen saavutuksista huolimatta Jumala on, ainakin minulla ja minulle.

        He, jotka yrittävät pyrkiä tulkitsemaan ja ymmärtämään kaikki Raamatun jakeet, yrittävät tehdä itsestään Jumalan tai ainakin pyrkiä viisaudessa Hänen rinnalleen.

        Olen yrittänyt kertoa vaikkapa vertauksella lapsista ja joulupukista, että sitäkö uskon pitää olla? Kiellämme tosiasiat, jotta voimme uskoa, mutta mitä se sellainen on?

        Ihminen saa toki uskoa vaikkapa 6000 vuotta vanhaan maahan ihan kaikessa rauhassa, mutta jos sellainen henkilö väittää, että se on tieteellinen fakta, niin vaarallisilla vesillä ollaan. Tätähän kreationistit yrittävät joka tuutista toitottaa.

        Suurin osa maapallon väestöstä ei tiedä hölkäsen pöläystä geeneistä, molekyylibiologiasta etc ja veikkaan, että on sellaisiakin, jotka eivät ole kuulleet ihmisen käyneen kuussa ja silti he viettävät täysipainoista elämää ja ovat kaikinpuolin hyviä ihmisiä.

        Joten ei tiede tai tieteen saavutuksista tietäminen ole mikään ihmisen perustarve. Ilman sitä pystyy elämään aivan yhtä hyvin kuin siitä tietäenkin.

        En vain ymmärrä meidän uskovien ajatusta siitä, että muista asioista, kuin Raamatusta, ei saisi olla kiinnostunut. Adventistit vievät tämän toiseen ääripäähän, kun he opissaan kieltävät lähes kaiken..tv, radio, elokuvat, teatteri, kirjat, pois lukien tietysti kristillinen aineisto kaikissa.

        No kukin taaplaa tavallaan ja jokainen tekee varmasti omasta mielestään oikein. Kaikki se täytyy meidän muiden ymmärtää, vaikka itse emme voisi hyväksyä sellaista.


    • Avarasti

      " Vastatkaapa sitten tähän kysymykseen:
      Kehittyykö uusi Jerusalemikin evoluution voimasta? Kehittyykö materiaalisesta hengellistä?
      Pistääkö yhtään miettimään? "

      Tiede ja usko kuuluvat eri areenoille.
      Eihän Jeesuksen neitseellinen syntymäkään
      ole - eikä saa olla - tieteellä selitettävissä.
      Ristiriita vakavan tieteen ja uskon välillä on
      keinotekoista.

      Jumala kykenee vaikkapa pari miljardia vuotta
      tekemään parissa päivässä. Ei tarvitse tieteen
      olla väärässä eikä Raamatun.

    • Mielenkiintoista näkökulmaa antaa Jaakko Herranen kirjassaan, joka muuten luettavissa kokonaan netissä.
      >>>>"Meidän lienee syytä varoa, ettemme ajaudu litteän maailmankuvan kannattajien
      hengenheimolaisiksi. Tieteellinen lähestymistapa on saanut niin paljon
      aikaan eri aloilla, että on ymmärrettävää, että monet luottavat samojen
      periaatteiden toimivan elämän synnynkin tutkimisessa - ongelmista huolimatta.
      Uskon siis että oikein ymmärretty tieteellinen ajattelutapa on läheistä
      sukua Jumalan kaipaaman Totuuden rakastamisen kanssa. Tämä tieteellinen
      ajattelutapa on jalostunut nimenomaan läntisessä kristillisessä kulttuurissa.
      Ilman rakkautta Totuuteen meillä on riski uskoa yksinkertaistaviin tulkintoihin
      sekä Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin ja ajatuksiin, jotka tuntuvat tukevan
      yksioikoista tulkintatapaamme. (Et löydä totuutta, jollet kestä epävarmuutta
      ja luota, että Jumalan loppujen lopuksi antama näkökulma on hänen
      kunniakseen.) Muista että aiemminkin kristityt ovat joutuneet luopumaan
      vallitsevista käsityksistään juuri esim. maailmankuvan kohdalla. Vasta
      myöhemmin selvisi, ettei Raamatun arvovalta kärsinyt siitä. Ainoastaan siitä
      tehtyä tulkintaa jouduttiin korjaamaan. Samoin on nyt, kun vain luotamme
      Herraan!
      3. Kirjaimellinen luomiskertomuksen tulkinta ja se asenne että ihmisten tulisi
      omaksua tämä kreationismi, on käsittääkseni vastoin Jumalan ilmoituksen
      olemusta sekä Jumalan viisauden ja Sanan väkivaltaista yksioikoistamista.
      Jumala on näet katsonut hyväksi olla perimmältään salattu Jumala. Hän ei
      näy kadunkulmassa eikä selittämättömänä merkkinä taivaalla.
      (Erämaavaelluksen aikana näkynyt pilvi / tulenpatsaskaan ei estänyt kansan
      napinaa). Jumalan olemassaolo ei kiistattomasti näy missään muuallakaan,
      miksi se sitten näkyisi selkeästi luomakunnan synnyssä. Tämän vuoksi Jumala
      sallii (jopa tahtoo) tieteen löytää loogisen jatkumon mahdollisuuden
      alkuräjähdyksestä ihmiseen saakka. Tiede ei vastaa kysymykseen miksi,
      eikä pienempikään todennäköisyys todista tieteellistä teoriaa vääräksi, jos
      suuri osa aineistosta kuitenkin tukee sitä todennäköisimpänä vaihtoehtona.
      Tiedettä vastaan on siksi hedelmätöntä taistella, vaikka kyllä siinäkin tapahtuu
      virheitä ja ylilyöntejä. Tieteelle ei olisi edes hyväksi, jos siinä otettaisiin
      huomioon Jumalan olemassaolo ja vaikutus. Tutkimusta ei kenties jatkettaisi
      niin innokkaasti, koska ”jumalakortti” riittää selittämään kaiken.">>>>

      >>>>"Kyseessä ei ole epäusko luoja Jumalaan, vaan näkökulma, jonka mukaan
      Jumala on voinut halutessaan käyttää luomistyössään tieteen löytämiä,
      evoluution kaltaista mekanismia. Jumala näyttäisi muutenkin
      toimivan luonnonlakien mukaan, paitsi silloin, kun Hän ihmeellä kirkastaa
      valtasuuruuttaan. Uskon siis ihmeisiin ja Jumalan täydelliseen
      valtaan ja kykyyn tehdä mitä vain ja miten vain.">>>>

      >>>>"Profeetallisten ilmausten tulkinnassa emme saa automaattisesti takertua
      sellaisiin seikkoihin, kuin menneen aikamuodon käyttö. Vaikka
      "Jumala loi" kuvaa asian jo tapahtuneen, kyseinen on kirjaimellisesti
      totta vasta Jeesuksen palatessa, jolloin luominen päättyy. Tällöin tämä
      ja kaikki muukin profeetallinen Raamatun ilmoitus lopullisesti toteutuvat
      ja ilmaisut ovat oikeassa aikamuodossaan.">>>>

      http://www.kolumbus.fi/herranen/jaakko/mot.pdf

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7160
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      331
      1018
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      855
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe