Pääsiäisen historiaa

Pääsiäinen (Pesah) on juutalainen juhla, jota juhlitaan Jumalan viimeisen vitsauksen muistoksi,jolla Herra tappoi ihmisten ja eläinten esikoiset.

2.Moos. 12:29 Ja puoliyön aikana tapahtui, että Herra surmasi kaikki Egyptin maan esikoiset, valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset.

Samassa luvussa Jumala antaa myös säädökset siitä miten ja miksi pääsiäistä pitää viettää.

2.Moos. 12:11 ja 12 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.

Pääsiäinen Raamatussa:
http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.12.html

13

598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakanainen2

vaikka Kristus murhattiin meidän tähtemme vasta Mooseksen jälkeen.

Onko jo raeruoho kasvamassa? Miksiköhän sitäkin pitää Kristuksen kunniaksi kasvattaa ja niitä suklaamunia pitää syödä niin hirveästi. Eikö tämä pääsiäisvillitys ole lievästi yliampuva juttu, kun pääsanoma unohdetaan mämmien ja pashojen keskellä.

• tietää mitään tulevista kristityistä,josko sitten itsekään ollut olemassa.
        Suomeahan ei Raamatun kirjoittajat ole muutenkaan tienneet olevan olemassa.

Rairuoho lienee niitä harvoja kasveja, jotka saa nopeasti keväällä viriämään jotta kananpojille saadaan vihreää pureksimista (tuo oli minun omaa päättelyä).

Suomen lait taitaa nykyisin estää Pohjanmaan kristittyjen perinteisen pitkänperjantain vieton, jossa lapset piiskattiin Jeesuksen kärsimysten muistoksi.

• ei vietä pääsiäistä, koska pitävät sitä pakanain juhlana ja niin kai se onkin jos ajattelee että alkuperä on alunperin muualla kuin Jeesuksessa.

Vai yöllä he sitä muistojuhlaansa pitävät?

Onhan kristityilläkin ollut, nyt jo hiipuva pääsiäissoitto-perinne keskellä yötä.

• Lapin Akka
        Pe.ku kirjoitti:

Se onkin selitetty tuolla Wikipedian sivulla kun kelaa sitä alaspäin, kohtaan "Muistonvietto"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat

pitäskö sinne laittaa pitkä hame,vai kelepaisko iha farkkutyyli?

• rekisteröityä, jottei toiset tee kiusaa.

Itse veikkaisin tuon olevan Eroen käsialaa.
        Oli tuonne Ilmarin ketjuunkin kirjoittanut.

• Lapin-Akka
        Pe.ku kirjoitti:

rekisteröityä, jottei toiset tee kiusaa.

Itse veikkaisin tuon olevan Eroen käsialaa.
        Oli tuonne Ilmarin ketjuunkin kirjoittanut.

kirjoittamhan täälä kommentteja useamminkin. Tomumaja puolesthan vähentää, kuulema.

• Lapin-Akka kirjoitti:

kirjoittamhan täälä kommentteja useamminkin. Tomumaja puolesthan vähentää, kuulema.

Toivottavasti olet nyt aito, etkä joku trolli joka ensimmäisenä on ehtinyt rekisteröitymään.

Jos olet aito niin voisitkin sanoa, tai pikemminkin Tomumaja vahvistaa, sen oliko tuo aiemmin kirjoittanut Lapin Akka aito, kun periaatteessahan tuo aiempi väittely voikin olla teidän keskinäistä huulenheittoa.

• todé

useammin kirjoittamisesta on nähty täällä aiemminkin.

• Lapin-Akka kirjoitti:

Tervetuloa joukkoon.
        Tarkoittaako tuo lause, "Tomumaja puolesthan vähentää, kuulema." sitä, että saamme lähteä Tomumajan kanssa kahdeksi viikoksi Sompiojärvelle jäiden sulettua?

Toki toisimme palattuamme Sompion siikaa ja taimenta niin paljon, kuin autossa kulkee.

• Lapin-Akka
        Shamaani-Aslak kirjoitti:

Tervetuloa joukkoon.
        Tarkoittaako tuo lause, "Tomumaja puolesthan vähentää, kuulema." sitä, että saamme lähteä Tomumajan kanssa kahdeksi viikoksi Sompiojärvelle jäiden sulettua?

Toki toisimme palattuamme Sompion siikaa ja taimenta niin paljon, kuin autossa kulkee.

jo vain joutaaki tästä kärtyämästä, eihän sitä kotona kesälä näe muutenkhan, vaikka miestä välistä tarttiski.

• Lapin-Akka kirjoitti:

jo vain joutaaki tästä kärtyämästä, eihän sitä kotona kesälä näe muutenkhan, vaikka miestä välistä tarttiski.

Tomumaja on aikaansaapaa tyyppiä, ei sen tarvikaan tuhertaa joka asian kanssa ikuisuuksia, kuten minun.
        Luulen, että se kaksi viikkoakin hurahtaa viikossa, ku äkäsiä olhan.

• Shamaani-Aslak kirjoitti:

Tomumaja on aikaansaapaa tyyppiä, ei sen tarvikaan tuhertaa joka asian kanssa ikuisuuksia, kuten minun.
        Luulen, että se kaksi viikkoakin hurahtaa viikossa, ku äkäsiä olhan.

sanoit, jotta Sompiojärvelle mielittä.

Nyt taitaaki käydä niin, jotta jäitten sulattua siel on enää vain särjet jälellä :))

http://www.vastavalo.fi/sompio-nattaset-sompiojarvi-70820.html

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      246
      2219
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1684
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      47
      1319
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1035
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      826
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      810
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      790
    8. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      766
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      760
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe