Uusi Testamentti kertoo että Jeesus "täytti lain" ie. Tooran,mikä sisältää mooseksen kirjat,missä ovat kaikki käskyt ja säädökset,jotka koskevat juutalaisia ja juutalaisuutta. Laki sisältää yhteensä 613 mitzvaa,joista kukaan ei pysty kaikkia täyttämään koska siellä on lakeja ja säädöksiä erikseen miehille ja naisille,aaronin suvun papeille,Israelissa asuville maan omistajille jne.
Kysymys kuluu,millä tavalla Jeesus täytti nämä kaikki lait??
Toiseksi,kun lukee Jeesuksen toimia ja toimita tapaa,sanontoja ja ilmisuja Uudessa Testamentissa ja vertaa niitä juutalaisille annettuun Mooseksen Lakiin, ERITTÄIN monessa kohtaa Jeesus tekee ja sanoo juuri päinvastoin kun Toorassa on määrätty tai säädetty.
Voidaanko siis tällöin puhua "synnittömästä" Jeesuksesta tai Jeesuksesta joka "täytti lain"??
Ei!
Lain täyttäminen
32
641
Vastaukset
- se on Täytetty
//Voidaanko siis tällöin puhua "synnittömästä" Jeesuksesta tai Jeesuksesta joka "täytti lain"??
Ei! ///
jollet tuota usko-- kaikki muumisi ei ole laaksossa - uteljas (itse)
Jeesus täytti lain juuri samaassa merkityksessä kuin täyttäminen on seuraavassa; Johanneksen evankeliumi:
7:19 Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
Ongelmasi johtuu sinun omasta ennakkoasenteestasi.
Ei lain täyttämisen edellytys ole täyttää sinun käsitystäsi lain täyttämisestä, eikä liioin fariseusten!
Jeesus täytti lakiin sisältyvän päämäärän. Lain kirjaimella tuota päämäärää ei voida ilmaista saati saavuttaa.- vieras 2.0
eivät itsekkään tiedä juutalaisille annetun lain tarkoitusta. Laki kun israelilaisille oli sekä maallinen laki että hengelliseen menoon tarkoitettu. Vastaukseksi oli yhtä ympäripyöreä kuin kenen tahansa kristityn,eli ei vastausta toisin sanoen. Sanoit"Jeesus täytti lakiin sisältyvän päämäärän. Lain kirjaimella tuota päämäärää ei voida ilmaista saati saavuttaa. "
Mikä sitten mielestäsi oli lain päämäärä? Mikä esim. Suomen Lailla on päämäärä?
Tiedän juutalaisille annetun lain ja tarkoituksen,sen suhteen minulla ei ole mitään ennakkoasenteita. Kysyin vain millä perusteella Jeesusta pidetään synnittömänä tai "lain täyttäjänä"... - kaskun asia on niin
vieras 2.0 kirjoitti:
eivät itsekkään tiedä juutalaisille annetun lain tarkoitusta. Laki kun israelilaisille oli sekä maallinen laki että hengelliseen menoon tarkoitettu. Vastaukseksi oli yhtä ympäripyöreä kuin kenen tahansa kristityn,eli ei vastausta toisin sanoen. Sanoit"Jeesus täytti lakiin sisältyvän päämäärän. Lain kirjaimella tuota päämäärää ei voida ilmaista saati saavuttaa. "
Tiedän juutalaisille annetun lain ja tarkoituksen,sen suhteen minulla ei ole mitään ennakkoasenteita. Kysyin vain millä perusteella Jeesusta pidetään synnittömänä tai "lain täyttäjänä"...Lain täyttämisellä ei ole sinänsä erityismerkitystä, sillä niinhän jokaisen tulisi tehdä.
Annat merkityksen ennakkoasenteesi kautta, jos niin teet.
Ihmisten asenteet ovat sovituksen suhteen väärinjohdetut.
Sovitusta ei todellisesti ymmärretä.
Sovitus perustuu Mooseksen lakiin, mutta sellaisen kaavan mukaan jota et ole koskaan kuvitellutkaan.
Kirkkojen ja lakojen sovitusopit ovat täysin väärillä jäljillä. - vieras 2.0
kaskun asia on niin kirjoitti:
Lain täyttämisellä ei ole sinänsä erityismerkitystä, sillä niinhän jokaisen tulisi tehdä.
Annat merkityksen ennakkoasenteesi kautta, jos niin teet.
Ihmisten asenteet ovat sovituksen suhteen väärinjohdetut.
Sovitusta ei todellisesti ymmärretä.
Sovitus perustuu Mooseksen lakiin, mutta sellaisen kaavan mukaan jota et ole koskaan kuvitellutkaan.
Kirkkojen ja lakojen sovitusopit ovat täysin väärillä jäljillä.olet fundiskristitty..joka soveltaa kaikkiin asioihin omia päätelmiään..sillä lailla.
- mitä pahaa ...
vieras 2.0 kirjoitti:
olet fundiskristitty..joka soveltaa kaikkiin asioihin omia päätelmiään..sillä lailla.
Tavallaan olen fundamentalisti!
Mutta en lainkaan siinä merkityksessä kuin määritteklyä yleisesti käytetään.
On merkillistä, että yksinkertaista asiaa ei voida ymmärtää.
Jumalan laki koskee kaikkia ihmisiä erottelematta heitä uskoviin tahi epäuskoisiin.
Teot ovat viimekädessä todiste ihmisestä eikä se, pitääkö itse itseään (tahi muut)oikeauskoisena.
Useimmat uskovaisina (fundam.)itseään pitävät Jumalan laki sensijään pitää epäuskoisina.
Asiaan liittyy paradoksaalisia piirteitä! - Michelena
vieras 2.0 kirjoitti:
Tiedän juutalaisille annetun lain ja tarkoituksen,sen suhteen minulla ei ole mitään ennakkoasenteita. Kysyin vain millä perusteella Jeesusta pidetään synnittömänä tai "lain täyttäjänä"...Tässä luvussa on aiheena juutalaiset ja laki.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room. 3:1&rnd=1239468741203
"Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo". - Michelena
Michelena kirjoitti:
Tässä luvussa on aiheena juutalaiset ja laki.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room. 3:1&rnd=1239468741203
"Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo".Jumalan lain tarkoituksesta
Yeshua is the very Word of YHWH manifested in the flesh, where he fulfilled Torah for the purpose of making of two disparate peoples, the Jews and the Gentiles, one nation
http://www.fulfillingtorah.org/ - uteljas
Michelena kirjoitti:
Jumalan lain tarkoituksesta
Yeshua is the very Word of YHWH manifested in the flesh, where he fulfilled Torah for the purpose of making of two disparate peoples, the Jews and the Gentiles, one nation
http://www.fulfillingtorah.org/Ja vielä niinpäin, että juutalaiset pääsivät eroon Liiton aikaansaamista rasitteistaan, kuten pakanat olivat jo olleet rasitteista erossa jo luonnostaan.
Juutalaisista ainoastaan puhutaan seuraavassakin otteessa toisin kuin yleensä opetetaan;"28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. "(Room.2)
Tuossa kohdassa ei siten puhuta mitään pakanuudesta kääntyneistä , joista ei mitenkään tule juutalaisia.
Sanankohtaa ei voi pitää analogiana niille kohdille, joissa kristityt ovat oksastettuja ISRAELIIN. Tällöin heitä ei oksasteta juutalaisuuteen. - Michelena
uteljas kirjoitti:
Ja vielä niinpäin, että juutalaiset pääsivät eroon Liiton aikaansaamista rasitteistaan, kuten pakanat olivat jo olleet rasitteista erossa jo luonnostaan.
Juutalaisista ainoastaan puhutaan seuraavassakin otteessa toisin kuin yleensä opetetaan;"28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. "(Room.2)
Tuossa kohdassa ei siten puhuta mitään pakanuudesta kääntyneistä , joista ei mitenkään tule juutalaisia.
Sanankohtaa ei voi pitää analogiana niille kohdille, joissa kristityt ovat oksastettuja ISRAELIIN. Tällöin heitä ei oksasteta juutalaisuuteen.Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi, että hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki ensimmäisen liiton aikana tapahtuneista rikkomuksista ja että kutsutut niin saisivat heille luvatun iankaikkisen perinnön. (Hepr. 9:15)
Siunattua Pääsiäisaikaa - Pesach Sameach!
Et ehkä tunne lain roolia kovin hyvin:
"koska he eivät pitäneet minun käskyjäni, vaan ylenkatsoivat minun käskyni, rikkoivat minun sapattini ja heidän silmänsä pälyivät heidän isiensä kivijumalain perään. Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää" Hes 20:24-25- uteljas
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Kolossalaiskirje:
2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän (juutalaisten) vastustajamme; sen hän otti meidän (juutalaisten) tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
Laki säädettiin Israelia varten, ja kuten otit lainauksen, se ei kaikin osin ollut hyvä. - vieras 2.0
israelilaiset rikkoivat monasti yhwh:n lakeja ja säädöksiä. Siltikin,vaikka kansa teki näin, se ei vähentänyt tai heikentänyt sen tarkoitusta ja vaikutusta. Yhwh oli pitkä mielinen ja antoi anteeksi kun nämä katuivat tekojaan. Yhwh:n laki ja säädökset ovat ikuiset ja kestävät sukupolvesta polveen ja näitä käsketään noudattaa että saisi hyvän ja pitkän elämän Joosua:
1:8 "Älköön tämä lain kirja sinun suustasi poistuko, vaan tutkiskele sitä päivät ja yöt, että tarkoin noudattaisit kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu, sillä silloin sinä onnistut teilläsi ja silloin sinä menestyt."
Israelin Jumalan lait eivät olleet huonot tai epäpätevät
Haun laajuus Koko RaamattuVanha TestamenttiUusi Testamentti1.Mooseksen kirja2.Mooseksen kirja3.Mooseksen kirja4.Mooseksen kirja5.Mooseksen kirjaJoosuaTuomarien kirjaRuut1.Samuelin kirja2.Samuelin kirja1.Kuningasten kirja2.Kuningasten kirja1.Aikakirja2.AikakirjaEsraNehemiaEsterJobPsalmitSananlaskutSaarnaajaKorkea VeisuJesajaJeremiaValitusvirretHesekielDanielHooseaJooelAamosObadjaJoonaMiikaNaahumHabakukSefanjaHaggaiSakarjaMalakiaMatteuksen evankeliumiMarkuksen evankeliumiLuukkaan evankeliumiJohanneksen evankeliumiApostolien teotRoomalaiskirje1.Korinttolaiskirje2.KorinttolaiskirjeGalatalaiskirjeEfesolaiskirjeFilippiläiskirjeKolossalaiskirje1.Tessalonikalaiskirje2.Tessalonikalaiskirje1.Timoteuksen kirje2.Timoteuksen kirjeTiituksen kirjeFilemonin kirjeHebrealaiskirje1.Pietarin kirje2.Pietarin kirje1.Johanneksen kirje2.Johanneksen kirje3.Johanneksen kirjeJaakobin kirjeJuudaan kirjeIlmestyskirja
Hakuehto
2.Mooseksen kirja:
18:16 Kun heillä on jokin riita-asia, tulevat he minun luokseni, ja minä ratkaisen heidän riitansa ja ilmoitan heille Jumalan säädökset ja lait."
18:19 Kuule nyt, mitä minä sanon. Minä neuvon sinua, ja Jumala on oleva sinun kanssasi. Ole sinä kansan edusmies Jumalan edessä, ja saata sinä sen asiat Jumalan eteen. Ja opeta heille säädökset ja lait,
3.Mooseksen kirja:
26:46 Nämä ovat ne käskyt, säädökset ja lait, jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella, Mooseksen kautta.
4.Mooseksen kirja:
30:17 Nämä ovat ne säädökset, jotka Herra antoi Moosekselle, olemaan voimassa miehen ja hänen vaimonsa välillä sekä isän ja hänen tyttärensä välillä, tämän ollessa nuorena tyttönä isänsä kodissa.
36:13 Nämä ovat ne käskyt ja säädökset, jotka Herra Mooseksen kautta antoi israelilaisille Mooabin arolla Jordanin rannalla, Jerikon kohdalla.
5.Mooseksen kirja:
4:1 "Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa.
4:5 Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
4:8 Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?
4:14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
5:31 Mutta jää sinä tähän minun eteeni, niin minä puhun sinulle kaikki ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka sinun on opetettava heille, että he seuraisivat niitä siinä maassa, jonka minä annan heille omaksi.'
6:1 "Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne
6:20 Kun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: 'Mitä merkitsevät ne todistukset, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, meidän Jumalamme, on teille antanut?'
6:24 Ja Herra käski meidän pitää kaikki nämä säädökset ja peljätä Herraa, meidän Jumalaamme, että me aina menestyisimme ja hän pitäisi meitä elossa, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut.
Nehemia:
9:13 Ja sinä astuit alas Siinain vuorelle ja puhuit heille taivaasta ja annoit heille oikeat tuomiot ja totiset lait, hyvät säädökset ja käskyt.
Ps 19:8 Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
Erämaassa annetut lait ja säädökset yhwh vahvisti ikuisiksi ja kestäväksi sukupolvesta sukupolveen. Kuitenkin mooseskin varoittaa 5.moos 29 ja 30 luvussa että kansan piti pitää ja elää vaaditulla tavalla luvatussa maassa tai jos nämä kääntyvät Jumalaa vastaan,tämä hajoittaa kansan viholliskansojen keskuuteen ja niin kävikin moneen otteeseen. Siltikin ,Jeremia 33 kuvaa miten,vaikka kansa on rikkonut niin Yhwh ei hylkää "daavidin jälkeläisiä" - vieras 2.0
uteljas kirjoitti:
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Kolossalaiskirje:
2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän (juutalaisten) vastustajamme; sen hän otti meidän (juutalaisten) tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
Laki säädettiin Israelia varten, ja kuten otit lainauksen, se ei kaikin osin ollut hyvä.> Laki säädettiin Israelia varten, ja kuten otit lainauksen, se ei kaikin osin ollut hyvä. <
eli Jumala,joka on kaikkivaltias ,teki pienen kepposen kansalleen,epäpätevät käskyt ja lait?
Missäköhän aineissa sitten Psalmin kirjoittaja on seuraavat sanat keksinyt:
Psalmit
19:8 "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. " - Michelena
vieras 2.0 kirjoitti:
israelilaiset rikkoivat monasti yhwh:n lakeja ja säädöksiä. Siltikin,vaikka kansa teki näin, se ei vähentänyt tai heikentänyt sen tarkoitusta ja vaikutusta. Yhwh oli pitkä mielinen ja antoi anteeksi kun nämä katuivat tekojaan. Yhwh:n laki ja säädökset ovat ikuiset ja kestävät sukupolvesta polveen ja näitä käsketään noudattaa että saisi hyvän ja pitkän elämän Joosua:
1:8 "Älköön tämä lain kirja sinun suustasi poistuko, vaan tutkiskele sitä päivät ja yöt, että tarkoin noudattaisit kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu, sillä silloin sinä onnistut teilläsi ja silloin sinä menestyt."
Israelin Jumalan lait eivät olleet huonot tai epäpätevät
Haun laajuus Koko RaamattuVanha TestamenttiUusi Testamentti1.Mooseksen kirja2.Mooseksen kirja3.Mooseksen kirja4.Mooseksen kirja5.Mooseksen kirjaJoosuaTuomarien kirjaRuut1.Samuelin kirja2.Samuelin kirja1.Kuningasten kirja2.Kuningasten kirja1.Aikakirja2.AikakirjaEsraNehemiaEsterJobPsalmitSananlaskutSaarnaajaKorkea VeisuJesajaJeremiaValitusvirretHesekielDanielHooseaJooelAamosObadjaJoonaMiikaNaahumHabakukSefanjaHaggaiSakarjaMalakiaMatteuksen evankeliumiMarkuksen evankeliumiLuukkaan evankeliumiJohanneksen evankeliumiApostolien teotRoomalaiskirje1.Korinttolaiskirje2.KorinttolaiskirjeGalatalaiskirjeEfesolaiskirjeFilippiläiskirjeKolossalaiskirje1.Tessalonikalaiskirje2.Tessalonikalaiskirje1.Timoteuksen kirje2.Timoteuksen kirjeTiituksen kirjeFilemonin kirjeHebrealaiskirje1.Pietarin kirje2.Pietarin kirje1.Johanneksen kirje2.Johanneksen kirje3.Johanneksen kirjeJaakobin kirjeJuudaan kirjeIlmestyskirja
Hakuehto
2.Mooseksen kirja:
18:16 Kun heillä on jokin riita-asia, tulevat he minun luokseni, ja minä ratkaisen heidän riitansa ja ilmoitan heille Jumalan säädökset ja lait."
18:19 Kuule nyt, mitä minä sanon. Minä neuvon sinua, ja Jumala on oleva sinun kanssasi. Ole sinä kansan edusmies Jumalan edessä, ja saata sinä sen asiat Jumalan eteen. Ja opeta heille säädökset ja lait,
3.Mooseksen kirja:
26:46 Nämä ovat ne käskyt, säädökset ja lait, jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella, Mooseksen kautta.
4.Mooseksen kirja:
30:17 Nämä ovat ne säädökset, jotka Herra antoi Moosekselle, olemaan voimassa miehen ja hänen vaimonsa välillä sekä isän ja hänen tyttärensä välillä, tämän ollessa nuorena tyttönä isänsä kodissa.
36:13 Nämä ovat ne käskyt ja säädökset, jotka Herra Mooseksen kautta antoi israelilaisille Mooabin arolla Jordanin rannalla, Jerikon kohdalla.
5.Mooseksen kirja:
4:1 "Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa.
4:5 Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
4:8 Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?
4:14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
5:31 Mutta jää sinä tähän minun eteeni, niin minä puhun sinulle kaikki ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka sinun on opetettava heille, että he seuraisivat niitä siinä maassa, jonka minä annan heille omaksi.'
6:1 "Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne
6:20 Kun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: 'Mitä merkitsevät ne todistukset, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, meidän Jumalamme, on teille antanut?'
6:24 Ja Herra käski meidän pitää kaikki nämä säädökset ja peljätä Herraa, meidän Jumalaamme, että me aina menestyisimme ja hän pitäisi meitä elossa, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut.
Nehemia:
9:13 Ja sinä astuit alas Siinain vuorelle ja puhuit heille taivaasta ja annoit heille oikeat tuomiot ja totiset lait, hyvät säädökset ja käskyt.
Ps 19:8 Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
Erämaassa annetut lait ja säädökset yhwh vahvisti ikuisiksi ja kestäväksi sukupolvesta sukupolveen. Kuitenkin mooseskin varoittaa 5.moos 29 ja 30 luvussa että kansan piti pitää ja elää vaaditulla tavalla luvatussa maassa tai jos nämä kääntyvät Jumalaa vastaan,tämä hajoittaa kansan viholliskansojen keskuuteen ja niin kävikin moneen otteeseen. Siltikin ,Jeremia 33 kuvaa miten,vaikka kansa on rikkonut niin Yhwh ei hylkää "daavidin jälkeläisiä"se pitäisi ensin selvittää. Elämänohjetta vai säädöskokoelmaa vai mitä?
Se mitä kutsutaan "Jumalan laiksi" tarkoittaa ensisijaisesti on 10 käskyä (God's comandment) elämänohjetta kaikille ihmisille.
Raamattu käyttää termejä laki, sen lisäksi termejä säädökset ja käskyt jne. Nuo käytännölliset säädökset joita Mooses esitti, niillä on eri tarkoitus kuin olla tämänpäivän ihmisille "Jumalan laki" suurena, ikuisena, periaatteellisena ohjeena, eiväthän tuollaiset säädökset esim. vuohista ja lampaista voi olla hajaannuksessa eläville nykypäivän juutalaisillekaan maailmalla sovellettavia. 10 käskyä sen sijaan on tärkeä kaikille.
Moos. 5:13
än ilmoitti teille liittonsa ehdot, kymmenen käskyn lain, jota teidän tulee noudattaa, ja kirjoitti käskyt kahteen kivitauluun.
Tämä on yleispätevä Jumalan laki.
Moos. 5:14 Minun hän käski opettaa teille kaikki lait ja säädökset, että eläisitte niiden mukaisesti siinä maassa, jonka menette ottamaan haltuunne.
Tämä on siis laki- tai säädöskokoelma ajallista ja paikallista tarkoitusta varten, erämaavaellusta varten ja Luvatussa maassa elämistä varten. Kaikki nämä ovat käytännön sovelluksia Jumalan Laista itsestään. Eikö näiden lakipykälien aika päättynytkin siihen kun kansa joutui hajaantumaan eri maihin?
Daavidistakin kerrotaan että hän antoi kerran papilliseen toimitukseen kuuluvia näkyleipiä miehilleen, kun näille tuli nälkä. Hän sovelsi lakia oikeudenmukaisuuden ja armeliaisuuden hengessä, tässä on samaa ideaa kuin että Jeesus teki hyviä tekoja, paransi sapattina. - vieras 2.0
Michelena kirjoitti:
se pitäisi ensin selvittää. Elämänohjetta vai säädöskokoelmaa vai mitä?
Se mitä kutsutaan "Jumalan laiksi" tarkoittaa ensisijaisesti on 10 käskyä (God's comandment) elämänohjetta kaikille ihmisille.
Raamattu käyttää termejä laki, sen lisäksi termejä säädökset ja käskyt jne. Nuo käytännölliset säädökset joita Mooses esitti, niillä on eri tarkoitus kuin olla tämänpäivän ihmisille "Jumalan laki" suurena, ikuisena, periaatteellisena ohjeena, eiväthän tuollaiset säädökset esim. vuohista ja lampaista voi olla hajaannuksessa eläville nykypäivän juutalaisillekaan maailmalla sovellettavia. 10 käskyä sen sijaan on tärkeä kaikille.
Moos. 5:13
än ilmoitti teille liittonsa ehdot, kymmenen käskyn lain, jota teidän tulee noudattaa, ja kirjoitti käskyt kahteen kivitauluun.
Tämä on yleispätevä Jumalan laki.
Moos. 5:14 Minun hän käski opettaa teille kaikki lait ja säädökset, että eläisitte niiden mukaisesti siinä maassa, jonka menette ottamaan haltuunne.
Tämä on siis laki- tai säädöskokoelma ajallista ja paikallista tarkoitusta varten, erämaavaellusta varten ja Luvatussa maassa elämistä varten. Kaikki nämä ovat käytännön sovelluksia Jumalan Laista itsestään. Eikö näiden lakipykälien aika päättynytkin siihen kun kansa joutui hajaantumaan eri maihin?
Daavidistakin kerrotaan että hän antoi kerran papilliseen toimitukseen kuuluvia näkyleipiä miehilleen, kun näille tuli nälkä. Hän sovelsi lakia oikeudenmukaisuuden ja armeliaisuuden hengessä, tässä on samaa ideaa kuin että Jeesus teki hyviä tekoja, paransi sapattina.ei jeesuksen ajan juutalaisuudessa eikä nykypäivän juutalaisuudessa. Laki eli toora on aina ollut sama. Kristityillä on hieman väärä käsitys ilmeisesti laista ja sen tulkinnasta,ovat sovittaneet sen ilmeisesti sopimaan jollakin tavalla omaan uskontoonsa. Toisin sanoen laki sisältää kaikki 1-5.mooseksen kirjassa esiintyvät lain määritelmät ja siihen kuuluvat säädökset. SE ON MOOSEKSEN LAKI,TOORA.
10.käskyä on vain osa Mooseksen lakia.
Mooseksen laki eli halakha sisältää 365 kieltoa ja 248 käskyä. Kaikki näitä ei siis voi jokainen ihminen toteuttaa, mutta sen ei ole tarkoituskaan.Syyt siis että siellä on omat lait ja käskyt miehille,naisille,maanomistajille israelissa, kansalaisille israelissa ja muissa maissa jne jne....
> Eikö näiden lakipykälien aika päättynytkin siihen kun kansa joutui hajaantumaan eri maihin?
<
Ei loppunut.
Joosua 1:7 "Ole vain luja ja aivan rohkea ja noudata tarkoin kaikessa sitä lakia, jonka minun palvelijani Mooses on sinulle antanut; älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle, että menestyisit, MISSÄ IKINÄ kuljetkin." - etsijälle
vieras 2.0 kirjoitti:
> Laki säädettiin Israelia varten, ja kuten otit lainauksen, se ei kaikin osin ollut hyvä. <
eli Jumala,joka on kaikkivaltias ,teki pienen kepposen kansalleen,epäpätevät käskyt ja lait?
Missäköhän aineissa sitten Psalmin kirjoittaja on seuraavat sanat keksinyt:
Psalmit
19:8 "Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. "Jos pyrit osoittamaan, että Raamattu on ristiriitainen, kannattaa menetellä juuri noin: Asettaa eri tarkoituksiin laaditut tekstit vastakkain. Paavalikin kirjoittaa, että pelastus on uskosta ja Jaakob kirjoittaa, että teot pelastavat.
- vieras 2.0
etsijälle kirjoitti:
Jos pyrit osoittamaan, että Raamattu on ristiriitainen, kannattaa menetellä juuri noin: Asettaa eri tarkoituksiin laaditut tekstit vastakkain. Paavalikin kirjoittaa, että pelastus on uskosta ja Jaakob kirjoittaa, että teot pelastavat.
miten ut:n tulkinta muuten sitten asettaa heprealaisen raamatun tulkinnan vastakkain eri tarkoituksiin? Näkökulmat ovt ut:ssa erittäin ristiriitaisia suhteutettuna vt:n antamaan perusajatukseen,se on ilmeistä,sen näkee jo kahtena uskontoryhmänä? Voidaanko puhua ristiriidasta,tulkinnasta vai kokonaan kahdesta eri asiasta ja käytännöstä...
vieras 2.0 kirjoitti:
miten ut:n tulkinta muuten sitten asettaa heprealaisen raamatun tulkinnan vastakkain eri tarkoituksiin? Näkökulmat ovt ut:ssa erittäin ristiriitaisia suhteutettuna vt:n antamaan perusajatukseen,se on ilmeistä,sen näkee jo kahtena uskontoryhmänä? Voidaanko puhua ristiriidasta,tulkinnasta vai kokonaan kahdesta eri asiasta ja käytännöstä...
että ihmisviisauden avulla rakennetaan loputtomasti syveneviä kuluja eri näkemysten ja ihmisryhmien välille.
Ut ilmoittaa Jumalan ratkaiseen asian tavalla, johon ihmiviisaudella ei pääse kiinni:
"Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi. Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus," 1 Kor 1:19-23
"Sillä hän (Kristus) on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat (ymärileikatut ja pakanat) yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö." Ef 2:14-18- vieras 2.0
EJKR kirjoitti:
että ihmisviisauden avulla rakennetaan loputtomasti syveneviä kuluja eri näkemysten ja ihmisryhmien välille.
Ut ilmoittaa Jumalan ratkaiseen asian tavalla, johon ihmiviisaudella ei pääse kiinni:
"Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi. Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus," 1 Kor 1:19-23
"Sillä hän (Kristus) on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat (ymärileikatut ja pakanat) yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö." Ef 2:14-18ainakin Israelin Jumalan omalle kansalleen antamat lait ja säädökset juuri korostavat että näitä tutkimalla ja oppimalla sekä sisäistämällä löytää viisauden omalle elämälleen. Eihän se silloin voi olla "ihmisviisautta" jos näitä noudattaa vai voiko?
5.Mooseksen kirja:
4:6 Noudattakaa ja seuratkaa niitä (lakeja), sillä se on oleva teidän viisautenne ja ymmärryksenne kansojen silmissä. Kun he kuulevat kaikki nämä käskyt, sanovat he: 'Totisesti, viisas ja ymmärtäväinen kansa on tämä suuri kansa.'
Mikä Jumala se sellainen on joka omat sanansa pyörtää? Tietääkö Jumalakin aprillipilat?
Ut vilisee lähinnä paavalin osalta(ja sittemmin tämän seuraajien osalta) jo sellaisia käsityksiä ja teologioita jota ovat syvässä ristiriidassa vt:ssä annetun Jumalan sanan kanssa. Tällä ilmeisesti haluttiin lopullisesti erottautua omaksi lahkoksi ensimmäisellä vuosisadalla juutalaisuudesta ja siten yrittää "mitätöidä" juutalaisuudessa vaikuttavat asiat. vieras 2.0 kirjoitti:
ainakin Israelin Jumalan omalle kansalleen antamat lait ja säädökset juuri korostavat että näitä tutkimalla ja oppimalla sekä sisäistämällä löytää viisauden omalle elämälleen. Eihän se silloin voi olla "ihmisviisautta" jos näitä noudattaa vai voiko?
5.Mooseksen kirja:
4:6 Noudattakaa ja seuratkaa niitä (lakeja), sillä se on oleva teidän viisautenne ja ymmärryksenne kansojen silmissä. Kun he kuulevat kaikki nämä käskyt, sanovat he: 'Totisesti, viisas ja ymmärtäväinen kansa on tämä suuri kansa.'
Mikä Jumala se sellainen on joka omat sanansa pyörtää? Tietääkö Jumalakin aprillipilat?
Ut vilisee lähinnä paavalin osalta(ja sittemmin tämän seuraajien osalta) jo sellaisia käsityksiä ja teologioita jota ovat syvässä ristiriidassa vt:ssä annetun Jumalan sanan kanssa. Tällä ilmeisesti haluttiin lopullisesti erottautua omaksi lahkoksi ensimmäisellä vuosisadalla juutalaisuudesta ja siten yrittää "mitätöidä" juutalaisuudessa vaikuttavat asiat.Niin, noudettavaksi Jumala lain antoi - ei ruodittavaksi. Eikä Kristuskaan lakia kumonnut ("Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan" Matt 5:17), joten pidemmittä puheitta ryhdyt vain toimeen.
- Trubaduuri
Toimimalla juuri siten kuten laki edellytti.
Tosin hieman toisella tavalla kuin ihmiset yleensä luulevat. Hänelle ei vaan yhtään tekoa synniksi luettu. Ja kun hän oli synnitön, niin hänelle lain mukaan kuului se perintöosa joka oli luvattu jokaiselle vanhurskaalle joka eli juuri lain mukaan, tekemättä ainuttakaan rikkomusta.
Ja sen jonka hän teki, niin Hän teki sen jopa kaikkien muiden puolesta, ei siis itseään varten.
Eräänlaista ironiaa siis ja paridisointia itse juutalaisuutta sekä sen sangen omintakeista nurinkurisuutta vastaan.
Mooseksen lait ovat törkeä rikos ihmisyyttä sekä inhimillisyyttä kohtaan.
Toora on vaarallinen kirja "hullujen" käsissä.
Mutta armelias ja laupias Luojamme, taivaallinen Isä voi vapauttaa kyllä ihmisen tuonkin lain orjuudesta ja valheessa elämisestä. Hän lähetti esikoisensa jakamaan ohjeet noin kaksi tuhatta vuotta sitten. Nuo ohjeet ovat toimivat vieläkin.
Ja näin ollen, ei tarvitse lukea ollenkaan tooraa
tai jotakin muuta teosta jossa annetaan vääriä ohjeita sekä asetetaan vääriä lakeja elämäämme säätelemään.- romukoppaan
tai jotakin muuta teosta jossa annetaan vääriä ohjeita sekä asetetaan vääriä lakeja elämäämme säätelemään. \\\\
tosin ei Jeesus noin tehnyt,vaan sanoi==
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
haluatko olla pieni? - sinne
romukoppaan kirjoitti:
tai jotakin muuta teosta jossa annetaan vääriä ohjeita sekä asetetaan vääriä lakeja elämäämme säätelemään. \\\\
17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
haluatko olla pieni?Helvettiin
- itseäni viisaampaa.
romukoppaan kirjoitti:
haluatko olla pieni?Toora on vaarallinen kirja "hullujen" käsissä.
- Trubaduuri
romukoppaan kirjoitti:
haluatko olla pieni?Minä tein siitä vessapaperi eräänkin kerran ja pyyhin sillä, tiedät kyllä minkä. ;)
Asiasta vaan tämän verran tällä kertaa: Luoja,
Taivaallinen Isä on Laki ja Oikeus sekä Armo ja Laupeus, eikä Hän kysele jonkun ihmisen mielipiteiden perään ollakseen Hän joka Hän on. Jeesus on valitettavasti nyttemmin jo pelkkä marginaali näissä geimeissä. Isä on ottanut kaiken vallan itselleen ja tekee jota itse katsoo parhaakseen. Amen.
ps. Luojani, antoi kyllä olla minun pienikin, mutta vain sen pienenpienen hetken, jolloin olin
tulossa isoksi. Hän muuten virkkoi ohimennen eräänkin kerran, ettei yksikään paha enää tule pääsemään Taivasten Valtakuntaan, eikä ylipäätänsäkään enää ihmisiä sinne huolita. Eikä siellä käytetä pituusmittaa, joten kyllä kääpiöt olivat tervetulleita, mutta kaikki älykääpiöt pysyköön helvetissä. ;)
, - sama,kun
Trubaduuri kirjoitti:
Minä tein siitä vessapaperi eräänkin kerran ja pyyhin sillä, tiedät kyllä minkä. ;)
Asiasta vaan tämän verran tällä kertaa: Luoja,
Taivaallinen Isä on Laki ja Oikeus sekä Armo ja Laupeus, eikä Hän kysele jonkun ihmisen mielipiteiden perään ollakseen Hän joka Hän on. Jeesus on valitettavasti nyttemmin jo pelkkä marginaali näissä geimeissä. Isä on ottanut kaiken vallan itselleen ja tekee jota itse katsoo parhaakseen. Amen.
ps. Luojani, antoi kyllä olla minun pienikin, mutta vain sen pienenpienen hetken, jolloin olin
tulossa isoksi. Hän muuten virkkoi ohimennen eräänkin kerran, ettei yksikään paha enää tule pääsemään Taivasten Valtakuntaan, eikä ylipäätänsäkään enää ihmisiä sinne huolita. Eikä siellä käytetä pituusmittaa, joten kyllä kääpiöt olivat tervetulleita, mutta kaikki älykääpiöt pysyköön helvetissä. ;)
,Jumalan sanot----Taivasten Valtakuntaan, eikä ylipäätänsäkään enää ihmisiä sinne huolita. Eikä siellä käytetä pituusmittaa, joten kyllä kääpiöt olivat tervetulleita, mutta kaikki älykääpiöt pysyköön helvetissä.////
1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
onko tuossa kyseessa alyn maara,tai ihmisen koko? - Trubaduuri
sama,kun kirjoitti:
Jumalan sanot----Taivasten Valtakuntaan, eikä ylipäätänsäkään enää ihmisiä sinne huolita. Eikä siellä käytetä pituusmittaa, joten kyllä kääpiöt olivat tervetulleita, mutta kaikki älykääpiöt pysyköön helvetissä.////
1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
onko tuossa kyseessa alyn maara,tai ihmisen koko?Juu, leiki sinä vaan ajtuksella jotta sinut sinne huolitaan. Eipä teillä laiskajaakoilla olekkaan juuri muuta tekemistä näemmä, kuin kävellä avun pyytäjien ohi korvat ja silmät kiinne ja käydä internetissä heittämässä paskaa ihmisten silmille!
- tarkkailija,
mistake--perintöosa joka oli luvattu jokaiselle vanhurskaalle joka eli juuri lain mukaan, tekemättä ainuttakaan rikkomusta.
vaan eipäs ollut ainuttakaan muuta,vai oliko?
olisipa jäänyt perintöosa jokaiselta muulta saamatta vai? - miten voi
romukoppaan kirjoitti:
haluatko olla pieni?Miten omavaraistaloutta harrastavat luonnonkansat voivat rikkoa kymmentä käskyä. Eiväthän he varasta, himoitse lähimmäisen omaa huoraa saati useimmiten tapa ketään.
- Trubaduuri
tarkkailija, kirjoitti:
mistake--perintöosa joka oli luvattu jokaiselle vanhurskaalle joka eli juuri lain mukaan, tekemättä ainuttakaan rikkomusta.
vaan eipäs ollut ainuttakaan muuta,vai oliko?
olisipa jäänyt perintöosa jokaiselta muulta saamatta vai?Kun Kristus puhui aikoinaan juutalaisille, niin tietysti hän myös tarkoitti heitä. Eli, heidän olisi pitänyt elää kirjaimellisesti lain mukaan jotta olisivat voineet pelastua ja periä osansa. Eikä Kristus lisännyt jotta nyt näille muille minä puhun näin, ja jota hän sitten myös puhuikin joskus myöhemmin ja aivan eri yhteydessä sekä tarkoittaen täysin eri asioita. Sillä ne asiat hän opetti opetuslapsiselleen, näille monille, noin seitsemällekymmenelle, jotka lähtivät uuden lähetyskäskyn saattamana matkaan, julistamaan ilosanomaa ja antamaan sitä opetusta ihmisille jota olivat itse saaneet, sekä opettamaan myös ihmisille taivaallisen Isän tuntemusta. Tämä kaikki oli kyllä tarjolla kaikille juutalaisille myöskin, mutta heille, suurimmalle osalle se ei kelvannut silloin ollenkaan, kuten ei nytkään.
- ei vain Israel
Kyllähän se laki tuli täytetyksi, koska Jumala on Hän, joka ne laita määrää. Ei lampaita enää tarvitse teurastella koska Jeesus lopetti tavan kun uhrautui itse, synnittömänä koko maailman ihmisten edestä, jotka Häneen uskovat. Laittaisitko Kiinalaisen toiseen toorajuttuusi, ja Afrikan mustan toiseen? Ovatko muutkin mielestäsi ihmisiä kuin se kansa josta puhuit? Israel on Jumalan YKKÖS kansa, mutta Hän valmisti pelastuksen Pojassaan myös meille muille, jopa täältä pakanakansasta nimelta Suomi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4058859Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1723268- 171744
- 771136
- 761068
- 271055
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641011Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss79975- 55973
- 65920