mun maha pitää tosi noloa ääntä sillonki, ku oon just syönyt jotain eikä oo nälkä.
mistä tällänen johtuu ja mikä ihme tähän auttaa?
kyllä mun maha 'mölisee' sillonki ku en oo syönyt, mutta enemmän tää häiritsee kun syöminenkää ei tunnu auttavan..-___-
maha pitää meteliä vaikkei ole nälkä
3
4345
Vastaukset
- täälläkin*
minä kärsin samasta ongelmasta. löysin artikkelin tieteen kuvalehti sivuilta asiasta:
Kylläisenkin vatsa voi kurista
Mistä johtuu mahasta toisinaan kuuluva äänekäs murina? Onko se aina merkki nälästä?
Mahan murina ei välttämättä ole merkki siitä, että elimistö kaipaisi syötävää. Ääni syntyy, kun mahaan kerääntyy nestettä ja mahalaukku supistuu. Tämä tapahtuu automaattisesti aina, kun mahalaukku on tyhjenemässä. Elimistö ei silti yritä viestittää supistumisen aiheuttamilla äänillä ravinnon tarpeesta, vaikka se siksi usein tulkitaan. Nälän tunne ja murina liittyvät kyllä yhteen, mutta jälkimmäinen ei johdu edellisestä. Niitä yhdistää se, että mahalaukun supistelua ohjaa sama aivojen alue kuin nälän tunnetta. Myös sellaiset henkilöt, joilta mahalaukku on poistettu, voivat tuntea olevansa nälkäisiä. Osa tutkijoista on sitä mieltä, että verensokeritaso määrää, milloin elimistö tarvitsee lisää ravintoa ja milloin aivojen nälän tunnetta säätelevä alue aktivoituu. Kun verensokeritaso laskee tietylle tasolle, ihminen alkaa kaivata syötävää eli tuntee nälkää. Nälän tunne on joka tapauksessa monimutkainen ilmiö, jolle ei ole olemassa yksinkertaista selitystä. Tavallisesti ihmiset tuntevat itsensä herkemmin nälkäisiksi esimerkiksi silloin, kun sää viilenee ja lämpötila laskee. Nälän tunteeseen vaikuttavat myös psyykkiset ja kulttuurista johtuvat syyt. Epävarmuus tai masentuneisuus voivat ilmetä kasvaneena ruokahaluna. Myös säännöllisiä ruoka-aikoja noudattavat tuntevat itsensä yleensä nälkäisiksi tiettyyn aikaan päivästä.
->oma johtopäätös on että pitkään paastottuani tyhjään mahaan syönti aktivoi mahalaukun eli se alkaa toimia ja suolistossa tapahtuu..
Sain anoreksian seurauksena suolistovaurion (eli tyhjänä kuivui) ja nyt se ei pysty imemään tai sulattamaan kuitupitoisia tai hyvin proteiini pitoisia ruokia (tämä on yksilöllistä).
ja jos suolisto ei toimi se viestittää asiata kilpirauhasille jotka toimivat sitten vajaalla hormonitoiminnalla, ja sen seurauksena ihminen alkaa lihoa!- aloittaja
mullaki voi olla jo sillee ettei mun keho enää pilko proteiinia?
onko se pysyvää?
lihonko nyt automaattisesti jos syön proteiinia tai kuituja?
tuli vana mieleen ku eilen aamulla söin sellasen profeel cottifrutin mis on 16,5g proteiinia ja sit söin omenan, jos on kans cottifrutin tavoin paljon kuitua..
voiko tällänen suolistohäiriö tulla kuinka nopeasti?
vastaisiko joku vielä näihin? - täällläkin*
aloittaja kirjoitti:
mullaki voi olla jo sillee ettei mun keho enää pilko proteiinia?
onko se pysyvää?
lihonko nyt automaattisesti jos syön proteiinia tai kuituja?
tuli vana mieleen ku eilen aamulla söin sellasen profeel cottifrutin mis on 16,5g proteiinia ja sit söin omenan, jos on kans cottifrutin tavoin paljon kuitua..
voiko tällänen suolistohäiriö tulla kuinka nopeasti?
vastaisiko joku vielä näihin?Ei, en usko sillä kehollani on taipumusta kyseiseen ongelmaan (keliakia geeni joka sit puhkesi) Ja kyllä tämä tauti on elinikäinen sairaus.
Et liho, vaan vatsasi potkii ensin takaisin ja saattaa olla kipea ja turvota sillä se ei ole tottunut varmaan saamaan ravintoa. Ajan kanssa se tottuu sulattamaan ruokaa ja jaksat paremmin.
Jos tietty alat lappoa puuroa voisilmällä juustojen kanssa miehen annoksia niin paino nousee, kyse on määristä mitä syöt ei mitä sinä syöt!
Yksi cottifrutti ei heilauta alusta, kymmenen kylläkin!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202383Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3101305- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681