Mitä eroa itämaisilla roduilla (javaneesi, balineesi, siamilainen, itämainen) on? Lähinnä olen kiinnostunut ulkonäöstä. Luulen pitäväni balineesin uljaasta ulkonäöstä, mutta en ole varma, koska välillä täysin samannäköisiä kissoja nimitetään javaneeseiksi. Mikä näiden ero oikeastaan on?
Tuhannet kiitokset jo etukäteen vastanneille. Kiitokset myös kaikille muille palstan aktiiveille - täältä on löytynyt apu moneen meidän mirrin vaivaan! :)
javaneesin, balineesin ja muiden itämaisten erot?
4
891
Vastaukset 4
- Antero
Yksinkertaisesti voidaan sanoa, että Javaneesi on itämaisen lyhytkarvan puolipitkäkarvainen muoto samalla tavalla kun Balineesi on Siamilaisen puolipitkäkarvainen muoto.
Katso:
http://www.kissaliitto.fi/
kissojen rotukuvaukset - mamma40
Vielä lisäys Anteron selvitykseen;) eroina on väritys sekä karvan pituus niin, että siamilainen on naamiokissa sinisillä silmillä, itämainen ilman naamiota ja vihreäsilmäinen. Näiden puolipitkäkarvaiset variaatiot sitten nuo balineesi (naamio-sinisilmäinen) ja javaneesi (ei naamio-vihreäsilmäinen.
- Muau
Voiko samaan pentueeseen syntyä siamilaisia ja balineeseja tai vaihtoehtoisesti itämaisia lyhytkarvaisia ja javaneeseja? Kiitoksia jälleen, kun viitsitte vastata kysymyksiini. Olen kyllä kahlannut kasvattajien sivuja ja tuo perusero jo selvisikin. Vielä tämä yksi seikka hämmentää. :)
- mamma40
Muau kirjoitti:
Voiko samaan pentueeseen syntyä siamilaisia ja balineeseja tai vaihtoehtoisesti itämaisia lyhytkarvaisia ja javaneeseja? Kiitoksia jälleen, kun viitsitte vastata kysymyksiini. Olen kyllä kahlannut kasvattajien sivuja ja tuo perusero jo selvisikin. Vielä tämä yksi seikka hämmentää. :)
ihan kuten persialaisellakin syntyy persialaisia (pitkäkarva) ja exoticeja (lyhytkarva).
Koska lyhytkarvaisuus on dominoiva ominaisuus, on toisen vanhemman oltava lyhytkarvainen jotta syntyisi sekä pitkää että lyhyttä karvaa. Näin tiedetään, että kaksi pitkäkarvaista kissaa eivät voi yhdessä saada lyhytkarvaisia pentuja. Mutta kaksi lyhytkarvaapa voikin saada pitkäkarvaisia pentuja keskenään;-)
Myöskin varsinainen sekametelisoppa voidaan saada aikaan jos yhdistetään siamilainen ja javaneesi keskenään. Nimittäin jos tuo javaneesi on perimältään naamiokantaja, voi yhdistelmästä syntyä sekä naamioita (siamilainen ja balineesi) että yksivärisiä (itämainen ja javaneesi) molemmilla karvanpituuksilla. Tosin silmienväri ei välttämättä ole ihan kohdallaan (SIA, BAL siniset ja ORI, JAV vihreät) lyhenteet ovat muuttumassa.
En tiedä miten noita voi sitten yhdistellä, koska on olemassa tiukat säännöt kasvatuksen suhteen. Persialaisilla yhdisteleminen on mahdollista tietyin ehdoin (olen perski kasvattaja).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751739- 241216
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341112Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu135933Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64704
- 77632
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192629On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 49571
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 57502
- 36484
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 16409
- 82398