Mietteitä Kannustalosta

Ingenjööri

Pyysin hiljattain tarjouksia talopaketista omien kuvien perusteella.

Minulle jäi sellainen fiilis, että Kannustalo haluaa tiukiten pitää kiinni omista malleistaan ja niiden ulkopuolella niillä ei ole paljoakaan kilpailuvaltteja...

He ovat käyttäneet paljon rahaa markkinointiin ja mallien kehittämiseen. Heillä lienee markkinoiden vahvin brändi ja on paljon ihmisiä ketkä haluavat nimenomaan "Kannustalon". Makuasioista ei voi kiistellä joten se heille suotakoon... mutta miten paljon he maksavat mielikuvalisää...

Me pyysimme tarjoukset kuudelta talofirmalta ulkoavalmiina ja "laadullisesti" (eristeet, ikkunoiden U-arvot jne.) Kannus sijoittui toiseksi tai kolmanneksi eli ihan hyvin. Valmiusaste oli kuitenkin koko joukon hännillä (esim. ulkopanelointi paikallaan vain osittian jne.)... eli kun suhteutti hinnan valmiusasteeseen niin tippui ekalla kierroksella pois pelistä.

Onko valmiusaste yleinen ongelma Kannustaloilla vai liittykö tämä siihen että olin liikkeellä omilla kuvilla enkä ollut ostamassa "Rauhalaa"? Onko joku päätynyt Kannustaloon omien kuvin perusteella... mitkä oli tärkeimmät perusteet?

39

7680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

Kannustalot eivät toimita ulkoa yhtä valmiina kuin moni kilpailija, mutta se kokeeko asian miinuksena on taas jokaisen oma asia.
      Me haimme juuri sitä Rauhalaa ja emme kokeneet maksavamme "mielikuvalisää" koska tarjous oli ihan samoissa hinnoissa kilpailijoiden kanssa. Ainut "miinus" oli tämä ulkoverhouksen valmiusaste.
      Ja sekään ei meille ollut miinus, koska näyttävät koristeet saadaan varmasti ehjinä paikoilleen, kun ne asennetaan vasta rakennuspaikalla.

• LongIsland

Mikä ongelma ihmisillä on tuon valmiusasteen kanssa? Jos on urakoitsija, niin mitä väliä sillä on? Jos teet itse, niin mitä väliä sillä on?

• Ingenjööri

Ei valmiusaste tietty yksinään merkkaa mitään, mutta jos sitä tarkastellaan suhteessa hintaan...

Eli se ero siinä paketin hintalapussa on vasta puoli totuutta. Ja tunteella kun ostetaan Kannustalo... "eihän tää nyt niin paljo oo kalliimpi ku kilpailija"... ja sit toinen mokoma hintaero tulee vielä valmiusasteesta.

• nupaha
        Ingenjööri kirjoitti:

Ei valmiusaste tietty yksinään merkkaa mitään, mutta jos sitä tarkastellaan suhteessa hintaan...

Eli se ero siinä paketin hintalapussa on vasta puoli totuutta. Ja tunteella kun ostetaan Kannustalo... "eihän tää nyt niin paljo oo kalliimpi ku kilpailija"... ja sit toinen mokoma hintaero tulee vielä valmiusasteesta.

Sehän ei tietenkään maksa mitään, kun laitatetaan paneeleita ja koristejuttuja kiinni urakoitijoillla. :-)
        Näiden joiden on "pakko" saada se Kannustalo on keksittävä jotakin argumentteja sen puolesta, miksi se kannattaa ostaa.
        Itsellä ihan samoja kokemuksia Kannukselta. Vaimon kanssa piirrettiin valehtelematta satakunta erilaista pohjaa, koska ei löytynyt hyvää pohjaa, jossa olohuone ja keittiö olisi takapihan puolella. Kannustalolta jäi heti se maku, että sinne on omien kuvien kanssa turha mennä. Eikä menty.
        Nyt ollaan asuttu puolivuotta Jetta-talossa ja kaikki meni paremmin kuin hyvin eikä omista kuvista nikoteltu yhtään. Edustaja piirti kuvat puhtaiksi ja voitiin vielä näillä kuvilla kilpailuttaa muitakin. Päädytiin Jettaan ja kuvat saatiin "kaupanpäällisiksi". Eihän ne ollut kuin luonnoskuvat ja kyllä hintakin johonkin oli upotettu, mutta Jetta on hinta-laatu suhteeltaan hyvä paketti. En minä ainakaan tiedä mitä esim Kannuksella olisi tarjota ( Jos olisi yleensä tarjonnut ), mitä en olisi Jetalta saanut, koska talo on meille just sellainen kuin pitääkin.

T: toinen insinööri

• LongIsland
        nupaha kirjoitti:

Sehän ei tietenkään maksa mitään, kun laitatetaan paneeleita ja koristejuttuja kiinni urakoitijoillla. :-)
        Näiden joiden on "pakko" saada se Kannustalo on keksittävä jotakin argumentteja sen puolesta, miksi se kannattaa ostaa.
        Itsellä ihan samoja kokemuksia Kannukselta. Vaimon kanssa piirrettiin valehtelematta satakunta erilaista pohjaa, koska ei löytynyt hyvää pohjaa, jossa olohuone ja keittiö olisi takapihan puolella. Kannustalolta jäi heti se maku, että sinne on omien kuvien kanssa turha mennä. Eikä menty.
        Nyt ollaan asuttu puolivuotta Jetta-talossa ja kaikki meni paremmin kuin hyvin eikä omista kuvista nikoteltu yhtään. Edustaja piirti kuvat puhtaiksi ja voitiin vielä näillä kuvilla kilpailuttaa muitakin. Päädytiin Jettaan ja kuvat saatiin "kaupanpäällisiksi". Eihän ne ollut kuin luonnoskuvat ja kyllä hintakin johonkin oli upotettu, mutta Jetta on hinta-laatu suhteeltaan hyvä paketti. En minä ainakaan tiedä mitä esim Kannuksella olisi tarjota ( Jos olisi yleensä tarjonnut ), mitä en olisi Jetalta saanut, koska talo on meille just sellainen kuin pitääkin.

T: toinen insinööri

Kyllä meidän Kannustalo-edustaja piirsi niin kauan, että oltiin tyytyväisiä. Meilläkin oli omat kuvat ja sitten niistä väännettin kahden- kolmen valmiin eri pohjan kanssa täysin omaksi. Eli käytännössä poimittiin parhaat palat.

Tottakai se valmiusasteen hinta jollain tapaa laskettu. Itse uskoisin, että kysymys on myös Kannustalon koosta talovalmistajana ja siitä, että toiset miehet pystyttävät ja toiset rakentavat. Eihän sähköinsinöörikään mitään ymmärrä valmistustekniikasta, vaikka molemmat insinöörejä ovatkin.

Tuosta valmiusasteesta sen verran, että jos Kannukselta ei saa johonkin valmiusasteeseen asti, niin sitten ei saa. Ei autokaupassakaan saa samaa mallia, mitä jenkeissä myydään ;-) Jos vaikkapa Kastelli myy säältäsuojaan-valmiina ja omien pohjakuvien mukaan, niin miksei ottaisi sitten sieltä? Jaa, no voi olla, että Kastellin edustaja vain muuten nyppii.

On totta, että Kannustalon brändäys on onnistunut ja juuri siksi siitä kannattaa maksaakin. Kokonaisuuteen verrattuna pelkän paketin hinta näyttelee vain osatotuutta. Tärkeintä OK-hankkeessa on kokonaisuuden hallinta tuli paketti mistä hyvänsä.

• LongIsland
        LongIsland kirjoitti:

Kyllä meidän Kannustalo-edustaja piirsi niin kauan, että oltiin tyytyväisiä. Meilläkin oli omat kuvat ja sitten niistä väännettin kahden- kolmen valmiin eri pohjan kanssa täysin omaksi. Eli käytännössä poimittiin parhaat palat.

Tottakai se valmiusasteen hinta jollain tapaa laskettu. Itse uskoisin, että kysymys on myös Kannustalon koosta talovalmistajana ja siitä, että toiset miehet pystyttävät ja toiset rakentavat. Eihän sähköinsinöörikään mitään ymmärrä valmistustekniikasta, vaikka molemmat insinöörejä ovatkin.

Tuosta valmiusasteesta sen verran, että jos Kannukselta ei saa johonkin valmiusasteeseen asti, niin sitten ei saa. Ei autokaupassakaan saa samaa mallia, mitä jenkeissä myydään ;-) Jos vaikkapa Kastelli myy säältäsuojaan-valmiina ja omien pohjakuvien mukaan, niin miksei ottaisi sitten sieltä? Jaa, no voi olla, että Kastellin edustaja vain muuten nyppii.

On totta, että Kannustalon brändäys on onnistunut ja juuri siksi siitä kannattaa maksaakin. Kokonaisuuteen verrattuna pelkän paketin hinta näyttelee vain osatotuutta. Tärkeintä OK-hankkeessa on kokonaisuuden hallinta tuli paketti mistä hyvänsä.

Meillä on tehtynä Kannustalo.

• kohteen, varsinainen
        LongIsland kirjoitti:

ummikko. Keskeneräinen sontakin saa maksaa vaikka mitä, kunhan on "merkkituote" ja sillä uskoo pääsevänsä "parempiin piireihin" ;)

• LongIsland
        kohteen, varsinainen kirjoitti:

ummikko. Keskeneräinen sontakin saa maksaa vaikka mitä, kunhan on "merkkituote" ja sillä uskoo pääsevänsä "parempiin piireihin" ;)

Ihmiset ne jaksaa täällä ihmetellä kahtaa asiaa. Sitä, että joku asuu Kannustalossa tai Älvsbytalossa.

Se että kehuu jotain ei tarkoita jonkun toisen haukkumista.

Tämä aito Kannustalohan on sama juttu kuin aito Puustelli-keittiö. Sen kummempi keittiö se ole kuin vaikka Petra-keittiö. Jostain syystä Kannustalolla on sama leima.

Jos ajattelet asiaa realistisesti ja toteat, että elämä voi muuttua jossain vaiheessa niin (positiivisessa tai negatiivisessa mielessä), että talo pitää myydä. Eikö tässä kohtaa ole helpompi myydä brändiä? Talohan on sijoitus siinä missä mikä tahansa muukin asia. Talosta täytyy pitää huolta siinä missä muustakin omaisuudesta.

Paljonko pidemmälle teidän Jetta-talo oli tehtaan jäljiltä kuin meidän Kannustalo?

• minä vaan
        LongIsland kirjoitti:

Ihmiset ne jaksaa täällä ihmetellä kahtaa asiaa. Sitä, että joku asuu Kannustalossa tai Älvsbytalossa.

Tämä aito Kannustalohan on sama juttu kuin aito Puustelli-keittiö. Sen kummempi keittiö se ole kuin vaikka Petra-keittiö. Jostain syystä Kannustalolla on sama leima.

Jos ajattelet asiaa realistisesti ja toteat, että elämä voi muuttua jossain vaiheessa niin (positiivisessa tai negatiivisessa mielessä), että talo pitää myydä. Eikö tässä kohtaa ole helpompi myydä brändiä? Talohan on sijoitus siinä missä mikä tahansa muukin asia. Talosta täytyy pitää huolta siinä missä muustakin omaisuudesta.

Paljonko pidemmälle teidän Jetta-talo oli tehtaan jäljiltä kuin meidän Kannustalo?

Äläs nyt, jos Kannuksen olet rakentanut / rakennuttanut tiedät kyllä, että Jetta tulee valmiimpana. Ja on se sen näköinenkin ;)
        Se on totta, jos ostat Kannuksen olet joko hullu tai tyhmä tai parhaassa tapauksessa molempia yhtä aikaa. On tää kuultu... Tai sika-rikas *LOL*
        Joidenkin on vaan vaikea uskoa, että osaavalla kilpailutuksella ja asian hoidolla se Kannustalo voi loppu peleissä tulla sitä Jettaa halvemmaksi.
        Itse emme ainakaan ole katuneet ratkaisuamme valita Kannustalo. Sen verran tyytyväisiä ollaan oltu, että jos tontti lyötäisiin käteen ja pitäisi rakentaa; käveltäisiin suoraan Kannustalojen ohviseen ;)

• talomyyjä aivo-
        minä vaan kirjoitti:

Äläs nyt, jos Kannuksen olet rakentanut / rakennuttanut tiedät kyllä, että Jetta tulee valmiimpana. Ja on se sen näköinenkin ;)
        Se on totta, jos ostat Kannuksen olet joko hullu tai tyhmä tai parhaassa tapauksessa molempia yhtä aikaa. On tää kuultu... Tai sika-rikas *LOL*
        Joidenkin on vaan vaikea uskoa, että osaavalla kilpailutuksella ja asian hoidolla se Kannustalo voi loppu peleissä tulla sitä Jettaa halvemmaksi.
        Itse emme ainakaan ole katuneet ratkaisuamme valita Kannustalo. Sen verran tyytyväisiä ollaan oltu, että jos tontti lyötäisiin käteen ja pitäisi rakentaa; käveltäisiin suoraan Kannustalojen ohviseen ;)

pessyt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• aitola
        LongIsland kirjoitti:

"aito Kannustalohan on sama juttu kuin aito Puustelli-keittiö"

saako kysyä mikä v....n aito Kannus-talo tai aito Puustelli-keittiö. Ei voi olla ketään niin tyhmää että ajattelee noin tosissaan.

• LongIsland
        aitola kirjoitti:

saako kysyä mikä v....n aito Kannus-talo tai aito Puustelli-keittiö. Ei voi olla ketään niin tyhmää että ajattelee noin tosissaan.

Sitä minäkin olen ihmetellyt, mutta tälläinen maine niillä vain on olemassa. Puustellin keittiön tehneenä olen ollut pettynyt. Uuteen taloon ei tullut Puustellia.

Kannustaloon päädyttiin,koska kaikki vain yksinkertaisesti pelasi. Palvelu, kuvat, hinta oli kohdallaan. Siinäpä niitä. Samankokoinen talo olisi saatu urakoitsijaltamme noin 40.000 eur halvemmalla. Urakoitsija tosin sanoi, että heille käy kumpi vain. Vastaava mestari on ollut muutaman eri firman palveluksessa ja kehui Kannustalon kokonaisuutta erittäin hyväksi. Ei mikään luojasta seuraava, mutta sellainen, ettei asioista tarvitse tapella. Eli kaikki toimii.

Itse olen välttynyt kokonaan rakennusstressiltä, koska rakennutin talon. Rakennusaika vajaa vuosi, sen aikaa vuokralla. Itse rakentaen olisi mennyt ainakin kaksi vuotta työkiireiden vuoksi. Myös siksi, että olisi pitänyt opetella paljon asioita.

Lopputulos on, että meillä on ammattimaisesti tehty talo joka on tullut maksamaan noin 100.000 eur enemmän, koska on Kannustalo ja rakennetettu.

Eikä vituta yhtään!

• Eikä siinä mitään, mutta
        aitola kirjoitti:

mikä intohimo onkaan siihen "aitoon" Kannustalon listoitukseen. Itse en noita "hörhöjä" listoituksia talooni huolinut. Eikä tullut kyllä Kannustaloakaan, keskityttiin oleelliseen, eli rakenteisiin, eikä pärjännyt Kannus siinä pelissä.

• LongIsland
        Eikä siinä mitään, mutta kirjoitti:

mikä intohimo onkaan siihen "aitoon" Kannustalon listoitukseen. Itse en noita "hörhöjä" listoituksia talooni huolinut. Eikä tullut kyllä Kannustaloakaan, keskityttiin oleelliseen, eli rakenteisiin, eikä pärjännyt Kannus siinä pelissä.

Toiset tekee kivitalon, toiset puutalon, joku siltä väliltä. Mutta noilla listoituksilla taloon tulee juuri se tietty ilme. Meidän talossamme noita listoituksia ei ole, mitä nyt pilarit verhoiltu.

Harva meistä kuitenkaan on rakennusalan ammattilainen, joka voisi sanoa että jokin rakennustapa olisi oikea, varsinkaan se ainoa oikea. Ja vaikka olisikin ammattilainen, niin niitäkin on moneen junaan.

Sitä minä ihmettelen edelleen, että miksi muiden Kannustalo valinta nyppii? Kolmella naapurilla on Kastelli, yhdellä hirsitalo, pari Älvsbytaloa samassa ryteikössä sulassa sovussa. Kukin maun mukaan.

• ketään nypi, mutta jotenkin
        LongIsland kirjoitti:

Toiset tekee kivitalon, toiset puutalon, joku siltä väliltä. Mutta noilla listoituksilla taloon tulee juuri se tietty ilme. Meidän talossamme noita listoituksia ei ole, mitä nyt pilarit verhoiltu.

Harva meistä kuitenkaan on rakennusalan ammattilainen, joka voisi sanoa että jokin rakennustapa olisi oikea, varsinkaan se ainoa oikea. Ja vaikka olisikin ammattilainen, niin niitäkin on moneen junaan.

Sitä minä ihmettelen edelleen, että miksi muiden Kannustalo valinta nyppii? Kolmella naapurilla on Kastelli, yhdellä hirsitalo, pari Älvsbytaloa samassa ryteikössä sulassa sovussa. Kukin maun mukaan.

vain ne ihmiset, jotka valinnassaan ovat tuohon päätyneet ... ovat aika erilaisia.

• Insinööri
        minä vaan kirjoitti:

"...jos tontti lyötäisiin käteen ja pitäisi rakentaa; käveltäisiin suoraan Kannustalojen ohviseen ;) "

Ja ennen tällaista argumenttia puhut osaavasta kilpailuttamisesta. Salli mun nauraa...

• minä vaan
        Insinööri kirjoitti:

"...jos tontti lyötäisiin käteen ja pitäisi rakentaa; käveltäisiin suoraan Kannustalojen ohviseen ;) "

Ja ennen tällaista argumenttia puhut osaavasta kilpailuttamisesta. Salli mun nauraa...

Meillähän siis on jo yksi kannustalo kokemus ;) ja tyytyväisiä ollaan. Miksi silloin lähtisi pelleilemään niinkin isolla asialla kuin talon rakentamisella?? Asutaan ihan uudella alueella ja ei harmita yhtään, että valittiin Kannus. Meillä OLI osaava kilpailutus, toki esim Jetta olisi voinut tulla himpun halvemmaksi (ei paljon, koska tarjoukset olivat tismalleen samat), mutta tälläkin alueella niitä on 4-5 joten kyllä sen eron uloskin päin huomaa ;) Joku toinen tykkää siitä pelkistetymmästä tyylistä, mutta meitä viehättää massiivinen perinnelankku, 3 laudan nurkkalaudoitukset ja ikkunoiden näyttävät laudoitukset. Samoin Rauhalan lasikuisti puuleikkauksineen. Tolpat yms. Jonkun toisen mielestä se on turhaa, makuasioita. Meillä Kannustalo rakentamisen kokemukset vaan ovat olleet niin selkeästi positiivisia, että valitsisimme seuraavaksi saman toimittajan. Mitäs tyhmää siinä on? Samaan automerkkiinkin usein päädytään, jos ollaan oltu tyytyväisiä ;)

• minä vaan
        talomyyjä aivo- kirjoitti:

pessyt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Meillä oli muuten kohtuullisen ala-arvoinen talomyyjä, mutta ei siitä sen enempää. Eli talomyyjä ei kyllä osannut hommaansa, mutta talotehdas sen sijaan näytti niin positiivisen kuvan ettei tarvitse nikotella.

• LongIsland

Kyllä sieltä omien kuvien mukaan saa, mutta elementtien valmistus rajoittaa.

Myyjän pitäisi edes yrittää toteuttaa talo asiakkaan kuvien mukaan ja ehdottaa parannuksia. Näin minä ainakin tekisin, jos olisin talomyyjä, tai myyjä yleensäkään.

Luulisi että näinä aikoina tehtäisiin jo vähän töitäkin asiakkaan eteen.

• vaan se joka maksaa?

Mielenkiintoinen keskustelu!

Nythän on niin, että yhä harvempi itse asiassa ymmärtää tosissaan rakentamisen päälle. Sen sijaan sisustaminen ja piharakentaminen ovat kovassa nousussa. Uusia taloja rakennetaan myös edelleen, ei se tarve ole mihinkään kadonnut. Sisustustrendeissä pinnalla on jatkuvasti uusvanha maalaisromanttisuus - Kannustalolla ollaan vain kätevästi hoksattu, mitä sisustamista ja ikiomia kotejaan rakastavat naisihmiset kovasti haluavat! Erinomaisen kätevä bisnesrako. Mies joka ei rakentamisesta ymmärrä muuta kuin sitten sen, mitä Kannustalon lehdessä (ikiomassa lehdessä!) kirjoitetaan, taipuu mahdollisesti aika nopeasti kun rouva haluaa Kannuksen ja käydään asuntomessuilla ja talo vaikuttaa hyvin viihtyisältä ja laadukkaalta. Sisustamiseenhan he todella panostavat, järjestävät sisustusiltoja joissa sisustussuunnittelija paasaa.

Ei kai tällaiset rakennuttajat kovin tarkasti tiedä, paljonko mikäkin maksaa. He haluavat laadukkaan tuotteen ja sellaista tarjotaan, hyvää palvelua tarjotaan. Ei kai se sitten ole tyhmä joka pyytää, vaan mahdollisesti vain hän, joka maksaa - jos nyt sitten tässä tapauksessa hänkään. Meille on tulossa uusi talo ja Kannuksia kyllä katseltiin hyvin kiinnostuneina, mutta se ei nimenomaan valmiusasteensa takia soveltunut meille, kun mies ja miehen veli ovat kirvesmiehiä - Kannus olisi ollut liian valmis meille. (Ja ei, ei tullut Kastelli eikä muukaan pre-cut, vaan hirsitalo tulee.) Mutta joskus kuka tietää, ehkä ostamme Kannuksen paketin? Kyllä ne hienoja taloja on ja laatu vaikuttaa olevan kohdallaan. Yksityiskohdat ja mittasuhteet on mielestäni markkinoiden parhaat. Ainoa, mikä harmittaa, on se että ne on tosiaan brändänneet itsensä niin hinnakkaaksi.

Jos meinaa pyytää omista kuvista, kannattaisi ottaa yhteyttä Kannustaloja myyvään kaveriin joka piirtää taloja itse tai sitten suunnittelijaan, joka on joskus piirtänyt talopakettitehtaille, koska sellaiset ymmärtävät elementtirakentamisen asettamia esteitä ja osaavat suunnitella sillä tavalla, että kilpailuttaminenkin on mahdollista. Meille piirsi hirsitalon mies, joka on aikoinaan piirtänyt niin hirsitalotehtaille kuin suurelementtejä tekevillekin ja siinä prosessissa sitä oppi yhtä ja toista esim. suositeltavista ikkunoiden malleista jne. Tietysti joka talotehtaalla on omat tapansa tehdä joitain juttuja.

• Jeepjep

Kilpailutin juuri äskettäin viisi firmaa ja Kannustalo oli elementtitaloista käytännössä halvin. Valinta oli helppo, kun ulkonäkökin miellytti. Ja aivan täysin omien kuvien mukaan.

Kannustalo on aiemmin voinut myydä jo alkuvuodesta kiintiönsä täyteen ja sillä voinut pitää korkeampaa hintatasoa yllä. Nyt tilanne on muuttunut. Hintoja on jouduttu laskemaan kilpailukykyisiksi.

• LongIsland

joo-o, mutta minua ei niinkään tässä projektissa kiinnostanut sisustus, vaikka silläkin oli oma painoarvonsa.

Liiankin valmis voi olla. Tyydyn toteamaan, että on miehiä jotka tekee mitä pystyy ja toiset mitä haluaa :)

• nupaha
        LongIsland kirjoitti:

joo-o, mutta minua ei niinkään tässä projektissa kiinnostanut sisustus, vaikka silläkin oli oma painoarvonsa.

Liiankin valmis voi olla. Tyydyn toteamaan, että on miehiä jotka tekee mitä pystyy ja toiset mitä haluaa :)

Lainaus LongIsland:
        "Lopputulos on, että meillä on ammattimaisesti tehty talo joka on tullut maksamaan noin 100.000 eur enemmän, koska on Kannustalo ja rakennetettu.

Eikä vituta yhtään!"

Ja tämän jälkeen toteat: " Liiankin valmis voi olla. Tyydyn toteamaan, että on miehiä jotka tekee mitä pystyy ja toiset mitä haluaa :) "

Näistä kommenteista paistaa vahvasti tämä nykyajan uusavuttomuus läpi. Kovasti henkseleitä paukutellaan, mutta tulokset puuttuu. No toiset tosiaan tekee mitä haluaa, toiset ei vaan osaa...

• LongIsland
        nupaha kirjoitti:

Lainaus LongIsland:
        "Lopputulos on, että meillä on ammattimaisesti tehty talo joka on tullut maksamaan noin 100.000 eur enemmän, koska on Kannustalo ja rakennetettu.

Eikä vituta yhtään!"

Ja tämän jälkeen toteat: " Liiankin valmis voi olla. Tyydyn toteamaan, että on miehiä jotka tekee mitä pystyy ja toiset mitä haluaa :) "

Näistä kommenteista paistaa vahvasti tämä nykyajan uusavuttomuus läpi. Kovasti henkseleitä paukutellaan, mutta tulokset puuttuu. No toiset tosiaan tekee mitä haluaa, toiset ei vaan osaa...

Siis tuo liiankin valmis viittaus koski juuri edellistä kirjoittajaa, joka mainitsi asiasta. Ei oma mielipide asiasta. Talon tekemisellä ja uusavuttomuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Paljon on nähty näitä sankareita liikkeellä, kun ei voida myöntää ettei osata. Itse olen juuri se ensimmäinen ja myönnän sen. Olisin pystynyt itse tekemään alusta loppuun, mutta lopputulos ei olisi ollut niin hyvä kuin olisin halunnut. Katsoin järkevämmäksi keskittyä omaan työhöni. Helppo sinun on vedota uusavuttomuuteen kun et tiedä meidän taustoista ja syistä rakennuttamiseen. Edelleenkään ei vituta. Ei Kannustalo, eikä rakennuttaminen.

• nupaha
        LongIsland kirjoitti:

Siis tuo liiankin valmis viittaus koski juuri edellistä kirjoittajaa, joka mainitsi asiasta. Ei oma mielipide asiasta. Talon tekemisellä ja uusavuttomuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Paljon on nähty näitä sankareita liikkeellä, kun ei voida myöntää ettei osata. Itse olen juuri se ensimmäinen ja myönnän sen. Olisin pystynyt itse tekemään alusta loppuun, mutta lopputulos ei olisi ollut niin hyvä kuin olisin halunnut. Katsoin järkevämmäksi keskittyä omaan työhöni. Helppo sinun on vedota uusavuttomuuteen kun et tiedä meidän taustoista ja syistä rakennuttamiseen. Edelleenkään ei vituta. Ei Kannustalo, eikä rakennuttaminen.

kommenttien ristiriitaisuuksia. Ymmärsin sitten väärin. Mulla ei todellakaan ole Kannustaloja mitään vastaan vaan ihmetelen vaan yleisesti näitä henkilöitä, kuten eräs kaverinikin, että Kannustalo pitää saada eikä edes käydä muualla. Ei tolla tyylillä ainakaan hyviä kauppoja tehdä. Kannattaisi kai sitä edes kilpailuttamisen takia hakia muiltakin tarjoukset ja vasta sitten mennä sinne Kanustalon toimistoon. Meille ei Kannustalo käynyt senkään takia, koska heillä on kuulemma tietyn mittaiset elementit ja niiden mukaan pelataan. Meillä kun oli oma pohja ja sitä kauan mietittyämme ja piirretyämme, emme halunneet alkaa rukkaamaan pohjaa talotehtaan elementtien mukaan. Rauhalan 1-kerrosmalli olisi miellyttänyt meitä ulkonäöllisesti, mutta ei vaan tarpeet ja tarjonta kohdannut. Päädyttiin Jettaan ja ollaan erittäin tyytyväisiä niin talon ulkonäköön ( Malvikki ) kuin tehtaaseen ja laatuun.

• LongIsland
        nupaha kirjoitti:

kommenttien ristiriitaisuuksia. Ymmärsin sitten väärin. Mulla ei todellakaan ole Kannustaloja mitään vastaan vaan ihmetelen vaan yleisesti näitä henkilöitä, kuten eräs kaverinikin, että Kannustalo pitää saada eikä edes käydä muualla. Ei tolla tyylillä ainakaan hyviä kauppoja tehdä. Kannattaisi kai sitä edes kilpailuttamisen takia hakia muiltakin tarjoukset ja vasta sitten mennä sinne Kanustalon toimistoon. Meille ei Kannustalo käynyt senkään takia, koska heillä on kuulemma tietyn mittaiset elementit ja niiden mukaan pelataan. Meillä kun oli oma pohja ja sitä kauan mietittyämme ja piirretyämme, emme halunneet alkaa rukkaamaan pohjaa talotehtaan elementtien mukaan. Rauhalan 1-kerrosmalli olisi miellyttänyt meitä ulkonäöllisesti, mutta ei vaan tarpeet ja tarjonta kohdannut. Päädyttiin Jettaan ja ollaan erittäin tyytyväisiä niin talon ulkonäköön ( Malvikki ) kuin tehtaaseen ja laatuun.

Meillä oli muutama vaihtoehto ja aina lähes sama pohja. Kaksi kivitaloa jäi pois hinnan vuoksi. Lisäksi alueella kaikki on hirsi-/puutaloja. Olet oikeassa, että tarjouksia tulisi pyytää muiltakin, vaikka persuuksissa kuinka polttelisi juuri Kannustalo. Samalla tarjousideallahan normaalit ihmiset vetävät muutenkin taloprojektin läpi. Tuskin kovin moni menee ensimmäiseen LVI-liikkeeseen ja ottaa kaikki tarvikkeensa sieltä. Edes kysymättä muualta. Saman pitäisi päteä myös talopaketissa. Toisaalta pienet yksityiskohdat (jotka eivät liity rakenteisiin) viimeistelevät talon. Yksityiskohdilla on suuri merkitys talon ulkonäköön. Esim. meillä on 1 1/2 kerroksinen talo, kattolyhdyillä ja samanlaista ei saatu muilta valmistajilta järkevästi/vakiona.

• Juuri tilattu kannus
        nupaha kirjoitti:

Meillä myös onnistui omalla pohjalla ja kannuksen myyjä teki vielä hyviä parannusehdotuksia. Ainoa "rajoite" Kannustalon suurelementeissä oli, että ulkoseiniä sai kasvattaa/pienentää 30cm pätkissä ja ikkunoiden paikkaa sai siirtää "vain" 10cm pätkissä. Käytännössä tuo ei merkannut meillä yhtään mitään.

Hinta oli hieman kalliimpi kuin parilla muulla talotehtaalla, mutta palvelu pelasi sen verran hyvin, että uskomme sen pelaavan jatkossakin. Muuten tuo brändimielikuva ei kait olisikaan sitä mitä se on. Ja kun homma pelaa jatkossa, niin ei pitäisi tulla ylimääräisiä kusteja huonosta laadusta, toimitusaikatauluista tms, jotka sitten vaikuttaisivat lopulliseen hintaan ja kokemukseen. Eli kokonaisuus on muutakin kuin paketin hinta.

Paketti siis vasta tulossa, mutta toistaiseksi kaikki mennyt erittäin hienosti. Myös timpureiden ja muutamien eri urakoitsijoiden kilpailutuksessa huomasi, että arvostivat Kannusta mm. hyvän materiaalilaadun, työkuvien ja työohjeiden perusteella.

Jos homma jostain syystä kusee, niin kirjoitan sitten siitäkin.

• kökkö
        Jeepjep kirjoitti:

Kilpailutin juuri äskettäin viisi firmaa ja Kannustalo oli elementtitaloista käytännössä halvin. Valinta oli helppo, kun ulkonäkökin miellytti. Ja aivan täysin omien kuvien mukaan.

Kannustalo on aiemmin voinut myydä jo alkuvuodesta kiintiönsä täyteen ja sillä voinut pitää korkeampaa hintatasoa yllä. Nyt tilanne on muuttunut. Hintoja on jouduttu laskemaan kilpailukykyisiksi.

Meillä oli omat pohjakuvat, ja aivan ongelmitta saatiin Kannustaloltakin tarjous. Meidän tarjouskilpailussa oli kahdeksan talotoimittajaa, ja Kannustalo voitti kilpailun, koska tarjous oli halvin. Hinnoissa oli huomioita nuo erot valmiusasteissa, seinän paksuudessa, ym. Eli Kannustalon hintaan lisättiin itse sen verran, kuin valmiusasteen saattamiseen pidemmälle menee itseltä aikaa eli rahaa. Silti Kannustalo jäi halvemmaksi kuin muut.

• heikko varustus

Olen käynyt tutustumassa rakenteilla oleviin Kannustaloihin ja hämmästys oli suuri,miten keskeneräisiä ne oli. Materiaali ei poikennut mitenkään muista talotehtaista. Valmiit talon kuvat esitteissä hämäsi todella kovasti todellisuutta. Pyysimme kuitenkin tarjouksen. Tarjous oli 8700 euroa kalliimpi,kuin kenelläkään muilla. Tarjoukset oli:Vaaja,Puutalo,Herrala ja Plania taloilta.

• mikään kumma sitten ole...

Kyllä kai siinä hintaeroa kertyykin jos noihin merkkeihin lähdetään vertailemaan... Finndomoa en nostaisi samalle viivalle muiden kanssa ihan tosta vaan, ainakaan samalle viivalle Kannuksen, Jetan ja Terin kanssa.

• TT
        mikään kumma sitten ole... kirjoitti:

Kyllä kai siinä hintaeroa kertyykin jos noihin merkkeihin lähdetään vertailemaan... Finndomoa en nostaisi samalle viivalle muiden kanssa ihan tosta vaan, ainakaan samalle viivalle Kannuksen, Jetan ja Terin kanssa.

ja olen sitä mieltä, että se kannatti rakentaa. Ainoa mikä harmittaa on että en saanut (hehtaarinkaan tontille) rakentaa mansardikattoa vaan piti tehdä harjakattoa ja suuri osa talon identiteetistä lähti samalla. Tonttikauppa oli tehty ehdollisena(, jos poikkeuslupa tulee niin kauppa syntyy).

Pahiten rakentamisessa tökki alku eli pohjan (n 120 neliötä) piirtäminen Kannuksessa. Ihan omien piirustusten kanssa olimme liikeellä ja lopputulos on meille ihan hyvä. Sitä vastoin Jettalla eivät onnistuneet piirtämään täysin symmetristä taloa, jonka takia se jäi pois. Kannustalon hinta oli jonkun tonnin korkeampi ja Jetassa olisi ollut parempi valmiusaste mutta matalampi huonekorkeus. Teritalot piirsi myös kelvon pohjan mutta heillä ei ollut enään vapaata kapasiteettiä seuraavalle keväälle.

Tuo symmetrisyys vaatimus tuli taas siitä että kävimme katsomassa niin montaa valmista taloa ja erityisesti Kannustaloja (ajamalla niiden ohi, ei sisällä), että meidän mielestä parhan näköisiä olivat täysin symmetriset talot (pätee vain perinnetaloihin).

Myyjän mukaan suurin osa Kannustaloista tehdään asiakkaan piirustuksilla, joten rohkeasti piirrättämään taloa. Ehkä näin jälkikäteen ajatellen seuraavalla kerralla valitsisin myyjän, jolla on nuo piirustuspalvelut itsellä, homma olisi helpompaa kuin tehtaan kanssa värkkääminen.

Kannustaloon päädymme paitsi ulkonäön takia myös tutkimuspalautteen perusteella. Se on kärjessä vuodesta toiseen rakennustutkimuksissa. Pidimme taloa elämän suurimapana hankintana ja ajattelimme ,että emme ota siinä riskiä, että talotetaan kanssa tarvitsee riidellä jostain ja voitain jää huonosti, koska tehdas ei ota kantaa . Ei tarvinnut riidellä mistään.

• TheSaint
        TT kirjoitti:

ja olen sitä mieltä, että se kannatti rakentaa. Ainoa mikä harmittaa on että en saanut (hehtaarinkaan tontille) rakentaa mansardikattoa vaan piti tehdä harjakattoa ja suuri osa talon identiteetistä lähti samalla. Tonttikauppa oli tehty ehdollisena(, jos poikkeuslupa tulee niin kauppa syntyy).

Pahiten rakentamisessa tökki alku eli pohjan (n 120 neliötä) piirtäminen Kannuksessa. Ihan omien piirustusten kanssa olimme liikeellä ja lopputulos on meille ihan hyvä. Sitä vastoin Jettalla eivät onnistuneet piirtämään täysin symmetristä taloa, jonka takia se jäi pois. Kannustalon hinta oli jonkun tonnin korkeampi ja Jetassa olisi ollut parempi valmiusaste mutta matalampi huonekorkeus. Teritalot piirsi myös kelvon pohjan mutta heillä ei ollut enään vapaata kapasiteettiä seuraavalle keväälle.

Tuo symmetrisyys vaatimus tuli taas siitä että kävimme katsomassa niin montaa valmista taloa ja erityisesti Kannustaloja (ajamalla niiden ohi, ei sisällä), että meidän mielestä parhan näköisiä olivat täysin symmetriset talot (pätee vain perinnetaloihin).

Myyjän mukaan suurin osa Kannustaloista tehdään asiakkaan piirustuksilla, joten rohkeasti piirrättämään taloa. Ehkä näin jälkikäteen ajatellen seuraavalla kerralla valitsisin myyjän, jolla on nuo piirustuspalvelut itsellä, homma olisi helpompaa kuin tehtaan kanssa värkkääminen.

Kannustaloon päädymme paitsi ulkonäön takia myös tutkimuspalautteen perusteella. Se on kärjessä vuodesta toiseen rakennustutkimuksissa. Pidimme taloa elämän suurimapana hankintana ja ajattelimme ,että emme ota siinä riskiä, että talotetaan kanssa tarvitsee riidellä jostain ja voitain jää huonosti, koska tehdas ei ota kantaa . Ei tarvinnut riidellä mistään.

Terve!

Paljonko sait tingattua tarjouksen hinnasta pois.
        Meillä kaupat kesken Kannustalon Aurorasta.
        Paljonkohan niissä hinnoissa on neuvottelun mahdollisuuksia.

• M&S
        TheSaint kirjoitti:

Terve!

Paljonko sait tingattua tarjouksen hinnasta pois.
        Meillä kaupat kesken Kannustalon Aurorasta.
        Paljonkohan niissä hinnoissa on neuvottelun mahdollisuuksia.

...hinnasta pois noin 7%. Lisäksi sain paikallaan rakennettavaan autotalliin ikkunat, ulkovuoret ja asiaan kuuluvat koristepaketit arvoltaan noin 3000,-. Tosin joudumme vastineeksi suostumaan taloesittelyyn talon valmistuttua ilman eri korvausta.

Kannustalo on selvinnyt "lamasta" suhteellisen hyvin verrattuna muihin talotehtaisiin, mutta kyllä sitä tilaa löytyy vielä ensi vuodelle... joten ei muutakuin tinkimään.

• Rauhalan rakentanut

Me halusimme vuonna 2004-2005 rakennuttaessamme harjakattoisen Rauhalan näköisen talon. Koska ei ollut se viimeinen sentti raksassa kiinni, pyydettiin tarjouksia vain kahdelta muulta toimittajalta (Teri ja Vaaja) ja vaikka ne olivat vähän halvempia, päädyttiin Kannustaloon. Terin muuntaminen röyhelöisestä siedettäväksi olisi vaatinut niin paljon muutoksia, että hermo olisi mennyt ja Vaajan tarjous vaan oli tosi basic.

Meillä on jokainen naula excelissä ja itse tehtiin vain siivousta ja sisäpintojen maalausta - sitäkin aika minimaalisesti. Voin käsi sydämellä sanoa, että kyllä tuli Rauhalan koristeiden laittaminen paikoilleen ja ulkoverhouksen viimeistely kirvesmiehellä tuli kalliiksi. Myös muutama muu yksityiskohta juuri tuossa puuttellisessa valmiusasteessa yllätti. Jos itse tekee, niin ei varmaan ole väliä, mutta kirvesmiestyönä kyllä tuntuu. Nykyisinhän Kannustalo on joutunut petraamaan juuri näissä valmiusasteasioissa. Talo maksoi käytännössä avaimet käteen tehtynä vuonna 2005 n. 275.000 e (165/190 m2 autokatos varasto)

Silti päivääkään ei olla kaduttu että tehtiin se mitä haluttiin, eikä jotain sinne päin Teriä, jota varmaan harmittelisimme jatkuvasti. Talo sopii tontille ja vanhalle asuinalueelle, jossa vanhat puut ja talot ovat olleet jo kauan ennen meidän taloa kuin nenä päähän ja omasta mielestäni ulkoapäin juuri mietityt ja sopusuhtaiset yksityiskohdat tekevät talostamme sen, että ohikulkijat huokaisevat "ihana talo" kun eivät huomaa meidän olevan terassilla. NO, luonnollisesti mulla ei tekniikasta ja energiataloudellisuudesta ole sen kummempaa huomautettavaa.

Kyllä me tehtiin pohjaan muutoksia, mutta huomasin, että Kannustalolla ollaan aika tarkkoja esim. julkisivun harmonian kanssa. Talomme piirsi aikanaan "Messu Rauhalan" piirtänyt arkkitehti, eikä mitkään epäsymmetriset pikkuikkunat sikin sokin onnistuneet ja mittasuhteet pidettiin muutenkin symmetrisinä.

• Aiheesta kiinnostunu

on niissä laadullisesti kuitenkin jotain eroa vaikka joku aiemmin väittikin niitten olevan aivan samaa kuin muilla. esim kannustalon tuulensuojalevy on 25mm leijona ja kastellilla 9mm kipsilevy. ja tuo 25 milliä voidaan noissa leijonalevyissä laskea eristepaksuuteen. eli nyt vuonna 2010 kannustalossa 250mm villaa plus tuo 25mm leijona. ja sitten jos yleensä talotoimittajilla on huonekorkeus 260 nii kannuksessa se on 282. että maksaahan sekin siinä hinnassa. ja loppuun sen verran että en omista kannustaloa.

• dlsaögdslkag
        Aiheesta kiinnostunu kirjoitti:

on niissä laadullisesti kuitenkin jotain eroa vaikka joku aiemmin väittikin niitten olevan aivan samaa kuin muilla. esim kannustalon tuulensuojalevy on 25mm leijona ja kastellilla 9mm kipsilevy. ja tuo 25 milliä voidaan noissa leijonalevyissä laskea eristepaksuuteen. eli nyt vuonna 2010 kannustalossa 250mm villaa plus tuo 25mm leijona. ja sitten jos yleensä talotoimittajilla on huonekorkeus 260 nii kannuksessa se on 282. että maksaahan sekin siinä hinnassa. ja loppuun sen verran että en omista kannustaloa.

Miltei kaikkiin talopaketteihin saa tuon runkoleijonan kipsin tilalle, jos vain hoksaa kysyä.

• suunnitteluasteella
        dlsaögdslkag kirjoitti:

Miltei kaikkiin talopaketteihin saa tuon runkoleijonan kipsin tilalle, jos vain hoksaa kysyä.

...talotehtaat siis oikeasti toteuttavat asiakkaan piirustusten pohjalta? Muuan rakentaja kehui Lappli-taloja, hinnasta tosin ei ollut puhetta. Toisaalta olen kuullut juuri Kannuksesta ja Jukka taloista ettei omia suunnitekmia kovin hyvin voida toteuttaa, Jukka tiettyjen moduulien rajoissa. Tämä olisi kuitenkin tärkeää, jokaisessa talossahan esim. ilmansuunnat ja maisemat ym. vaikuttaa huoneiden sijoitteluun, joten tarvitaan yksilöllistä suunnittelua. No pitkästä tavarasta tietysti onnistuu.....

• mä vaan sitä
        suunnitteluasteella kirjoitti:

...talotehtaat siis oikeasti toteuttavat asiakkaan piirustusten pohjalta? Muuan rakentaja kehui Lappli-taloja, hinnasta tosin ei ollut puhetta. Toisaalta olen kuullut juuri Kannuksesta ja Jukka taloista ettei omia suunnitekmia kovin hyvin voida toteuttaa, Jukka tiettyjen moduulien rajoissa. Tämä olisi kuitenkin tärkeää, jokaisessa talossahan esim. ilmansuunnat ja maisemat ym. vaikuttaa huoneiden sijoitteluun, joten tarvitaan yksilöllistä suunnittelua. No pitkästä tavarasta tietysti onnistuu.....

mielenkiintoinen keskustelu. On se kummallista, jos rakentaa vähän kauniimpaa, niin jotain alkaa nyppiä. Tuohan selkeä arvovalinta haluaako upeata ja kallista vai tehokasta ja edullista.

Pakettien hinnat muodostuvat työstä ja tarvikkeista ja katteesta. Katetteelle on neuvotteluvaraa muille ei, jossain on enemmän tavaraa toisissa vähemmän. Ei niitä voi verrata ilman toimitussisältöä.

Kauneudessa symmetria ratkaisee, joskin Kannustalo tekee sitä myös toiminnallisuuden kustannuksella. Tämän oikaisen omassa projektissani ainakin suihkutilan suuren ikkunan osalta ;)

Tontti ratkaisee kaiken. Sen mukaan suunnitellaan talo. Sisustan voi tehdä oman maun mukaan, kunhan ovet, ikkunat ja parvekkeet osuvat paikoilleen.

Rakennelllaan vaan rauhassa oman maun mukaan, niin hyvä tulee... eiks joo?

• ölopöiopiopiopi
        Aiheesta kiinnostunu kirjoitti:

Minä voisin todeta heti aluksi ja samalla lopuksi, että omistan kannustalon, mutta en suosittele omalta osaltani lainkaan. Talossa ei mitään vikaa, mutta myyjien ja tehtaan (osan) väen toiminta erittäin ala-arvoista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe