Naradan metallikierteet

Jani Lassila

Ehtiessäni selailemaan vanhoja ketjuja huomasin, etteivät kaikki kommenttini ole vielä sentään vielä kadonneet foorumilta.

Tässä tuoreessa ketjussa on näköjään kummallinen itselleni osoitettu viesti:
http://www.kotjpaekka.net/SUT/sutforum/viewtopic.php?f=8&t=2046

Radioamatööri kirjoitti: "Gamma nyt kiertelee, itseasiassa katsoin juuri kasetilta ohjelman, ja Björn oli sillä aikaa, näköjään kernnyt löytää saman, minkä minäkin näin videossa. Jostakin syystä, Sil'en ei puhu kasetilla kuparista mitään."

Mitähän minä nyt kiertelen? Ensin kirjoitin:

"Olen ollut helsinkiläiseen geologiin yhteydessä, joka on nuo kappaleet tutkinut. Esiintyi Tulikouran ohjelmassakin, mutta ei Uvarov lupailuistaan huolimatta ole pitänyt miestä ajan tasalla, joka kertoo jo paljon varsinkin jos mies on vielä herkkänahkainen tervettä kriittisyyttä kohtaan.

Ei ole puolueettomissa tutkimuksissa löytynyt mitään eksoottisia tai tuntemattomia ainesosia, mutta toki nanokierteet sinänsäkin ovat erikoislaatuinen ilmiö - vaikka kyllähän jo siihen aikaan varmasti maan päältäkin löytyi periaatteessa teknologiaa sen kokoisten esineiden valmistamiseen.

Esineet löysi joukko kullanetsijöitä, joten ei ole kaukaa haettua sekään, että päättivät pistää pystyyn huijauksen venäläiseen malliin kun ei kultaa mahdollisesti oikein löytynytkään. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen seuranneessa sekavassa tilanteessa ja myöhemmässä talouskriisissä tuollaiset esineet olisivat varmasti olleet kullanarvoisia, vertauskuvallisesti sanottuna."

Radioamatööri vastasi viestiini: "Ne jouset on tutkittu Suomessa, Melita Tulikouran ohjelmassa "Edlsjäd" oli mukana nimenomaan se tiedemies joka oli tutkinut, ne tutkinut tavallisella sekä elektroni mikroskoopeilla. Joku on kuulemma tehnyt hienoa tyotä, olen miettinyt sitäkin että riittikö tekniikka silloin, 8-90 lukujen vaihteesa tuollaiseen hienomekaniikkaan, pienimpien osalta."

Jolloin katsoin aiheelliseksi lainata sanantarkkaan, mitä tämä tutkija oli minulle sanonut ja oikaista samalla sen, että erehdyksessä kutsuin häntä geologiksi.

---
Itse asiassa herra ei ollut geologi vaan fyysikko. Käsittelin hänen viestiään miettimättä sen kummemmin hänen ammattiaan, joten ajatusvirheen vuoksi kutsuin häntä geologiksi. Hän työskentelee tietääkseni edelleenkin Ilmatieteen laitoksen geofysiikan osastolla, oliko se nyt tietojärjestelmien asiantuntijana.

Tässä se oleellisin hänen vastauksestaan, päivätty huhtikuun 14. 2004: "Ongelmaksi minun kohdaltani jäi näytteiden todellinen alkuperä. Sain ainoastaan suullista tietoa eikä minulla ollut mahdollisuuksia matkustaa väitetylle löytöpaikalla. Näytteet olivat (näyttivät) elektronimikroskoopissa pieniltä vietereiltä ja TEM-analyysi kertoi materiaalin olevan kuparia (jos muistan oikein).

Jos lisätutkimuksiin ryhdytään niin tärkein yksityiskohta on varmentaa näytteiden alkuperä, geologiset kerrostumat mistä ne on löydetty jotta aika voidaan määritellä. Tähän liittyy myöskin tarve verifioida ettei geologisia kerrostumia ole muunneltu (siis näytteet pantu siihen jälkeenpäin kaivamalla maahan)."
--

En ymmärrä missä kohtaa tässä on kiertelyä? Minähän puhuin vain siitä mitä kyseinen fyysikko on minulle sähköpostitse kertonut ja vielä sanantarkkaan lainasin hänen viestistään sen oleellisimman ja oikaisin epähuomiossa tekemäni virheen miehen tittelissä. Miten asiassa voisi enää suorempi olla?

Minulla ei ole nyt käsillä sitä videota, jossa tämä asia käsitellään, on lainassa. Jos jollakin on, voi vapaasti kirjoittaa sen osuuden tänne. Minulla ei ole niin yksityiskohtaista muistikuvaa, miten kappaleiden koostumusta siinä tarkalleen käsitellään. Niinpä en myöskään viitannut miehen sanomisiin kyseisessä ohjelmassa vaan nimenomaan hänen viestiinsä minulle.

"Ja ne kullankaivajatkin, olivat tutkijoita, tosin kultaa etsimässä."

Maaperän tutkijoiden johdollahan se moderni kullanetsintä etenee, harvoin se enää vanhakantaista kullanhuuhdontaa on jos sitä ajattelit. Ei se kuitenkaan poista sitä, että kullanetsintä on riskialtista, siinä voi onnistua tai sitten ei, siitä onnenonkiminen.

"Joku kertonee, kuinka kuparilangasta väännetään, molybdeeniä,ja folframia, eri väreissä."

Kukaan ei ole kai väittänyt, että esineet olisi väännetty kuparilangasta tai että kaikki kierteet olisivat koostuneet kuparista.

Kun asia nyt tuli esille, aloin etsimään mitä asiasta oikeastaan nykypäivänä netistä löytyy. Viimeksi 2004 ei vielä löytynyt muuta kuin epäilyjä, että kyse olisi huijauksesta tai teollisuusjäämistä. Asiassa näyttää tapahtuneen käänne ratkaisun suuntaan, huhtikuussa 2005 oheisille sivuille on tullut seuraavanlainen päivitys:

"Concerning the ancient tungsten spirals and strange remains mentionned underneath, I have just managed to see a recent TV documentary, in which the case was investigated and explined as such: the pieces are waste from a long forgotten soviet plant, they buried it, and it fooled the russian discoverers of the site insofar that they estimated the geological age from the depth, which was a mistake. The tungsten spirals for example are ordinary light bulb tungsten. This explanation has convinced many although not all, but in any event I wanted to provide it. I'll try to give the details asap in the page underneath."
http://www.ufologie.net/htm/ancural.htm

Kyse olisi siis maahan hautautuneista teollisuusjäämistä. Tässä on kummasteltu sitä, miten tutkimukset on sitten tehty, ettei niiden ole havaittu olevan teollisuusjäämiä, mutta kyse saattaa olla siitä, ettei tutkimusten luonnetta ole ymmärretty eikä tutkijoiden mahdollisesti esittämiä varauksia huomioitu. Ufologit ovat sitten mahdollisesti tehneet omat tulkintansa, tunnettujen ufohörhöjen Uvarovin ja Hausdorfin johdolla, josta on syntynyt ehkäpä käsitys että nämä tutkimukset olisivat jotain todistaneet.

Silenin viestin mukaan ainakin Suomessa analyysi keskittyi vain kappaleiden rakenteeseen ja koostumukseen, ei siihen mistä ne ovat peräisin. Silenhän ei muuta todennut kuin sen, että selvästikään kappaleet eivät ole minkään luonnollisen prosessin synnyttämiä. Ja esitti myös varauksia sen suhteen mitä hän tarkemmilta tutkimuksilta edellyttäisi - en tiedä onko näitä huomioitu venäläisissä tutkimuksissa vai totesivatko he vain minkäikäisestä maakerroksesta esineet on löydetty, mikä tietenkin herätti tiettyjen ufologien kiinnostuksen asiaan.

Väite, että kappaleista olisi löytynyt tuntemattomia ainesosia lienee pelkästään ufopiireissä syntynyt myytti, samoin kuin ajatus niiden vanhasta iästä, puhumattakaan mahdollisuudesta että ne voisivat dematerialisoitua varomattoman käsittelyn myötä.

3

830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varaktori

Kommenttisi oli erittäin asiallinen, vain foorumi sen esittämiselle oli väärä. Mikä tahansa kriittinen näkemys saa kyseisellä foorumilla ufouskovat laulamaan yhdessä kuorossa kritiikin esittäjön suohon. Jos kuorolaulu ei auta, niin sen jälkeen bannataan...

Sääli sinänsä.

• mikä mikä

teollisuuden jäte on kyseessä? Tai missä moisia pienen pieniä osia oikeasti tarvitaan?

• nnn..

Sähkölampun spiraalissa ei ole suoraa metallilankaa sisällä. Jos tehtäisiin tuollainen hehkulamppu, niin sisempi lanka toimisi toisena virtapiirinä kuin spiraali. Voisiko tuo olla vanhanaikaista ufo-tekniikkaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      145
      3679
    2. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      107
      3502
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      20
      2472
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2275
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      28
      2113
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      33
      1163
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1031
    8. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      134
      823
    9. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      28
      820
    10. Oikea syy siihen

miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä
      Ikävä
      34
      744
    Aihe