Stirling kuumailmamoottorit

Land rower

Erilaisia bioenergialla toimivia ja yksinkertaisia moottoreita tulisi alkaa kehittämään ja ottamaan käyttöön myös nykyaikana.
Näitä ovat erityyppiset höyrymoottorit ja Stirling kuumailmamoottorit.
Polttoaineena näissä moottoreissa voidaan käyttää polttopuuta, jota on yllin kyllin tarjolla.
Nämä moottorit soveltuvat erilaisten koneiden voimanlähteiksi ja myös tuottamaan sähköä, varsinkin höyrymoottori.

Höyrymoottorin toimintahan perustuu höyrystä saatavaan voimaan.
Stirling kuumailmamoottorin toimintaperiaate perustuu siihen, että moottorissa on kuuma ja kylmä pää, joiden välillä on moottorin sisällä oleva kaasu (ilma tai helium) joka liikkuu vuoronperään jäähtyen ja lämmeten.
Tästä syntyvä paineenvaihtelu muutetaan mekaaniseksi työksi männän ja sylinterin avulla, mistä syntyvä liike samalla liikuttaa koneistoa, joka saa aikaan kaasun liikkumisen kylmän ja lämpimän pään välillä.
Stirling moottori vaatii polttomoottoria tiivimmät männät.

Seuraavassa linkissä on muutamia puulämmityksellä toimivia stirling moottoreita:
http://www.youtube.com/watch?v=2LOcyjZthsg
http://www.youtube.com/watch?v=9Bf6mhfeUH0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=CpSTP_B9yxs&feature=related

Stirling pienoismallimoottoreita:
http://www.youtube.com/watch?v=xF15NA4vR2w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=umlhurVfPF8&feature=related

Tuollainen puulämmityksellä toimiva stirlin moottori täytyisi kyllä rakentaa.
Sillä voisi pyörittää jotakin laitetta.

Paljon mielenkiintoisempia nämä vanhanaikaisella tekniikalla toimivat moottorit ovat kuin nykyaikaiset modernit moottorit.

13

6689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hylättiin

      Oiksohan huono hyötysuhde noilla värkeillä?

      • Land rower

        Eivät nämä stirling kuumailmamoottorit yllä tehokkuudeltaan ja hyötysuhteeltaan bensiini tai dieselmoottoreiden hyötysuhteisiin. Tehokkaimmillaan voi isosta stirling moottorista saa muutaman hevosvoiman tehoja, mutta aika pieneksi ne jäävät. Mutta kyllä niitä voisi johonkin hyödyntää, missä ei tarvi isoja tehoja. Nykyään vaan kaikkialla vaaditaan noita tehoja ja tehokkaita hyötysuhteita varsinkin maataloudessa, jossa alle 100 hv traktoreilla ei oikein tee nykyaikana mitään, kun jo traktoreiden perään laitettavat työkoneet painavat niin paljon, että tuollaisen pienemmän traktorin keula nousee ylös ennenkuin laite edes liikahtaa, saati nousee ylös. Myös peltoalat ovat valtavan suuria, että jo senkin takia tarvitaan isoja ja tehokkaita koneita, että maanviljelystyöt ehtii tehdä ajoissa valmiiksi. Ympäristöystävällisiä nuo stirlin moottorit ovat. Niitähän pyörittää myös auringon voimalla.


      • toinen väärin
        Land rower kirjoitti:

        Eivät nämä stirling kuumailmamoottorit yllä tehokkuudeltaan ja hyötysuhteeltaan bensiini tai dieselmoottoreiden hyötysuhteisiin. Tehokkaimmillaan voi isosta stirling moottorista saa muutaman hevosvoiman tehoja, mutta aika pieneksi ne jäävät. Mutta kyllä niitä voisi johonkin hyödyntää, missä ei tarvi isoja tehoja. Nykyään vaan kaikkialla vaaditaan noita tehoja ja tehokkaita hyötysuhteita varsinkin maataloudessa, jossa alle 100 hv traktoreilla ei oikein tee nykyaikana mitään, kun jo traktoreiden perään laitettavat työkoneet painavat niin paljon, että tuollaisen pienemmän traktorin keula nousee ylös ennenkuin laite edes liikahtaa, saati nousee ylös. Myös peltoalat ovat valtavan suuria, että jo senkin takia tarvitaan isoja ja tehokkaita koneita, että maanviljelystyöt ehtii tehdä ajoissa valmiiksi. Ympäristöystävällisiä nuo stirlin moottorit ovat. Niitähän pyörittää myös auringon voimalla.

        Hyvä yritys, mutta Stirling moottorien erikoisuutena on korkea hyötysuhde, joka on lähellä ideaalista (Carnot-hyötysuhde). Tämän vuoksi Striling on mahdollista saada toimimaan jopa muutaman kymmenen asteen lämpötilaerolla, kun taas tavallinen mäntä/"paineilmamoottori" tarvitsee useiden satojen asteiden lämpötilan (mikä synnytetään vaikkapa polttamalla dieselöljyä siellä männän päällä) toimiakseen. Mutta autokäytössä yms. Stirling ei ole lyönyt läpi, koska se on hidaskäyntinen ja tuottaa siten pienen tehon kokoonsa nähden. Stirling on ilmeisesti vasta nyt nousemassa arvoon, kun pitäisi polttoaineenkulutusta saada alas. Erikoisemmista käyttökohteista tulee mieleen Ruåtsalaisten sukellusveneet, joissa käytetään sukelluksissa ollessa Strilingiä voimanlähteenä. Hidaskäyntinen Striling ei tuota yhtä paljon melua (PAHA juttu sukellusveneessä) kuin diesel eikä se tarvitse poskettomia määriä palamisilmaakaan eikä tuota poskettomia määriä pakokaasua. Toki tuossa sukellusvenekäytössäkin lämpöenergia pitää jollain tavalla tuottaa, en vaan muista, mikä se resepti oli (nestehappea jotain ...?)


      • hylättiin
        toinen väärin kirjoitti:

        Hyvä yritys, mutta Stirling moottorien erikoisuutena on korkea hyötysuhde, joka on lähellä ideaalista (Carnot-hyötysuhde). Tämän vuoksi Striling on mahdollista saada toimimaan jopa muutaman kymmenen asteen lämpötilaerolla, kun taas tavallinen mäntä/"paineilmamoottori" tarvitsee useiden satojen asteiden lämpötilan (mikä synnytetään vaikkapa polttamalla dieselöljyä siellä männän päällä) toimiakseen. Mutta autokäytössä yms. Stirling ei ole lyönyt läpi, koska se on hidaskäyntinen ja tuottaa siten pienen tehon kokoonsa nähden. Stirling on ilmeisesti vasta nyt nousemassa arvoon, kun pitäisi polttoaineenkulutusta saada alas. Erikoisemmista käyttökohteista tulee mieleen Ruåtsalaisten sukellusveneet, joissa käytetään sukelluksissa ollessa Strilingiä voimanlähteenä. Hidaskäyntinen Striling ei tuota yhtä paljon melua (PAHA juttu sukellusveneessä) kuin diesel eikä se tarvitse poskettomia määriä palamisilmaakaan eikä tuota poskettomia määriä pakokaasua. Toki tuossa sukellusvenekäytössäkin lämpöenergia pitää jollain tavalla tuottaa, en vaan muista, mikä se resepti oli (nestehappea jotain ...?)

        Ajoneuvoihin liian raskas mötikkä. Paikallisessa käytössä vois menestyäkin.


      • ajattelija
        Land rower kirjoitti:

        Eivät nämä stirling kuumailmamoottorit yllä tehokkuudeltaan ja hyötysuhteeltaan bensiini tai dieselmoottoreiden hyötysuhteisiin. Tehokkaimmillaan voi isosta stirling moottorista saa muutaman hevosvoiman tehoja, mutta aika pieneksi ne jäävät. Mutta kyllä niitä voisi johonkin hyödyntää, missä ei tarvi isoja tehoja. Nykyään vaan kaikkialla vaaditaan noita tehoja ja tehokkaita hyötysuhteita varsinkin maataloudessa, jossa alle 100 hv traktoreilla ei oikein tee nykyaikana mitään, kun jo traktoreiden perään laitettavat työkoneet painavat niin paljon, että tuollaisen pienemmän traktorin keula nousee ylös ennenkuin laite edes liikahtaa, saati nousee ylös. Myös peltoalat ovat valtavan suuria, että jo senkin takia tarvitaan isoja ja tehokkaita koneita, että maanviljelystyöt ehtii tehdä ajoissa valmiiksi. Ympäristöystävällisiä nuo stirlin moottorit ovat. Niitähän pyörittää myös auringon voimalla.

        Pitää aina muistaa, että teho on työ jaettuna ajalla. Jos aikaa on saadaan sama teho. Esim. tuulivoimalat toimivat aika teholla, eli jos tuullee saadaan sähköä, siksi on "tuulipuistot", etttä edes jotkut tuottavat. Muuten kaikki ideat ovat olleet mielenkiintoisia. Totuus kuitenkin on nykyiset laitteet jotka ovat "tehon" syöjiä ja usein käytetään liikaa tehoa tarpeeseen nähden( maatalous).


    • Tuommoisia

      Tietääkseni pienin (tai pienimpiä) höyrymoottoreita sähköntuotannossa ja teollisessa käytössä on (tai ainakin oli) Wärtsilän (ent. Serrmet) rakentamilla laitoksilla Kiuruvedellä ja Karstulassa. Muistaakseni tuottavat 10MW lämpöä ja 1MW sähköä. Pienempiä ei ole kaiketi saatu kannattavaksi. Vaikka tekniikka toimisi, niin talous ei aina tee samoin.

    • moottorimies..,

      Noiden moottoreiden saatavuus taitaa olla lähes nolla.Toisekseen lienee kaasun pysyvyys ongelma moottorin sisällä kun ei niitä kaupan hyllyllä näy.Sukellusveneessä voidaan kaasupullo ottaa mukaan eikä se kustannuksena mitään merkitse suhteutettuna muihin kustannuksiin. Noissa moottoreissa on ennenpitkää kiertokoneistossa isoja ongelmia kun ovat ilman kotelon suojaa ja voitelu on vajaavaista tai ylimääräinen öljy roiskuu pitkin ympäristöä.Vierintälaakerit ei kestä tuollaista kyytiä nekään voitelematta.

    • Land rower

      Mielestäni esim. höyrymoottorit soveltuvat erinomaisesti voimanlähteeksi erilaisille koneille ja laitteille esim. sirkkeliä pyörittämään. Maaseudullahan entisaikaan oli käytössä myös maamoottoreita. Nykyään näiden moottoreiden hyödyntämistä rajoittaa juuri niiden saatavuus. Niitä kun ei ole missään kaupassa myytävänä. Myös tieto ja taito näiden moottoreiden käyttämisestä on lähes kadonnut vanhojen masinistien mukana hautaan. Ei ole oikein ketään nykyaikana, joka olisi kiinnostunut näistä laitteista ja niiden toiminnasta. Maamoottoria ei niin äkkiä käynnistetäkään, kuten auton moottoria nykypäivänä. Vaan se vaatii aivan omat niksinsä. Nykyaikana ihmisten kiinnostus on kuitenkin heränyt näitä vanhoja moottoreita kohtaan, kuten myös vanhoja traktoreita ja muita kulkuneuvoja kohtaan. Ne kun ovat paljon varmatoimisempia, huoltaminen ja korjaaminenkin onnistuu helpommin. Nykyaikaiset autot ja traktorit ovat täysin elektornisia ja tietokoneohjattuja, ettei niitä kukaan pysty korjaamaan. Vian tullessa täytyy vaihdattaa jokin elektoroninen komponentti ja sehän maksaa usein satoja euroja. Mielestäni esim. höyrykone sopii erinomaisesti voimanlähteeksi jollekin laitteelle. Ja höyrykone toimii uusiutuvalla energialla, joten se on myös polttoaineen suhteen lähes ilmainen voimanlähde. Nykyään kaikkialla vaaditaan aina vain enemmän tehokkuutta, eiköhän olisi aika ainakin jossakin asioissa hidastaa vähän vauhtia. Ei tämä maailma koskaan tule valmiiksi, vaikka kuinka paljon hosuisi.

      • Anonyymi

        laitan edellä mainittuun höyrykone-ehdotukseen joitain pointteja. Nimittäin: minulla puksuttaa ruohonleikkurin moottorista ja muista romuista rakennettu höyrykone ja oli kyllä veikeä projekti rakentaa ja nyt myös käyttää. Ihan kaikki mikä palaa voidaan muuttaa sähköksi tällä. Sille hyötysuhteesta itkevälle dosentille: höyrykoneeni on grillikodassa joka lämpiää sillä "hukkalämmöllä" josta kovin ollaan huolissaan. Tai: se grillikota luultavasti lämpiäisi joka tapauksessa nimensä mukaisessa käytössä. Makkarat kuumina, kalja kylmänä ja omilla puilla kumpikin. Harmi jos hyötysuhde jää alle sadan kun en kerkeä eläessäni polttaa niin paljon kuin tontti tuottaa. Roskat samaan syssyyn ja tuhka maan täytteeksi.


    • Larzan48
      • LOPULTAKIN !!

        Kun näillä nykyisillä ilmalämpöpumpuilla on COD jopa yli 5 niin käytetäänpä ihmeessä siitä osa stirlingmoottorin veivaamiseen, niin ei tarvitse sähkökompuraa. Ja Ikiliikkuja on keksitty!!!
        Eli jos lupaukset pitää paikkansa että 1kW teholla siirretään 5 kW lämpöä sisään. otetaan tästä 5-1 = 4 kW
        nettohyötytehosta vaikka 3kW stirlingmoottorille, jää vielä 1 kW ilmaista lämpöä torppaan.
        Stirlingiltä se edellyttäisi siis n. 33% hyötysuhdetta , (3kW syöttöteho =>1kW akseliteho).
        Tästä vaan Pelle Pelottomat asialle ja bisnes käyntiin.


    • Anonyymi

      aloitus v. 2009, jokohan on rakennettu? Veikkaan ettei ole nyt v. 2021 joten 12 vuotta vaan jahkailtu tätäkin ja 12 vuoden edestä hukkaan näitä stirlingin etuja kun nykymenoa jatkamalla ei tarvinnut vaivautua. Tämä on syy siihen ettei Stirling tai muutama muu ihan kelpo keksintö ole yleistynyt, turha vinkua joistain hyötysuhteista jne kun kaiken aikaa ajaa polttomoottorilla ylipäätään ja hyötysuhteella xyz. Netissä saatavilla vaan kaljatölkistä tehtyjä videoita ja leluja rakennussarjana joten joutuu tekemään itse tyhjästä jos meinaa saada jotakin kunnollista. Ongelma onkin kiteytettynä edellisessä lauseessa. Jos ja kun stirlingmoottorin etuja piti jonkun arvoisena niin oma laiskuus ja nykymenon ylläpitäminen olikin arvokkaampaa.

      • Anonyymi

        Ruotsalaisissa sukelluveissä voimasnlähteenä on ollut jo vuosia stirling moottori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7085
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3968
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      49
      3406
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2137
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      41
      2090
    Aihe