Uskomus hoidoista.

Mielenkiintoista keskustelua käytiin äsken tv.ssä.
Vankkana koululääketieteen kannattajana vertaan koululääketiedettä ateismiin ja toisella puolella ovat uskomukset ja vaihtoehto/uskomushoidot.

15

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xp verum

Psykiatri Hannu Lauerma mainitsi keskustelun yhteydessä, että seurakuntaan kuuluminen edistää terveyttä. Ylipäätään yhteisöllisyys edistää terveyttä.

Toisin sanoen minäkeskeinen ateismi on epäterveellistä. Ateismista ei ole minkään yhteisöllisyyden perustaksi. Se on lähtökohtaisesti individualistista monologia.

• Teiltä ei nuo termit kyllä lopu.
        Katos kun keksit vetää tuon seurakunta jutun erilleen asiayhteydestä.
        Minä väitän kuuluvani useampaan yhteisöön kun sinä ja omistan myös samassa keskusteluyhteydessä mainitun kirjastokortin. Joten älä viitsi tulla puhumaan minäkeskeisyydestä tänne, siihen syyllistyy uskovaiset enemmän kuin ateistit.

• quo

"..minäkeskeinen ateismi" tarkoittanet että minäkeskeisyys on "epätervettä"
        Ateismi ei ole samaa kuin minäkeskeinen. Onhan yhteisöjä jotka eivät ole uskonnollisia.

Taidat unohtaa että me ihmiset olemme itsekkäitä ja mitä pahaa siinä on paitsi se että emme sitä myönnä.

• ei jummarra

Sellainenko jossa ei uskota jumaliin itsekkäistä syistä?

• xp verum
        weccu kirjoitti:

Teiltä ei nuo termit kyllä lopu.
        Katos kun keksit vetää tuon seurakunta jutun erilleen asiayhteydestä.
        Minä väitän kuuluvani useampaan yhteisöön kun sinä ja omistan myös samassa keskusteluyhteydessä mainitun kirjastokortin. Joten älä viitsi tulla puhumaan minäkeskeisyydestä tänne, siihen syyllistyy uskovaiset enemmän kuin ateistit.

Voihan sitä kuulua kaikenlaisiin harrastus- ja hömppäyhdistyksiin, mutta sillä ei korvata seurakunnan jäsenyyttä.

Seurakunta kun on siitä jännä yhteisö, että siellä sinut otetaan vastaan kokonaisena ihmisenä. Ja siellä käsitellään ihmiselämän suurimpia ja vaikeimpia kysymyksiä.

Kun taas jos kuulut shakkikerhoon, niin siellä pääasiana on shakki. Voithan sinä toki mennä shakkikerhoon puhumaan elämän tarkoituksestakin, mutta luulen kuitenkin, että siellä ollaan enemmän kiinnostuneita shakinpeluutaidostasi kuin jostain eksistentiaalisista teorioistasi.

• xp verum kirjoitti:

Voihan sitä kuulua kaikenlaisiin harrastus- ja hömppäyhdistyksiin, mutta sillä ei korvata seurakunnan jäsenyyttä.

Seurakunta kun on siitä jännä yhteisö, että siellä sinut otetaan vastaan kokonaisena ihmisenä. Ja siellä käsitellään ihmiselämän suurimpia ja vaikeimpia kysymyksiä.

Kun taas jos kuulut shakkikerhoon, niin siellä pääasiana on shakki. Voithan sinä toki mennä shakkikerhoon puhumaan elämän tarkoituksestakin, mutta luulen kuitenkin, että siellä ollaan enemmän kiinnostuneita shakinpeluutaidostasi kuin jostain eksistentiaalisista teorioistasi.

Mitä Lauerma sanoi, vaikka viisaiksi hänen puheitaan mainostitkin.

• Kössönöm

kirjoitin pitkän kirjoituksen, mutta se katosi jonnekin.

Sanon ihan lyhykäisesti, että uskoni koululääketieteeseen on hävinnyt totaalisesti. Lääkkeitä on kymmenien eurojen edestä, mutta menin niistä ihan rikki. Lopetin niiden syönnin, koska tuli niin hirveitä iho-oreita, eivätkä ne edes auttaneet siihen kipuun mihin ne määrättiin.

• kaksi kalaa

"uskoni koululääketieteeseen on hävinnyt totaalisesti"

Ehkä voisit sitten rukoilla paranemista. Sekin mahdollisuus on olemassa että Jumala koettelee sinua kuten Lotia näillä vaiviolla..

Leikki sikseen. Kun sanot ettet usko koululääketieteeseen niin kannattaa muistaa että kaikki tiede on sitä yhtä samaa asiaa. Lääketiede on ollut niin tehokasta että ihmisten odotukset ovat luokkaa mikä tahansa vaiva pitää olla heti yhdellä napilla parannettavissa. Niin hyvät on tulokset olleet. Aina asia ei tietenkään ole näin ja joutuu kokeilemaan eri lääkkeitä.

• Kössönöm
        kaksi kalaa kirjoitti:

"uskoni koululääketieteeseen on hävinnyt totaalisesti"

Ehkä voisit sitten rukoilla paranemista. Sekin mahdollisuus on olemassa että Jumala koettelee sinua kuten Lotia näillä vaiviolla..

Leikki sikseen. Kun sanot ettet usko koululääketieteeseen niin kannattaa muistaa että kaikki tiede on sitä yhtä samaa asiaa. Lääketiede on ollut niin tehokasta että ihmisten odotukset ovat luokkaa mikä tahansa vaiva pitää olla heti yhdellä napilla parannettavissa. Niin hyvät on tulokset olleet. Aina asia ei tietenkään ole näin ja joutuu kokeilemaan eri lääkkeitä.

Tarkoitin tuolla kritiikilläni sitä, että lääkärit eivät useinkaan tee muuta kuin arvailevat. Ensin kysytään, että paljonko menee viinaa ja sitten kysytään tupakin tupruttelusta ja sitten liikunnasta ja sitten että sujuuko seksi ja vielä viimeksi että onko pomo vittumainen eli tilaanko ajan psykiatrille.

Minä olen nyt jostain syystä yhden erikoislääkärin erityisen kiinnostuksen kohteena. Eipä ole kukaan ennen minua kiinnostavaksi sanonutkaan. Yli kolmeen vuoteen en lääkärillä käynyt, mutta kun alkoi olla pikku pakko, niin nyt ei sitten loppua näy.

Kai se sitten patologin pöydällä lopulta selviää. Vaikka minun mielestäni sellainen tutkimus on turhaa, jos ei puukkoa mahassa ole tai muuta väkivaltaan viittaavaa.

• Missukka
        Kössönöm kirjoitti:

Tarkoitin tuolla kritiikilläni sitä, että lääkärit eivät useinkaan tee muuta kuin arvailevat. Ensin kysytään, että paljonko menee viinaa ja sitten kysytään tupakin tupruttelusta ja sitten liikunnasta ja sitten että sujuuko seksi ja vielä viimeksi että onko pomo vittumainen eli tilaanko ajan psykiatrille.

Minä olen nyt jostain syystä yhden erikoislääkärin erityisen kiinnostuksen kohteena. Eipä ole kukaan ennen minua kiinnostavaksi sanonutkaan. Yli kolmeen vuoteen en lääkärillä käynyt, mutta kun alkoi olla pikku pakko, niin nyt ei sitten loppua näy.

Kai se sitten patologin pöydällä lopulta selviää. Vaikka minun mielestäni sellainen tutkimus on turhaa, jos ei puukkoa mahassa ole tai muuta väkivaltaan viittaavaa.

Uskaltaudun ehdottamaan kiinalaisen lekurin kokeilemista, jos teiltä päin sellainen löytyy. Määrännee lääkeyrttejä, vettä, ruokavaliota ja rauhallista liikuntaa. Itse en ole vielä kl:llää kokeillut, mutta ajatus on usiaita vuosia muhinut.

• Kössönöm
        Missukka kirjoitti:

Uskaltaudun ehdottamaan kiinalaisen lekurin kokeilemista, jos teiltä päin sellainen löytyy. Määrännee lääkeyrttejä, vettä, ruokavaliota ja rauhallista liikuntaa. Itse en ole vielä kl:llää kokeillut, mutta ajatus on usiaita vuosia muhinut.

eipä taida yrtit näihin koipiin auttaa. Äitini oli valtavan kiinnostunut lääkekasveista, itsekin niitä kasvatti ja käytti ties mihin vaivaan. Elikin sitten melko iäkkääksi. Mutta sen olen huomannut, että tuo lääkkeiden napsiminen on turhaa. Ennemmin kestän kivun, kuin sen, että on maha sekaisin ja nahka rikki. Kun ei niitä ole tottunut syömään, niin kroppa saattaa reagoida kummallisella tavalla. On muuten ihan tuurista kiinni, millainen lääkäri siellä arvauskeskuksessa ottaa vastaan. Minulle sattui viime syksynä sellainen, joka myönsi, että hänen ammattitaotonsa ei tähän riitä ja laittoi lähetteen erikoislääkärille. Tiedä sitten selviääkö koskaan, mutta kuljetaan nyt sitten niissä tutkimuksissa. Ehkä se onkin päässä vikaa, kun jalkoja sattuu ja ne näyttää ihan norsun tassuilta, vai mitä ne on. Olen kerran ollut kuppauksessa. Se vasta oli kokemus. Verta oli kuin teurastamossa ja päästä huippasi kolme päivää.

• Missukka
        Kössönöm kirjoitti:

eipä taida yrtit näihin koipiin auttaa. Äitini oli valtavan kiinnostunut lääkekasveista, itsekin niitä kasvatti ja käytti ties mihin vaivaan. Elikin sitten melko iäkkääksi. Mutta sen olen huomannut, että tuo lääkkeiden napsiminen on turhaa. Ennemmin kestän kivun, kuin sen, että on maha sekaisin ja nahka rikki. Kun ei niitä ole tottunut syömään, niin kroppa saattaa reagoida kummallisella tavalla. On muuten ihan tuurista kiinni, millainen lääkäri siellä arvauskeskuksessa ottaa vastaan. Minulle sattui viime syksynä sellainen, joka myönsi, että hänen ammattitaotonsa ei tähän riitä ja laittoi lähetteen erikoislääkärille. Tiedä sitten selviääkö koskaan, mutta kuljetaan nyt sitten niissä tutkimuksissa. Ehkä se onkin päässä vikaa, kun jalkoja sattuu ja ne näyttää ihan norsun tassuilta, vai mitä ne on. Olen kerran ollut kuppauksessa. Se vasta oli kokemus. Verta oli kuin teurastamossa ja päästä huippasi kolme päivää.

Kiinalaisen ja länsimaisen terveydenhuollon lähtökohtainen ero on siinä, että toinen kohdistuu terveenä pysymiseen ja toinen sairauden parantamiseen. Lääkkeiden syönti on samanlaista kokeilua kuin lääkärin osuminen. Joskus lääkkeen sivuoireet on pahemmat kuin sairauden oireet. Tiedänhän minä, mitä "perusmies" yrteistä ajattelee, mutta tässä kuitenkin tekstiä frantsilankehakukka.fi:n sivuilta koskien turvotusta: "Tällöin kasvilääkinnästä eli fytoterapiasta käytetään kasveja, jotka edistävät munuaisten toimintaa sekä nesteiden ja kuona-aineiden poistumista, samalla luonnollisesti aktivioden myös maksan, lymfan ja suoliston hyvää toimintaa. Tällaisia kasveja ovat mm. kultapiisku, koivu, nokkonen, juolavehnä, siankärsämö, mesiangervo, puna-apila, peltokorte, persilja ja voikukka. Edellä mainittuja kasveja voidaan käyttää yrttiteinä, yrttiuutteina ja yrttipuristeina. Muutenkin on hyvä juoda runsaasti 1,5 - 3 litraa päivässä. Kasveja on hyvä vaihdella keskenään ja käyttää kerrallaan mieluiten vain 2 - 4 viikkoa. Yrttien annostussuositus on yrttiteetä 2 - 4 kupillista päivässä ja yrttiuutetta 15 - 20 tippaa 3 - 5 kertaa päivässä veden kera." Kuppausta olen nähnyt tv:ssä eikä kyllä oikein vetänyt puoleensa se hoito.

• Kössönöm
        Missukka kirjoitti:

Kiinalaisen ja länsimaisen terveydenhuollon lähtökohtainen ero on siinä, että toinen kohdistuu terveenä pysymiseen ja toinen sairauden parantamiseen. Lääkkeiden syönti on samanlaista kokeilua kuin lääkärin osuminen. Joskus lääkkeen sivuoireet on pahemmat kuin sairauden oireet. Tiedänhän minä, mitä "perusmies" yrteistä ajattelee, mutta tässä kuitenkin tekstiä frantsilankehakukka.fi:n sivuilta koskien turvotusta: "Tällöin kasvilääkinnästä eli fytoterapiasta käytetään kasveja, jotka edistävät munuaisten toimintaa sekä nesteiden ja kuona-aineiden poistumista, samalla luonnollisesti aktivioden myös maksan, lymfan ja suoliston hyvää toimintaa. Tällaisia kasveja ovat mm. kultapiisku, koivu, nokkonen, juolavehnä, siankärsämö, mesiangervo, puna-apila, peltokorte, persilja ja voikukka. Edellä mainittuja kasveja voidaan käyttää yrttiteinä, yrttiuutteina ja yrttipuristeina. Muutenkin on hyvä juoda runsaasti 1,5 - 3 litraa päivässä. Kasveja on hyvä vaihdella keskenään ja käyttää kerrallaan mieluiten vain 2 - 4 viikkoa. Yrttien annostussuositus on yrttiteetä 2 - 4 kupillista päivässä ja yrttiuutetta 15 - 20 tippaa 3 - 5 kertaa päivässä veden kera." Kuppausta olen nähnyt tv:ssä eikä kyllä oikein vetänyt puoleensa se hoito.

lääkkeiden sopivuus on arpapeliä. Tein päätöksen olla niitä enää syömättä. Ei minulla ole lääkeyrttejä vastaan yhtään mitään. Kuten sanoin, niin äitini oli niistä kiinnostunut. Moniin vaivoihin niitä jo minäkin lapsena sain. Kuppauksesta tuli kyllä köykäinen olo, joskin heikotti. Siinähän kupataan sellaista huonoa verta. Ihan klönttejä siellä lattialla oli.

• Ylermi.Nakki

Markku Myllykankaan ja Lauerman kanssa. Tuntui vaan, että keskustelussa ei saatu huuhaahoitoa puolustavien kommentoitavaksi sitä, että mikä siinä homeopatiassa mm. on se varsinainen auttava tekijä, se mikä saa ihmiset tuntemaan että he ovat hyötyneet ko. hoidosta. Onko se
      a) Se, että heille annetaan kallista H2O:ta uotavaksi
      b) Se, että he kokevat tulleensa kuulluiksi ja ymmärretyiksi ongelmissaan, ts. psyykkinen mielihyvä ja siihen yhdistyvät fyysiset vaikutukset.

Voisin laittaa pääni pantiksi, että vaikutusmekanismi on b), mikä tekee koko *hoitotilanteesta* täyttä huijausta, jota Myllykangaskin painotti. Potilaille, vai pitäisikö sanoa uhreille, annetaan tietoisesti väärä kuva hoidon vaikutusmekanismista, mikä on todellakin epäeettistä. Kuten todettua, kyse ei ole mistään lumelääketestistä.

• Enhydra_Lutris

En tunne sitä oikeastaan lainkaan, mutta eräs arvostettu eläinlääkäri, siis oikea eläinlääkäri, on hoitanut menestyksekkäästi minun kissaani homeopattisella rikillä: Sulphurilla ja Hepasulphurilla. Eläinlääkäri oli huolissaan toistuvista kortisonihoidoista ja ehdotti itse homeopaattista hoitoa. Hän kertoi myös, että hoito, josta maksamme, ei välttämättä toimi kaikkien eläinten kohdalla. Minun kissaani se onneksi tehosi. Kissalla oli jatkuvasti erilaisia allergisia oireita. Kaksi Sulphur ruisketta kahden viikon välein annettuna piti allergian poissa vähintään puoli vuotta, jonka jälkeen teho alkoi heiketä, ja vuoden päästä tuli tarve uudelle annokselle. Kun eläinlääkäri lopetti pieneläinvastaanoton, jouduimme antamaan kissalle usein kortisonia allergiaoireisiin, mikä ei ole hyvä ratkaisu. Muutaman vuoden jälkeen sain ko. eläinlääkärin kotikäynnille, ja hän antoi Hepasulphuria, koska hänellä ei ollut Sulphuria. Taas yliherkkyysoireet hävisivät. Homeopatiahoitokausien aikana kortisonia ei tarvittu kertaakaan, vaikka kissan elinolosuhteissa ei tapahtunut muutoksia. Kissan yliherkkyys oli aivan varmasti psyykkistä laatua ja kireään pinnaan liittyvä häiriö. Uskominen tai hyvänolon kokemus ei ole uskottava selitys hoidon teholle, koska kissa yritti purra eläinlääkäriä piikin tuikkaamisen johdosta. Kaupungin rivitalosta maalle omakotitaloon muuton myötä allergiat hellittivät ilmaan minkäänlaista hoitoa. Ainoa kokemukseni homeopatiasta on, että minun kissallani se ainakin tehosi, mutta vaikutusmekanismista en tiedä mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe