Syksyn myrskyjen myötä alkoi seuraavan laiturin suunnittelu/rakennusprojekti kallioiselle saarella melko ulkona saaristomerellä. Rannalla joskus tuuleekin.
Suunnittelen laiturin rakentamista siten, että rantaveteen tulisi pilarit alavedellä pinnassa olevan kallionharjanteiden päälle ja rannan puoli tukevasti kallioon.
Ajattelin porailla kallioon 10mm reikiä, joihin 7mm RST harjateräksestä tartuntoja juotosbetonilla. Päälle noin 20 cm halkaisijalta oleva, 30 cm korkea betonipilari, jossa paksu harjateräs pystyssä 4*4 tuumaiselle painekyllästetylle pystypilarille. Näiden varaan sitten runkoa ja kantta.
Olisiko asiantuntevia tai kokemusperäisiä kommentteja suunnitelman suhteen? Onko juotosbetonin tai betonipilarin betonin suhteen joitakin erikoisvaatimuksia? Kallio ei ole tasaista, kaivonrenkaan käyttö ei onnistu.
Laituri merenrantaan
20
11034
Vastaukset
- ihan...
mahdolliselta. Tein itse hieman saman kaltaisen tukiratkaisun omaan rantaani joitain vuosia sitten. Noin 4 m leveän laiturin alle tein 5 pystypilaria, noin 80 cm korkeita.
Ankkuroin pilarit kallioon siten, että laitoin yhden 20 mm RST kierretangon pilarin keskelle ja sen ympärille muistaaksen 8 mm RST harhateräksiä pystyyn 4 kpl. Porasin siis reiät kallioon ja työnsin kierretangon sekä harjateräkset kunkin omaan reikäänsä. Juotosbetonin sijaan käytin Fisherin ankkurointimassaa. On huomattavasti tarttuvampaa ja kovempaa, tosin paljon kalliimpaa, mutta menekki on hyvin vähäinen.
Pilarin muotteina käytin 20 cm halkaisjaltaan olevaa muoviputkea. Onko se nyt PVC:tä vai mitä, mutta sitä mustaa, noin sentin seinäpaksuista putkea, jota saa ostaa Teollisuus Etolasta. Samasta tavarasta tehdään laiturien kelluntaponttonneita (paksumpi halkaisija). Nämä muotit siis jäivät myös paikoilleen pilareiden päälle. Toimivat hyvin, koska pinta on sileä ja liukas. Haasteena on saada muotti pysymään pystyssä sen aikaa, kun betoni jämähtää. Lisäksi betoni pyrkii valumaan ja nostamaan muottia ennen kuin kuivuu. Ratkaisu voisi olla, että ankkuroit muotin Fisherin massalla ensin kallioon paikalleen ja massan kuivuttua vasta valat betonin. Tällöinkin pitää olla hyvät sivuttaistuet. Pilarien päälle laitoin ankkuroitanvan tolppakengän.
Itse tekisin pilareista korkeampia. Sellaisia, ettei 4x4:isa tarvita enää pystyyn vaan tuet tulevat vaakaan. Minulla pilareiden päälle tulevat vaaka palkit lähtevät kalliosta suoraan ulospäin mennen pilarin yli. Palkki on kiinnitetty kovaa kallioon ja samalla tukee pilaria. Pilareiden päällä on suoraan laiturin kansilauta (33 mm) rannan suuntaisesti.
Jos rannassasi on jäiden taipumus työntyä voimalla kohti rantaa, epäilen pilareiden kestävyyttä. Ainoa mahdollisuus tuolloin on valaa koko laiturin levyinen yhtenäinen betonikakku, paksuudeltaan ylhäältä vähintää 30 cm ja alhaalta paksumpi (n. 50 cm.).
Kuinka korkean laiturista olet ajatellut tehdä, siis laiturin kansi normaaliveden pinnasta? Minulla on 120 cm. Kerran on ollut kokonaan veden alla. Kerran on meri jäätynyt ollessaan noin 90 cm normaalivettä korkeammalla. Nämä kannattaa huomioida suunntelmissa. Oma laiturini on Vänoxassa.- Myrskyn viemää
Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta! Minkä kokoisia ja syvyisiä reikiä porasit 20mm ja 8 mm tangoille? Olen aikaisemmin porannut 25mm reiän 25mm harjateräkselle ja moukaroinut sen paikoilleen. Hyvin pysyi, mutta ruostunee muutamassa vuodessa pois. RST ja ankkurointimassa taitaa olla oikea ratkaisu. Ajattelin käyttää muottina ihan tavallista pahvista muottiputkea. Ainakin pihalla se tuntuu kestävän vettä jonkin aikaa, irtoilee sitten itsellään. Jos muottia ankkuroi etukäteen, niin sen on kai oltava muovia. Pilarin mataluuden ideana on se, että kun jossakin vaiheessa laituriin kohdistuu kuitenkin voimakas kuorma, niin betoni/pystypilariliitos toimii sulakkeena eikä koko perustus murene. Toisaalta saareen on helpompi kantaa puuta kuin betonia. Saan rantaan 2-3 pilaria runsaan metrin päähän toisistaan, mutta viimeinen (ja tärkein?) meneekin sitten yli 3 metrin päähän muista, kallionharjanteen päälle. Välissä on vettä yli metrin syvyydeltä. Siihen viimeiseen en uskaltaisi pistää mitään korkeaa ja kapeaa betonipilaria - enkä ainakaan kiinnittä venettä suoraan laituriin tuon kohdalla. Muilta osin laiturin rungon (rannan puolen) saa kyllä ankkuroiduksi kovaan kallioon koko matkalta. Rantakallioissa näkyy musta vana yläveden korkeuden osoittimena. Ajattelin pistää kannen 10-20 cm tuon yläpuolelle. Miten paksua palkkia olet käyttänyt laiturin runkona? Miten kauas palkit yltävät pilareiden ohi? Entä miten kiinnitit palkit kallioon? Käytitkö jotakin erikoisbetonia?
- reijät...
Myrskyn viemää kirjoitti:
Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta! Minkä kokoisia ja syvyisiä reikiä porasit 20mm ja 8 mm tangoille? Olen aikaisemmin porannut 25mm reiän 25mm harjateräkselle ja moukaroinut sen paikoilleen. Hyvin pysyi, mutta ruostunee muutamassa vuodessa pois. RST ja ankkurointimassa taitaa olla oikea ratkaisu. Ajattelin käyttää muottina ihan tavallista pahvista muottiputkea. Ainakin pihalla se tuntuu kestävän vettä jonkin aikaa, irtoilee sitten itsellään. Jos muottia ankkuroi etukäteen, niin sen on kai oltava muovia. Pilarin mataluuden ideana on se, että kun jossakin vaiheessa laituriin kohdistuu kuitenkin voimakas kuorma, niin betoni/pystypilariliitos toimii sulakkeena eikä koko perustus murene. Toisaalta saareen on helpompi kantaa puuta kuin betonia. Saan rantaan 2-3 pilaria runsaan metrin päähän toisistaan, mutta viimeinen (ja tärkein?) meneekin sitten yli 3 metrin päähän muista, kallionharjanteen päälle. Välissä on vettä yli metrin syvyydeltä. Siihen viimeiseen en uskaltaisi pistää mitään korkeaa ja kapeaa betonipilaria - enkä ainakaan kiinnittä venettä suoraan laituriin tuon kohdalla. Muilta osin laiturin rungon (rannan puolen) saa kyllä ankkuroiduksi kovaan kallioon koko matkalta. Rantakallioissa näkyy musta vana yläveden korkeuden osoittimena. Ajattelin pistää kannen 10-20 cm tuon yläpuolelle. Miten paksua palkkia olet käyttänyt laiturin runkona? Miten kauas palkit yltävät pilareiden ohi? Entä miten kiinnitit palkit kallioon? Käytitkö jotakin erikoisbetonia?
noin 20 cm kallioon. Reikiä ei kannata yrittää porata samansuuntaisesti, vaan parempi on, jos ovat erisuuntaisia. 8 mm harjateräkset voit taivuttaa siten, että pysyvät pilarin sisällä. 20 mm kierretanko kannattaa yrittää saada niin, että pysyy pilarin sisällä taivuttamatta. Kun betoni sitoo harjateräkset nippuun, ankkuroituvat erisuuntaiset harjateräkset kallioon niin, että eivät vamasti nouse ylös, jokin muu pettää ensin. 25 mm harjateräs kestää kyllä varmasti kymmeniä vuosia. Pahvinen muottiputiki kestää kyllä. Ainoa ongelma on vain se, että et varmaan saa valusta ihan kaikkia ilmakuplia pois, joten pintaan muodostuu otollinen tartuntapinta jäälle. Muoviputki ei ole kovin kallista ja on helppo työstää ja näyttää siistiltä. Mutta pahvisellakin kyllä onnistuu. Mistä suunnasta ajattelit, että laituriin kohdistuu voimakas kuorma? Keskellä pilaria oleva jatkos vaikuttaa huteralta, voithan pultata 4x4:n suoraan kallioon kiinni ilman betonipilariakin. Voimat on yllättävän suuria. Naapurillani on taas betoniponttooni (8 x 2,5 m) siirtynyt paikoiltaa koska 2 paksua ketjua on katkennut (ainaki 20 mm ketjua). Varmaan tuohon kauimmaiseen tarvitaan paksumpi betonipilari, sellainen joka levenee alaspäin. Voit laittaa vaikka kierretangon, jonka alapää on upotettu kallioon läpi pilarin, niin, että saat kiinnitettyä kierteeseen silmukan venettävarten. Eli katkaiset kierretangon laiturin kannen valmistuttua sopivan mittaiseksi. Periaatteessahan venettä ei saisi kiinnittää laituriin ollenkaan. Laita kalliosilmukat ja niihin valmiit köydet. Vaikea ottaa kantaa, kun en ole nähnyt paikkaa. Kannattaa yrittää etsiä keskiveden korkeus ja tehdä laituri vähintään 70 cm tätä korkeammaksi. Muutoin syksyisin kahlaat vedessä kävellessäsi laiturilla. Minulla on laituri porrastettu ja matalin osuus on 70 cm keskivedestä. Syksyisin on tavallista, että laituri on vain 10 cm vedenpinnan yläpuolella ja vuosittain pari kertaa vesi on laiturin päällä. Kerran jopa meri jäätyi niin, että laituri jäi jään alle. Noin 10 - 15 cm jää ehti kuitenkin hajota ennen lopullista jääpeitettä, joka oli sitten nomaalilla korkeudella eli hieman alle normaaliveden. Tuossa lipassa, joka ulottuu siis kauemmas rannasta kuin muu laituri, olen käyttänyt runkona 50x200 painekyllästettyä syrjällään pystyssä (tai 2 x 8). Näitä on siis 5 kpl ja lisäksi reunoilla 100 x 100 (4 x 4) molemmilla puolilla. Nuo 50 x 200:t ovat 4,5 m pitkiä ja pilarit ovat siten, että 2,5 m menee pilareista yli meren päälle. Halusin tehdä laiturin siten, että pääsen purjeveneellä kylki kiinni myös veden ollessa hyvin alhaalla. Pilarit ovat kalliossa kiinni pylvään haruskiinnikkeellä. Eli sellainen toisesta päästä pyöreä ja toisesta päästä litteä kiinnike. Pyöreä pää on lisäksi halkaistu siten, että rakoon voi laittaa kiilan ja kun kiinnike nuijitaan reikään, kiila työntyy rakoon ja pää leviää ja ankkuroituu kiinni kallioon, 20 mm reikä tarvitaan. Näitä on 3 per pilari ja yksi on siten, että porattu pystysuoraan, muut kaksi ovat kohtisuoraan kallion nähden. Erisuuntaisuus taas lukitsee systeemin. Tavallista S100 betonia olen käyttänyt, 25 kg säkeissä on tullut veneellä rahdattua. Yhdestä säkistä tulee 12 litraa satsia. Kesällä meinaan taas joutessani rakentaa lisää laituria.
- rakenne
Myrskyn viemää kirjoitti:
Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta! Minkä kokoisia ja syvyisiä reikiä porasit 20mm ja 8 mm tangoille? Olen aikaisemmin porannut 25mm reiän 25mm harjateräkselle ja moukaroinut sen paikoilleen. Hyvin pysyi, mutta ruostunee muutamassa vuodessa pois. RST ja ankkurointimassa taitaa olla oikea ratkaisu. Ajattelin käyttää muottina ihan tavallista pahvista muottiputkea. Ainakin pihalla se tuntuu kestävän vettä jonkin aikaa, irtoilee sitten itsellään. Jos muottia ankkuroi etukäteen, niin sen on kai oltava muovia. Pilarin mataluuden ideana on se, että kun jossakin vaiheessa laituriin kohdistuu kuitenkin voimakas kuorma, niin betoni/pystypilariliitos toimii sulakkeena eikä koko perustus murene. Toisaalta saareen on helpompi kantaa puuta kuin betonia. Saan rantaan 2-3 pilaria runsaan metrin päähän toisistaan, mutta viimeinen (ja tärkein?) meneekin sitten yli 3 metrin päähän muista, kallionharjanteen päälle. Välissä on vettä yli metrin syvyydeltä. Siihen viimeiseen en uskaltaisi pistää mitään korkeaa ja kapeaa betonipilaria - enkä ainakaan kiinnittä venettä suoraan laituriin tuon kohdalla. Muilta osin laiturin rungon (rannan puolen) saa kyllä ankkuroiduksi kovaan kallioon koko matkalta. Rantakallioissa näkyy musta vana yläveden korkeuden osoittimena. Ajattelin pistää kannen 10-20 cm tuon yläpuolelle. Miten paksua palkkia olet käyttänyt laiturin runkona? Miten kauas palkit yltävät pilareiden ohi? Entä miten kiinnitit palkit kallioon? Käytitkö jotakin erikoisbetonia?
Tee laiturin runko kahdesta teräksisestä I-palkista. Ankkuroit toisen pään rantaan ja teet tuet kallioharjanteen päälle.
- Laituriton
Olipa harvinaisen asiallinen esimerkki laiturin tekemisestä! Olisiko mahdollista nähdä vielä kuva laiturista? Itselläni valut ja reiät pitäisi porata meren pinnan alapuolelle, alaveden aikanakin noin 50cm. Onko tietoa miten poraus ja teräksien valu onnistuu veden pinnan alle?
- laiturille
Olisit kertonut vähän enemmän laiturin ympäristöstä. Onko laituri aavan selän rannalla vai saarten suojassa. Paikka vaikuttaa ratkaisevasti millainen jääkuorma rakenteisiin vaikuttaa. Iso selkä puskee jäätä edes takaisin ja ruhjoo kaikki kevyet rakenteet. Jätätkö laiturin kannen talveksi paikoilleen? Silloin laituri pitää rakentaa niin korkeaksi, ettei jää osu siihen vedenpinnan korkeusvaihteluissa. Jos merelle rakentaa niin käyttäisin 20mm happosta kankea tartunnoissa ja valaisin pilarit ylös saakka happosen 200mm halkaisijaltaan ja 5mm seinältään putken sisään. Jos laituri tulee saarten suojaan, niin hanki kunnon betoniponttooni. Se on paljon kätevämpi vedenkorkeuden vaihteluissa.
- ...
Vastarannalle on vain 500 m, pahimpaan suuntaan avointa löytyy 2 km. Ei tuo varmaankaan ihan pahin paikka ole jäiden kannalta. Laiturit ovat tähän asti hajonneet kun myrsky on päässyt repimään veneitä niitä vasten. Toinen mahdollinen tuleva laituripaikka onkin sitten aavan puolella, vajaa 10 km vastarannalle. Siellä taitaa olla jäiden kanssa suurempia ongelmia, mutta konsolilaiturille löytyy parempia paikkoja. Kantta en ala irroittelemaan talveksi, pitänee pistää vain riittävästi korkeutta. Metrin korkeuksinen 20 cm betonipilari tuntuu heppoiselta. Ei sen varaan ainakaan venettä uskalla jättää. Pari poijua kunnolla ankkuroituna perässä ja keula kalliossa niin eiköhän laiturikin säily ehjänä vaikka syysmyrskykin yllättäisi. Tuollainen pilari taitaa kyllä pettää(?)
- Vänoxasta länteen
Betonin sisällä kestää käytännössä mikä tahansa rauta, sillä betoni suojaa ruostumiselta erittäin hyvin. Toista onkin sitten yläpään tartunnassa, joka jää säälle alttiiksi. Siitä se tuhotutuminen alkaa, jos ei jäät ehdi ensin. Toisekseen kannattaa rungon kokoamisessa käyttää kierretankoa ja muttereita mahdollisimman paljon. Siten on aikanaan korjaaminen yksinkertaisempaa. Ja kaikki metalliosat kannttaa maalata jollain paksulla maalilla, erityisesti mutterit ja pultinpäät. Tuossa on hyvä ennuste, kun on kalliota lähellä. Meillä on 10-metrinen laituri tolppien varassa, ja se on aina keväällä kenollaan jäiden jäljiltä.
- ...
Kestääkö tavallinen teräs betonin sisällä? Kuvittelin, ettei betoni olisi kovinkaan vesitiivistä. Oletko aivan varma asiasta? Olisikohan muilla mielipiteitä asiasta? Hintaero on aikamoinen - ei viitsisi RST:tä käyttää muualla kuin pakollisissa kohteissa! Huomasin muuten, että toisessa kohteessa bilteman galvanoitu sakkeli oli metrin päässä rannasta aivan ruosteessa muutaman vuoden päästä, 2.5m rannasta ihan virheetön. Hyvää tavaraa, kunhan ei käytä niitä paria metriä lähempänä merivettä.
- kaikki on vain
... kirjoitti:
Kestääkö tavallinen teräs betonin sisällä? Kuvittelin, ettei betoni olisi kovinkaan vesitiivistä. Oletko aivan varma asiasta? Olisikohan muilla mielipiteitä asiasta? Hintaero on aikamoinen - ei viitsisi RST:tä käyttää muualla kuin pakollisissa kohteissa! Huomasin muuten, että toisessa kohteessa bilteman galvanoitu sakkeli oli metrin päässä rannasta aivan ruosteessa muutaman vuoden päästä, 2.5m rannasta ihan virheetön. Hyvää tavaraa, kunhan ei käytä niitä paria metriä lähempänä merivettä.
Oletko laskenut koko projektin hintaeroa tavallisella ja ruostumattomalla? Jos lähdetään siitä että tuo on luonnonolosuhteiltaan melkolailla vaativin kohde mitä löytyy ja teet pysyvää rakennetta niin kannattaako lähteä arvuuttelemaan ruostumattoman ja mustan raudan välillä?
- kommenttia...
Rauta kestää kyllä betonin sisällä, mutta ongelmallisin paikka on kallion ja betonin väli, jonne merivesi pääsee. Muutoinkin ruostuttavin kohta on vesirajassa, jossarauta välillä kastuu ja kuivuu. Tartuntoihin käyttäisin vain rosteria. Myös pulttaaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Painekyllästetyn puun sisäosa on käytännössä kyllästämätön. Kannattaako porata reikiä ja päästää vesi reijästä puun sisään?
- 25mm tanko
Tuollainen jääkenttä kun talvella tai keväällä siirtyy, niin 25 mm umpirautakin taipuu kuin heinän korsi.
- ponttooni
Onko ponttoonilaituri täysin poissuljettu vaihtoehto? Betoniponttooni säilyy joten kuten, mutta kyllä sekin vuosien saatossa kärsii. Vaatii kunnon ankkuroinnin esim. 700 kg painot, joista vedetään ketjut ristiin laiturista ulospäin. Toinen pää ankkuroidaan jousen ja ketjujen kanssa kallioon. Kuitenkin sillä lailla, että kiinteää ankkurointia en suosittele. Laiturin pitää päästä vähän elämään veden korkeusvaihteluiden mukaan. Itselläni merellä muoviponttoonilaituri, jonka vedän syksyllä ylös. On hieman työläämpi, mutta ei ainakaan hajoa jäihin. Naapurilla ollut jos jonkin moista laituria, jonka jäät on sitten loppupeleissä vieneet mukanaan. Marinetekin sivuilta löytyy esimerkkejä. Hinnat kyllä melkoisen suolaiset. Muita tekijöitä A-laiturit, Lip-Lap Laiturit, Sofa jne. Laiturikauppiaat myyvät myös erikseen ponttooneja, ankkurointipaketteja jne.
- puusälä
Kirjoitit Sofa laiturista, onko sinulla kokemusta? Ostimme vuosi sitten ja nyt laituri jo hajalla. Jo ostaessa yksi asiakas varoitteli että haki kaverilleen varaosia kaupasta kun Sofan laituri koko ajan reistaili. En olisi koskaan ostanut jos olisin tiennyt mihin soppaan Sofa liikkeen kanssa jouduin. Aluksi liikkeessä puhutaan suurin sanoin, mutta kokemus Sofalaiturista on karu. Me emme saaneet asennusohjeita, kun niitä ei ole eikä tarvita, asennuksen voi tehdä missä järjestyksessä vain. Kuulemma puolessa päivässä saisi meidän ison laiturin laitettua kokoon, meillä nikkareilla meni viikko. Ensin koottiin, sitten huomatiin et joku kelluke olisi pitänytkiin laittaa ennen pultteja ja taas purettiin. Yksi pultinreikä väärässä paikassa, mitä oli mahdoton porata kun muut osat ja ponttoonit paikalla. Yhden nivelen kohdalta puuttui tukitanko, mutta sitä ei kuulemma tarvitse, kun se sattui puuttumaan. Nyt talven jälkeen osa pulteista on ruosteessa ja tukitangoista, mitähän sekundaa? Pontoonit irtosi heti alta kun hieman tuuli, vaikka laituri vain järven poukamassa. Pyysin sofan liikkeestä kunnon kiinnikkeitä, liike antoi pussillisen nauloja, jotka piti yrittää naulata laiturin alle vedessä pitämään ponttonit paikoillaan. Naulat törrötti 90 kulmassa laiturin alapuolella!! Ei ok jos veden alta nousee ylös tai pitää laiturista kiinni ja osuu naulaan. Mitähän kuluttaja-asiamies sanoisi? Kun ponttoonit irtosivat, niihin tuli myös halkeamia, ku puristuivat laiturin alla toisiin ponttooneihin. Yksi myyjä kehui että hänellä sama laituri on talvet isossa järvessä, no meillä oli myös, mutta laituri pomppasi keskeltä pystyyn, niin että repesi yhdestä kohtaa, järvi oli silloin jäässä, eli lohkareet eivät siirtäneet sitä. Jään sulettua osa tangoista oli vääntynyt laiturin revetessä, Sofan metallitangot eivät kestä. Samalla huomasin että kestopuu oli sisältä aivan vaalea, eli käsittely ei ulottunut sydänpuuhun asti. Ihmettelen kuinka monta vuotta sisältä käsittelemätön, tuore puu kestää vedessä. Liike on sukuliike ja he nauravat ulos ja vähättelevät asiakkaiden kommentteja. Mikäli en nytkään saa apua liikkeestä niin vien asian eteenpäin... Ilmoittelen
- Haipa
puusälä kirjoitti:
Kirjoitit Sofa laiturista, onko sinulla kokemusta? Ostimme vuosi sitten ja nyt laituri jo hajalla. Jo ostaessa yksi asiakas varoitteli että haki kaverilleen varaosia kaupasta kun Sofan laituri koko ajan reistaili. En olisi koskaan ostanut jos olisin tiennyt mihin soppaan Sofa liikkeen kanssa jouduin. Aluksi liikkeessä puhutaan suurin sanoin, mutta kokemus Sofalaiturista on karu. Me emme saaneet asennusohjeita, kun niitä ei ole eikä tarvita, asennuksen voi tehdä missä järjestyksessä vain. Kuulemma puolessa päivässä saisi meidän ison laiturin laitettua kokoon, meillä nikkareilla meni viikko. Ensin koottiin, sitten huomatiin et joku kelluke olisi pitänytkiin laittaa ennen pultteja ja taas purettiin. Yksi pultinreikä väärässä paikassa, mitä oli mahdoton porata kun muut osat ja ponttoonit paikalla. Yhden nivelen kohdalta puuttui tukitanko, mutta sitä ei kuulemma tarvitse, kun se sattui puuttumaan. Nyt talven jälkeen osa pulteista on ruosteessa ja tukitangoista, mitähän sekundaa? Pontoonit irtosi heti alta kun hieman tuuli, vaikka laituri vain järven poukamassa. Pyysin sofan liikkeestä kunnon kiinnikkeitä, liike antoi pussillisen nauloja, jotka piti yrittää naulata laiturin alle vedessä pitämään ponttonit paikoillaan. Naulat törrötti 90 kulmassa laiturin alapuolella!! Ei ok jos veden alta nousee ylös tai pitää laiturista kiinni ja osuu naulaan. Mitähän kuluttaja-asiamies sanoisi? Kun ponttoonit irtosivat, niihin tuli myös halkeamia, ku puristuivat laiturin alla toisiin ponttooneihin. Yksi myyjä kehui että hänellä sama laituri on talvet isossa järvessä, no meillä oli myös, mutta laituri pomppasi keskeltä pystyyn, niin että repesi yhdestä kohtaa, järvi oli silloin jäässä, eli lohkareet eivät siirtäneet sitä. Jään sulettua osa tangoista oli vääntynyt laiturin revetessä, Sofan metallitangot eivät kestä. Samalla huomasin että kestopuu oli sisältä aivan vaalea, eli käsittely ei ulottunut sydänpuuhun asti. Ihmettelen kuinka monta vuotta sisältä käsittelemätön, tuore puu kestää vedessä. Liike on sukuliike ja he nauravat ulos ja vähättelevät asiakkaiden kommentteja. Mikäli en nytkään saa apua liikkeestä niin vien asian eteenpäin... Ilmoittelen
kestopuun kyllästysaine ei mene pintapuuta syvemmälle. Tämä ei kuitenkaan ole niin suuri ongelma kuin voisi asiaa tarkemmin tuntematta kuvitella. Nimittäin pehmeämpi pintapuu lahoaa ilman kyllästysainetta paljon nopeammin kuin sydänpuu, joka on usein siten honkiintunutta, että se kestää varsin hyvin lahoamista vastaan sellaisenaan ilman kyllästysaineitakin. Raja pintapuun ja sydänpuun välillä on usein hyvin selvä ja sen huomaa myös puurakenteita tervatessa tai muulla tavalla käsitellessä, että pintapuu imee ainetta kuin pesusieni, mutta honkiintunut sydänpuu ei ime ainetta juuri ollenkaan. Tästä huolimatta se on juuri pintapuu, joka yleensä lahoaa ensimmäisenä.
- tiedonhaluinen II
Haipa kirjoitti:
kestopuun kyllästysaine ei mene pintapuuta syvemmälle. Tämä ei kuitenkaan ole niin suuri ongelma kuin voisi asiaa tarkemmin tuntematta kuvitella. Nimittäin pehmeämpi pintapuu lahoaa ilman kyllästysainetta paljon nopeammin kuin sydänpuu, joka on usein siten honkiintunutta, että se kestää varsin hyvin lahoamista vastaan sellaisenaan ilman kyllästysaineitakin. Raja pintapuun ja sydänpuun välillä on usein hyvin selvä ja sen huomaa myös puurakenteita tervatessa tai muulla tavalla käsitellessä, että pintapuu imee ainetta kuin pesusieni, mutta honkiintunut sydänpuu ei ime ainetta juuri ollenkaan. Tästä huolimatta se on juuri pintapuu, joka yleensä lahoaa ensimmäisenä.
Kuinka ihmeessä sait mieleeesi etsiä vuoden vanhan aloituksen ja vielä vastata siihen. Kerro ihmeessä miksi sen teit?
- laiturintekijä
tiedonhaluinen II kirjoitti:
Kuinka ihmeessä sait mieleeesi etsiä vuoden vanhan aloituksen ja vielä vastata siihen. Kerro ihmeessä miksi sen teit?
että hakukoneilla näitä keskustelusäikeitä haetaan ja ne säilyvät luettavissa vuosikausia. Tämä oli muuten hyvä keskustelu laiturin tekijälle.-
- laiturin rakentaja
Vielä lähes neljän vuoden jälkeen oli todella hyödyllisä tietoa laiturin rakentajalle. Kiitos.
- Mestari21
Ja edelleen 7 vuoden jälkeen. Kiitoksia
- Reiska2K
Minä luin tämän ensimmäistä kertaa ja pidän tätä aivan loistavana esimerkkinä, siitä kuinka asia jalostuu kun sitä pyöritellään.
Mitä tulee noihin tartuntojen juotoksiin, niin muistan kun nuorena sällinä pulttasimme kaivoksessa juotospultteja.
Siihen hiekka-betonisekoitukseen lisättiin Sikan valmistamaa lisäainetta(valkoista jauhetta) lisäämään lujuutta.
Se liemi sekoitettiin betonimyllyssä ja painettiin sitten paineilma toimisella laitteella sinne reikään ja pultti perään, sitten trasselitukko reijän suulle estämään sen liemen poisvaluminen.
Olen itse kasvanut vesien äärellä ja nähnyt monenlaisia laituriprojekteja ja olenpa ollut joskus itsekin niitä rakentamassa.
Useimmissa tapauksissa tahtoo rakentajilta unohtua se kuinka suuret voimat liikkuvilla jäillä on.
Kokemuksieni mukaan erilaiset arkkuratkaisut ovat osoittauneet vahvimmiksi. Pahalle paikalle tekisin betoniarkun, jonka vedenpinnan tuntumassa oleva osuus olisi viisto, kuten jäänmurtajan keula nurinpäin.
Tuollaisen rakenteen näin erään kandalaisen sillan pylväissä, siilä siinä salmessa oli kova virtaus ja talvella paljon jäätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733